Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Jag tror han har slutat använda musen. Skulle jag också göra om jag inte tyckte det alternativet var "optimalt", vissa klarar sig med enbart tangentbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi kan bara gissa vad han menar, men jag tror han menar att han slutat använda Linux. "det mus" funkar liksom inte
Jag tyckte inte det tillförde tråden något med det han skrev...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Precis som i alla andra operativsystem jag känner till, så kan du ändra hur musen påverkar pekaren genom systeminställningarna. Gillar du inte out-of-the-box-upplevelsen kan du ändra hastighet/acceleration så det känns närmare vad du är van vid. Med det sagt: Är du tillräckligt ointresserad av en produkt för att något i den här stilen ska göra att du byter till något annat, så bör du troligen inte använda den för din egen sinnesros skull. Jag har själv ett liknande förhållande till Windows, så jag känner igen mig i det du beskriver.

Går det att helt avaktivera acceleration av musen under Linux? Under Plasma har inte jag lyckats göra det via Gui iallafall, trots att Plasma brukar ha minst 15 olika inställningar för allt. Vet inte ens vad det är som hanterar detta, är det "libinput" som används av dom populära distrobutionerna? Har för mig att det paketet gör så att man har en fungerande mus. Kanske inte är svårt att göra via terminal om man vet hur.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Eazy:

Vi kan bara gissa vad han menar, men jag tror han menar att han slutat använda Linux. "det mus" funkar liksom inte
Jag tyckte inte det tillförde tråden något med det han skrev...

Tyckte inte det tillförde så mycket jag heller, tyvärr tillförde inte min kommentar så mycket mer på ämnet, men kunde inte låta bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Går det att helt avaktivera acceleration av musen under Linux?

Kommandot "xset m 0 0"

The m option controls the mouse parameters; it may be abbreviated to 'm'. Of course, it applies to most pointing devices, not just mice. The parameters for the pointing device are 'acceleration' and 'threshold'. The acceleration can be specified as an integer, or as a simple fraction. Threshold is just an integer. The setting is applied to all connected pointing devices. xinput(1) should be used if you need device-specific settings.

Dold text

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir irriterad hur omständigt det är att kunna ändra rättigheterna på externa (windows) hårddiskar så dessa får skrivrättigheter. Prövat flera olika google-svar på detta men får det inte att fungera ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Går det att helt avaktivera acceleration av musen under Linux? Under Plasma har inte jag lyckats göra det via Gui iallafall, trots att Plasma brukar ha minst 15 olika inställningar för allt. Vet inte ens vad det är som hanterar detta, är det "libinput" som används av dom populära distrobutionerna? Har för mig att det paketet gör så att man har en fungerande mus. Kanske inte är svårt att göra via terminal om man vet hur.

Det sköter du via "xset m" eller "xinput" beroende på vad du vill ändra, xinput ska användas om du vill ändra libinput.
https://wiki.archlinux.org/index.php/Mouse_acceleration

Permalänk
Skrivet av faber:

Blir irriterad hur omständigt det är att kunna ändra rättigheterna på externa (windows) hårddiskar så dessa får skrivrättigheter. Prövat flera olika google-svar på detta men får det inte att fungera ändå.

Hm, det kan vara så att hårddiskarna är formaterade som ntfs och linux stödjer endast läsning av ntfs partitioner :-/
Du behöver programmet ntfs-3g som tillåter en sk. fuse-mount av ntfs diskar med läs och skriv.

$ man ntfs-3g

Antar att din användare är medlem i gruppen "disk" eller motsvarande, (Kolla genom ls -lh /dev/sd* vilken grupp som gäller.) och att du har ntfs-3g installerat.
I så fall:

$ sudo blkid

EXAMPLES Mount /dev/sda1 to /mnt/windows: ntfs-3g /dev/sda1 /mnt/windows or mount -t ntfs-3g /dev/sda1 /mnt/windows

Är det diskar som skall monteras vid start av datorn kan du lägga till dem i /etc/fstab, se manualen men byt ut /dev/sd* sökvägen mot nånting bättre tex: UUID="bla-bla-bla-bla-bla", eller LABEL="namnet på partition" eftersom /dev/sd* namnet varierar beroende på i vilken ordning diskarna hittas.
Så här ser min fstab för min externa usb backuphårddisk, som jag kopplar in ibland, ut. Dock inte windows-filsystem på den:

# Backuppen UUID=320fa88b-fe89-4098-a09b-ba03a68f44f2 /media/Backuppen auto defaults,relatime,noauto 0 0

Permalänk

Linux Mint Cinnamon stationär, efi, swap, sekundär SSD

Hejsan!

