Dags för ny dator! Men vilken processor? i5/i7/i9 20-25k budget

Permalänk
Medlem

Dags för ny dator! Men vilken processor? i5/i7/i9 20-25k budget

Hej alla! Då var det dags för ny dator då jag tröttnat på min i5 2400... budgeten är 20-25k för tillfället.

De spel jag spelar/ska köpa är Minecraft, GTA V, Sims 4, RDR2 och vill även vara redo ifall Rockstar släpper ett nytt GTA inom snar framtid. De delar jag är intresserad av är följande:
- Phanteks P400 TG
- RTX 2080 super (vilket kvittar då jag ändå ska montera vattenblock. Sålänge det är 1650 frekvens och 15.5k mhz hastighet. Vad jag har förstått så är största skillnaden fläktkylningen? Korrigera mig gärna om jag är helt ute och cyklar)
- Corsair mp510 1920gb (alternativt Mp510 960gb x2 då den har högre skrivhastighet och samma pris för båda)
- Corsair RM850
- EK fluidgaming 360 kit plus vattenblock
- Hyperx 32gb 3000mhz cl15 fury (kanske köper till 32gb extra senare)
- Gigabyte aorus elite z390

Nu till mitt dilemma! vilken intel processor ska jag välja? såhär resonerar jag. i5 9600k kommer högst troligt klara mina behov utmärkt då jag inte streamar utan bara spelar och ibland har uppe youtube på andra skärmen medans. i7 9700k är bra för lite futureproofing men då känner jag att jag lika gärna kan spendera 1200kr mer (inets priser) för en i9 9900k då prisgapet mellan i7-i9 är mindre än i5-i7. Sen har jag läst också att i5 ska tydligen vara lik i7 i prestanda när den är överklockad, minus några kärnor då såklart så det känns inte värt att köpa en i7 isåfall och om jag jättegärna vill ha det så känns det bättre av någon anledning med i9. Uppskattar lite input i mitt dilemma gärna då jag är helt lost just nu vilken jag vill ha (AMD går bort då jag är ett fundementaliskt fan av Intel).

Tack på förhand, ge mig gärna input på resterande delar också om jhag glömt något eller om något ser konstigt ut!

Mvh

Permalänk
Medlem

@Jappe555:
Jag kollade för skojs skull vad ditt bygge skulle kosta efter de delar du listat och även med en i7-9700K bör du klara dig strax ovanför din budget på 25K.

Med en i5:a landar du på omkring 19,5K. En i7:a omkring 21,5K Edit: + kostnaden för ek kittet. Så för att hålla sig inom budget och med information från länken nedan skulle jag köra på i7:an. Edit: Med i9:an är delarna i sig på omkring 22,6K + kostnaden för ek kittet (~300€) och vattenblock.

Har du kollat denna länk? Här testar SweClockers just det processorer du listar. Kanske kan det underlätta i ditt val?

Edit: Vet ej ifall det tillkommer moms (25%) på vattenblocket från ek fluidgaming och vad själva vattenblocket kostar. Så jag ändrar att du klarar dig inom budget från i9 till i7.

Lagt till förtyligande om ändring av cpu inom budget. Rättat till summor.
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Men tanke på den budgeten du har och jag antar att du vill att allt i den dator ska hålla i minst 5 år så skulle jag rekommendera att du tar en i7 eller en i9, eftersom du huvudsakligen kommer spela så skulle jag rekommendera en i7 på 9700k den kommer att täcka dina behov för många år framåt utan problem.

Jag vet att en phanteks p400 stödjer grafikkort upp till ungefär 390mm men om den är större än 250mm så kommer den att blockera en av dina drive bays så tycker du ska kolla ifall du kommer behöva alla platser så ska du byta chassi men om du bara behöver 2-3 platser så borde det inte vara något problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Farsan Baloo:
Tack för länken! mycket intressant att läsa. Jag skulle gissa på att moms läggs på om ja beställer fluid gaming kit men jag har ändå inte räknat in den i budgeten då jag har en corsair aio som jag tänkte installera först och efter allt är färdigt börja bygga en vatten loop för att hålla den initiala kostnaden nere. Lutar nog lite mer åt i7/i9 nu efter läsning men det skiljer ju bara 1200kr på dem och i den prisklassen känns det som att det kanske kan vara värt att skippa några pizzor och lägga dem pengarna på en i9 istället för att framtidssäkra lite extra

Permalänk
Medlem

@Jappe555:
Tack så mycket

Din inställning låter sund - att på kort sikt offra några pizzor mot att på lång sikt få datorn att leverera längre.
Kommer osökt in på citatet från star trek "Live long and prosper"

Lycka till i jakten

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.