Permalänk

Hemsidor och WIFI

Jag kör ganska ofta med WIFI och det har sina begränsningar på stora hemsidor som ofta ger "frysning".
Är det någon fundamental skillnad på den hemsida Kjell & Co använder jämför med Inet, Komplett, Dustin osv.
Kjell & Co fungerar inte alls med WIFI för mej. De andra är betydligt bättre!

Permalänk
Medlem

Jag tror att vi kan vara rätt säkra på att själva överföringsmediet (WiFi) inte har något med saken att göra.

Exakt vad upplever du för problem? Kan du beskriva mer i detalj vad som händer?

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Jag tror att vi kan vara rätt säkra på att själva överföringsmediet (WiFi) inte har något med saken att göra.

Exakt vad upplever du för problem? Kan du beskriva mer i detalj vad som händer?

På Kjell & Co kan jag inte söka alls. På de övriga går det långsamt med det går.
Med kabel går det alltid bättre och alla fungerar.

Permalänk
Medlem

@Greyguy1948: Låter som att du har taskigt Wi-Fi generellt. Testa köra Bredbandskollen dels på Wi-Fi och dels på kabel. Posta resultaten här.

Vad har du för utrustning för det trådlösa nätverket hemma? Märke och modell på routern? Hur långt bort står den? På samma våning eller en annan? Bor du i närheten av vandra trådlösa nätverk eller mer avsides? Upplever du samma problem på andra enheter, eller bara på din dator? Vad använder du för nätverkskort i din dator?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

På Kjell & Co kan jag inte söka alls. På de övriga går det långsamt med det går.
Med kabel går det alltid bättre och alla fungerar.

Använder du väldigt gammal dator? MAn ska inte behöva använda kabel för att kunna söka på en sida. OM inte ditt wifi är super segt. Provade på kjell.com själv och det tog <1s att få upp sökresultatet. Sökningen sker hos dem inte hos dig. Så hur vida du har snabbt eller långsamt internet så sak du kunna söka snabbt. Det kan dock ta liten stund innan du ser dem om du har väldigt långsam enhet/wifi.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Gorian:

@Greyguy1948: Låter som att du har taskigt Wi-Fi generellt. Testa köra Bredbandskollen dels på Wi-Fi och dels på kabel. Posta resultaten här.

Vad har du för utrustning för det trådlösa nätverket hemma? Märke och modell på routern? Hur långt bort står den? På samma våning eller en annan? Bor du i närheten av vandra trådlösa nätverk eller mer avsides? Upplever du samma problem på andra enheter, eller bara på din dator? Vad använder du för nätverkskort i din dator?

Fel uppmaning tror jag!
Alla andra hemsidor fungerar ju!

25 Mbits WIFI och 100 Mbits kabel

PS! jag var just inne på Amazon.de med sökning= EPYC
Det tog 5 sek....helt OK

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Skrivet av Greyguy1948:

PS! jag var just inne på Amazon.de med sökning= EPYC
Det tog 5 sek....helt OK

Vad menar du med helt ok? 5 sekunder är långt ifrån ok imo.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

*Tråd flyttad*

Vad menar du med helt ok? 5 sekunder är långt ifrån ok imo.

Intetsägande om du inte berättar vad du har för system!
Förstår du verkligen problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Intetsägande om du inte berättar vad du har för system!
Förstår du verkligen problemet?

5 sekunder är aldrig bra, om man inte sitter på en potatis.
Får du världens latens om du kör bredbandskollen antar jag?

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att felsöka/få en bild av vad som händer är nog enligt följande:

I chrome:

  • Ladda kjell.com

  • Tryck F12

  • Välj Network-fliken

  • Klicka "Clear"

  • Skriv en bokstav i taget i sökrutan

För varje bokstav verkar det göras två anrop från raygun.js. För mig tar dessa 100-400 ms. Dessutom laddas bilder på sökresultaten, dessa tar < 100 ms. Posta en skärmdump här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Greyguy1948:

Intetsägande om du inte berättar vad du har för system!

Ditto Vad har du för bredband, router, dator, webbläsare osv?

Min setup: Telenor 500Mbit fiber, Asus RT-AC2900 router, Urgammalt X79-system (3960X Sandy bridge E/32GB ram/GTX1080), kabelansluten, Cloudfare DNS, Chrome, ublock origin-tillägg.

Citat:

Förstår du verkligen problemet?

Ja, men iom. att en Amazon-sökning tar 5 sekunder tyder det ju på att det är något grundläggande fel med ditt wifi och inte bara vissa webbsidor.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem

Mät mot Speedtest (för då är det lätt att dela resultatet) både via wifi och kabel och dela resultatet genom att posta resultatbilden i denna tråden så vi får se om det visar några underliga värden.
Posta alltså resultatbilden nedan för mätningar för både wifi och kabelanslutning.

https://www.speedtest.net/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Fel uppmaning tror jag!
Alla andra hemsidor fungerar ju!

25 Mbits WIFI och 100 Mbits kabel

PS! jag var just inne på Amazon.de med sökning= EPYC
Det tog 5 sek....helt OK

den tog mig 633 ms, och ett par sekunder att hämta alla bilder. Vet inte vilket metod du använder för att mäta tiden.

Vad har du för system? vilken webbläsare använder du? vilken svarstid har du på wifi vs kabel?

Om du går in på "status" för ditt wifi kort, vilken länkhastighet rapporterar den?

där det för mig står "speed" vill du att ditt wifikort ska rapportera ett värde över 100mbit.

Posta gärna en bild över ditt bredbanskollen resultat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Kent:

Ditto Vad har du för bredband, router, dator, webbläsare osv?

Min setup: Telenor 500Mbit fiber, Asus RT-AC2900 router, Urgammalt X79-system (3960X Sandy bridge E/32GB ram/GTX1080), kabelansluten, Cloudfare DNS, Chrome, ublock origin-tillägg.

Ja, men iom. att en Amazon-sökning tar 5 sekunder tyder det ju på att det är något grundläggande fel med ditt wifi och inte bara vissa webbsidor.

Nu klagar jag inte på Amazon.de.
Problemet är tydligen lokal reklam på tex expressen.se
Men Kjell o Co ser ut att ha ett annat problem.
Nu är min Internet history rensad helt. Expressen går bättre men inte Kjell o Co
Jag har 25 Mbit WIFI och Raspberry Pi 3
Hur många med surfpaddor i landet har bättre?
Så klart cache-minnet spelar in.
K2 cache är dock bättre än på en AMD64 men långt ifrån en modern Iphone.

Kommer någon med K56-modem överhuvudtaget ut på nätet idag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Greyguy1948:

Nu klagar jag inte på Amazon.de.
Problemet är tydligen lokal reklam på tex expressen.se
Men Kjell o Co ser ut att ha ett annat problem.
Nu är min Internet history rensad helt. Expressen går bättre men inte Kjell o Co
Jag har 25 Mbit WIFI och Raspberry Pi 3
Hur många med surfpaddor i landet har bättre?
Så klart cache-minnet spelar in.
K2 cache är dock bättre än på en AMD64 men långt ifrån en modern Iphone.

Kommer någon med K56-modem överhuvudtaget ut på nätet idag?

Surfar du på en RPI 3 ?
Hursomhelst så mätte jag över wifi med en surfplatta >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Här är WiFi på telefonen, samt en sökning på kjell

Ok, du kör alltså på en Raspberry. Vilken distro kör du?

Du har fortfarande inte svarat på vad du ahr för latenser osv över wifi.

  • Vad har du för router?

  • Hur ser ditt nätverk ut i övrigt?

  • Kör du någon wifi dongel eller kör du raspberryns inbyggda?

  • vad säger webbläsarens konsol när det inte fungerar?

  • vad menar du med "fungerar inte"? Söker den inte, får du något fel etc..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Här är WiFi på telefonen, samt en sökning på kjell
https://i.imgur.com/2x7GLHA.png
https://i.imgur.com/3IHxK61.png

Ok, du kör alltså på en Raspberry. Vilken distro kör du?

Du har fortfarande inte svarat på vad du ahr för latenser osv över wifi.

  • Vad har du för router?

  • Hur ser ditt nätverk ut i övrigt?

  • Kör du någon wifi dongel eller kör du raspberryns inbyggda?

  • vad säger webbläsarens konsol när det inte fungerar?

  • vad menar du med "fungerar inte"? Söker den inte, får du något fel etc..

Raspberry Pi 3 med inbyggd WIFI
Tyvärr flyttade man denna tråd till Nätverk och uppkoppling när det egentligen handlar om hemsidor.
Jag har 25 Mbits/s och det fungerar på de flesta sidor men inte på Kjell o Co
Sökning omöjlig.....
Laddade just ner en 117 MB rå-fil från Imaging-Resource (Sony A7IV) utan problem.
Tog bort all internet-historik så nu fungerar Expressen/GT

Den detalj-info du har får jag inte!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Greyguy1948:

Raspberry Pi 3 med inbyggd WIFI
Tyvärr flyttade man denna tråd till Nätverk och uppkoppling när det egentligen handlar om hemsidor.
Jag har 25 Mbits/s och det fungerar på de flesta sidor men inte på Kjell o Co
Sökning omöjlig.....
Laddade just ner en 117 MB rå-fil från Imaging-Resource (Sony A7IV) utan problem.
Tog bort all internet-historik så nu fungerar Expressen/GT

Den detalj-info du har får jag inte!

Ja men alltså wifi ger inte perfekt kontakt mellan sändare och mottagare.
Du kommer inte ha samma hastigheter via wifi som den teoretiska anslutningshastighet kan ge dig via bredbandet.
Det som skickas störs alltid ut delvis av annat i bakgrunden eller dålig kontakt. Det innebär alltså packet loss om du använder wifi.
Därför är det av relevans här att du både berättar om vad du har för router - och även hur mottagningen ser ut för din raspberry pi via wifi.
Kör ett hastighetstest exempelvis här:
https://www.speedtest.net/

Samtidigt behöver det inte alls vara bekymmer att surfa på hemsidor med wifi om man har bra kontakt och grejerna fungerar. När du nämner att det tar 5 sekunder att göra sökningar så får man börja felsöka för det där låter väldans långsamt.
Ett steg i detta är att titta på hur bra hastigheter och latenser du har över wifi. Ser den delen bra ut så kan man utesluta wifi-delen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja men alltså wifi ger inte perfekt kontakt mellan sändare och mottagare.
Du kommer inte ha samma hastigheter via wifi som den teoretiska anslutningshastighet kan ge dig via bredbandet.
Det som skickas störs alltid ut delvis av annat i bakgrunden eller dålig kontakt. Det innebär alltså packet loss om du använder wifi.
Därför är det av relevans här att du både berättar om vad du har för router - och även hur mottagningen ser ut för din raspberry pi via wifi.
Kör ett hastighetstest exempelvis här:
https://www.speedtest.net/

Samtidigt behöver det inte alls vara bekymmer att surfa på hemsidor med wifi om man har bra kontakt och grejerna fungerar. När du nämner att det tar 5 sekunder att göra sökningar så får man börja felsöka för det där låter väldans långsamt.
Ett steg i detta är att titta på hur bra hastigheter och latenser du har över wifi. Ser den delen bra ut så kan man utesluta wifi-delen.

Åter igen- hemsidor inte min WIFI.
Svenska folket surfar ofta med billiga surfplattor & smartphone.
Ett fåtal har dyr utrustning. Det är knappast intressant hör.
Alla med 25 Mbits/s borde få samma problem på Kjell & Co.
Jag har beskrivit hur bra det fungerar på många andra hemsidor!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Greyguy1948:

Raspberry Pi 3 med inbyggd WIFI
Tyvärr flyttade man denna tråd till Nätverk och uppkoppling när det egentligen handlar om hemsidor.
Jag har 25 Mbits/s och det fungerar på de flesta sidor men inte på Kjell o Co
Sökning omöjlig.....
Laddade just ner en 117 MB rå-fil från Imaging-Resource (Sony A7IV) utan problem.
Tog bort all internet-historik så nu fungerar Expressen/GT

Den detalj-info du har får jag inte!

Hur lagras hemsidor? Hur tror du att du får kontakt med dem och vad sköter överföringer? Varför skulle det inte handla om nätverk och uppkoppling?

Du har fått en del bra tips och frågor, jag tror det vore bra om du började med att följa dem och svara. Kör mätningar och ge den information som efterfrågas. Det finns också verktyg som traceroute som ger bra info. Där kanske man kan hitta lite gemensam info

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Greyguy1948:

Åter igen- hemsidor inte min WIFI.
Svenska folket surfar ofta med billiga surfplattor & smartphone.
Ett fåtal har dyr utrustning. Det är knappast intressant hör.

Ja visst går det att surfa med billiga surfplattor på hemsidor. Just nu fokuserar vi på felsökning åt dig - baserat på hur du har formulerat problemet. Här blir det relevant vilken hårdvara som används - och hur uppkopplingen för närvarande ser ut. Det här

Skrivet av Greyguy1948:

Alla med 25 Mbits/s borde få samma problem på Kjell & Co.

Häri finns en oklarhet kvar tror jag
När du skriver 25 megabit/s:
Innebär det då att du har köpt ett abbonemang där nätleverantören säger att du kan få upp till 25 megabit - och du använder wifi?
Eller innebär det att du har mätt upp att du har 25 megabit nedladdningshastighet via kabel - men nu använder du wifi?
Eller är det kanske så att du får fram att du har 25 megabit uppkoppling när du testar din internethastighet över just wifi?

Alla dessa behöver inte besvaras. Men det hade varit bra med ett tydliggörande vad du får för uppkopplingshastigheter när du kör ett hastighetstest över wifi med exempelvis:
https://www.speedtest.net/
Så kan vi andra se hur läget ser ut här.
Och så kanske vi kan utesluta den delen som problem?

Skrivet av Greyguy1948:

Jag har beskrivit hur bra det fungerar på många andra hemsidor!

Allright. Jag tror att det kan finnas någon språkförbistring på vägen här.
Du har döpt tråden till hemsidor och WIFI. Och i första inlägget tar du upp att du upplever begränsningar med wifi. Därför har felsökningen kommit att handla om wifi i ett första skede. Det hänger alltså ihop med hur du framställt problemet här.
Och när du svarat att det tar 5 sekunder att göra en amazonsökning så låter det som att någon del går otippat långsamt iaf. Inte otroligt att wifimottagningen är riktigt dålig.

Men det behöver ju inte vara det heller såklart. Det här kan vi reda ut om vi får se lite hastighetstest

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Greyguy1948:

Åter igen- hemsidor inte min WIFI.
Svenska folket surfar ofta med billiga surfplattor & smartphone.
Ett fåtal har dyr utrustning. Det är knappast intressant hör.
Alla med 25 Mbits/s borde få samma problem på Kjell & Co.
Jag har beskrivit hur bra det fungerar på många andra hemsidor!

Lustigt, när jag surfar på 25Mbit tar det exakt 5 sekunder innan min raspberry 3 vaknar. Misstänker att det är Kjell som byggt in en slags bakdörr på hemsidan som bara fungerar på wifi med rbi 3. Antagligen är det kina som sponsrar dem!

Men förstår jag rätt så använder du en RPI3, på WiFi, som adblocker, och du surfar på din urusla surfplatta. Du är inne på att det är massa reklam och jox som gör att det går långsammare?

Kommunikationsproblem, din RPi3 dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Åter igen- hemsidor inte min WIFI.
Svenska folket surfar ofta med billiga surfplattor & smartphone.
Ett fåtal har dyr utrustning. Det är knappast intressant hör.
Alla med 25 Mbits/s borde få samma problem på Kjell & Co.
Jag har beskrivit hur bra det fungerar på många andra hemsidor!

Här är en sökning på Kjell & co utan problem på en 25 mbit/s synkron anslutning med 50ms i ping:

Vi kan inte hjälpa dig lösa problemet om du inte ger oss information kring hur ditt nät är uppbyggt, och vad du kör för hård/mjukvara som vi repeterade gånger har frågat efter.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Här är en sökning på Kjell & co utan problem på en 25 mbit/s synkron anslutning med 50ms i ping:

https://i.imgur.com/TLAD45k.png

Vi kan inte hjälpa dig lösa problemet om du inte ger oss information kring hur ditt nät är uppbyggt, och vad du kör för hård/mjukvara som vi repeterade gånger har frågat efter.

Då du får fram så mycket info om Kjell o Co kan du väl svara på om de andra tex Inet, DustinHome, Komplett
är annorlunda på något sätt.
Mjukvara är STD för Raspberry Pi 3 (DEBIAN).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Då du får fram så mycket info om Kjell o Co kan du väl svara på om de andra tex Inet, DustinHome, Komplett
är annorlunda på något sätt.
Mjukvara är STD för Raspberry Pi 3 (DEBIAN).

för mig funkar alla, oavsett hastighet. desto lägre hastighet desto långsammare går det (konstigt va?)

hur ser ditt nätverk ut då? Du har ju påstått sedan börja att felet bara uppstår när du kör din raspberry via WiFi, men fungerar via kabel.

sökning efter "pryl" på inet med 25 mbit anslutning

Dold text
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av anon291473:

Lustigt, när jag surfar på 25Mbit tar det exakt 5 sekunder innan min raspberry 3 vaknar. Misstänker att det är Kjell som byggt in en slags bakdörr på hemsidan som bara fungerar på wifi med rbi 3. Antagligen är det kina som sponsrar dem!

Men förstår jag rätt så använder du en RPI3, på WiFi, som adblocker, och du surfar på din urusla surfplatta. Du är inne på att det är massa reklam och jox som gör att det går långsammare?

Kommunikationsproblem, din RPi3 dvs.

Tusen tack!
Äntligen någon som svarar på mina frågor!
Har du samma "delay" på andra hemsidor som Inet, DusitnHome, Komplett tex?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Greyguy1948:

Tusen tack!
Äntligen någon som svarar på mina frågor!
Har du samma "delay" på andra hemsidor som Inet, DusitnHome, Komplett tex?

Du kör alltså Pihole eller nått liknande för att blockera annonser på pajen och surfar via en platta och inte på pajen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Använder du någon typ av VPN eller liknande? När jag kör NordVPN så laddar vissa hemsidor betydligt längre än andra.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Greyguy1948:

Tusen tack!
Äntligen någon som svarar på mina frågor!
Har du samma "delay" på andra hemsidor som Inet, DusitnHome, Komplett tex?

Din problemställning i nuläget är ganska diffus.

Använder du alltså INTE en raspberry pi som klient för att surfa med?
Använder du istället en raspberry pin för att driva en DNSserver som ska filtrera bort annonser i hemnätverket (typ pihole) - men surfar på en annan enhet som har problem med hastigheten?
Vilken del är i så fall wifiansluten?

Nu är syftet inte att klaga utan vi ska försöka komma med lösningar. Det är poängen med tråden.
Men det blir väldigt svårt att hitta lösningar om vi inte har fått problemet beskrivet ordentligt.
Kanske är läge med en ny problembeskrivning?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Din problemställning i nuläget är ganska diffus.

Använder du alltså INTE en raspberry pi som klient för att surfa med?

Jo precis Men du förstår inte problemet!!!!
Vissa hemsidor fungerar utmärkt. Har du läst hela tråden?
Kan det vara så att Kjell o Co lättare blir överlastad av 1000 svenskar än amazon.de av 10 000 tyskar?
Lägre kapacitet helt enkelt?