Jag har installerat Linux mint Cinnamon 19.3 (har jag för mig att det är) på min gamla laptop som blev lite seg med åren.

Nyligen köpte jag en ny, denna gång stationär med SSD (dock bara 512mb)
Den rullar på bra , snabbstartad som fasen men saknar Linux då det inte är lika tråkigt och låst som Windows...

Min fråga är nu, jag ska köpa en till SSD, kan jag köra Linux på den nya SSD:n eller är det smartare att installera på den nuvarande?
Ifall jag ska använda den nya disken , ska jag skapa en efi partion? Har en nuvarande efi på den disken jag har.
Hur är det med swap? Behövs det? Det behövdes på laptopen med 8gb ram, nu har jag 16gb.

Mvh Lina

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FluffyLina:

Nyligen köpte jag en ny, denna gång stationär med SSD (dock bara 512mb)

Har det gjorts så små ssd-diskar?

Permalänk

@ojz0r: Haha jaa tydligen Trodde först det skulle vara med en HDD också men till min besvikelse märkte jag det när jag redan beställt.. trög som jag var..

Permalänk
Medlem
Skrivet av FluffyLina:

Hejsan!

Jag har installerat Linux mint Cinnamon 19.3 (har jag för mig att det är) på min gamla laptop som blev lite seg med åren.

Nyligen köpte jag en ny, denna gång stationär med SSD (dock bara 512mb)
Den rullar på bra , snabbstartad som fasen men saknar Linux då det inte är lika tråkigt och låst som Windows...

Min fråga är nu, jag ska köpa en till SSD, kan jag köra Linux på den nya SSD:n eller är det smartare att installera på den nuvarande?
Ifall jag ska använda den nya disken , ska jag skapa en efi partion? Har en nuvarande efi på den disken jag har.
Hur är det med swap? Behövs det? Det behövdes på laptopen med 8gb ram, nu har jag 16gb.

Mvh Lina

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du skrivit fel enhet för storleken av SSD.
För din linux installation spelar det ingen roll vilken hårddisk den är installerad på.
Om din befintliga efi partition är stor nog så kan du återanvända den men du kan även skapa en ny på den nya hårddisken om du vill (det tar så lite utrymme), en fördel med en efi partition samt linux installation på den nya hårddisken är om du i framtiden vill starta med endast den nya hårddisken installerad.
Många nya datorer har så mycket minne att en swap-partition är onödig för många uppgifter däremot kan det krävas för att hibernate ska fungera, suspend kräver ingen swap.
Personligen är det länge sedan jag slutade skapa swap-partitioner jag använder en swap-fil istället som lätt kan skapas och ändras efter behov.

Permalänk

@Snubb1: Hej!
Nej tyvärr inte..
Jättebra svar! Det är till och med swap på mitt windows jag använder nu haha men jag lyssnar på dig , tror inte heller det behövs , det var bara på min gamla dator då skärmen frös, men det var när jag startade wow, tillslut fick jag ordning på det efter mycket om och men

Permalänk
Medlem
Skrivet av FluffyLina:

@Snubb1: Hej!
Nej tyvärr inte..
Jättebra svar! Det är till och med swap på mitt windows jag använder nu haha men jag lyssnar på dig , tror inte heller det behövs , det var bara på min gamla dator då skärmen frös, men det var när jag startade wow, tillslut fick jag ordning på det efter mycket om och men

Eftersom man kan skapa och använda en swap-fil vid behov så tycker jag en swap-partition är onödig, det är mest ett arv från hur man gjorde förr.
Om din SSD verkligen bara är 512mb så kan du inte installera.Linux mint Cinnamon 19.3 då det kräver en större hårddisk.

Permalänk

Hahaha fan 512 GB ska det stå!

Permalänk

@Snubb1: Okej tack, dåså! Då slipper jag oroa mig för det. Jag har läst på en del men alla säger olika .. därför jag frågar här där jag får aktuella svar direkt

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en ambition om att gå över helt till Linux och har förberett i olika etapper, men det är alltid något som håller en fot kvar i Windows-träsket(inte för att det något fel i det, bortsett från att det förhindrar mig till att omfamna Linux till fullo).

Senaste disten jag har testat är Solus och jag är mäkta imponerad över denna, körde en live-sticka och kände litet sedan var det bara installation därifrån.

Kör för närvarande på en äldre bärbar för att fördjupa successivt, varma rekommendationer.

https://getsol.us/download/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FluffyLina:

@Snubb1: Okej tack, dåså! Då slipper jag oroa mig för det. Jag har läst på en del men alla säger olika .. därför jag frågar här där jag får aktuella svar direkt

En anledning till att man tidigare använde swap-partitioner var att man då kunde skapa den på rätt ställe av en roterande skiva i en hårddisk och därmed få swappen snabbare och bättre svarstider.

Permalänk

@Qn1f3: Gillar gränssnittet, ser fint ut! Är distributionen lik Linux mint? Är fortfarande novis vad gäller Linux
Jag har bara provat mint, funderar på Ubuntu, det verkar vara liknande , alla är vi barn i början

Permalänk

@Snubb1: Jaha! Det visste jag inte. Vad kul att kunna lära sig någonting nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Sitter själv med en ambition om att gå över helt till Linux och har förberett i olika etapper, men det är alltid något som håller en fot kvar i Windows-träsket(inte för att det något fel i det, bortsett från att det förhindrar mig till att omfamna Linux till fullo).

Senaste disten jag har testat är Solus och jag är mäkta imponerad över denna, körde en live-sticka och kände litet sedan var det bara installation därifrån.

Kör för närvarande på en äldre bärbar för att fördjupa successivt, varma rekommendationer.

https://getsol.us/download/

Det som håller en tillbaka är ofta samma sak som äldre människor och smartphones, istället för att lära sig nytt och använda nya verktyg så vill man istället att den nya produkten ska anpassas till den gamla.
Det är inte lätt att lära sig nytt och det är ofta tidskrävande.
Ett sätt att förenkla en migration eller övergång är att först anpassa sina vanor och börja använda nya verktyg som även finns till linux då många även fungerar till windows.
Att försöka köra allt via wine i linux blir nog ofta en besvikelse.
Det finns alltid något som håller dig kvar och om det sista hindret du har nu skulle försvinna så har det uppkommit något nytt.
Det finns endast ett sätt att göra det på och det är att bita i det sura äpplet och sedan gå vidare därifrån.
Mitt första år med endast linux var svårt och i början ville jag installera windows igen var dag men efter ett tag så förstod jag mer och saknade inte windows alls.
Nu svär jag när jag tvingas arbeta i windows och finner det så omständligt och ogenomtänkt, ta t.ex en sån sak som kopiera en text.
I linux markerar jag texten och sedan klickar jag på mittenknappen på en mus (eller båda om mittenknapp saknas) för att klistra in.
I windows markerar jag texten och högerklicka och väljer kopiera (ctrl+c) och sedan högerklicka och välja klistra in (ctrl+v) för att klistra in.

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Det som håller en tillbaka är ofta samma sak som äldre människor och smartphones, istället för att lära sig nytt och använda nya verktyg så vill man istället att den nya produkten ska anpassas till den gamla.
Det är inte lätt att lära sig nytt och det är ofta tidskrävande.
Ett sätt att förenkla en migration eller övergång är att först anpassa sina vanor och börja använda nya verktyg som även finns till linux då många även fungerar till windows.
Att försöka köra allt via wine i linux blir nog ofta en besvikelse.
Det finns alltid något som håller dig kvar och om det sista hindret du har nu skulle försvinna så har det uppkommit något nytt.
Det finns endast ett sätt att göra det på och det är att bita i det sura äpplet och sedan gå vidare därifrån.
Mitt första år med endast linux var svårt och i början ville jag installera windows igen var dag men efter ett tag så förstod jag mer och saknade inte windows alls.
Nu svär jag när jag tvingas arbeta i windows och finner det så omständligt och ogenomtänkt, ta t.ex en sån sak som kopiera en text.
I linux markerar jag texten och sedan klickar jag på mittenknappen på en mus (eller båda om mittenknapp saknas) för att klistra in.
I windows markerar jag texten och högerklicka och väljer kopiera (ctrl+c) och sedan högerklicka och välja klistra in (ctrl+v) för att klistra in.

Håller med! Saknar Linux sedan jag fick ny dator med windows 10 förinstallerat

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Eftersom man kan skapa och använda en swap-fil vid behov så tycker jag en swap-partition är onödig, det är mest ett arv från hur man gjorde förr.
Om din SSD verkligen bara är 512mb så kan du inte installera.Linux mint Cinnamon 19.3 då det kräver en större hårddisk.

Skrev lite fel .. den är 512 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det som håller en tillbaka är ofta samma sak som äldre människor och smartphones, istället för att lära sig nytt och använda nya verktyg så vill man istället att den nya produkten ska anpassas till den gamla.
Det är inte lätt att lära sig nytt och det är ofta tidskrävande.
Ett sätt att förenkla en migration eller övergång är att först anpassa sina vanor och börja använda nya verktyg som även finns till linux då många även fungerar till windows.
Att försöka köra allt via wine i linux blir nog ofta en besvikelse.
Det finns alltid något som håller dig kvar och om det sista hindret du har nu skulle försvinna så har det uppkommit något nytt.
Det finns endast ett sätt att göra det på och det är att bita i det sura äpplet och sedan gå vidare därifrån.
Mitt första år med endast linux var svårt och i början ville jag installera windows igen var dag men efter ett tag så förstod jag mer och saknade inte windows alls.
Nu svär jag när jag tvingas arbeta i windows och finner det så omständligt och ogenomtänkt, ta t.ex en sån sak som kopiera en text.
I linux markerar jag texten och sedan klickar jag på mittenknappen på en mus (eller båda om mittenknapp saknas) för att klistra in.
I windows markerar jag texten och högerklicka och väljer kopiera (ctrl+c) och sedan högerklicka och välja klistra in (ctrl+v) för att klistra in.

Nog för att vi är vanedjur och att vanans kraft är oerhört stark, på gott och ont.

Jag har över flera år migrerat till mjukvara som stöds i Linux istället för motsvarande på Windows, kör varken Wine eller andra mjukvaror för att köra Windows-mjukvara under Linux. Det är i min mening fel sätt att närma sig ett nytt ekosystem. Det är som att byta kontext, men vägra anpassa sig i övrigt.

För min del används bara de mjukvaror som finns tillgängliga för plattformen eller som med viss mängd konfiguration går att göra funktionellt för plattformen.

Den stora resan för mig är att lära mig vid de vardagliga administrativa åtgärderna som jag inte är bekant med, jag är välbevandrad i Windows-miljö och skulle vilja ta de första stegen inom Linux för att uppnå en liknande eller högre nivå.

Några tips för att påbörja en sådan resa?

Formalia
Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Nog för att vi är vanedjur och att vanans kraft är oerhört stark, på gott och ont.

Jag har över flera år migrerat till mjukvara som stöds i Linux istället för motsvarande på Windows, kör varken Wine eller andra mjukvaror för att köra Windows-mjukvara under Linux. Det är i min mening fel sätt att närma sig ett nytt ekosystem. Det är som att byta kontext, men vägra anpassa sig i övrigt.

För min del används bara de mjukvaror som finns tillgängliga för plattformen eller som med viss mängd konfiguration går att göra funktionellt för plattformen.

Den stora resan för mig är att lära mig vid de vardagliga administrativa åtgärderna som jag inte är bekant med, jag är välbevandrad i Windows-miljö och skulle vilja ta de första stegen inom Linux för att uppnå en liknande eller högre nivå.

Några tips för att påbörja en sådan resa?

Jag försöker förstå vad detta avser?
En svaghet i linux är administrativa program men även det problemet har minskat då mycket finns som webbtjänster nu mer.
Lokal fakturering och bokföring osv är det område jag tycker linux är sämst på.
Vad innebär "vardagliga administrativa åtgärderna"?

Permalänk
Medlem

@Snubb1: Ber om ursäkt.

I detta fall avser jag mer systemadministration, att jag måste bli mer bekant med systemet överlag och hur jag löser de utmaningar jag ställs inför.

Samt jag håller med dig, webben och de tjänster som kan huseras där blir allt mer och mer kompetenta. Så förhoppningsvis spelar det framledes mindre och mindre roll vilken plattform man härstammar ifrån.

Tyngre applikationer kommer vi troligen aldrig ifrån att husera på lokal hårdvara, men det allra mesta går att köra på webben.

Permalänk
Skrivet av Qn1f3:

Några tips för att påbörja en sådan resa?

Beror lite på hur djupt du vill dyka.
http://www.linuxfromscratch.org/ 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

@Snubb1: Ber om ursäkt.

I detta fall avser jag mer systemadministration, att jag måste bli mer bekant med systemet överlag och hur jag löser de utmaningar jag ställs inför.

Samt jag håller med dig, webben och de tjänster som kan huseras där blir allt mer och mer kompetenta. Så förhoppningsvis spelar det framledes mindre och mindre roll vilken plattform man härstammar ifrån.

Tyngre applikationer kommer vi troligen aldrig ifrån att husera på lokal hårdvara, men det allra mesta går att köra på webben.

Jag tror att plattformen (OS) inte kommer ha någon större betydelse lite längre fram i tiden.
Mer och mer flyttar ut på webben och även om molnboomen skulle krascha så kommer tjänsterna troligtvis fortfarande finnas kvar även om det ställs större krav på kontrollerad informationslagring.

Systemadministrationen behövs oavsett operativsystem då man installerar och testa nya program eller spel men den vardagliga systemadministrationen sköter ofta en pakethanterare automagiskt i linux till skillnad från windows.
Val av distribution styr den administrativa bördan där kontroll eller mindre handpåläggning ofta är en av de större skillnaderna och alla har vi olika önskemål.
Angående olika skrivbordsmiljöer DE/VM ( Desktop Environment/Window Manager) så är det mest tyck och smak, personligen föredrar jag KDE/Plasma som faktiskt inte är speciellt resurskrävande längre.

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar Zorin, ser precis ut som Windows och allt bara fungerar, kör med dual boot och har Zorin på en egen SSD disk, kommer åt mina Windows diskar när jag kör Linux, har flera med musik och bilder och jag har inte behövt installera så många program eftersom allt fanns som jag behövt, och dom saker jag lagt till har varit enkla att installera.

Windows är klart bäst till spel, testade att installera steam på Linux men de var värre med grafiken, testade Fishing Planet och de går inte att köra mer en 60hz och grafiken var inte så bra, har installerat Nvidia drivrutiner men som sagt såg inte alls bra ut, i Windows ser de helt annars ut, kan köra 144hz och max på grafiken och de är otroligt vad mycket bättre de ser ut så Linux är nog inte nån spel maskin precis, men jag kör alla mina klassiska emulatorer på Linux och de funkar bra så jag kommer nog fortsätta med de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag gillar Zorin, ser precis ut som Windows och allt bara fungerar, kör med dual boot och har Zorin på en egen SSD disk, kommer åt mina Windows diskar när jag kör Linux, har flera med musik och bilder och jag har inte behövt installera så många program eftersom allt fanns som jag behövt, och dom saker jag lagt till har varit enkla att installera.

Windows är klart bäst till spel, testade att installera steam på Linux men de var värre med grafiken, testade Fishing Planet och de går inte att köra mer en 60hz och grafiken var inte så bra, har installerat Nvidia drivrutiner men som sagt såg inte alls bra ut, i Windows ser de helt annars ut, kan köra 144hz och max på grafiken och de är otroligt vad mycket bättre de ser ut så Linux är nog inte nån spel maskin precis, men jag kör alla mina klassiska emulatorer på Linux och de funkar bra så jag kommer nog fortsätta med de.

Får du skärmen att funka i 144hz över huvud taget i Linux då? Man får mixtra i nvidia-settings lite för att få det att funka.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag gillar Zorin, ser precis ut som Windows och allt bara fungerar, kör med dual boot och har Zorin på en egen SSD disk, kommer åt mina Windows diskar när jag kör Linux, har flera med musik och bilder och jag har inte behövt installera så många program eftersom allt fanns som jag behövt, och dom saker jag lagt till har varit enkla att installera.

Windows är klart bäst till spel, testade att installera steam på Linux men de var värre med grafiken, testade Fishing Planet och de går inte att köra mer en 60hz och grafiken var inte så bra, har installerat Nvidia drivrutiner men som sagt såg inte alls bra ut, i Windows ser de helt annars ut, kan köra 144hz och max på grafiken och de är otroligt vad mycket bättre de ser ut så Linux är nog inte nån spel maskin precis, men jag kör alla mina klassiska emulatorer på Linux och de funkar bra så jag kommer nog fortsätta med de.

Jag brukar fiska IRL men det är nog ett bra test då det är gratis att spela och finns till windows, mac, linux.
Bara för att förtydliga så använde du nvidias proprietära drivrutin i linux och inte den dåliga öppna drivrutinen?
Den stängda drivrutinen ska dela väldigt mycket med windowsdrivrutinen som jag förstått det.
Kanske testar jag det spelet senare på min laptop då det har så låga systemkrav, lite nyfiken på hur bra det fungerar native samt via proton.