Om su kan sätta en mesh AP där den fortfarande får bra täckning och så att den sprider vidare bra så är det en bra lösning. Många mesh AP kan man köra med sladd också om man har den möjligheten på vissa ställen.
En stor fördel med de mesh produkter jag provat är att de varit betydligt bättre på att flytta runt enheter på olika band/kanaler för att få ut så mycket som möjligt av bandbredden.
Dvs istället för att ha ett ssid för 2.4ghz och 1-3 för 5Ghz så är det bara ett ssid så sköter router resten.
Har provat en lösning från Nokia(går inte köpa i sverige) och en från Airties( går att köpa vis telia m.fl)
Airties och den från Nokia flyttar automatiskt enheter mellan olika noder/band och kanaler för att enheten ska få bästa möjliga förutsättningar. Inte som med en extender eller traditionellt wifi där man i princip måste tappa täckningen innan den slår över till nästa nod. (Är nog detta som ställer till det för dig med extendern idag)
Beroende på hur ma. Vill göra så kan man ersätta routern med vad du kallar ”startmesh” och sedan bygga på i den mån det behövs. Andra lösningar är att behålla routern och köra mesh enhetern utan router funktionalitet. Beror lite på vilka funktioner man vill ha i routern.
Nokia t.ex. stödjer inte port forward ännu så behöver man det får man köra en router och sedan mesh noderna i ”bridge” läge.
Själv hade jag ett liknande problem fast i lägenhet och bästa lösningen jag hittat är mesh (vill inte/kan inte dra kabel till alla ställen jag behöver internet på och tidigare lösningar med starka wifi APs eller extenders har som du själv säger mest stjälpt mer än det hjälpt.
Hos mina föräldrar har jag installerat airties och som kan via wifi som är anslutet till andra noden(den som inte har kabel anslutning till internet) maxa deras 250mbit lina, så kan du få till det med bra täckning mellan noderna då är det lugnt.
Skulle jag köpa något idag skulle jag även kika på något som även stödjer wifi6 då det kommer underlätta mycket för nyare enheter och sänka latensen för de enheter som kan nyttja wifi6.
Har inte märkt något tokigt och du behöver ingen riktigt kunskap för att ställa in eller för att lägga till nya noder när det gäller nokia eller airties i alla fall och vad jag läst om t.ex. netgears och tp-links lösning så verkar det vara minst lika enkelt
Skickades från m.sweclockers.com