Telenor väljer Ericsson för 5G i Norge – överger Huawei

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det du skriver gör för skillnad och vart är det du försöker komma, vad är din poäng?

Ja, absolut, det är mycket möjligt som du skriver att misstankarna mot Kina har eskalerat senaste dryga 5 åren och även i fallet Huawei konkretiserats/intensifierats nu i synnerhet sista dryga året. Misstankarna mot just Huawei gjordes mer tydliga/officiella, det blev en debatt i hela världen och ägarens dotter fängslades t.o.m. en period i Kanada.

Tror du att anklagelserna är helt fel eller det hela stör dig eftersom USA likt Kina självklart också spionerar men kanske på andra sätt? Det hela börjar likna en blandning av ett kallt krig samt ett handelskrig, något rörigt.

Skrivet av makatech:

Tajmingen är som sagt skum eftersom avslöjandet kom mitt under brinnande handelskrig. Om det nu är så att USA haft fel i anklagelserna så är det otroligt underligt att inte Huawei dementerat det ännu kraftigare.

Min poäng är att detta inte är något som per automatik är "tajmat" till handelskriget utan snarare något som förekommit länge. Upphandlingar av denna typ brukar sällan vara något som sker över natten utan är oftast månader om inte år av förhandlande bakom. Med andra ord.. redan innan "Handelskriget" började så sträckte sig nog den norska staten ut till Ericsson för att byta ut Huawei. Kan tom. vara pre-Trump som beslutet togs.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Min poäng är att detta inte är något som per automatik är "tajmat" till handelskriget utan snarare något som förekommit länge. Upphandlingar av denna typ brukar sällan vara något som sker över natten utan är oftast månader om inte år av förhandlande bakom. Med andra ord.. redan innan "Handelskriget" började så sträckte sig nog den norska staten ut till Ericsson för att byta ut Huawei. Kan tom. vara pre-Trump som beslutet togs.

Ok, du kan säkert ha helt rätt och det blir oerhört intressant att se nu hur det går för Huawei i framtida 5G upphandlingar de är med i för länder som är medlemmar i Nato. Jag har väldigt, väldigt svårt att se att de kan vinna något större kontrakt kommande 1-2 åren i ett Nato land, det skulle förvåna mig. Så länge som misstanken finns så tror jag det här kommer påverka Huawei i en hel del länder.

För att citera vad @anon78208 skrev här i tråden innan:
"För mig så kvittar det om det finns konkreta bevis på att det finns bakdörrar eller inte. När det gäller rikets säkerhet så måste försiktighetsprincipen gälla och då räcker det med minsta lilla misstanke."

Nu finns det ju dock inte så väldigt många Nato länder i världen så Huawei kanske kan klara sig undan det här utan alltför mycket skada ändå, inte vet jag. Kanske inte heller påverkar mobiltelefonförsäljningen så mycket förutom möjligtvis en del i USA. Huawei har ju tagit sjumilakliv framåt senaste åren även tex gällande smartphones och smartwatches. Helt enkelt ofta det mest prisvärda alternativet (med marginal dessutom, nästan utklassning). Måste vara tuffare konkurrens nu mellan Samsung och Huawei där väl Samsung försöker marknadsföra sig som mest premium på Android marknaden (vilket de är) men samtidigt betydligt dyrare än Huawei.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Tack, men jag tycker inte det gör någon större skillnad i sammanhanget, USA har satt ett kraftigt ökat fokus på Huawei senaste dryga året (mer information har uppenbarligen kommit fram) och nu ser vi effekterna när Huawei börjar förlora stora affärer. T.o.m. finanschefen greps i Kanada förra året, som för övrigt är dotter till företagets grundare, det har varit ett j-vla liv rent ut sagt.

Bra att USA har fått upp ögonen för detta, men det måste tilläggas att de är långt ifrån ensamma. Tex. så har Australien och ett par andra länder haft ögonen på både Kina och Huawei ett hyfsat tag.

Så det är långt ifrån enbart USA:s förtjänst (även om Trump kanske gjort ett bra jobb där, och kanske skall ha en liten del av äran).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Xelfeir:

Det har jag aldrig sagt eller påstått. Men forskningen bakom som skapar en färdig produkt eller "standard" ligger i fallet Huawei / Eriksson betydligt lutande åt det ena hållet.... Det handlar om enorma summor pengar, pengar som Ericsson inte har... Precis som med medicin så ligger det mycket bakom ett patent, i slutändan får ett företag all ära. Oavsett år av forskning utanför företagets egna styrning. Ericsson ligger fortfarande i startgroparna, deras produkt "standard" är inte redo att sättas i bruk än, Huawei har en produkt "standard" som är 100% färdig att sättas i bruk.

Skickades från m.sweclockers.com

Du skrev att 5G är en leveransfärdig produkt från Huawei.

Vad har du för källa på att det skulle luta mycket mer åt ena hållet? Det hade varit intressant läsning här. Ericsson:s spektrumdelning låter till exempel operatörerna komma igång med 5G direkt, enbart genom en mjukvaruuppdatering.

De har samma "produktstandard" att utgå ifrån, annars hade inget funkat.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.