Guide: Välj rätt skärm för dina behov

Permalänk
Melding Plague

Guide: Välj rätt skärm för dina behov

En skärm är så mycket mer än bara en apparat som visar bild. Att välja rätt modell är svårare än det låter, varför Alling går igenom grunderna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning, tack Simon!

Permalänk
Medlem

Var är Thomas Ytterberg??

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Var är Thomas Ytterberg??

Detta var inte tillräckligt avancerat för att kräva The one and only Laxpudding

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Hur vet man om det är värt att returnera en skärm för backbleed och går det på reklamation? Räknas det som ett fel som man kan be att få en ny skärm med, nedsatt pris?

Beställde två Dell U2518D, riktigt bra bild för 3000kr imo. Men backbleed är påtaglig, ett känt problem men gissar att det inte gäller alla ex.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av spel565:

Hur vet man om det är värt att returnera en skärm för backbleed

Svår fråga! Det är i allmänhet mycket svårt att säga hur bra eller dåligt ett visst exemplar är utan att jämföra med andra exemplar av samma modell.

Citat:

och går det på reklamation? Räknas det som ett fel som man kan be att få en ny skärm med, nedsatt pris?

Det skulle jag inte räkna med utom i de mest extrema fallen. Tycker personligen att ångerrätt är väldigt viktigt för just skärminköp eftersom det finns så mycket som kan vara mer eller mindre fel och eftersom exemplarvariationen är så stor.

Citat:

Beställde två Dell U2518D, riktigt bra bild för 3000kr imo. Men backbleed är påtaglig, ett känt problem men gissar att det inte gäller alla ex.

Det jag kan rekommendera är att läsa vad Thomas skriver om detta. Du kanske kör för hög ljusstyrka till exempel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Köpte en MSI Optix MAG271CQR - välvd 27" 1440p 144 Hz - mycket nöjd för prisnivån. Ser Optix-serien som prisvärda bra skärmar i olika storlekar - lätta att rekommendera till fler med rimlig budget från spel till mer

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Någon här vet hur man skriver propra commit messages. Härligt att se.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bascule666:

Var är Thomas Ytterberg??

I mitt bakhuvud varje gång jag skriver något om skärmar!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dave1080:

Någon här vet hur man skriver propra commit messages. Härligt att se.

Visst är det! Det har blivit inte mindre än 343 stycken till dags dato.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Stor skillnad på 100hz och 140hz? Kommer från 60hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hackeZacke:

Stor skillnad på 100hz och 140hz? Kommer från 60hz

Det beror på vad du spelar för spel. I FPS-spel är det rätt stor skillnad, men inte lika stor som från 60 till 100 Hz. Den procentuella ökningen i det sistnämnda fallet är ju 67 %, medan 100 till 144 Hz är 44 %.

Framförallt är skillnaden mellan 100 och 144 Hz rent subjektivt inte i närheten av den mellan 60 och 100 Hz. Är själv van vid 144 Hz, men kan ändå spela typ Battlefield i 100 Hz och tycka att det är helt OK. Vid 60 Hz stänger jag däremot hellre ner spelet och gör något annat istället.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Snusfri

Sitter idag med en Philips BDM4065UC som är en 40" 4K skärm med VA-panel på 60Hz.
Beställde under Cyber Monday en Asus TUF VG35VQ och så fort jag packade upp den märkte jag att UW inte alls är något för mig. (Iaf inte med den låga upplösningen och storleken).

Skärmen jag är ute efter nu är i stort en uppdaterad version av den jag har nu fast med VRR, högre hertz (75 eller mer) och gärna IPS-panel (dock inget krav).

Spelar aldrig några generic run'n'gun spel såsom CoD, BF eller liknande utan det är Hitman 2, FIFA, State of Decay och lite Forza som spelas här.

Tyvärr verkar det väldigt tunnsått med skärmar som har det jag vill ha, dvs:
40" eller större (dock inte BFGD), 75Hz eller mer med VRR, 3840x2160 upplösning och gärna IPS-panel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter ngt nytt nu till våren eventuellt. Det jag spikat är 3440x1440, resten är högst oklart fortfarande faktiskt.

Men jag är van vid 144hz skärmar och även om man inte uppnår 144hz blir tearing mycket mindre märkbart när man kommer upp en bit i frekvens. Lirat tex Witcher 3 i 50-70 hz större delen av tiden på förra datorn och med 144hz skärm märkte jag aldrig av någon tearing. Så Gsync osv lägger jag ingen vikt vid. Betalar inte extra för det iaf.

Sen det största frågetecknet...vilken paneltyp. Det står ju uppenbarligen mellan IPS och VA. Båda kan ge utmärkta färger men betraktningsvinklarna hos IPS lockar men det gör även svärtan hos VA....Så panelen är en knepig nöt att knäcka känner jag. Men det blir den mest avgörande när det gäller vad jag väljer.

Jag har VA i nuvarande 144hz skärm och tycker det är bra. Vinklarna stör inte nämnvärt och om de gör det så vinklar jag skärmen lite bara. Men samtidigt om jag haft en IPS hade jag inte behövt bry mig alls ju...men hur är det med svärtan i lite mer stämningsfulla spel med mörker då?

Spontant är ju det bästa en IPS-panel som fortfarande klarar av rätt bra svärta tror jag. VA har ju som nämns lite andra underligheter för sig. O andra sidan är det väl uteslutande VA på alla premium TV-skärmar som inte har OLED. Så uppenbarligen har ju TV makarna gjort sitt val och låter IPS vara i de billiga TV-apparaterna. Så man blir ju lite tveksam ändå xD. Fan, aja, ska sluta svamla.

