Bara jag som blir sugen på att köpa DVD/Blueray igen?

Permalänk
Medlem

Bara jag som blir sugen på att köpa DVD/Blueray igen?

Har senaste 4-5 åren bara kört streaming tjänster men har börjat lessna.

Framför allt på det super begränsade utbudet dom har. Är mindre än 500-600 unika titlar på varje tjänst.

Exempel blev jag sugen på att se första Alien filmen men varken Netflix, HBO eller Viaplay hade den (visst kan hyra på Viaplay men varför ska jag då betala 109kr/månad?).

Finns det något Steam liknande fast för filmer? Där man alltså köper och äger digitala kopior?

Som titeln säger blir man nästan sugen att ha fysiska kopior bara för att kunna se vad man vill när man vill igen.....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Implor:

(visst kan hyra på Viaplay men varför ska jag då betala 109kr/månad?)

Det här förstår inte jag heller. Varför betalar man för tjänsten och måste ändå betala separat för många av sakerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det här förstår inte jag heller. Varför betalar man för tjänsten och måste ändå betala separat för många av sakerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Iallafall inte som deras modell ser ut.

Använder Amazon Audible som ljudbok tjänst. Där har du en fast månadskostnad som ger ett antal credits (1 credit = 1 bok) men du kan även köpa saker för pengar. Men då äger du också en kopia av den ljudboken i all framtid.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Alien finns att hyra på Google play för 39kr. (köpa 99kr)

Det är mer unika filmer som man måste köpa dem på dvd idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Finns det något Steam liknande fast för filmer? Där man alltså köper och äger digitala kopior?

Itunes. Google play säljer väl också?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hade ingen koll på google play. Var in och kikade där lite snabbt.

Men priserna är absurda. 139kr för en 40år gammal film.

Känns som det borde finnas en rejäl marknad för en butik med steam-style reor. Oktober är det 80% på alla skräck filmer, Jul så är det 50% på allt jul relaterat och rom-coms osv...

Eller Audible style tjänst. Betalar fast pris (säg 150kr/månad) och du får ta 1 film som är <2år gammal, 2 filmer <5år eller 5 filmer äldre än 5år.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Hade ingen koll på google play. Var in och kikade där lite snabbt.

Men priserna är absurda. 139kr för en 40år gammal film.

Känns som det borde finnas en rejäl marknad för en butik med steam-style reor. Oktober är det 80% på alla skräck filmer, Jul så är det 50% på allt jul relaterat och rom-coms osv...

Eller Audible style tjänst. Betalar fast pris (säg 150kr/månad) och du får ta 1 film som är <2år gammal, 2 filmer <5år eller 5 filmer äldre än 5år.

Pitcha det till Bezos.

Är du nöjd med Audible btw? Jag har funderat på att skaffa det

Permalänk
Medlem

Vi har köpt många barnfilmer nu i Blueray, ungarna tyckte det va konstigt att filmerna bara försvann ifrån streamingtjänsterna. Kul att ha dom i bokhyllan, lätt för ungarna att välja film

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Även jag köper filmer på Blu-Ray ibland. Tycker det är lite mysigt.
Men framförallt är det kanske för kvalitén. Hemmabion uppskattar när den får spela en Blu-Ray istället för en stressad actionfilm och ljudet blir snäppet vassare.

Permalänk
Medlem

Jag har lämnat streaming helt undantaget Youtube.

Blu-ray för hela slanten sen rippad rak in till Plex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Köp DVD/blu-ray och rippa själv till egen Plex server, bästa av båda världarna Och skulle typ en HDD krascha har du ju skivorna som backup, bara att rippa på nytt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag har lämnat streaming helt undantaget Youtube.

Blu-ray för hela slanten sen rippad rak in till Plex.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur lång tid tar det att rippa en Blu-ray ungefär?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem
Skrivet av samurai:

Hur lång tid tar det att rippa en Blu-ray ungefär?

20-40min beroende på hur lång tid det tar dig att välja ljudspår och textning.

Tog mig en bra stund att hitta textning till icke-engelska i Star Wars-filmerna.

Detta är räknat på att man tar enbart filmen.
Tar man allt på skivan kommer det dröja längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

20-40min beroende på hur lång tid det tar dig att välja ljudspår och textning.

