Permalänk
Medlem

WiFi kopplas av och på

Jag ska försöka förklara vad jag menar med denna usla titel på bästa sätt.

Jag har på senaste tid stött på ett litet men extremt irriterande problem med min uppkoppling. Vad som händer är helt enkelt att min dator kopplas ur från nätverket och några sekunder senare kopplas sedan tillbaka in av sig självt. Vad jag har märkt händer detta framför allt när jag antingen spelar eller kollar på någon typ av livesändning. Det säger sig självt att detta är de två situationer man minst vill att det ska hända och har därför skapat ett extremt störningsmoment hos mig.

Vi har fiber med en Asus RT-AC86U router och jag har en Netgear AC1200 WIFI USB Adapter kopplat in i datorn som jag köpte rätt nyligen. Tidigare hade jag en Asus USB N53 Adapter och vad jag kan minnas så hade jag samma problem då.

Jag har svårt att minnas exakt när detta startade men jag gissar på att det var ungefär samtidigt som vi bytte till denna routern från vår gamla.

Jag har totalt kört fast och hoppas bara på att få detta löst.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara svårt med tänkandet.

Permalänk
Medlem

Kan du berätta lite mer om vilka inställningar du har inställt på routern? Ett SSID för både 2,4ghz och 5ghz eller separata? 20/40/80mhz?

Permalänk
Medlem

Sitter du långt från routern? Har du uppdaterat firmware i routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Kan du berätta lite mer om vilka inställningar du har inställt på routern? Ett SSID för både 2,4ghz och 5ghz eller separata? 20/40/80mhz?

Det är två separata SSID och vad jag kan se är den inställd på 20/40/80 mhz. Vet inte exakt vad det betyder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Sitter du långt från routern? Har du uppdaterat firmware i routern?

sitter kanske max 6-7 meter från routern med en vägg mellan och routern sattes upp för ett par veckor sedan så jag har inte ens tänkt på att det skulle vara ett problem för jag tror att brorsan gjorde det då men det är väl kanske värt att testa.

--Edit-- Kollade precis och den är redan på den senaste.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madjik:

sitter kanske max 6-7 meter från routern med en vägg mellan och routern sattes upp för ett par veckor sedan så jag har inte ens tänkt på att det skulle vara ett problem för jag tror att brorsan gjorde det då men det är väl kanske värt att testa.

Borra ett hål i väggen och slipp alla problem. Wifi är till för mobila enheter inte stationära Då får man leva med liknande problem. Sen vad orsakerna är kan variera kraftigt. Men iaf kolla så ni inte kör på samma kanal som alla andra i närheten om ni bor i lägenhet. Bor ni i hus så är det troligen pga dålig hårdvara det är problem. Enklast att kolla är mha en mobil och app wifi analyzer. USB wifi är långt ifrån det bästa också.
Det är väldigt vanligt fenomen att detta sker när routrarna belastas en del, de klarar inte av trafiken helt enkelt. Tror den routern du har har stöd för dd-wrt som åtminstone ger routern en chans med betydligt bättre fw än stock. Om det inte hjälper så införskaffa en ren Accesspunkt som bara hanterar wifi och stäng av det på routern.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madjik:

Du kan för säkerhets skull kolla drivrutinen också. Men annars hur ser du att den kopplar ner? Tappar den anslutningen på wifi-ikonen nere vid klockan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Borra ett hål i väggen och slipp alla problem. Wifi är till för mobila enheter inte stationära Då får man leva med liknande problem. Sen vad orsakerna är kan variera kraftigt. Men iaf kolla så ni inte kör på samma kanal som alla andra i närheten om ni bor i lägenhet. Bor ni i hus så är det troligen pga dålig hårdvara det är problem. Enklast att kolla är mha en mobil och app wifi analyzer. USB wifi är långt ifrån det bästa också.
Det är väldigt vanligt fenomen att detta sker när routrarna belastas en del, de klarar inte av trafiken helt enkelt. Tror den routern du har har stöd för dd-wrt som åtminstone ger routern en chans med betydligt bättre fw än stock. Om det inte hjälper så införskaffa en ren Accesspunkt som bara hanterar wifi och stäng av det på routern.

Tro mig; hade jag kunnat dra kabel hade jag gjort det. Det är inte så lätt som ett hål i väggen, snarare flera väggar om man vill att det ska se ok ut pga rum-layouten och stället fibern kommer in i detta huset. Av den anledningen så har jag försökt göra det bästa av situationen och försöka med så bra trådlöst som jag kan. Det som stör mig och gör mig ännu mer förvirrad är att brorsan kör en likadan adapter utan några problem överhuvudtaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du kan för säkerhets skull kolla drivrutinen också. Men annars hur ser du att den kopplar ner? Tappar den anslutningen på wifi-ikonen nere vid klockan?

wifi ikonen byts ut mot vad jag endast kan beskriva som ett jordklot och vad jag kan minnas så står det väl "no ethernet" om man håller musen över den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Statiskt eller Dynamiskt IP från din router?

Om Dynamiskt:
Kopplas du bort från WiFi:t med ungefär samma tidsintervall, dvs, alltid vid ungefär samma klockslag, eller typ alltid efter en timma eller två?
Isf är problemet mycket troligt relaterat till "leasing av IP" från din router.
Antingen är problemet i någon Mjukvara på din dator, eller i routern.
Om detta är fallet så tar förmodligen "handslaget" vid förnyande av IP mellan din dator och router för lång tid, och du blir frånkopplad. (har själv råkat ut för detta då jag använt nätverkskabel men varit klumpig och blockerat för mycket i brandbäggen)

Om Statiskt:
Ingen idé just nu.

Bor du I villa eller lägenhet? Har du eller någon granne kopplat in några WiFi prylar som ligger och kör på samma frekvenser och kanaler och därmed stör ut ditt nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Statiskt eller Dynamiskt IP från din router?

Om Dynamiskt:
Kopplas du bort från WiFi:t med ungefär samma tidsintervall, dvs, alltid vid ungefär samma klockslag, eller typ alltid efter en timma eller två?
Isf är problemet mycket troligt relaterat till "leasing av IP" från din router.
Antingen är problemet i någon Mjukvara på din dator, eller i routern.
Om detta är fallet så tar förmodligen "handslaget" vid förnyande av IP mellan din dator och router för lång tid, och du blir frånkopplad. (har själv råkat ut för detta då jag använt nätverkskabel men varit klumpig och blockerat för mycket i brandbäggen)

Om Statiskt:
Ingen idé just nu.

Bor du I villa eller lägenhet? Har du eller någon granne kopplat in några WiFi prylar som ligger och kör på samma frekvenser och kanaler och därmed stör ut ditt nätverk?

Det är DHCP men det händer lite när det känner för det. Ibland kan det gå en hel dag där det bara händer en gång eller som igår då det hände tre gånger inom loppet av 45 minuter så jag kan inte direkt säga att det finns nån slags rutin på det. Vi bor i villa mitt ute i ingenstans och närmsta hus är drygt 500m bort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

winkey+r -> (run-box) -> cmd (kommandotolken) -> " ipconfig /all " kommer visa:
"Exempel: (några rader ner under Nätverkskortet)
......
Lease Obtained. . . . . . . . . . : 31 December 2019 15:49:18
Lease Expires . . . . . . . . . . : 01 January 2020 15:49:17
......

Tiden som din dator blir tilldelad ett IP beror på inställningar i routern.

Jag gissar att detta är något som händer ÄVEN om routern startas om?

Jag gissar att det är en stationär dator? Har du möjlighet att placera USB-adapter en bit från datorn, säg, med hjälp av en hub eller förlägningskabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

winkey+r -> (run-box) -> cmd (kommandotolken) -> " ipconfig /all " kommer visa:
"Exempel: (några rader ner under Nätverkskortet)
......
Lease Obtained. . . . . . . . . . : 31 December 2019 15:49:18
Lease Expires . . . . . . . . . . : 01 January 2020 15:49:17
......

Tiden som din dator blir tilldelad ett IP beror på inställningar i routern.

Jag gissar att detta är något som händer ÄVEN om routern startas om?

Jag gissar att det är en stationär dator? Har du möjlighet att placera USB-adapter en bit från datorn, säg, med hjälp av en hub eller förlägningskabel?

Lease Obtained. . . . . . . . . . : Tuesday, December 31, 2019 10:06:49
Lease Expires . . . . . . . . . . : Wednesday, January 1, 2020 14:24:45

Adaptern står redan ungefär en halvmeter från datorn mot routerns håll.

En sak jag märkt nu men inte tänkt så mycket på tidigare är att det är ett ethernet i menyn när man trycker på wifi ikonen. Går man in på egenskaper på det så står det i beskrivningen att det är min trådlösa adapter till min xbox kontroll. Jag vet inte om detta är normalt men jag gick sedan in och kollade adapter-inställningarna och hittade där en gammal vpn som jag inte använder och någonting med namnet "Realtek PCIe GBE Family Controller" som jag antar är ljudkortet jag satte in i datorn men inte använder längre eftersom det slutade fungera. Båda under rubrikerna Ethernet och Ethernet 3.

https://imgur.com/a/UUxiumj

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Din router ger dig ett IP-lease på ~28h, så denna handskakning är inte orsaken.
Det sker dock ett antal handskak under tiden också.
Själv har jag råkat ut för att tappa anslutningen över Ethernet, när min gen1 i7 gick varm, och throttlade något grymt, innan jag insåg att detta var ett problem.

Det är inte så att du har en elak brorsa, som, när du börjar belasta nätet, loggar in i routern och startar om den?

Egenskaper på "Ethernet" listar din Xbox-kontroll? , Ingen aning tyvärr.

Om du har föråldrade nätverksinställning så kan jag bara rekommendera att ta bort dem.
Om du installerat ett extra ljudkort som du inte heller använder, så kan du ju alltid ta ur det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Din router ger dig ett IP-lease på ~28h, så denna handskakning är inte orsaken.
Det sker dock ett antal handskak under tiden också.
Själv har jag råkat ut för att tappa anslutningen över Ethernet, när min gen1 i7 gick varm, och throttlade något grymt, innan jag insåg att detta var ett problem.

Det är inte så att du har en elak brorsa, som, när du börjar belasta nätet, loggar in i routern och startar om den?

Egenskaper på "Ethernet" listar din Xbox-kontroll? , Ingen aning tyvärr.

Om du har föråldrade nätverksinställning så kan jag bara rekommendera att ta bort dem.
Om du installerat ett extra ljudkort som du inte heller använder, så kan du ju alltid ta ur det.

Jag inaktiverade de två "ethernet" som var listade och imorgon blir det att plocka ur ljudkortet så får vi se ifall det sker nån ändring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madjik:

Lease Obtained. . . . . . . . . . : Tuesday, December 31, 2019 10:06:49
Lease Expires . . . . . . . . . . : Wednesday, January 1, 2020 14:24:45

Adaptern står redan ungefär en halvmeter från datorn mot routerns håll.

En sak jag märkt nu men inte tänkt så mycket på tidigare är att det är ett ethernet i menyn när man trycker på wifi ikonen. Går man in på egenskaper på det så står det i beskrivningen att det är min trådlösa adapter till min xbox kontroll. Jag vet inte om detta är normalt men jag gick sedan in och kollade adapter-inställningarna och hittade där en gammal vpn som jag inte använder och någonting med namnet "Realtek PCIe GBE Family Controller" som jag antar är ljudkortet jag satte in i datorn men inte använder längre eftersom det slutade fungera. Båda under rubrikerna Ethernet och Ethernet 3.

https://imgur.com/a/UUxiumj

Realtek PCIe GBE Family Controller är inte ett ljudkort, det är ditt nätverkskort. GBE står för Gigabit Ethernet

Din trådlösa adapter använder förmodligen bluetooth? Den kommer listas under nätverksegenskaper då bluetooth-adaptrar räknas in där.

Vpn bör du avinstallera om du inte använder för att slippa krångel.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Realtek PCIe GBE Family Controller är inte ett ljudkort, det är ditt nätverkskort. GBE står för Gigabit Ethernet

Din trådlösa adapter använder förmodligen bluetooth? Den kommer listas under nätverksegenskaper då bluetooth-adaptrar räknas in där.

Vpn bör du avinstallera om du inte använder för att slippa krångel.

Vilket nätverkskort isåfall? Anledningen att jag trodde att det var ljudkortet är för att 1: Den är listad under "Realtek". 2: Det enda jag har inkopplat i en PCIe-port är ljudkortet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hur många enheter är uppkopplade mot routern?

Jag har upplevt liknande problem med instabilitet då det varit för mycket trafik och för många WiFi-anslutna enheter samtidigt och löste det hela genom segregering och uppdelning av nätet i särskilda nät för specifika ändamål. Det kan även vara en god idé att undersöka om åtminstone någon/några enheter kan anslutas med kabel till routern (inte alla men några).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madjik:

Tro mig; hade jag kunnat dra kabel hade jag gjort det. Det är inte så lätt som ett hål i väggen, snarare flera väggar om man vill att det ska se ok ut pga rum-layouten och stället fibern kommer in i detta huset. Av den anledningen så har jag försökt göra det bästa av situationen och försöka med så bra trådlöst som jag kan. Det som stör mig och gör mig ännu mer förvirrad är att brorsan kör en likadan adapter utan några problem överhuvudtaget.

Jo så är det nog men det går alltid om man bara vill. Värt att lägga ner tiden på att göra det snyggt om man kan. Så får man 100% problemfri upplevelse.

Sitter dongeln direkt i datorn eller har du en ext.kabel? Om inte så prova det också så den kommer bort ifrån datorn.

Edit: Skulle föreslå att stänga av wifi på routern och införskaffa en AP och testa. Ex ubiquiti AP lite fungerar det inte då så är det fel på datotorn/wifi-dongeln. Btw prova att byta med brorsan och se om det blir skillnad.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppLocker:

Hur många enheter är uppkopplade mot routern?

Jag har upplevt liknande problem med instabilitet då det varit för mycket trafik och för många WiFi-anslutna enheter samtidigt och löste det hela genom segregering och uppdelning av nätet i särskilda nät för specifika ändamål. Det kan även vara en god idé att undersöka om åtminstone någon/några enheter kan anslutas med kabel till routern (inte alla men några).

Där är ett 5G nät och ett 2,4. På 5G nätet är två datorer och en telefon inkopplad. På 2,4 är det 5-6 enheter.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@Madjik: Det antalet enheter bör den orka med utan problem rent teoretiskt men det kan vara på gränsen beroende på belastning.

En fråga kvarstår dock: Pågår streaming och liknande från andra enheter i nätet när du får problem?

D.v.s försöker din bror streama samtidigt?

Just streaming från mer än en enhet kan fresta nätverket till bristningsgränsen och det var en av åtgärderna jag själv vidtog - nämligen att gå över till trådad anslutning för en del av de enheter som användes till just detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jo så är det nog men det går alltid om man bara vill. Värt att lägga ner tiden på att göra det snyggt om man kan. Så får man 100% problemfri upplevelse.

Sitter dongeln direkt i datorn eller har du en ext.kabel? Om inte så prova det också så den kommer bort ifrån datorn.

Edit: Skulle föreslå att stänga av wifi på routern och införskaffa en AP och testa. Ex ubiquiti AP lite fungerar det inte då så är det fel på datotorn/wifi-dongeln. Btw prova att byta med brorsan och se om det blir skillnad.

Problemet är att övertala föräldrarna och de personer jag kommer behöva dra en kabel genom deras rum och borra hål i deras väggar för att jag har smärre problem med mitt internet.

Dongeln står lite mer än en halvmeter från datorn och jag tror jag kan utesluta redan nu att det är någonting relaterat till datorn det är fel på då det endast är denna enheten som har problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppLocker:

@Madjik: Det antalet enheter bör den orka med utan problem rent teoretiskt men det kan vara på gränsen beroende på belastning.

En fråga kvarstår dock: Pågår streaming och liknande från andra enheter i nätet när du får problem?

D.v.s försöker din bror streama samtidigt?

Just streaming från mer än en enhet kan fresta nätverket till bristningsgränsen och det var en av åtgärderna jag själv vidtog - nämligen att gå över till trådad anslutning för en del av de enheter som användes till just detta.

Inte vad jag vet. Problemet hände precis och det är bara jag som kollar på en livestream och morsan spelar spotify på chromecasten vilket jag inte tror skulle störa nåt enormt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madjik:

Vilket nätverkskort isåfall? Anledningen att jag trodde att det var ljudkortet är för att 1: Den är listad under "Realtek". 2: Det enda jag har inkopplat i en PCIe-port är ljudkortet.

Antagligen ditt inbyggda nätverkskort om du inte har något eget installerat?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

@Madjik:
En fråga som borde ställts tidigare.
Händer det Endast dig, eller händer det även för andra i hushållet?

Edit:
Såg att du han svara på frågan ovan.
Händer det Endast på din dator, eller även andra enheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Antagligen ditt inbyggda nätverkskort om du inte har något eget installerat?

Har alla moderkort inbyggda nätverkskort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@Madjik:
En fråga som borde ställts tidigare.
Händer det Endast dig, eller händer det även för andra i hushållet?

Yes, bara mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du sa att du hade Wifi-doglen en bit från datorn. Är denna kopplad ihop med andra enheter i en USB hub, eller sitter den på en ensam förlägningskabel?

Permalänk
Medlem

@Madjik:
Mjo i sånna läget är det inte så mycket att be för än att gilla läget. Har själv haft problem med inkompetenta föräldrar i frågan och det gamla 50 talets mentalitet = stönig som en stubbe. Då har du inte så mycket att välja på. Det enda du själv kan påverka men som kostar pengar är ju att införskaffa nytt wifikort/router. Men som sagt prova byta med brorsan först.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Du sa att du hade Wifi-doglen en bit från datorn. Är denna kopplad ihop med andra enheter i en USB hub, eller sitter den på en ensam förlägningskabel?

Den är ensam

Visa signatur