Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Baxtex: Butiker som har den inne just nu

Skene Industrigatan 2

Västerås, Erikslund Megastore Hallsta Gårdsgata 16

Södertälje Klastorpsvägen 10

Borlänge Norra Backagatan 3A

Stockholm, Sickla Megastore Planiavägen 4

Stockholm, Täby/Arninge Saluvägen 6

Stockholm, Värmdö Orions väg 1C

Gävle MegastoreObs Valbovägen 321

Hudiksvall Medskog Norra 1

Sundsvall Förarvägen 10

Östersund Hagvägen 1B

Skellefteå Tjärnvägen 1

Närmast butik är Stockholm och det tar 6h att köra dit. Innan stod det även webblager 5< men nu är det borta så antar att dom tog slut.

Skrivet av Michael1:

@Baxtex: tack för tipset! Försökte beställa men gick inte att få hemskickad och tomt i min lokala elgiganten tyvärr.

Jag hade lite problem vid betalningen, mitt kort godkändes inte och var tvungen att använda Klarna men fick slå av bankid. Elgiganten borde verkligen uppdatera sin betalningsleverantör, kändes väldigt otryggt och ostabilt.

Permalänk
Medlem

@Baxtex:
Ja det fanns <5 när jag la till i korgen men sen kunde jag bara välja att hämta i vissa butiker. You snooze you loose antar jag 😆

Edit: Gick in och provade igen och nu gick det att få den hemskickad. Tack igen för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

@Baxtex:
Ja det fanns <5 när jag la till i korgen men sen kunde jag bara välja att hämta i vissa butiker. You snooze you loose antar jag 😆

Kan vara värt att spana in Inet, står att de får in på Onsdag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yrfhar:

Kan inte återge källan, men tror det var Cnet eller The Verge, och enligt den så är det så många streamings-tjänster i USA nu så det blir dyrt att ha alla och då tankar folk igen för att spara pengar. Kan tro att en Shield TV passar utmärkt till att se materialet.

https://youtu.be/86FwDF5qzso?t=411

Eller skaffar IPTV vilket är mera troligt.

Permalänk
Medlem

Jag bytte nyligen ut min gamla billiga skräp USB-sticka till en ny med över 400MB/s skriv och läs hastighet. Vilket lyft!

Det är därför Nvidia rekommenderar snabba USB-stickor. Rekommenderas!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zipparn:

Jag bytte nyligen ut min gamla billiga skräp USB-sticka till en ny med över 400MB/s skriv och läs hastighet. Vilket lyft!

Det är därför Nvidia rekommenderar snabba USB-stickor. Rekommenderas!

Har också en snabb usb sticka men har upptäckt något som är irriterande.
Jag körde först USB stickan som delat utrymme och de har inte varit några problem att föra över filer från min dator men nu idag bestämde jag mig för att istället använda den som flyttbar USB sticka för jag har läst att Shielden kan bli lite slöare om man expanderar och delar på utrymme men efter att jag gjort den som en separat disk och monterat den i windows via nätverket så kan man först och främst inte skriva var som helst på disken utan man måste öppna en mapp som heter NVIDIA_SHIELD och i den kan man skapa mappar men nu till de sämsta med separat disk och de är att disken hänger sig i stort sett hela tiden när man försöker överföra filer, testar med ROM filer till spel och 1gb spel fil går bra och nästa man provar ja då kan överföringen stanna och gå ner på noll och inget händer och man får vänta flera minuter eller avsluta överföringen för något annat går inte, så nu har jag pluggat in USB stickan direkt i min dator och får väl göra så framgent när jag ska föra över filer, lite irriterande, fattar inte varför de helt plötsligt inte går så fort disken blir en extern disk och inte ihopslagen disk i shielden.

Permalänk
Inaktiv

Jobbigt, nu ändrar jag tillbaka som jag hade innan, i princip ingen emulator fungera för de går inte att bläddra på den externa USB stickan utan man kan bara bläddra på den inbygda disken.

Skulle behållit allt som de var, men nu har man lärt sig nått nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jobbigt, nu ändrar jag tillbaka som jag hade innan, i princip ingen emulator fungera för de går inte att bläddra på den externa USB stickan utan man kan bara bläddra på den inbygda disken.

Skulle behållit allt som de var, men nu har man lärt sig nått nytt.

Inga problem här att bläddra på extern disk har du gett emulatorerna rättighet till detta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jimjans:

Inga problem här att bläddra på extern disk har du gett emulatorerna rättighet till detta?

Ja självklart de är de första som poppar upp och jag väljer ja men de går bara att bläddra på interna disken och jag har googlat runt lite och de är tydligen en känt problem om man använder disken som en extern disk utan att slå ihop den med interna disken.
Kör med separat emulatorer och av 8 olika är de bara tre som man kan bläddra på externa disken dom andra kan inte bläddra utanför den lokala disken, kör man RetroArsh är de inga problem men jag kör separata emulator för jag tycker de funkar bättre.

Nu har jag slagit ihop den som en intern disk eftersom de blev sånna problem, blev för bökit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

@Baxtex:
Ja det fanns <5 när jag la till i korgen men sen kunde jag bara välja att hämta i vissa butiker. You snooze you loose antar jag 😆

Edit: Gick in och provade igen och nu gick det att få den hemskickad. Tack igen för tipset!

Har du hört något om paketet än? Jag har fortfarande inte ens fått kollinummer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Ja jag fick min igår. Hade express hantering dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

@Baxtex: Ja jag fick min igår. Hade express hantering dock.

Jaha . Avbeställde min nu, köpte på Inet istället, sjukt att dom är så sega.

Edit: Och nu ligger den på posten, tog knappt 16h av inet och mer än en vecka för Elgiganten. Det är så man tappar kunder. 😛

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Köpte också via Inet.

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar har IP tv, dvs tv via fiber. Går det att använda Nvidia Shield för det? Jag tänker tex går det att se på kanaler, se tablån etc? Tänker om jag skulle ge dem min extra Shield i julklapp. Varje gång jag är där så blir jag förbannad över hur seg och kass deras box är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jaha . Avbeställde min nu, köpte på Inet istället, sjukt att dom är så sega.

Edit: Och nu ligger den på posten, tog knappt 16h av inet och mer än en vecka för Elgiganten. Det är så man tappar kunder. 😛

Skickades från m.sweclockers.com

Snackade med deras kundtjänst som meddelade att dom skickade över 200000 paket om dagen sen BF till Sverige, Finland, Norge, Danmark.
Kan förklara segheten en del, tror inte Inet är uppe i dom volymerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Snackade med deras kundtjänst som meddelade att dom skickade över 200000 paket om dagen sen BF till Sverige, Finland, Norge, Danmark.
Kan förklara segheten en del, tror inte Inet är uppe i dom volymerna.

Låter mycket. Nu går vi lite mycket of topic men.

Jag hade en allmänt dålig upplevelse.
*Mitt kort godtogs inte trots täckning och det gick inte att betala med Klarna utan att slå av bankid skydd.
*Tog fyra dagar innan det blev packat. Väl skickat till distributören (Bring) tog det ändå längre tid än med ökända postnord.
*Försökte kontakta dem via chatt och blev bortkopplad 2 gånger och det tog 5 minuter mellan varje svar.
*Kunden står för portot vid retur.

Ingen butik jag tänker handla hos igen iaf 😛

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Mina föräldrar har IP tv, dvs tv via fiber. Går det att använda Nvidia Shield för det? Jag tänker tex går det att se på kanaler, se tablån etc? Tänker om jag skulle ge dem min extra Shield i julklapp. Varje gång jag är där så blir jag förbannad över hur seg och kass deras box är.

Jo de går bra, bara ladda ner lämplig app men frågan är om de finns en för just deras iptv.
Dom flesta iptv appar använder man en m3u länk eller så loggar man in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jo de går bra, bara ladda ner lämplig app men frågan är om de finns en för just deras iptv.
Dom flesta iptv appar använder man en m3u länk eller så loggar man in.

Var nog inte pirattjänster han syftade på.

Så vidare de inte har någon strömningstjänst med Android TV-app är det ju kört. IPTV från en kommersiell leverantör kommer han aldrig kunna köra i Shield TV.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Var nog inte pirattjänster han syftade på.

Nej de begriper jag, svarade bara på frågan att de finns massor med IPTV appar till Nvidia Shield och han måste kolla om just deras IPTV går att köra via Shield, han sa aldrig vilken IPTV leverantör dom hade, därav mitt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Nej de begriper jag, svarade bara på frågan att de finns massor med IPTV appar till Nvidia Shield och han måste kolla om just deras IPTV går att köra via Shield, han sa aldrig vilken IPTV leverantör dom hade, därav mitt svar.

Men tekniskt sett är inte pirattv IPTV som i att de aldrig följer en IPTV-standard. Med TV över fiber menar postaren inte pirattv över internet och det finns ingen app för att göra Shield TV till en TV-mottagare. Shield TV kommer inte se något från det VLAN där TVn går ens än mindre kunna dekryptera något.

Många TV-leverantörer har en strömmande tjänst över internet också däremot. Det är en annan tjänst som kommer fungera annorlunda även om de strömmar alla kanaler där. Ingår inte i alla TV-paket eller är något som finns hos alla TV-leverantörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jo de går bra, bara ladda ner lämplig app men frågan är om de finns en för just deras iptv.
Dom flesta iptv appar använder man en m3u länk eller så loggar man in.

Skrivet av Petterk:

Var nog inte pirattjänster han syftade på.

Så vidare de inte har någon strömningstjänst med Android TV-app är det ju kört. IPTV från en kommersiell leverantör kommer han aldrig kunna köra i Shield TV.

De har IP tv på lagligt vis genom Boxer idagsläget.

Aja det var ju synd, hade ju varit bra om det funkade.

Hämtade min Shield imorse och har hunnit testa lite idag. Rent allmänt väldigt nöjd, snabb, bra fjärr och jag slipper transcoding på Plex! Men jag har ett problem, om jag pausar en film eller navigerar i menyerna utan ljud så får jag ett sprakande/poppade ljud från högtalarna. Höjer jag ljudet väldigt högt eller startar content så försvinner det tillfälligt. Det verkar även komma och gå lite som det vill. Hittade en reddit tråd om det 2017 men fanns ingen lösning eller förklaring. Någon som vet något?

https://www.reddit.com/r/ShieldAndroidTV/comments/9iwiwu/shie...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur kommer jag åt fabriksåterställningen när jag fastnat i begränsad profil. Har nämligen glömt koden för att komma åt vanliga profilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limefilm:

Hur kommer jag åt fabriksåterställningen när jag fastnat i begränsad profil. Har nämligen glömt koden för att komma åt vanliga profilen.

Skickades från m.sweclockers.com

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4052/~/fa...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Jag köpte mig en Shield i julklapp bland annat för att streama IPTV och spela upp filmer från min Synology nas. Jag fattar dock inte hur jag kommer åt filmerna på min nas? Jag har testat med Plex men hittar inget sätt att komma åt min nas där.
Jag har laddat hem VLC player och då kommer jag åt filmerna på min nas, men det är otroligt fult gränssnitt.
Sen fattar jag heller inte hur jag kommer åt och spelar upp filmerna från min externa hårddisk som jag sätter i min Shield. Hårddisken syns men hur kommer jag åt mina filmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Man United:

Jag köpte mig en Shield i julklapp bland annat för att streama IPTV och spela upp filmer från min Synology nas. Jag fattar dock inte hur jag kommer åt filmerna på min nas? Jag har testat med Plex men hittar inget sätt att komma åt min nas där.
Jag har laddat hem VLC player och då kommer jag åt filmerna på min nas, men det är otroligt fult gränssnitt.
Sen fattar jag heller inte hur jag kommer åt och spelar upp filmerna från min externa hårddisk som jag sätter i min Shield. Hårddisken syns men hur kommer jag åt mina filmer?

Installera Plex Media Server på din Synology? Eller någon DLNA-server och kör Kodi/MrMC?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Installera Plex Media Server på din Synology? Eller någon DLNA-server och kör Kodi/MrMC?

Tack, Kodi verkar fungera. Trevligt program.

Jag har en annan fråga: Under Inställningar så är Resolution inställd på 720p 59,949 Hz (default). Min tv är en 4K-tv från 2018 så jag trodde det gick att ställa in högre? Jag tycker bilden är något sämre på Shielden jämfört med när jag tittar på tv från appen Smart IPTV installerad direkt på tv:n.
Kan det bero på att min HDMI-kabel är för gammal eller har Resolution 720p 59,949 Hz (default) inget med tv-bilden att göra alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Man United:

Tack, Kodi verkar fungera. Trevligt program.

Jag har en annan fråga: Under Inställningar så är Resolution inställd på 720p 59,949 Hz (default). Min tv är en 4K-tv från 2018 så jag trodde det gick att ställa in högre? Jag tycker bilden är något sämre på Shielden jämfört med när jag tittar på tv från appen Smart IPTV installerad direkt på tv:n.
Kan det bero på att min HDMI-kabel är för gammal eller har Resolution 720p 59,949 Hz (default) inget med tv-bilden att göra alls?

Har du testat och ändra? Gå ner till advanced så kan du byta till vad du vill. Har du en HDR TV? Isf välj en profil med bt. 2009

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Har du testat och ändra? Gå ner till advanced så kan du byta till vad du vill. Har du en HDR TV? Isf välj en profil med bt. 2009

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har varit under Advanced - Display modes men det är bara olika inställningar för 1280x720. Inget om 4K. Min tv har HDR och 4K. Det är en Samsung Q6F från 2018.
Kan det bero på min HDMI-kabel? Kommer bilden att bli bättre om jag kan ändra till 4k?
Nu så fungerar heller inte AI-uppskalningen på någon kanal trots att jag aktiverat det i menyn. Har det med min inställning att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Man United:

Jag har varit under Advanced - Display modes men det är bara olika inställningar för 1280x720. Inget om 4K. Min tv har HDR och 4K. Det är en Samsung Q6F från 2018.
Kan det bero på min HDMI-kabel? Kommer bilden att bli bättre om jag kan ändra till 4k?
Nu så fungerar heller inte AI-uppskalningen på någon kanal trots att jag aktiverat det i menyn. Har det med min inställning att göra?

Det kan att ha att göra med din HDMI-kabel om det är en gammal en.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Man United:

Jag har varit under Advanced - Display modes men det är bara olika inställningar för 1280x720. Inget om 4K. Min tv har HDR och 4K. Det är en Samsung Q6F från 2018.
Kan det bero på min HDMI-kabel? Kommer bilden att bli bättre om jag kan ändra till 4k?
Nu så fungerar heller inte AI-uppskalningen på någon kanal trots att jag aktiverat det i menyn. Har det med min inställning att göra?

Jag har aldrig varit med om en så gammal hdmi kabel som inte klarar av mer än 720p. Jag tror verkligen inte det är sladden det är fel på. Är du kopplad rätt mellan shield och tv eller är det en förstärkare mellan? Vissa tv har bada 4k på vissa ingångar, kolla det.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"