Permalänk
Medlem

Publikt ip

Tjo!
jag har Bahnhof som isp och jag vill ha publikt ip, kör edgerouter x vilken mac adress ska jag ange är det den för wan eller switch?

Permalänk
Medlem

@harmen:
WAN

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte Bahnhof ,Publikt ip som jag har som kund hos Telia är jag väldigt glad över att ha det i flera perspektiv, du som kund hos Bahnhof har också stora möjligheter få det om så önskas, det kan kräva lite jobb från din sida. Finns flera sätt att ordna det hos dig, ett sätt är att ta kontakt med dom

Permalänk
Medlem

@It-nisse: jag kan aktivera det från deras sida, där står det att jag ska skriva in mac adressen på min dator. men det borde väl vara routerns mac adress, eller det kanske inte spelar någon roll, bara det är en mac adress från mitt nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmen:

@It-nisse: jag kan aktivera det från deras sida, där står det att jag ska skriva in mac adressen på min dator. men det borde väl vara routerns mac adress, eller det kanske inte spelar någon roll, bara det är en mac adress från mitt nätverk?

Mest sannolikt är det den MAC-adressen som används i DHCP-förfrågan, alltså den porten som kopplas mot ditt internetuttag (WAN på din router).

EDIT:
"Det vi kommer behöva är IP-adress och MAC-adress (även kallat fysisk adress) på den enhet som är inkopplad i ditt bredbandsuttag."
https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/assistance

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a