Lisa Su: "Navi Refresh och RDNA 2 släpps under år 2020"

Permalänk
Medlem

AMDs ständiga problem med korrupt muspekare hängde med mig så länge att man trodde det var ett dåligt skämt... Följde med genom 3 datorer och 6 AMD-kort sedan 2011 någon gång... Senast hände skiten 2018, så förtroendet för deras drivar-team ligger inte på topp direkt.

Känns lagomt stabilt då de gång på gång hävdat att det är fixat, för att sedan dyka upp igen i nästa drivar-release.
Hände dock bara när man körde med två skärmar med vissa applikationer eller spel.

Men det ser ju ut att ha blivit fixat på riktigt nu även om andra saker tills rätt nyligen var rätt problematiska... Kanske blir ett RDNA2 om det fortsätter åt rätt håll.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

AMDs ständiga problem med korrupt muspekare hängde med mig så länge att man trodde det var ett dåligt skämt... Följde med genom 3 datorer och 6 AMD-kort sedan 2011 någon gång... Senast hände skiten 2018, så förtroendet för deras drivar-team ligger inte på topp direkt.

Känns lagomt stabilt då de gång på gång hävdat att det är fixat, för att sedan dyka upp igen i nästa drivar-release.
Hände dock bara när man körde med två skärmar med vissa applikationer eller spel.

Men det ser ju ut att ha blivit fixat på riktigt nu även om andra saker tills rätt nyligen var rätt problematiska... Kanske blir ett RDNA2 om det fortsätter åt rätt håll.

Det låter mer som en korrupt fil på din dator...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

AMDs ständiga problem med korrupt muspekare hängde med mig så länge att man trodde det var ett dåligt skämt... Följde med genom 3 datorer och 6 AMD-kort sedan 2011 någon gång... Senast hände skiten 2018, så förtroendet för deras drivar-team ligger inte på topp direkt.

Känns lagomt stabilt då de gång på gång hävdat att det är fixat, för att sedan dyka upp igen i nästa drivar-release.
Hände dock bara när man körde med två skärmar med vissa applikationer eller spel.

Men det ser ju ut att ha blivit fixat på riktigt nu även om andra saker tills rätt nyligen var rätt problematiska... Kanske blir ett RDNA2 om det fortsätter åt rätt håll.

Följde det över mellan OS?
Hade lite issues på något AMD kort, tror det kan ha varit 280x, som visade sig lösas genom att slå av hardware acceleration för muspekaren i Windows 7 eller skanna och reparera sysdisk, men när jag gick över till windows 10 såg jag aldrig problemet igen.

För mig dök problemet upp bara när jag hade två skärmar, muspekaren böjade flimra när jag startade ett spel eller något med 3d-rendering och fortsatte tills jag startade om dator eller körde scan/repair av sysdisk.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Alltid kul med nya releaser, tyvärr inte när det gäller AMD och grafikkort.

Köpte nyligen ett 5700 XT som tyvärr fick bli en retur i fördel till ett 2070su pga katastrofala drivers.. synd, för när det faktiskt fungerade så var det riktigt bra.

Att AMD kan ge bra prestanda per krona är det inget snack om.. men det måste ju fungera också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det låter mer som en korrupt fil på din dator...

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, en korrupt fil på 3 skilda datorer, på 20+ ominstallationer på 5 olika diskar.. som bara uppstår med vissa specifika drivare, med två skärmar och enbart AMD-kort? Jo tjena.
Det är ett rätt väldokumenterad historia från AMDs sida.

Skrivet av Shiprat:

Följde det över mellan OS?
Hade lite issues på något AMD kort, tror det kan ha varit 280x, som visade sig lösas genom att slå av hardware acceleration för muspekaren i Windows 7 eller skanna och reparera sysdisk, men när jag gick över till windows 10 såg jag aldrig problemet igen.

För mig dök problemet upp bara när jag hade två skärmar, muspekaren böjade flimra när jag startade ett spel eller något med 3d-rendering och fortsatte tills jag startade om dator eller körde scan/repair av sysdisk.

Det ändrade beteende i Windows 10, men det försvann inte... Var värst i Windows 7 nån gång under 2014 tror jag. Mukka runt med HW-acceleration eller slå på mousetrails 'löste' problemet oftast. Ingen sysdisk eller liknande involverat för min del. Min pekare liknade en QR-kod och kunde ibland fixas genom att dra muspekare över kanten av skärmen och ruska runt den lite. Annars var det omstart som gällde.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta hur pass utbrett problemet är kring AMD-drivrutinerna här på Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Skulle vara intressant att veta hur pass utbrett problemet är kring AMD-drivrutinerna här på Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

@emilakered ny omröstning på framsidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Skulle vara intressant att veta hur pass utbrett problemet är kring AMD-drivrutinerna här på Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag inte minns fel gjordes en liknande undersökning på ett liknande forum när 2020 driverserna släpptes, där hade ungefär 30% problem.

I mitt fall så hade jag "endast" en svartskärm på en helg (aldrig med mitt 980ti).

Dock så i spelet Path of Exile som är rätt så oregelbundet i hur pass mycket grafik det är att rendera så hann inte kortet klocka upp tillräckligt fort när mycket hände samtidigt väldigt plötsligt.. ett problem mitt 2070su inte uppvisar.

I spel som tex Apex Legends hade jag 0 problem, men där är den grafiska belastningen relativt jämn.

Så tror att ens upplevelse kan vara väldigt beroende på vad för spel man spelar, DX9 och 5700 XT ska vi inte ens prata om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Inget talar för att priserna kommer sjunka.

Lite av en definitionsfråga. AMD har sedan några år mantrat "disrupt the market". Först kom Ryzen och "störde" desktopmarknaden genom att ge fler kärnor till överkomligt pris. Därefter kom Threadripper och gjorde samma sak med HETD. Nu kommer Ryzen 4000-serien för laptop och rör om i grytan.
Enligt någon höjdare på RTG ska vi förvänta oss att kommande Radeon gör något liknande på grafikmarknaden. Jag hoppas att det innebär bättre pris/prestanda...

När det gäller det drivrutinsrelaterade strulet verkar det enligt vad jag hört mest vara av typen att AMD levererar stabila drivrutiner, men grafiken börjar ibland strula när Microsoft senare patchar Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hur är temperaturen på kortet?

Har inte sett den gå över 71 grader. Har satt mina spel på läget-där-grafikkortet-inte-onödigtvis-pumpar-ut-mer-frames-än-intervallet-man-ställer (vad heter det nu? totalt hjärnsläpp, lyckades inte googla mig till det heller), har satt det mellan 60-90 fps i de flesta spel. Har även satt en manuell fläktkurva för att hålla fläktarna i schack då dom låter precis för mycket vid ~1800 rpm, mitt max rpm går in vid 86 grader, enligt min fläktkurva.

Skrivet av r3mpuh:

Gamer Nexus är Evgas lilla springpojke. Evga är en exklusiv nvidia partner, you do the math.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte fått den bilden av honom. Har i och för sig bara följt honom sen i somras. Men jag gillar hans videos som djupdyker på i stort sett varje kylare och deras kapacitet.
Enligt honom så var/är RX 5700 XT bästa köp förra året. För hårdvaru- och prestandamässigt är korten toppklass. Men drivrutinerna gör att han får sina rants ibland. Men han säger ändå i alla sina rant-videos att "synd, för hårdvaran är grym" -fritt översatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Lite av en definitionsfråga. AMD har sedan några år mantrat "disrupt the market". Först kom Ryzen och "störde" desktopmarknaden genom att ge fler kärnor till överkomligt pris. Därefter kom Threadripper och gjorde samma sak med HETD. Nu kommer Ryzen 4000-serien för laptop och rör om i grytan.
Enligt någon höjdare på RTG ska vi förvänta oss att kommande Radeon gör något liknande på grafikmarknaden. Jag hoppas att det innebär bättre pris/prestanda...

När det gäller det drivrutinsrelaterade strulet verkar det enligt vad jag hört mest vara av typen att AMD levererar stabila drivrutiner, men grafiken börjar ibland strula när Microsoft senare patchar Windows.

Varför dras inte nvidia av samma problem isåfall om det skulle vara Windows som är boven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

När det gäller det drivrutinsrelaterade strulet verkar det enligt vad jag hört mest vara av typen att AMD levererar stabila drivrutiner, men grafiken börjar ibland strula när Microsoft senare patchar Windows.

Brukar oftast vara fallet, har nyligen haft ett problem där många spel kraschar och windows egna reliability monitor konstaterar att specifikt nv3dum.dll slutar svara, efter att ha avhjälpt någon vecka åt gången med DDU verkar jag till slut ha löst det nästan helt genom att slå av sökindexeringen på samtliga diskar.

Med mer regelbundna feature updates osv så börjar det blir mer och mer jobb att hålla windows 10 rent och spelvänligt :/

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av virrjet:

Varför dras inte nvidia av samma problem isåfall om det skulle vara Windows som är boven?

Närmare samarbete med Microsoft?

Permalänk
Medlem

Produkterna jag jobbar med att utveckla dör också regelbundet av windowsuppdateringar. Vanligt att apier ändras utan förvarning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Å när kan man räkna med att dom har sin "financial analyst day" som hon nämner? Är det också i andra kvartalet?

Skickades från m.sweclockers.com

Mars månad.
Edit: 5 Mars är det tydligen

Permalänk
Medlem

ping @jacob

Uppdatering: Refresh av lineup =/= Refreshat kort

Tomshardware frågade AMD mer specifikt om vad de menade, och tydligen var svaret att samtliga är next-gen kort. "Refreshen" är alltså helt nya next-gen produkter.

EDIT: Verkar dock inte som de fick någon bekräftelse om just den delen. Utan skriver endast "appears". De fick bara bekräftelse på att next-gen RDNA kommer i år, vilket redan var glasklart.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Är det denna GPU som de kommande konsolerna kommer få en variant av?

Skrivet av GamerGertzy:

Ingenting är väl bekräftat, men det spekuleras i det ja! Då de ska ha raytraycing etc.

Förövrigt är jag mycket spänd på "Big Navi" / RDNA2! Känns som AMD är "on fire" nu.

"This processor builds upon the significant innovation of the AMD Ryzen™ "Zen 2" CPU core and a "Navi" GPU based on next-generation Radeon™ RDNA gaming architecture including hardware-accelerated raytracing."

Givet att next-generation RDNA är next-generation RDNA, så skulle jag säga att det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Närmare samarbete med Microsoft?

Absolut, om så är fallet är det ju väldigt tråkigt och inget som AMD kan rå för..

Detta svarar ju dock inte på problematiken kring agressiv nedklocking som jag fortfarande inte vet om AMD tillkännagivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

När det gäller det drivrutinsrelaterade strulet verkar det enligt vad jag hört mest vara av typen att AMD levererar stabila drivrutiner, men grafiken börjar ibland strula när Microsoft senare patchar Windows.

Var kommer den informationen från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Är det denna GPU som de kommande konsolerna kommer få en variant av?

Liknande iaf. Det är ju inte troligt att AMD jobbar med två helt olika arkitekturer under ett och samma år.

Frågan är om det är samma dock. RDNA 2 är enl AMD 7nm EUV (N7+). Det är det inte alls säkert att konsolerna kör med, tror mer på uppdaterad 7nm DUV (N7P). I så fall så är "next-gen RDNA" snarare "RDNA+" eller nått i den stilen.

Vad man ska komma ihåg är att konsolerna kör med APU:er, med Zen 2 CPU i samma chip som GPUn. Zen 2 är designad för 7 nm DUV och det stämmer oxå med tidsmässigt; APU:er med Zen 2 till PC släpps först iår.

Dessutom kan det vara vågat att förlita en konsollaunch på EUV, vare sig Sony eller MS lär vilja ha ev tillverkningsstrul inför "julen 2020".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Radolov:

ping @jacob

Uppdatering: Refresh av lineup =/= Refreshat kort

Tomshardware frågade AMD mer specifikt om vad de menade, och tydligen var svaret att samtliga är next-gen kort. "Refreshen" är alltså helt nya next-gen produkter.

"This processor builds upon the significant innovation of the AMD Ryzen™ "Zen 2" CPU core and a "Navi" GPU based on next-generation Radeon™ RDNA gaming architecture including hardware-accelerated raytracing."

Givet att next-generation RDNA är next-generation RDNA, så skulle jag säga att det stämmer.

På språng nu, men uppdaterar nyheten med ett stycke om det på slutet om ett tag! Låter dock resten stå kvar då vi som vi skriver faktiskt hört att AMD arbetar på just en refresh av befintliga GPU:er.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Spekulation på den absolut högsta nivån ... Vi har inte en förnimelse till prestanda på varken "3080" eller "Big NAVI". Och deras förhållande är ännu mera dunkelt.

Men man kan alltid hoppas!

Ja det är klart det är spekulation, trodde det var en självklarhet...
Tittar man på historien dock finns det anledning till att de förhåller sig på det sättet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Å när kan man räkna med att dom har sin "financial analyst day" som hon nämner? Är det också i andra kvartalet?

Skickades från m.sweclockers.com

Financial Analyst Day – 2020
Mar 5, 2020 from 1:00 PM to 6:00 PM PST

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

På språng nu, men uppdaterar nyheten med ett stycke om det på slutet om ett tag! Låter dock resten stå kvar då vi som vi skriver faktiskt hört att AMD arbetar på just en refresh av befintliga GPU:er.

Hmm, vid vidare kontroll av artikeln så verkar de inte ha fått någon bekräftelse på just den delen, utan bara om att next-gen kommer 2020. Utan de skriver bara "appears" (verkar). Ingenting om "AMD confirms" eller så. Så det du säger kan mycket väl stämma.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Radolov:

Hmm, vid vidare kontroll av artikeln så verkar de inte ha fått någon bekräftelse på just den delen, utan bara om att next-gen kommer 2020. Utan de skriver bara "appears" (verkar). Ingenting om "AMD confirms" eller så. Så det du säger kan mycket väl stämma.

Även om det var en skarp dementi / bekräftelse vore det inte första gången en företagsledare sagt för mycket och att kommunikationsavdelningen behövt städa upp det. Med tanke på vår källa hade jag nog ändå låtit texten stå kvar även om Tom's Hardware fått något mer definitivt än det där.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Ja det är klart det är spekulation, trodde det var en självklarhet...
Tittar man på historien dock finns det anledning till att de förhåller sig på det sättet.

Skickades från m.sweclockers.com

Du formulerade det som att sannolikheten är stor för att det kommer att bli så.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Svårt det här alltså, jag hoppas att AMD kan flåsa nVidia lite mer i nacken men samtidigt hoppas jag att jag inte gjort bort mig och köpt mitt 5700 XT (trots att jag väntade flera månader längre än väntat på just det släppet).
Har för övrigt absolut inga problem med drivrutinerna, men *ta i trä* det kan jag faktiskt inte minnas senast jag hade med någon datorkomponent förutom div. kinaprylar som inte direkt räknas IMO.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

@kelthar:
Ja, för att jag tror på det. Sannolikhet är stor betyder fortfarande inte att det blir så. Sen behöver du inte tro på det

Permalänk
Medlem

Vad är det för skilland på Navi Refresh och RDNA2?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Lite av en definitionsfråga. AMD har sedan några år mantrat "disrupt the market". Först kom Ryzen och "störde" desktopmarknaden genom att ge fler kärnor till överkomligt pris. Därefter kom Threadripper och gjorde samma sak med HETD. Nu kommer Ryzen 4000-serien för laptop och rör om i grytan.
Enligt någon höjdare på RTG ska vi förvänta oss att kommande Radeon gör något liknande på grafikmarknaden. Jag hoppas att det innebär bättre pris/prestanda...

När det gäller det drivrutinsrelaterade strulet verkar det enligt vad jag hört mest vara av typen att AMD levererar stabila drivrutiner, men grafiken börjar ibland strula när Microsoft senare patchar Windows.

Skrivet av virrjet:

Varför dras inte nvidia av samma problem isåfall om det skulle vara Windows som är boven?

På Windows 10 så har M$ ett antal gånger patchat in äldre Radeon drivrutiner på min laptop sen jag uppgraderade från W8.1, av någon anledning så får Windows uppdate för sig att en flera år gammal drivrutin är bättre än en nyare från AMD.
Var gång så bryts någon bit som muspekare, DirectX m.m.

Det skapas då en sökväg "C:\\AMD\WU-CCC2"

Mitt problem är ju inget som AMD precis kan lastas för, däremot M$

Edit: missade att det verkar vara en drivrutin som AMD lämnat över till M$ för en förhandsrelease av W10.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Har inte haft nVidia sedan 6800xt Extreme, maken till kasst kort som när de kom var det bästa man kunde få tag på på marknaden på pappret. Efter ett år av fryslagg, blåskärmar, svordomar och
det faktum att kortet hade en lägsta temperatur när man spelade på lite över 100 grader (vilket gjorde att chassit var utrustad med fläktar som gav det en ljudnivå av en Boeing 737)
sålde jag skiten för en spottstyver och köpte ett AMD-kort och sedan dess har jag bara använt AMD.

Aldrig haft problem med mina AMD-kort, varken med drivare eller prestanda. Att de, när de varit
gamla, gett dålig prestanda i nya spel har ju varit helt naturligt.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB