OSSC Pro utannonserad!

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

OSSC Pro utannonserad!

Open Source Scan Converter, eller bara OSSC, är ett av de bästa alternativen som finns för entusiaster som vill spela sina retrokonsoler på moderna skärmar och TV-apparater.

Igår kväll lade OSSC-utvecklaren Marqs ut en tråd på Shmups-forum att en OSSC Pro är under utveckling samt att den ska släppas senare i år.

Detta verkar vara en uppgraderad version med grundfunktionalitet likt den nuvarande modellen med fler möjligheter för in och utgångar, där varje ingång har sin egen ljudingång, vilket inte den mer kompakta nuvarande versionen har. Detta gör det möjligt att kunna använda Pro-versionen som en videoväxlare mellan konsoler med olika gränssnitt.

Originaltråden: https://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=6&t=65892

Mina höjdpunkter

- för hela listan se nedan.

  • Uppgraderad FPGA-krets för vidareutveckling då original OSSC:n slagit i taket

  • Expansionsmöjligheter för tilläggsmoduler där andra utvecklare kan bidra till plattformen

  • noll-lagg-läget finns kvar

  • Läge för ökad kompatibilitet, men med en mindre latensökning

  • Riktiga videoprocessegenskaper som ger riktig avsammanflätning/deinterlacing samt ökar kompatibiliteten för capturekort där låg latens inte är lika viktig

  • HDMI in, ger möjlighet att ha en konsoler med HDMI så att hela setupen delar samma HDMI-ingång på TV:n/förstärkaren

Uppgifter saxat direkt från Shmups-tråden

ISL51002 video ADC

  • improved sync processing robustness

  • reduced sampling jitter with DPLL

  • fine-grained video LPF

  • automatic sampling phase adjustment

Cyclone V FPGA (5CEFA5F23C8N)

  • higher performance and more resources

  • hard memory controller

  • large number of IOs

Clocking and memory improvements

  • Si5351C clock generator for accurate output pixel clock generation (framelock or free-running)

  • 512MB LPDDR2 RAM and 16MB QSPI flash

New AV inputs

  • HDMI

  • SPDIF (optical)

2x20 pin GPIO connector for future expansion possibilities such as

  • composite & s-video input module

  • secondary video output (e.g. VGA) module

  • latency tester interface module

  • game controller port module (for using OSSC Pro as a dedicated FPGA console)

The processing modes enabled by the HW can be split roughly into three types

1. Pure line multiplier

  • both active and blanking lines multiplied - basically what original OSSC does

  • simplest mode with least latency

2. Adaptive line multiplier

  • visible lines are multiplied but horizontal & vertical total matched to standard timings

  • high compatibility with minimal latency overhead (1-30 lines typically)

  • enables some new output configurations such as 4x240p/2x480p in standard 1080p frame

3. Scaler

  • higher flexibility via LPDDR2 utilization

  • HQ deinterlacing

  • non-integer scaling

  • rotation

  • refresh rate conversion

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

Gick just och funderade på vilken sån lösning som var bäst. Har ju massa gamla konsoller. Ska hålla ögonen på när den dyker upp.

Intel I5 4690k | MSI 390x 8GB | DDR3 4x8GB | ASUS Z97-P | EVGA Supnernova G2 750W | ASUS MG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Men det var då helvete, bara ett par månader efter man plockade upp en OSSC....

HDMI-ingång är något jag saknar, riktigt najs om man vill köra scanlines på outputen från en Raspberry Pi med Lakka eller nåt. Slippa baggla med VGA- eller komponenttillsatser.

Nästan så man hoppas den blir svindyr, skulle svida mindre att ha investerat i den gamla OSSC då

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002

Ge mig ett chassi som döljer kretskortet!

Apple Mac mini 2012 (primär desktop)
Apple Mac mini 2012 med Ubuntu server som Plex-server
MacBook Pro 13tum early 2015 (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av kaput:

Men det var då helvete, bara ett par månader efter man plockade upp en OSSC....

HDMI-ingång är något jag saknar, riktigt najs om man vill köra scanlines på outputen från en Raspberry Pi med Lakka eller nåt. Slippa baggla med VGA- eller komponenttillsatser.

Nästan så man hoppas den blir svindyr, skulle svida mindre att ha investerat i den gamla OSSC då

Det går att göra sig en "OSSC Pro Lite" med hjälp av en DE10 Nano-bräda, samma som används för MiSTer Project. Kanske skulle vara något? Kräver dock lite "know-how" skulle jag gissa på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Svarade kort på FZ, men kan väl göra det här med. Tror jag klarar mig på min vanliga. Denna kommer nog dels bli galet dyr (bara fpga:n går på typ en tusenlapp), och tillför egentligen inte så mycket. Det enda jag saknar på den vanliga är komposit och s-video (som denna också saknar utan tilläggsmodul?). Fördelen med denna är väl annars att kunna ha fler grejer inkopplade samtidigt, samt att den har framebuffer så den kan skala upp saker lite mer intelligent och rotera vertikala arkadspel. Att använda detta läge kommer dock innebära mer fördröjning.

Men har man varken OSSC eller Framemeister och vill ha en grym scaler för alla sina konsoller i ett så blir nog detta den ultimata lådan.

Typos

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Grukk:

Det går att göra sig en "OSSC Pro Lite" med hjälp av en DE10 Nano-bräda, samma som används för MiSTer Project. Kanske skulle vara något? Kräver dock lite "know-how" skulle jag gissa på.

Hehe, jo det skulle man kunna göra, och knowhowbiten är inget problem. Bara så jäkla surt att råka investera i något precis innan det släpps nåt bättre.

Får se hur det utvecklar sig, kanske uppgraderar till en Pro på sikt. Man får väl försöka se det som att man slipper en massa otålig väntan eller nåt, och kan ta det lugnt tills projektet mognat ordentligt

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2009

Ser riktigt najs ut, köpte fick hem min OSSC förra veckan vilket kanske känns lite surt men får se vad denna ligger på när den släpps. Kanske är i en annan klass så det aldrig skulle vara ett alternativ för mig vilket som.

Väldigt najs att det går frammåt dock, att köpa open source hårdvara känns som ett mycket bättre val en alternativen som Framemeister som nu har stannat.

HQ deinterlacing och refresh rate conversion är nog det som låter mest intressant för mig. Här med alla PAL konsoler så känns det som att deinterlacingen kan hjälpa ifall den är riktigt bra och refresh rate conversion kanske är ett alternativ till att behöva köpa en NTSC-U PS1 för att köra de bättre versionerna av PS1 spelen eftersom en PAL konsol får ut 59.27Hz vilket skapar små stutter lite då och då.
Riktigt balla prylar vilket som!

Ryzen 3700X | EVGA 1070 SC | EVGA G3 750W
Acer XF270HUA | 16GB RAM | FD Define Mini C | Fostex TH-X00

Trädvy Permalänk
Frilansskribent
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011

Nu har dom även sänkt priset på "gamla" OSSC till €110

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- FD Define C - MSI X299 SLI Plus - i7 7800X + Corsair H110 - Kingston HyperX 3200mhz 2x8GB - Corsair RM750x - GTX 1080 - Samsung 970 Plus 500GB + Intel 660P 1TB -
Bärbar: Asus ZenBook UX430UAR
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av iller:

Ge mig ett chassi som döljer kretskortet!

Det kommer säkert komma 3D-printade case framöver. https://laserbear.net kanske gör något framöver om efterfrågan är tillräcklig! De har gjort case till RetroTINK2X bland annat.

Jag skulle vilja veta storleken på Pro:en, om det skulle gå att sätta dit "rack brackets" på något sätt skulle jag bli glad. En rackmonterad OSSC skulle vara riktigt coolt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Om man får önskedrömma hade jag gärna sett en line10x för 240p som pixelmappas och maskas i 3840*2160p. Det hade möjliggjort perfekta scanlinjer och även kringgått skalningsalgoritmerna på moderna bildvisare.

Det är en trevlig uppgradering men jag kommer nog att behålla min OSSC 1.6 ett litet tag till iaf. Använder den ändå aldrig så vet inte varför Pro skulle komma mer till nytta...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Nissling:

Om man får önskedrömma hade jag gärna sett en line10x för 240p som pixelmappas och maskas i 3840*2160p. Det hade möjliggjort perfekta scanlinjer och även kringgått skalningsalgoritmerna på moderna bildvisare.

Det är en trevlig uppgradering men jag kommer nog att behålla min OSSC 1.6 ett litet tag till iaf. Använder den ändå aldrig så vet inte varför Pro skulle komma mer till nytta...

Eh, 9x240=2160. Perfekt pixelskalning alltså (iaf i 4:4:4-färger). Varför vill du maska bort saker?

Däremot lär det dröja länge tills 4k hdmi blir använda för hobbyprojekt som detta. Fördelarna väger inte upp komplexiteten och kostnaden. Men jag kan ju ha fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

@Nioreh83: Därför att du med 9x inte kan få perfekta scanlinjer. Med 10x kan man ha fem linjer med information följt av fem svarta linjer. 9x går inte jämnt ut ur det avseendet.

Sedan är det ju vanligt med underscan i vilket fall på äldre spel i vilket fall. De (få) gångerna jag använder min OSSC kör jag 5X maskat till 1920x1080 med pixelmapping.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Nissling:

@Nioreh83: Därför att du med 9x inte kan få perfekta scanlinjer. Med 10x kan man ha fem linjer med information följt av fem svarta linjer. 9x går inte jämnt ut ur det avseendet.

Ok, men det finns inga "pefekta scanlinjer". Det är mer en smaksak. Ingen CRT i världen har exakt 50% fyllnadsgrad utan gradienter. Dessutom skiljer sig tjockleken med ljusintensiteten. Mörka färger ger tunnare scanlines, medan fullvita ofta blöder ut ganska mycket.

Personligen har jag aldrig gillat artificiella scanlines. Möjligen när det börjar se ut som CRT-Royale där de verkligen emulerar looken av en CRT kan jag köpa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Med utgångspunkten att det är en preferens så behöver inte heller perfekt vara såsom en icke-existerande (eller för den delen existerande) CRT ser ut. På displayer med diskret pixelmatris tycker jag att jämn fördelning är väldigt mycket mer tilltalande än exempelvis 3:2 vid 5x.

Använder dock bara CRTs för retrospel så jag tänker inte särskilt mycket på ingetdera. Och jag kan gilla pixelperfektion likt en emulator för många spel för den delen också.