Tog mig en bra stund att hitta textning till icke-engelska i Star Wars-filmerna.

Detta är räknat på att man tar enbart filmen.
Tar man allt på skivan kommer det dröja längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Jäklar, det var snabbt!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Implor:

Finns det något Steam liknande fast för filmer? Där man alltså köper och äger digitala kopior?

Det går att köpa filmer digitalt på Prime, har dock inte testat att köpa nått men så här ser det ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Häromdagen fick jag tankar på att skaffa en VHS och nån gammal tjock-TV. Finns mycket VHS filmer på tradera och loppisar. Tror det hade varit mysigt med en stor samling filmer. Kan man koppla nintendot å sånt dit också, kanske slänga ut LCD helt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Häromdagen fick jag tankar på att skaffa en VHS och nån gammal tjock-TV. Finns mycket VHS filmer på tradera och loppisar. Tror det hade varit mysigt med en stor samling filmer. Kan man koppla nintendot å sånt dit också, kanske slänga ut LCD helt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ugh, skulle aldrig drömma om att med flit gå tillbaka till VHS-dagarna med sina sunkiga pan-and-scan transfers och dassiga bild/ljudkvalitet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du köper fysiska skivor och rippar dem själv, och lägger på en PLEX-server som du sedan tittar via. Då får du det bästa av båda världarna: icke-komprimerade filmer med maximal kvalitet och bekvämligheten att ha nåt typ Netflix hemma.

Jag kör själv med Plex som ligger i bakgrunden på min spelburk bara (det tar nästan ingen kraft alls om man inte håller på med transcoding, dvs streamar till mobiler osv) och en Synology NAS med alla mina filmer på.

Film köper jag ofta från både Amazon (bra utbud), Discshop.se (väldigt bra, dock rätt dyra) och diverse loppisfynd! Man kan fynda rejält på second-hand-marknaden, många dumpar sina filmer för en spottstyver. Kolla också Tradera, Blocket osv.

Jag avråder ifrån att köpa digitala kopior, då det uteslutande handlar om hårt komprimerade skräpfiler.. Det är inget att spara på, usch. Nä, original-rip via original-media = jepp.

Edit: glömde nämna, för att rippa filmerna på din PC gör du överlägset enklast med ett program som heter MakeMKV. Googla det. Går att köra gratis men efter ett tag tröttnar man på att förnya licensen och då är det $50. Värt varenda krona tycker jag, det är ett ypperligt program.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Häromdagen fick jag tankar på att skaffa en VHS och nån gammal tjock-TV. Finns mycket VHS filmer på tradera och loppisar. Tror det hade varit mysigt med en stor samling filmer. Kan man koppla nintendot å sånt dit också, kanske slänga ut LCD helt?

Skickades från m.sweclockers.com

Man vet att det gått lång tid när folk ser VHS som något mysigt...
Fruktansvärt lågupplöst media som äter upp sig själv medans man tittar på det, vilken dröm.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Strumpa:

Häromdagen fick jag tankar på att skaffa en VHS och nån gammal tjock-TV. Finns mycket VHS filmer på tradera och loppisar. Tror det hade varit mysigt med en stor samling filmer. Kan man koppla nintendot å sånt dit också, kanske slänga ut LCD helt?

Skickades från m.sweclockers.com

Nintendo som NES och inget annat ? Ja den går att koppla till en CRTtv, välj däremot helst en tv som har åtminstone rgb via scart och om du vill yxa till det så finns det ju även tv med komponent och faktiskt några med hdmi även om de är ovanliga men scart med rgb är nått man bör se till att ha för då kan man ansluta i princip alla pal-konsoller, har man dessutom komponent så klarar man ofta även progressiv scan från dvd och många ntsc spel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Implor:

Har senaste 4-5 åren bara kört streaming tjänster men har börjat lessna.

Framför allt på det super begränsade utbudet dom har. Är mindre än 500-600 unika titlar på varje tjänst.

Exempel blev jag sugen på att se första Alien filmen men varken Netflix, HBO eller Viaplay hade den (visst kan hyra på Viaplay men varför ska jag då betala 109kr/månad?).

