Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Jag har aldrig varit med om en så gammal hdmi kabel som inte klarar av mer än 720p. Jag tror verkligen inte det är sladden det är fel på. Är du kopplad rätt mellan shield och tv eller är det en förstärkare mellan? Vissa tv har bada 4k på vissa ingångar, kolla det.

Jag hittade en annan HDMI-kabel som jag testade med och nu kan jag ställa in på 4K. Jag ser dock ingen skillnad på bilden mot tidigare. Jag har heller inte hittat en enda källa som AI-uppskalning fungerar på. Jag har bockat för AI-Enhanced under Settings. Dock så står det med lite mindre text under: "Active: No (unsupported content). Det måste väl vara något som inte stämmer?

jag har Shielden kopplad direkt med HDMI till tv:n. Ingen förstärkare eller annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Jag har aldrig varit med om en så gammal hdmi kabel som inte klarar av mer än 720p. Jag tror verkligen inte det är sladden det är fel på. Är du kopplad rätt mellan shield och tv eller är det en förstärkare mellan? Vissa tv har bada 4k på vissa ingångar, kolla det.

Iofs har du en poäng!

Skrivet av Man United:

Jag har varit under Advanced - Display modes men det är bara olika inställningar för 1280x720. Inget om 4K. Min tv har HDR och 4K. Det är en Samsung Q6F från 2018.
Kan det bero på min HDMI-kabel? Kommer bilden att bli bättre om jag kan ändra till 4k?
Nu så fungerar heller inte AI-uppskalningen på någon kanal trots att jag aktiverat det i menyn. Har det med min inställning att göra?

Har du aktiverat stödet för UHD på portarna i din TV?

Skrivet av :

4k @ 60 Hz with Chroma 4:4:4 or 4:2:2 require HDMI UHD Color enabled for the port used. For all resolutions Chroma 4:4:4 requires the input label to be set to PC.

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q6fn-q6-q6f-qled-20...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Iofs har du en poäng!

Har du aktiverat stödet för UHD på portarna i din TV?

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q6fn-q6-q6f-qled-20...

Japp, det är aktiverat.

Förstår inte vad som kan vara fel. Testar både på mina IPTV-kanaler på Tivimate och på olika Youtube-videos. När jag testar med knappen längst upp till höger får jag bara ett meddelande: "AI-Enhanced not active: unsupported content"

Edit: Nu har jag faktiskt hittat några kanaler det fungerar på. De flesta fungerar det dock inte på. De som har 50 fps fungerar det inte på, men de som har 25 fps går bra. Någon jätteskillnad är det ju inte. På fotbollsmatcherna så blir det t.om. sämre bild med AI-uppskalningen.

Permalänk

Finns det telefonhållare till shield handkontrollen? Tänker ungefär som de som finns till Xbox one
https://www.google.se/search?q=xbox+one+controller+phone+moun...

Sökte lite snabbt men hittade bara någon 3d utskriven för över 200kr.
Det är en 2017 kontroll det gäller.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har ett spännande problem. Jag har CEC på alla mina grejer och det funkar fint för det mesta. När jag ska spela vill jag t ex slå på Game Mode på min tv. Då måste jag alltid leta fram min tv kontroll för att göra detta då Nvidia Shield remote inte funkar alls. Men att sätta på/av tv, höja volym etc funkar fint. Finns det någon tredjeparts app för detta ändamål? Det ultimata hade ju varit att picture mode ändrades automatiskt när man startar en game streaming app eller genom att trycka på en knapp, t ex Netflix knappen.

Har även ett annat problem med sleep och CEC. När allt varit avstängt under natten t ex så stängs att Shielden av efter första igångsättningen, grymt irriterande:

https://www.youtube.com/watch?v=o9xWTLwiSYM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har ett spännande problem. Jag har CEC på alla mina grejer och det funkar fint för det mesta. När jag ska spela vill jag t ex slå på Game Mode på min tv. Då måste jag alltid leta fram min tv kontroll för att göra detta då Nvidia Shield remote inte funkar alls. Men att sätta på/av tv, höja volym etc funkar fint. Finns det någon tredjeparts app för detta ändamål? Det ultimata hade ju varit att picture mode ändrades automatiskt när man startar en game streaming app eller genom att trycka på en knapp, t ex Netflix knappen.

Har även ett annat problem med sleep och CEC. När allt varit avstängt under natten t ex så stängs att Shielden av efter första igångsättningen, grymt irriterande:

https://www.youtube.com/watch?v=o9xWTLwiSYM

Det där "Game-mode" är bara en kalibrering av din TVs färg-inställningar. En TV box har inte möjlighet att anpassa färginställningarna som finns i TVn eftersom alla TV-apparater är helt olika.
Tänk på var gränsen går mellan din Shield och din TV. Vill du kalibrera färg på Shielden så borde det vara möjligt i en tredjeparts-app som du skrev.

Felet med att Shield startar om en gång efter uppstart låter konstigt. Det är antagligen någon av enheterna som är kopplade till Shielden som orsakar detta. Kontrollera att HDMI är kopplad i rätt port. Vad har du för TV? Hur är ditt ljud kopplat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det där "Game-mode" är bara en kalibrering av din TVs färg-inställningar. En TV box har inte möjlighet att anpassa färginställningarna som finns i TVn eftersom alla TV-apparater är helt olika.
Tänk på var gränsen går mellan din Shield och din TV. Vill du kalibrera färg på Shielden så borde det vara möjligt i en tredjeparts-app som du skrev.

Felet med att Shield startar om en gång efter uppstart låter konstigt. Det är antagligen någon av enheterna som är kopplade till Shielden som orsakar detta. Kontrollera att HDMI är kopplad i rätt port. Vad har du för TV? Hur är ditt ljud kopplat?

Vad jag har sett på reviews så ger game mode lägre input lagg. Nej jag vet, men vad jag skulle vilja göra är att styra Tvns inställningar med Nvidia Shield fjärren så jag kan lägga undan tv fjärren helt då den är riktigt kass rent allmänt. Med CEC kan jag använda både tv fjärren och min förstärkar fjärr till att styra Shielden, men enbart tv fjärren funkar till tvn verkar det som. Min tv kör ju android TV den också men det kanske inte hjälper.

Jag har en Sony KD-65XF9005 med senaste uppdateringen från November 2019 med Android 8. Yamaha RX-V681 med senaste firmware från Mars förra året. Shielden kör såklart senaste också. Såhär är det kopplat:
Shield->3m HDMI 2.0 kabel->Yamaha HDMI 1 In.
Yamaha HDMI OUT->3m HDMI 2.0 kabel->Sony HDMI 3 ARC In

Jag använder ARC porten på tvn, inte för att jag använder audio return men för att få ljudet synkat ordentligt. Men det kanske kvittar?
Jag har någon slags passthrough på förstärkaren. Om jag t ex Startar Shielden så startar tvn först och jag ser bild, sen tar det någon sekund innan förstärkaren startar och det blinkar till pga av det. Jag kan stänga av pass through men då måste jag stänga av CEC på förstärkaren och jag vill helst kunna styra ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

...

Är det inte bättre att koppla så att TVn är i mitten?
Du kör nu: Shield - Högtalare - TV
Testa: Shield - TV - Högtalare

Varför använder du inte Shieldens reglage för volym? Varför vill du ändra TV och Högtalarens volymer?
Jag har mina högtalare på max hela tiden. Jag justerar bara Shieldens volymkontroll. Det är ju så man får en fjärr.
Tankesättet är att ställa in TV och Högtalare på en inställning som den ska ha hela tiden. Kör sedan Shield för allt.

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Vill man vara säker på bitstream från Shield till reciver så bör man ansluta den Shield --> receiver --> TV.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Är det inte bättre att koppla så att TVn är i mitten?
Du kör nu: Shield - Högtalare - TV
Testa: Shield - TV - Högtalare

Varför använder du inte Shieldens reglage för volym? Varför vill du ändra TV och Högtalarens volymer?
Jag har mina högtalare på max hela tiden. Jag justerar bara Shieldens volymkontroll. Det är ju så man får en fjärr.
Tankesättet är att ställa in TV och Högtalare på en inställning som den ska ha hela tiden. Kör sedan Shield för allt.

Jag har alltid kört externa grejer direkt till förstärkaren då den agerar lite som en mediahubb. Tvn stödjer inte alla ljudformat så fick problem med encoding med plex t ex. Förstår inte helt vad du menar med ljudkontroll. Vilken fjärr jag än använder styr volymen direkt på förstärkaren då allt är kopplat med CEC så det har jag inga problem med alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar som att boot problemet löses om jag stänger av CEC för ljud. Men då har jag ett nytt problem. Jag kan ju göra som Zipparn skrev, höja ljudet på förstärkaren och sedan använda shieldens egna volym. Men denna går bara att justera när man är i menyerna, såfort man startar något content så får jag bara en toast att sätta konfigurera IR eller justera ljudet på förstärkaren. Märkligt värre.

Permalänk
Medlem

Lustigt nog har jag de senaste dagarna när vi snackat om problemen ovan haft egna CEC -problem. Min Shield startade sig själv (och TVn med den).

Jag testade precis allt:

  • Trycks handkontrollens knappar in oavsiktligt där de ligger, och därmed startar Shield & TV?

  • Sätta på / Stänga av CEC för ljud?

  • Sätt USB-minne som 'Always on' eller 'Sleep when Shield is off'?

  • Startar den anslutna ethernet-kablen min Shield?

  • Av-para handkontrollernas blåtand?

  • Uppdatera TVns mjukvara?

  • Fabriksinställa TVn?

  • Stäng av den CEC inställning som startar TV från Shield och vice versa, för att se vilken enhet som faktiskt startar sig först? Shield eller TV?

Jag hittade till sist mitt fel:
Ta ur USB minnet och sätt tillbaka det igen. Det visar sig att mitt fel uppkom genom att sätta min USB-sticka till 'Always on', vilket ledde till att USB-minnet startar upp hela Shielden själv efter att jag stängt av den. TVn och Shielden startade sig själv i två nätter.
Ändring av inställningen 'Always on' till 'Sleep when Shield is off' tog alltså inte, jag fastnade i ett slags hängt läge som bara löstes av att ta USB-stickan ut och in igen.

Jag kör nu 'Sleep when Shield is off' på min USB-sticka, och CEC är påslaget för allting, även ljud. Och jag förstår nu @Baxtex , att det kan vara schysst att använda CEC för ljudet. Hoppas min felsökning kan ge dig idéer som reder ut även ditt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Lustigt nog har jag de senaste dagarna när vi snackat om problemen ovan haft egna CEC -problem. Min Shield startade sig själv (och TVn med den).

Jag testade precis allt:

  • Trycks handkontrollens knappar in oavsiktligt där de ligger, och därmed startar Shield & TV?

  • Sätta på / Stänga av CEC för ljud?

  • Sätt USB-minne som 'Always on' eller 'Sleep when Shield is off'?

  • Startar den anslutna ethernet-kablen min Shield?

  • Av-para handkontrollernas blåtand?

  • Uppdatera TVns mjukvara?

  • Fabriksinställa TVn?

  • Stäng av den CEC inställning som startar TV från Shield och vice versa, för att se vilken enhet som faktiskt startar sig först? Shield eller TV?

Jag hittade till sist mitt fel:
Ta ur USB minnet och sätt tillbaka det igen. Det visar sig att mitt fel uppkom genom att sätta min USB-sticka till 'Always on', vilket ledde till att USB-minnet startar upp hela Shielden själv efter att jag stängt av den. TVn och Shielden startade sig själv i två nätter.
Ändring av inställningen 'Always on' till 'Sleep when Shield is off' tog alltså inte, jag fastnade i ett slags hängt läge som bara löstes av att ta USB-stickan ut och in igen.

Jag kör nu 'Sleep when Shield is off' på min USB-sticka, och CEC är påslaget för allting, även ljud. Och jag förstår nu @Baxtex , att det kan vara schysst att använda CEC för ljudet. Hoppas min felsökning kan ge dig idéer som reder ut även ditt fel.

Tack.

Ja jag kör redan på "Sleep when Shield is off" på USB, har en xbox 360 Wireless receiver inkopplad. Jag har ju dock inga problem med väckning utan enbart boot. Tyder ju på att det har med CEC att göra, verkar vara flera i Nvidia forumet med samma problem.

Trist att det är så mycket problem jag trodde ändå detta var en av de bättre mediaspelarna. Den har ju funnits på marknaden rätt länge så mjukvaran borde ju mognat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tack.

Ja jag kör redan på "Sleep when Shield is off" på USB, har en xbox 360 Wireless receiver inkopplad. Jag har ju dock inga problem med väckning utan enbart boot. Tyder ju på att det har med CEC att göra, verkar vara flera i Nvidia forumet med samma problem.

Trist att det är så mycket problem jag trodde ändå detta var en av de bättre mediaspelarna. Den har ju funnits på marknaden rätt länge så mjukvaran borde ju mognat bra.

Cec är väldigt buggigt, olika tillverkare implementerar det olika så det som fungerar för en fungerar inte för en annan beroende på vad för annan utrustning hen har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Cec är väldigt buggigt, olika tillverkare implementerar det olika så det som fungerar för en fungerar inte för en annan beroende på vad för annan utrustning hen har.

Är det? Det är väl ett protokoll man måste följa om det ska fungera? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det? Det är väl ett protokoll man måste följa om det ska fungera? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en standard som skall följas. Men det har ändå ställt till det med utrustning från olika tillverkare.

Jag har lyckats stabilisera min till fungerar bra 99% av tiden genom att använda TV och receiver från samma tillverkare.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det? Det är väl ett protokoll man måste följa om det ska fungera? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan bråka jättemycket oftast en funktion jag brukar stänga av direkt.
Hdcp och cec är det som bråkat mest sen hdmi kom..

Du ska se vad det kan bråka om man har ett gäng mediaspelare en förstärkare, tv, projektor och några spelkonsoler och sen slår på cec på alla..

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det är en standard som skall följas. Men det har ändå ställt till det med utrustning från olika tillverkare.

Jag har lyckats stabilisera min till fungerar bra 99% av tiden genom att använda TV och receiver från samma tillverkare.

Skrivet av jimjans:

Det kan bråka jättemycket oftast en funktion jag brukar stänga av direkt.
Hdcp och cec är det som bråkat mest sen hdmi kom..

Du ska se vad det kan bråka om man har ett gäng mediaspelare en förstärkare, tv, projektor och några spelkonsoler och sen slår på cec på alla..

Jaha där ser man. Har bara upplevt CEC hos mina föräldrar som köpte Sony TV och Yamaha stärkare för 10 år sedan och det fungerar forfarande fint så det har inte varit något jag ens tänkt på. När jag bara körde tvn och förstärkaren var det inga problem med CEC, det är bara Shielden som inte vill leka snällt verkar det som. Känns ju hopplöst förlegat och sitta och rikta fjärren mot tv och använda IR. Det gör ju även att det inte går att styra ljudet när man castar med telefonen, som t ex Spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

...
Trist att det är så mycket problem jag trodde ändå detta var en av de bättre mediaspelarna. Den har ju funnits på marknaden rätt länge så mjukvaran borde ju mognat bra.

Missförstå mig inte. Jag tycker Shielden är en jättebra produkt! Men när den interagerar med så himla många främmande produkter och appar förstår jag att det kan bli lite strul ibland, men alla fel jag någonsin haft har gått att lösa

Permalänk
Lego Master

Jag fick skifta från Shield -> Reciever -> TV till att köra Shield -> TV -> Reciever (ARC) för att få HDR att funka. Min Yamaha-reciever reder inte ut HDCP 2.1, så var tvungen att skifta ordning på grejjorna för att få rätt bild till nya TVn. CEC funkar bra för mig dock, kan bara säga till min Google Nest "ok Google, starta Shield" så sätter alla tre enheterna igång automagiskt. Perfekt.
Har inte märkt att nya TVn skulle orsaka problem med ljudet heller, nån enstaka 4K-film via Plex har haft nåt format som recievern troligen inte reder ut ändå, och då kan det ju kvitta av TVn kan skicka vidare.
Vad gäller ljudet har jag TVn ARCad till recievern, och kör oftast TV-fjärren för att styra ljudet via CEC, annars har recievern egen app. I nödfall kör jag IR från Shield-fjärren, men recieverfjärren har jag normalt ingen användning av nuförtiden.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag fick skifta från Shield -> Reciever -> TV till att köra Shield -> TV -> Reciever (ARC) för att få HDR att funka. Min Yamaha-reciever reder inte ut HDCP 2.1, så var tvungen att skifta ordning på grejjorna för att få rätt bild till nya TVn. CEC funkar bra för mig dock, kan bara säga till min Google Nest "ok Google, starta Shield" så sätter alla tre enheterna igång automagiskt. Perfekt.
Har inte märkt att nya TVn skulle orsaka problem med ljudet heller, nån enstaka 4K-film via Plex har haft nåt format som recievern troligen inte reder ut ändå, och då kan det ju kvitta av TVn kan skicka vidare.
Vad gäller ljudet har jag TVn ARCad till recievern, och kör oftast TV-fjärren för att styra ljudet via CEC, annars har recievern egen app. I nödfall kör jag IR från Shield-fjärren, men recieverfjärren har jag normalt ingen användning av nuförtiden.

Alright. Min Receiver har HDPC 2.2 och har inga problem med det direkt. Jag testade precis att koppla om det som du:

Shield>TV>TV ARC HDMI>Receiver ARC HDMI.

Detta funkar men då det bara är ARC och inte eARC så får jag bara ut Dolby Digital+ och inte Atmos t ex. Tyvärr ingen godtagbar lösning för min del.

Permalänk
Medlem

Finns det ett sätt att 'tvinga' över appar till USB minnet från 'Main storage'?
Många appar har alternativet men jag vill göra det även på de man normalt sett inte kan flytta. Vill minnas att jag läste någonting om att ha "~Developer settings/right" och kunna tvinga över appar tipp USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag fick skifta från Shield -> Reciever -> TV till att köra Shield -> TV -> Reciever (ARC) för att få HDR att funka. Min Yamaha-reciever reder inte ut HDCP 2.1, så var tvungen att skifta ordning på grejjorna för att få rätt bild till nya TVn. CEC funkar bra för mig dock, kan bara säga till min Google Nest "ok Google, starta Shield" så sätter alla tre enheterna igång automagiskt. Perfekt.
Har inte märkt att nya TVn skulle orsaka problem med ljudet heller, nån enstaka 4K-film via Plex har haft nåt format som recievern troligen inte reder ut ändå, och då kan det ju kvitta av TVn kan skicka vidare.
Vad gäller ljudet har jag TVn ARCad till recievern, och kör oftast TV-fjärren för att styra ljudet via CEC, annars har recievern egen app. I nödfall kör jag IR från Shield-fjärren, men recieverfjärren

Jag har också en "gammal" receiver (Pioneer Vsx-924) så kan inte dra via den för då fungerar inte HDR. Om jag skulle köra Shield till TV och sedan receiver, vad tappar jag då? HD-ljud?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shakermaker:

Jag har också en "gammal" receiver (Pioneer Vsx-924) så kan inte dra via den för då fungerar inte HDR. Om jag skulle köra Shield till TV och sedan receiver, vad tappar jag då? HD-ljud?

Möjligen, det beror på vad du har för TV och vad den klarar av. Men risken är ju att några format inte kommer lira ordentligt. Jag vet faktiskt inte vad den optimala uppsättningen skulle vara, antar att man måste uppgradera recievern i samma takt som media man vill spela upp, och köra allt via den.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Möjligen, det beror på vad du har för TV och vad den klarar av. Men risken är ju att några format inte kommer lira ordentligt. Jag vet faktiskt inte vad den optimala uppsättningen skulle vara, antar att man måste uppgradera recievern i samma takt som media man vill spela upp, och köra allt via den.

Mm krävs nog ARC i så fall. Att shield skickar ljudet till TVn och TVn skickar vidare till reciever. Då bör ljudformatet hänga med.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zoxx0:

Mm krävs nog ARC i så fall. Att shield skickar ljudet till TVn och TVn skickar vidare till reciever. Då bör ljudformatet hänga med.

Ja, jag kör ARC från TVn till recievern, men får fortfarande inte alla ljudformat att funka. Men det kan såklart bero på recievern som ändå har några år på nacken.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Någon som känner till upplösning samt uppdateringsfrekvens för samtliga streamingtjänster? Jag ska börja använda appen Refresh Rate för att ställa in så att apparna körs i rätt upplösning och hz. Plex sköter detta automatiskt numera, men inte någon annan app.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Någon som känner till upplösning samt uppdateringsfrekvens för samtliga streamingtjänster? Jag ska börja använda appen Refresh Rate för att ställa in så att apparna körs i rätt upplösning och hz. Plex sköter detta automatiskt numera, men inte någon annan app.

Du behöver ju inte veta det den kan ändra det själv...
Kan ju även vara olika beroende film du skall se i tex netflix...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Du behöver ju inte veta det den kan ändra det själv...
Kan ju även vara olika beroende film du skall se i tex netflix...

Läste precis det också. Tack! Ska följa instruktionerna så får jag se hur det blir

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Läste precis det också. Tack! Ska följa instruktionerna så får jag se hur det blir

den är lite buggig ibland låser sig på 720p funkar inte bra ihop med KODI heller..