Får grotta ner mig i detta ordentligt inför köpet helt enkelt. Priset är ju en faktor också förstås även om jag är villig att lägga lite. Får se vad det blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Tack för bra artikel!
För egen del är det mestadels övrigt arbete och då i Linux. Gillar att ibland redigera video och vill kunna ansluta flera enheter samtidigt till samma skärm för att enkelt kunna växla källa. Så jag borde försöka hitta en 4K IPS bra för mina ändamål. 27-32 tum tänker jag. Spelar nästan aldrig spel .Men budget är begränsad...

Insåg hur trevligt det är med hög pixeltäthet (ja relativt mot vad jag är van med) när jag köpte laptop med 14 tum 1080p IPS skärm. I Linux kan jag skala lite som jag vill så texten blev lika stor som vanligt men så mjuka fina konturer på bokstäverna det blev! Tänker att en 4K skärm på 27 tum ger samma pixeltäthet. Så det är mitt riktmärke.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zemlan:

Sen det största frågetecknet...vilken paneltyp. Det står ju uppenbarligen mellan IPS och VA. Båda kan ge utmärkta färger men betraktningsvinklarna hos IPS lockar men det gör även svärtan hos VA....Så panelen är en knepig nöt att knäcka känner jag. Men det blir den mest avgörande när det gäller vad jag väljer.

Jag har VA i nuvarande 144hz skärm och tycker det är bra. Vinklarna stör inte nämnvärt och om de gör det så vinklar jag skärmen lite bara. Men samtidigt om jag haft en IPS hade jag inte behövt bry mig alls ju...men hur är det med svärtan i lite mer stämningsfulla spel med mörker då?

Min XV273K har inte särskilt djup svärta eller vad man ska kalla det. I den typen av spel du nämner hade nog VA varit klart bättre på den punkten. Men annars älskar jag den. Spelar inte så mycket heller.

EDIT: Det visade sig att skärmen var felinställd: Black Boost stod på 5. Har nu satt den på 0 istället och det blev betydligt bättre!

Citat:

Spontant är ju det bästa en IPS-panel som fortfarande klarar av rätt bra svärta tror jag. VA har ju som nämns lite andra underligheter för sig. O andra sidan är det väl uteslutande VA på alla premium TV-skärmar som inte har OLED. Så uppenbarligen har ju TV makarna gjort sitt val och låter IPS vara i de billiga TV-apparaterna. Så man blir ju lite tveksam ändå xD. Fan, aja, ska sluta svamla.

För just TV-apparater tror jag att VA lämpar sig extra väl. Konstig subpixelstruktur lär till exempel inte vara något man märker på en TV. Argumentet för IPS på TV är väl betraktningsvinklarna då.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Min XV273K har inte särskilt djup svärta eller vad man ska kalla det. I den typen av spel du nämner hade nog VA varit klart bättre på den punkten. Men annars älskar jag den. Spelar inte så mycket heller.

Ok, det är så pass ändå, bra att veta! Kommer få kika många recensioner och tester innan jag bestämmer mig, hehe

Blir till att vara som en hök kring nya skärmar som släpps om det kommer ngt guldkorn till en rimlig prislapp.

Var ju tex någon nyhet nyligen att AOC skulle komma med nya 21:9 skärmar med VA. Så dessa är på min radar. Typiskt sånt som mycket väl kan vara något jag kan tänka mig om de är dugliga. Var ju lite billigare men teknologin går ju framåt så man får ju inte stirra sig blind på priserna heller liksom. Nyare billigare slår ju säkert många äldre svindyra på fingrarna osv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bascule666:

Var är Thomas Ytterberg??

Jag finns här: http://www.sweclockers.com/artikel/22594 med bautaguiden
och här: https://www.sweclockers.com/artikel/24890 med köpguiden

Utmärkt med andra perspektiv än enbart mitt. @Alling kan dessutom finna pudelns kärna där jag gärna tenderar att beskriva pudeln ner till sista hårstrået.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bra skrivet. Det jag undrar över är vilka sajter som rekommenderas angående skärmrecensioner.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zemlan:

Sen det största frågetecknet...vilken paneltyp. Det står ju uppenbarligen mellan IPS och VA. Båda kan ge utmärkta färger men betraktningsvinklarna hos IPS lockar men det gör även svärtan hos VA....Så panelen är en knepig nöt att knäcka känner jag. Men det blir den mest avgörande när det gäller vad jag väljer.

Jag har VA i nuvarande 144hz skärm och tycker det är bra. Vinklarna stör inte nämnvärt och om de gör det så vinklar jag skärmen lite bara. Men samtidigt om jag haft en IPS hade jag inte behövt bry mig alls ju...men hur är det med svärtan i lite mer stämningsfulla spel med mörker då?

Det visade sig att min skärm var felinställd, varför mitt inlägg ovan blev missvisande. Har uppdaterat det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Campaigner:

Bra skrivet. Det jag undrar över är vilka sajter som rekommenderas angående skärmrecensioner.

Bra synpunkt! SweClockers och TFT Central ligger väl närmast till hands. Men antar att du "undrar" i en mer retorisk bemärkelse, då du varit med i gamet sedan 2002. Vilka rekommenderar du?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Alling:

Bra synpunkt! SweClockers och TFT Central ligger väl närmast till hands. Men antar att du "undrar" i en mer retorisk bemärkelse, då du varit med i gamet sedan 2002. Vilka rekommenderar du?

Nej jag undrade faktiskt ”vanligt” 🙂

Ja känner till TFT central och nån fransk sajt som var poppis ett tag (de hade engelsk text med) men ja vet inte om det kommit nya under tiden och om de ja nämnde fortfarande är bra.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]