Finns det något Steam liknande fast för filmer? Där man alltså köper och äger digitala kopior?

Som titeln säger blir man nästan sugen att ha fysiska kopior bara för att kunna se vad man vill när man vill igen.....

Märkte att man faktiskt kan nyttja hyr och köp delen i viaplay utan att betala 109kr/månad. Det var bara att avsluta prenumerationen och logga in.

För övrigt så håller jag med dig, funderade på samma sak och kom fram till att jag vill köpa på mig fler blu-ray och dvd igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ugh, skulle aldrig drömma om att med flit gå tillbaka till VHS-dagarna med sina sunkiga pan-and-scan transfers och dassiga bild/ljudkvalitet.

Jag förstår dig men ska jag vara ärlig så är det inte kvaliteten som jag är ute efter. Finner teknologin fascinerande. Men alla är vi olika. Har en del nostalgi för VHS dessutom eftersom en växte upp med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av osgorth:

Edit: glömde nämna, för att rippa filmerna på din PC gör du överlägset enklast med ett program som heter MakeMKV. Googla det. Går att köra gratis men efter ett tag tröttnar man på att förnya licensen och då är det $50. Värt varenda krona tycker jag, det är ett ypperligt program.

Bra tips.
Vilket program rekommenderar du till att bränna in mkv-filen till Bluray-skivan om man skaffar Bluray-brännare?

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Bra tips.
Vilket program rekommenderar du till att bränna in mkv-filen till Bluray-skivan om man skaffar Bluray-brännare?

Oj, bra fråga. Det är dessvärre inget jag pysslat med.

Varför skulle man vilja göra det, för övrigt? Vill du spela skiva, använd originalet.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Bra tips.
Vilket program rekommenderar du till att bränna in mkv-filen till Bluray-skivan om man skaffar Bluray-brännare?

Ska du rippa skivan till mkv sen bränna den till skiva igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mkl:

Är du nöjd med Audible btw? Jag har funderat på att skaffa det

Första boken är gratis, så det är bara att testa. De har ett fint utbud av science fiction i alla fall.

Permalänk
Skrivet av osgorth:

Oj, bra fråga. Det är dessvärre inget jag pysslat med.

Varför skulle man vilja göra det, för övrigt? Vill du spela skiva, använd originalet.

Låt oss säga att man vill bränna in kompisens bröllopsvideo på 90 minuter till en Bluray-skiva.

Skrivet av Nioreh83:

Ska du rippa skivan till mkv sen bränna den till skiva igen?
Skickades från m.sweclockers.com

Självklart inte. Utgångsläget är digital format med tiotals Gigabytes filmmaterial. Det ligger en viss trygghet och retrokänsla i att ha filmer i fysisk format också. Med en hårddisk ligger allt i samma korg. Hög risk.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Låt oss säga att man vill bränna in kompisens bröllopsvideo på 90 minuter till en Bluray-skiva.
Självklart inte. Utgångsläget är digital format med tiotals Gigabytes filmmaterial. Det ligger en viss trygghet och retrokänsla i att ha filmer i fysisk format också. Med en hårddisk ligger allt i samma korg. Hög risk.

Man kan inte ta en random videofil och bränna till bluray (så den blir spelbar i en standardspelare iaf). Det är väldigt strikta krav på hur en bluray mastras. Transkoderingsinställningar för detta är ganska enkelt ordnat med ffmpeg. Betydligt mekigare är själva authoring-biten, dvs sätta ihop filstrukturen och menyer etc. Finns open source-verktyg för detta, men inlärningskurvan är rätt tuff.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Håller med om att utbudet är dåligt på streamingtjänsterna.
Men jag föredrar Blu-Ray pga den högre bild och ljudkvalitén.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Låt oss säga att man vill bränna in kompisens bröllopsvideo på 90 minuter till en Bluray-skiva.

Ah, hehe. Njae, det var väldigt länge sedan jag brände nåt på skiva, och då det begav sig var det Nero jag använde. Japp, det är länge sedan.

Finns ett par om man googlar lite, hittade t.ex. Leawo, Blue-Cloner, och Nero finns faktiskt kvar ser jag nu.. Senaste versionen är från 2016 dock, kanske ingen höjdare idag.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED