Intel har medvind på 10 nanometer – nio färska produkter på noden framöver

Permalänk
Melding Plague

Intel har medvind på 10 nanometer – nio färska produkter på noden framöver

Andelen fungerande kretsar på 10 nanometer är högre än vad Intel tidigare trott, varför övergången till tillverkningstekniken nu kan accelereras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Se på fan, kan blåsa upp till storm till midsommar/höst/vinter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk vad lite konkurrens kan få fart på ett företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Det vore på tiden, men vi tror det när vi ser det (särskilt i volym). Hoppas intels övergång till 7 nm går smidigare så vi slipper 5 år av 10 nm+++++...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Tänk vad lite konkurrens kan få fart på ett företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Eh, de har kämpat stenhårt sen 2015 för att få ordning på processen. Vad han konkurrens med detta att göra? Tror knappast att investera miljarder i en teknik + fabrik som inte används är en hemlig plan för att öka vinsten...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv

What a load of crap. Dom drog ut på det bara för att tjäna pengar...

Permalänk

Man kan anklaga Intel för mycket. Men att medvetet fatta beslut som leder till att de inte kan minska tillverkningskostnaden är inget företag gör utan bara politiker.

Så det är bra att kostnaden för att producera sjunker och att de kan göra större kretsar. Dagens 8 core är lite som 4 core var för något år sedan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dagens 8 core är lite som 4 core var för något år sedan.

Verkligen inte.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Verkligen inte.

Det beror såklart hur lång tid tillbaka man går.. När det började prata om AMD kommande Bulldozer runt 2010 så sa jag att vanliga konsumenter ej just då hade behov av 8 kärnor och satsningen var lite väl tidig, men allt eftersom åren gick så blev behovet bara större och större.
Och idag så kan man inte utföra allt skolarbete på en 8 core om man har gör något större. Nej jag pratar ej om förskolan utan exjobb och liknande.

Så beroende på hur lång tid man går tillbaka så är dagens 8 core som gårdagens 4 core. Allt fler får problem med bara 8 core, vi är inte många andelsmässigt, men vi blir fler för varje år som går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man kan anklaga Intel för mycket. Men att medvetet fatta beslut som leder till att de inte kan minska tillverkningskostnaden är inget företag gör utan bara politiker.

Så det är bra att kostnaden för att producera sjunker och att de kan göra större kretsar. Dagens 8 core är lite som 4 core var för något år sedan.

Spontant skulle jag väll säga att jämför 8 core med 4 core idag är ungefär som jämförelsen mellan gamla Intel LGA775 cpuerna i Core 2 Duo och Core 2 Quad under dess tid. Möjligen en jämförelse bland LGA1156 cpuer. Men inte så mycket längre fram än så.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Charlie Demerjian på SemiAccurate verkar ifrågasätta det här rätt hårt: länkklick! I frågeställningen efter kvartalsrapporten undrades det hur stor andel av deras nyproducerade produkter är på 10nm jämfört med 14nm, och de undvek att svara på frågan. Charlie har haft rätt gång på gång om Intel både gällande 10nm och specifika produkter, så jag skulle ta det lugnt med att lita på Intels påståenden. Vi får se.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Avstängd

Min första quad core (Intel nånting, minns inte alls), då kände jag mig häftig!

Permalänk
Medlem

Handlar bara om laptops.

När Zen 3 kommer senare i år blir det nog tungt igen. Ryktas om 3 trådar per kärna istället för 2. Kan göra mycket i vissa laster.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Handlar bara om laptops.

När Zen 3 kommer senare i år blir det nog tungt igen. Ryktas om 3 trådar per kärna istället för 2. Kan göra mycket i vissa laster.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel erkänner ju själv att de har några tunga år framför sig... De vet att de stod kvar på perongen när tåget gick. Nu får de studera "tidtabellerna" för att greppa ett tåg som hinner ifatt om nåt år framöver.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

What a load of crap. Dom drog ut på det bara för att tjäna pengar...

Så det var ett medvetet drag av Intel att släppa in AMD i matchen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarkSix:

Så det var ett medvetet drag av Intel att släppa in AMD i matchen?

Det är ju för att dom kom ifatt som Intel gör detta nu. Kan tänka mig att dom blev lite tagna på sängkanten på hur bra det gått för AMD.

Kan ju tillägga att detta inte är fakta på något sätt, utan ungefär hur jag tror att det är.

Permalänk
Medlem

" men även Intels problematiska övergång till tillverkning på 10 nanometer är av stor vikt. "

Stor vikt? Kraftig underdrift.
Det är ju där allt ligger och bara där, inget annat.
Tack vare AMD så får Intel känna på piskan.
Intel har nästan inte gjort ett skit på 10 år.

Först nu som en 2600k bör bytas ut mot en Ryzen7.
Allt tack vare AMD.

Jag vågar nog inte skriva exakt vad jag tycker om Intel, ändå är det Intel jag har använt(2500/2600/8600) och idag en 8700.
Nästa propp blir dock aldrig "blå".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Så det var ett medvetet drag av Intel att släppa in AMD i matchen?

ha
ha

ja jävlar. Så är det verkligen. Absolut.
AMD är "insläppta" i matchen. Inte så att AMD har åkt ifrån.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av zetruz:

Charlie Demerjian på SemiAccurate verkar ifrågasätta det här rätt hårt: länkklick! I frågeställningen efter kvartalsrapporten undrades det hur stor andel av deras nyproducerade produkter är på 10nm jämfört med 14nm, och de undvek att svara på frågan. Charlie har haft rätt gång på gång om Intel både gällande 10nm och specifika produkter, så jag skulle ta det lugnt med att lita på Intels påståenden. Vi får se.

Charlie Demerjian har helt klart luskat fram saker som sedan visat sig korrekt. Men han verkar verkligen hata Intel av hela sitt hjärta, något som syns i att han ibland drar viskningarna från sina källor allt för långt.

2018 hävdade herr Demerjian att Intel skulle lägga ned 10 nm?

Eller som samma år hävdade att Intel DCG var körda p.g.a. Epyc (notera att DCG var en stor anledning till att Intel slog både omsättningsrekord och vinstrekord senaste kvartalet)?

Han hävdar nu i den tweet du länkar att Intel fördröjer introduktionen av Ice Lake SP ~6 månader mot vad som tidigare hävdas. Men själv twittrade han, gissningsvis med rätt mycket skepsis, detta för 1,5 år sedan

"Intel's PoR was to have 10nm for consumer PRQ in Q4/19 and server in Q3/20."

Vi har ju bara facit för första delen, så när introducerades då konsumentversionen av Ice Lake? Jo, Q3 2019. Så Q3 2020 för Ice Lake SP är inte att fördröja med 6 månader (över vad han redan visste för 1,5 år sedan). 10 nm är ju ett rejält tågvrak om man kolla på ursprunliga planen, enligt Demerjian borde vi inte ens ha den här diskussionen då det är nedlagt.

Vad han dock ska ha cred för är att han tidigt pekade ut de ett par rejäla hinder med Intels 10 nm, tre saker som verkar vara huvudorsaken till alla förseningar. Han sa dock att Intel skulle behöva fimpa alla tre, tror det var han som igång ryktet att Intel fått minskat densiteten till att matcha TSMC 7 nm (något jag själv var helt övertygad skulle bli fallet).

Men av de tre saker han identifierade har (enligt honom själv) Intel faktiskt fixat två av dessa på något sätt. En har man plockat bort.

Dessa saker identifierade han som huvudproblemen med Intels 10 nm

  • COAG (contact over active gate): denna ska vara orsaken till varför Cannon Lake var en shit-show, man fick inte ens igång iGPU. Intel har, enligt Charlie, tagit bort detta nu

  • 36 nm metal pitch (TSMC kör med 40 nm vilket är väsentligt enklare utan EUV, Samsung kör med 36 nm men de väntade in EUV): Intel har inte ändrat denna punkt enligt dem själva

  • Cobalt inteconnect: detta är kvar, vinsten (i teorin än så länge) ska tydligen vara att kobolt gör det möjligt att köra högre strömdensitet genom vissa delar, vilket borde ge ett instrument att skruva upp frekvensen lite mer

Angående tillgången på 10 nm. En sak man kan titta på är: vilka serier använder Ice Lake och hur populära är de? Microsoft kör Ice Lake i Surface Pro 7 och Surface laptop 13 " samt företagsmodellen av Surface laptop 15". Omsättning för Surface är ~$2 miljarder. Dell använder Ice Lake i deras populära XPS-serie. O.s.v.

Det är definitivt begränsad tillgång på Ice Lake, men tror inte det är i närheten så illa som Charlie Demerjian vill få det till.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Eh, de har kämpat stenhårt sen 2015 för att få ordning på processen. Vad han konkurrens med detta att göra? Tror knappast att investera miljarder i en teknik + fabrik som inte används är en hemlig plan för att öka vinsten...

Du tror att utan AMD så hade Intel "kämpat stenhårt"?

Detta är nog personens poäng.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man kan anklaga Intel för mycket. Men att medvetet fatta beslut som leder till att de inte kan minska tillverkningskostnaden är inget företag gör utan bara politiker.

Så det är bra att kostnaden för att producera sjunker och att de kan göra större kretsar. Dagens 8 core är lite som 4 core var för något år sedan.

Stämmer ej. Intel har väldigt länge legat kvar på fyra kärnor eftersom det givit dem den optimala positionen för att ta inte behöva innovera men samtidigt tjäna rikligt med pengar. Helt enkel gjordes detta för att hålla marginalerna uppe. Detta förklarades med "Folk behöver inte mer kärnor" och "Det går inte att hålla nere priserna om alla processorer skulle ha fler kärnor och SMT". Sedan lanserade AMD Ryzen och krossade dessa två myter och Intel tvingades hänga med för att kunna konkurrera.

Så det är direkta beslut från Intels ledning som fått deras tillverkningskostnad att skjuta i höjden på sikt.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det beror såklart hur lång tid tillbaka man går.. När det började prata om AMD kommande Bulldozer runt 2010 så sa jag att vanliga konsumenter ej just då hade behov av 8 kärnor och satsningen var lite väl tidig, men allt eftersom åren gick så blev behovet bara större och större.
Och idag så kan man inte utföra allt skolarbete på en 8 core om man har gör något större. Nej jag pratar ej om förskolan utan exjobb och liknande.

Så beroende på hur lång tid man går tillbaka så är dagens 8 core som gårdagens 4 core. Allt fler får problem med bara 8 core, vi är inte många andelsmässigt, men vi blir fler för varje år som går.

Bulldozer var ingen ren åttakärnig processor. Hade Intel fått bestämma så hade vi fortfarande suttit på Quadcores. Sedan har vi ju detta med att marknaden följer hårdvaruutvecklingen. Varför skulle t.ex. ett spelföretag börja lägga ut pengar på att optimera sina spelmotorer för sex och åttakärniga processorer om ingen ändå sitter på dessa?

Skrivet av MarkSix:

Så det var ett medvetet drag av Intel att släppa in AMD i matchen?

Nej men Intels försök att hålla nere innovationen för att hålla marginalerna uppe och därigenom använda sin marknadsposition för att hålla tillbaka utvecklingen är en stor bidragande orsak varför de har problem idag. Så medvetet drag? Absolut inte däremot är Intels beslut indirekt en bidragande orsak till varför AMD nästan är i kapp.

Sedan ska vi inte ta ifrån AMD det faktum att de jobbat exemplariskt (sett ur en marknadsståndpunkt) för att komma ikapp Intel. Så väl att de tagit Intel på sängen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Ett ord: ”shareholders”.

Detta luktar marknadsföringsploj för att hålla de oroliga investerarna på god fot.
Innan dess att jag får se resultatet av dessa nya produkter så vidhåller jag en stor del skepticism.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Jag hoppas Intel sätter AMD på plats för gott den här gången.

Du menar införa ännu ett decennium med att hålla tillbaka marknaden och innovation? Låter ju som en bra deal.

Man måste ju vara ett enögt fanboy av ett företag om man vill att sagda företag mer eller mindre ska ha monopol på marknaden eftersom detta bara leder till problem för konsumenten.

I bästa av världar så har AMD och Intel ungefär 50% av marknaden. Det innebär konkurrens och utveckling.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Jag hoppas Intel sätter AMD på plats för gott den här gången.

Så du vill ha höga priser och långsam utveckling? Nu händer det ju mer på CPU sidan än det gjort på åratal.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Du menar införa ännu ett decennium med att hålla tillbaka marknaden och innovation? Låter ju som en bra deal.

Man måste ju vara ett enögt fanboy av ett företag om man vill att sagda företag mer eller mindre ska ha monopol på marknaden eftersom detta bara leder till problem för konsumenten.

I bästa av världar så har AMD och Intel ungefär 50% av marknaden. Det innebär konkurrens och utveckling.

Precis. När det gäller standardiserade hårdvaror så vill förnuftiga personer ha så mycket konkurrens som möjligt som ser till att vi konsumenter får så bra och billiga produkter som möjligt.

Undantag för detta kan vara mjukvaror. Har man t.ex köpt en xbox som har en viss operativsystemmjukvara, så vill man oftast att så bra spel som möjligt ska komma till den konsol som man köpte.

Så AMD fanboys är generellt lite som chassi fanboys. O nej nu har Corsair släppt ett nytt grymtchassi, jag som är en Fractal Design fanboy måste nu rata denna.
Nej, snarare vill vi inte där ha en tillverkare som har typ 80% av marknaden och håller igen utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Mer trovärdiga uppgifter från Intel, bra nyhet

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Jag tror Intel har gjort det dom kan med 10nm med eller utan AMD på kartan, att vara först eller störst är inte alltid en garanti för att lyckas med något.
Men utan AMD hade vi antagligen inte haft mer än 6/12 kanske 8/12 i bästa fall, då de inte är optimalt på dagens 14nm teknik. Och för oss gamers hade det ju inte gjort någon större skillnad direkt... En 3600 eller 8700k är i ytterst få fall flaskhallsen för prestandan och förnuftigare val en både 9900k eller 3900x även om det absolut finns plats för den typen av prestanda för dom som sitter på ett 2080ti.
Hur många här var det inte som framtids säkrade med en 1700x (1800x) och som idag sitter med 3700x eller högre... Vi entusiaster uppskattar ju konkurrensen för det leder till mer och häftigare leksaker till bättre priser men jag förstår till viss del varför Intel inte har klivit upp till fler kärnor i onödan medans man jobbat med 10nm, varför lägga sig så nära gränsen utan någon direkt grund för de.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Extremt spännande att läsa alla teorier i denna tråd gällande Intels beslut i både si och så.
Särskillt gällande vad de medvetet tagit beslut om eller ej. Om hur saker "händer" enbart för att det skulle vara en reaktion på konkurrensen. Man kan lätt få uppfattningen här att Intel har haft ett blankt papper för framtiden som enbart har fyllts på när AMD släppte Ryzen & Co

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Handlar bara om laptops.

När Zen 3 kommer senare i år blir det nog tungt igen. Ryktas om 3 trådar per kärna istället för 2. Kan göra mycket i vissa laster.

Skickades från m.sweclockers.com

Tre trådar per kärna ryktades även om Zen2, vi vet hur det blev.

Tycker man ska ställa sig frågan om 3 trådar per kärna verkligen är en fördel på x86/64 ISA och om det vore, hur lång tid innan OS har kommit ikapp och drar nytta av 3 trådar.

Enda jag vet om som har mer än SMT2 är IBM på Power, Power9 har i största varianten 24 kärnor med SMT4 eller 12 kärnor med SMT8.
Märk att det är dom största och båda har 96 trådar, vad det säger är att SMT4 och SMT8 är optimerat för olika form av laster, läs VM.
OS som har stöd är FreeBSD, IBM AIX, IBM i och Linux, för Linux så är stödet begränsat till RHEL, SUSE, Debian GNU/Linux, and CentOS där IBM idag äger RedHat.

På Serversidan med VM så skulle det kunna motivera AMD att implementera mer än SMT2, men då dom redan har 64 kärnor SMT2 = 128 trådar så finns inget behov. Finns ju AMD serverkort med 2x64 kärnor för ett total av 256 trådar.

Det florerar spekulationer att Zen3 kan ha upp till 128 kärnor, märk rykten. Dessa spekulationer låter mer realistiska ur en teknisk synvinkel än SMT3, men jag personligen tror inte på dom då AMD redan leder både kärn och tråd race.

Men tillbaka till OS och marknad, AMD har tagit PC sidan med storm där största OS är Windows, vilket är ett stort argument att ligga kvar på SMT2.

På serversidan så plockar dom mark men det är fortfarande en bråkdel av segmentet som dom har med EPYC och där kan dom ändå visa på mest antal trådar, så var finns behovet?
Mer än då visa att vi kan, på bekostnad av effektivitet samt större och dyrare kretsar i tillverkningskostnad som deras största kundkrets som är på PC sidan inte kan nyttja.

Det vore att döda det momentum dom nu har...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Extremt spännande att läsa alla teorier i denna tråd gällande Intels beslut i både si och så.
Särskillt gällande vad de medvetet tagit beslut om eller ej. Om hur saker "händer" enbart för att det skulle vara en reaktion på konkurrensen. Man kan lätt få uppfattningen här att Intel har haft ett blankt papper för framtiden som enbart har fyllts på när AMD släppte Ryzen & Co

JA, eller hur

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Tre trådar per kärna ryktades även om Zen2, vi vet hur det blev.

Tycker man ska ställa sig frågan om 3 trådar per kärna verkligen är en fördel på x86/64 ISA och om det vore, hur lång tid innan OS har kommit ikapp och drar nytta av 3 trådar.

Enda jag vet om som har mer än SMT2 är IBM på Power, Power9 har i största varianten 24 kärnor med SMT4 eller 12 kärnor med SMT8.
Märk att det är dom största och båda har 96 trådar, vad det säger är att SMT4 och SMT8 är optimerat för olika form av laster, läs VM.
OS som har stöd är FreeBSD, IBM AIX, IBM i och Linux, för Linux så är stödet begränsat till RHEL, SUSE, Debian GNU/Linux, and CentOS där IBM idag äger RedHat.

På Serversidan med VM så skulle det kunna motivera AMD att implementera mer än SMT2, men då dom redan har 64 kärnor SMT2 = 128 trådar så finns inget behov. Finns ju AMD serverkort med 2x64 kärnor för ett total av 256 trådar.

Det florerar spekulationer att Zen3 kan ha upp till 128 kärnor, märk rykten. Dessa spekulationer låter mer realistiska ur en teknisk synvinkel än SMT3, men jag personligen tror inte på dom då AMD redan leder både kärn och tråd race.

Men tillbaka till OS och marknad, AMD har tagit PC sidan med storm där största OS är Windows, vilket är ett stort argument att ligga kvar på SMT2.

På serversidan så plockar dom mark men det är fortfarande en bråkdel av segmentet som dom har med EPYC och där kan dom ändå visa på mest antal trådar, så var finns behovet?
Mer än då visa att vi kan, på bekostnad av effektivitet samt större och dyrare kretsar i tillverkningskostnad som deras största kundkrets som är på PC sidan inte kan nyttja.

Det vore att döda det momentum dom nu har...

Så kan det vara!

Men känns billigare att implementera 3 trådar än lägga in flera kärnor till chiplet.

Nu när man säger nästa release är Zen3 (dvs man skippar zen2+) så måste man gjort något rejälare eller lagt till mera funktioner. Är inte osannolikt att zen3 är zen2 men med stöd för 3 trådar.

Men vi får väll se om några månader. Gissar vi får nya produkter runt eller strax efter semestern ;).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro