USA vill stoppa kretsförsäljning till Huawei

Permalänk
Melding Plague

USA vill stoppa kretsförsäljning till Huawei

Amerikanska förslag på nya handelsrestriktioner skulle leda till att taiwanesiska TSMC stoppas från att handla med Huawei.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så USA ska säga till ett Taiwanesiskt företag vilka de får och inte får göra business med...... och detta tycker folk är helt ok.... vilken sjuk värld.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kan vi inte sluta låta trump hålla på? Hela jorden är inte en stor sandlåda även om vissa öknar sprider sig...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

HAde det inte varit skönt om man lagt fram lite bevis. Jag litar inte på några av storföretagen men när en regering startar handelskrig med ett annat land med anklagelser om spioneri så kanske man ska langa fram bevisen.... USA blev ju själv påkomna att spionera på allierade nationer. så vi i EU kanske skall bojkotta amerikanska bolag framöver?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donkey:

HAde det inte varit skönt om man lagt fram lite bevis. Jag litar inte på några av storföretagen men när en regering startar handelskrig med ett annat land med anklagelser om spioneri så kanske man ska langa fram bevisen.... USA blev ju själv påkomna att spionera på allierade nationer. så vi i EU kanske skall bojkotta amerikanska bolag framöver?

Bevis? De har tjatat om impeachment, Ryssland och annat trams i typ 4 år nu och ingenting har direkt skett.

USA spionerar och omringar varenda land på planeten, klart de kan diktera vem folk handlar med

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan vi inte sluta låta trump hålla på? Hela jorden är inte en stor sandlåda även om vissa öknar sprider sig...

Skickades från m.sweclockers.com

Vi får nog vänta ~9 månader till nästa presidentvalet för en chans till en ny president med tanke på hur Amerikansk politik fungerar. Frågan är ju dock om världen kan överleva fram tills dess utan permanenta skador. Det är ju inget nytt precis att Trump gör lite som han vill. Mer idioti är ju kongressen som låter förslagen gå igenom. Det är ju lite som dem 'gamla' sägen säger, "Who's more foolish, the fool or the fool who follows him?", om man får citera Obi Wan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Vi får nog vänta ~9 månader till nästa presidentvalet för en chans till en ny president med tanke på hur Amerikansk politik fungerar. Frågan är ju dock om världen kan överleva fram tills dess utan permanenta skador. Det är ju inget nytt precis att Trump gör lite som han vill. Mer idioti är ju kongressen som låter förslagen gå igenom. Det är ju lite som dem 'gamla' sägen säger, "Who's more foolish, the fool or the fool who follows him?", om man får citera Obi Wan.

Trump har ju dock ganska stort självbestämmande när det kommer till utlandspolitiken, inom landet kan han göra väldigt lite skillnad utan stöd i de olika husen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

HAde det inte varit skönt om man lagt fram lite bevis. Jag litar inte på några av storföretagen men när en regering startar handelskrig med ett annat land med anklagelser om spioneri så kanske man ska langa fram bevisen.... USA blev ju själv påkomna att spionera på allierade nationer. så vi i EU kanske skall bojkotta amerikanska bolag framöver?

Gissning: de har bevis, men sättet de kommit över bevisen är inte legitima, alternativt att det t.ex. har med skydd av spioner att göra.

Men ja, det vore fint med konkreta bevis.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Bra att Trump räddar oss från Kinesiska regimen. Förstår inte hur vissa här kan sitta o vara arga över det. Vill ni på riktigt vara spionerad av Kina. Sen bevis och bevis, är ni dumma eller. Tror ni på riktigt att de inte spionerar, varför tror ni överhuvudtaget ett statsägt företag vill etablera sig så enormt i andra länder. Sen att staten i fråga är en kommunistisk diktatur (ett av världens mest aukturitära länder är som gräddet på moset....

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Först flyttar vi jobben från demokratiska väst till en kommunistisk diktatur som växt lavinartat i fjärran östern. Det hände inte igår. Nu uppstår komplikationer och folk undrar varför...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Så USA ska säga till ett Taiwanesiskt företag vilka de får och inte får göra business med...... och detta tycker folk är helt ok.... vilken sjuk värld.

USA har även hindrat Kinesiska kretstillverkare från att köpa utrustning/lasrar (Lithography Equipment) för att själva kunna tillverka kretsar i moderna noder från Tyskland.
USA gör allt de kan för att fördröja att Kina når framgångar inom flera branscher.
USA för ekonomiska krig mot resten av världen inte ens EU går fria däremot är det på en helt annan nivå mot Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Bra att Trump räddar oss från Kinesiska regimen. Förstår inte hur vissa här kan sitta o vara arga över det. Vill ni på riktigt vara spionerad av Kina. Sen bevis och bevis, är ni dumma eller. Tror ni på riktigt att de inte spionerar, varför tror ni överhuvudtaget ett statsägt företag vill etablera sig så enormt i andra länder. Sen att staten i fråga är en kommunistisk diktatur (ett av världens mest aukturitära länder är som gräddet på moset....

Så att USA vill säga till utländska företag vad de får och inte får göra samt vem de får handla med är ok med?
När dom sedan säger att Ikea får minsann inte sälja till svenska konsumenter eller Webhallen måste sluta sälja Samsung-prylar med förklaringen "Vi har bevis som ingen annan får se, men dom är inte bra att ha att göra med" så kommer du bara säga "Okej, tackar så mycket storebror Trump!"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade uppskattat om artikeln kunde varit mer tydlig med vad det är som inte får exporteras från USA i och med detta förslag.

TMSC är taiwanesiskt, och ARM som nämns i artikeln är ett Brittisk bolag, ägt av ett Japansk bolag (Softbank).

Vad är det för försäljning USA kan tänkas stoppa? Nu menar jag som de strikt kan sätta exportförbud på, ekonomiska sanktioner och diplomatiskt tryck är en annan sak. Bygger ARM på IP som är amerikansk från början?

Permalänk
Medlem

Bra det gäller att stoppa Kina medans vi kan. Tummen upp Trump!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Du har rätt att principen är inte bra, Trump ska inte gå o säga vem andra ska handla med men skulle säga att detta är ett undantag för nu handlar det trots allt om ett företag som ägs av en kommunistisk diktatur som vill spionera på omvärlden. Så om Trump får bort företaget genom andra länder är det ett plus i kanten imo

Jag tänker inte gå in på huruvida huawei gör si eller så. Men poängen är att oavsett vad så kan detta aldrig vara tillåtet. Att USA eller någon annan ska gå in och bestämma på det viset är att likställa med ockupation. Tillåts något sånt här så är vi inne på en extremt brant spiral ner. Var ska det sluta?
Att dom går in och försöker bestämma i något där om inte har någon som helst bestämmanderätt är och ska vara 100% olagligt. Vill han göra något ändå så får han förklara ett uttalat krig och se hur det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eunha:

Bevis? De har tjatat om impeachment, Ryssland och annat trams i typ 4 år nu och ingenting har direkt skett.

USA spionerar och omringar varenda land på planeten, klart de kan diktera vem folk handlar med

Nej inget har skett. Trump blev bara ställd inför riksrätt innan jul, vilket är oerhört ovanligt. Att väcka åtal kan ta väldigt lång tid. Allt hänger på hur förundersökningen går, och där finns som sagt en hel del att gå igenom.

Är man en ekonomisk stormakt så är det självklart att man använder den maktpositionen till att få igenom förändringar som gynnar sina egna intressen. Detta ser vi ju att även Kina försöker göra när de hotar våra politiker och grannländer. Det är bara bra att någon äntligen vågar sätta sig emot den vidriga maffiadiktaturen Kina. Västerländska kostymnissar har låtits ta den i baken för pengar på tok för länge nu. Det är inte du, jag eller resten av de vardagliga Svenssons som behöver Kina, utan det är de rika skatteflyktingarna som behöver den billiga arbetskraften i Kina. Den svenska löneutvecklingen har varit ett skämt de senaste 20 åren. Direktörerna har å andra sidan sett en löneökning på närmare 100%, och allt tack vare Kina. Istället så har vi svenskar förlorat jobb till Kina och sett en betydligt sämre löneökning.

Det enda vettiga som Trump har gjort under sin tid som president är att starta ett handelskrig med Kina. Det bidrar till att fler gör sig mindre beroende av en diktatur och satsar mer lokalt eller i länder där man inte behandlar sitt folk som boskap.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Så USA ska säga till ett Taiwanesiskt företag vilka de får och inte får göra business med...... och detta tycker folk är helt ok.... vilken sjuk värld.

Läs artikeln igen. Det taiwanesiska företaget TSMC tillverkar ju vissa produkter på licens och det är licensavtalet som det amerikanska företaget bakom ARM styr över. Trump kan givetvis inte kontrollera andra typer av produkter. Om TSMC tillverkar egna produkter får de ju sälja till vem de vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@cheben: som artikeln nämner berör Foreign Direct Product Rule (FDPR) handel med utländska produkter som använder amerikansk teknik. Även om arkitektur och annan teknik kommer från ett brittiskt bolag designar och implementerar amerikanska bolag som Qualcomm egen teknik i sina kretsuppsättningar, och när en utländsk kretstillverkare ska tillverka kretsar med teknik från amerikanska bolag hamnar de inom ramarna för reglering enligt FDPR.

Jag har dock inte tillräcklig insyn i exakt hur FDPR fungerar för att kunna uttala mig om USA:s pågående diskussion om blockering av TSMC:n tillverkning åt Huawei faktiskt kan genomföras i praktiken, och om så i vilken utsträckning.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Läs artikeln igen. Det taiwanesiska företaget TSMC tillverkar ju vissa produkter på licens och det är licensavtalet som det amerikanska företaget bakom ARM styr över. Trump kan givetvis inte kontrollera andra typer av produkter. Om TSMC tillverkar egna produkter får de ju sälja till vem de vill.

Skickades från m.sweclockers.com

..... och genom hot om indragen licens kommer han säga till TSMC att sluta sälja till Huawei annars ryker licensen. Det vill säga; USA säger till andra företag vem de ska handla med och inte.

Hur man försöker hota andra och säga till dem vem de får och inte får handla med är varken relevant, eller en ursäkt/argument. Att man överhuvudtaget gör det är problemet. Sen kan du försöka försvara dem bäst du vill, det ändrar inte faktum.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nej inget har skett. Trump blev bara ställd inför riksrätt innan jul, vilket är oerhört ovanligt. Att väcka åtal kan ta väldigt lång tid. Allt hänger på hur förundersökningen går, och där finns som sagt en hel del att gå igenom.

Riksrätten är redan avklarat. Det gick till ungefär som vad som förväntades, senaten består av mest republikaner som röstade för att inte fälla Trump (förutom för en republikan vars väljare ogillar Trump). I princip så visade bevisen på att Trump hade gjort det han var misstänkt för, fanns en del bevis men man valde inte att höra vittnen (förutom en tror jag). Dock så verkar det inte vara olagligt för Trump att göra så.
Det här är ju nåt som kommer följa med i framtiden inom amerikansk politik. I princip har president rätt att göra vad den vill utan att det får några konsekvenser.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zin:

Vi får nog vänta ~9 månader till nästa presidentvalet för en chans till en ny president med tanke på hur Amerikansk politik fungerar. Frågan är ju dock om världen kan överleva fram tills dess utan permanenta skador. Det är ju inget nytt precis att Trump gör lite som han vill. Mer idioti är ju kongressen som låter förslagen gå igenom. Det är ju lite som dem 'gamla' sägen säger, "Who's more foolish, the fool or the fool who follows him?", om man får citera Obi Wan.

Vet inte riktigt vad trump som person gjort egentligen att förtjäna allt hat. Han har gjort mycket positivt för USA, och det är hela poängen med honom. Synd att inte Hillary vann så vi hade sluppit tänka öht då vi alla inte längre existerat då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@cheben: som artikeln nämner berör Foreign Direct Product Rule (FDPR) handel med utländska produkter som använder amerikansk teknik. Även om arkitektur och annan teknik kommer från ett brittiskt bolag designar och implementerar amerikanska bolag som Qualcomm egen teknik i sina kretsuppsättningar, och när en utländsk kretstillverkare ska tillverka kretsar med teknik från amerikanska bolag hamnar de inom ramarna för reglering enligt FDPR.

Jag har dock inte tillräcklig insyn i exakt hur FDPR fungerar för att kunna uttala mig om USA:s pågående diskussion om blockering av TSMC:n tillverkning åt Huawei faktiskt kan genomföras i praktiken, och om så i vilken utsträckning.

Tacksam för svar. Jag missade detaljen med att det finns IP som ägs av Qualcomm (såklart det gör det). Då är det ju ganska glasklart vad det är som ej får exporteras längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

..... och genom hot om indragen licens kommer han säga till TSMC att sluta sälja till Huawei annars ryker licensen. Det vill säga; USA säger till andra företag vem de ska handla med och inte.

Hur man försöker hota andra och säga till dem vem de får och inte får handla med är varken relevant, eller en ursäkt/argument. Att man överhuvudtaget gör det är problemet. Sen kan du försöka försvara dem bäst du vill, det ändrar inte faktum.

Jag lade inte någon egen värdering i mitt tidigare svar vilket du verkar tolka det som. Jag skulle kunna tycka åt vilket håll som helst och ändå skriva mitt svar. Det är alltid en risk att tillverka på licens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt om TSMC väljer huawei istället. Då skulle hela silicon valley kollapsa. AMD, Nvidia, Intel, Qualcomm, Apple... alla är helt beroende av TSMC

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eunha:

Vet inte riktigt vad trump som person gjort egentligen att förtjäna allt hat. Han har gjort mycket positivt för USA, och det är hela poängen med honom. Synd att inte Hillary vann så vi hade sluppit tänka öht då vi alla inte längre existerat då.

Där är nog många oeniga. Statsskulden har ju exploderat på grund av alla oansvariga skattesänkningar, men här får alla tycka som de vill såklart...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas Kina "ger igen" på ett eller annat sätt. Nu skulle ett fullskaligt handelskrig påverka oss också men om dessa två rötägg kunde skada varandra så mycket som möjligt med minimala effekter på övriga världen så ser jag det som bara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan vi inte sluta låta trump hålla på? Hela jorden är inte en stor sandlåda även om vissa öknar sprider sig...

>kör osarkastiskt en "Orange man bad" för att fiska ryggdunkar och applåder.
Hope she reads this bro...

Nej, det är de västerländska säkerhetstjänsterna som menar att Hawei utgör ett säkerhetshot mot nationerna i väst och att Huawei kontrolleras av det kinesiska kommunistiska partiet. Trump har inte med saken att göra.

Trump har antagligen väldigt lite med detta att göra. Vi vet inte vad de här säkerhetstjänsterna vet. Det kommer vi inte heller få veta.
Bevis för påståendena att Huawei är ett säkerhetshot i eftersom deras teknik skulle vara kontrollerbar och avlyssnande åt den kinesiska staten / det kommunistiska partiet lär dröja. Denna typer av saker lägger man inte fram bevis för till allmänheten, men det är ju därför det är så lätt att påstå.
Jag tycker att det är bra att ni har en skeptiskt inställning, men sluta med ert signalerande mot Trump, det är off topic.

Och ja, CIA och amerikanska och flera andra västerländska nationer spionerar och insamlar data om oss hela tiden. Men två fel gör inte ett rätt! Stärk nationen Sverige och vår integritet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag lade inte någon egen värdering i mitt tidigare svar vilket du verkar tolka det som. Jag skulle kunna tycka åt vilket håll som helst och ändå skriva mitt svar. Det är alltid en risk att tillverka på licens.

Skickades från m.sweclockers.com

Bryr mig inte om värderingar övh. ditt inlägg tolkades som att du menar att det inte är fallet att USA säger till TSMC vem de får och inte får göra affärer med, och det är därför du uppmande mig att läsa artikeln igen. Jag säger att jo, det är fallet. Sen hur de väljer att påtrycka detta, i detta fall genom att hota med indragen licens, det ändrar inte på något. Jag antar att detta var ditt argument, annars ser jag inte alls relevansen att det är licenser iblandad.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Folk är väl med på att USA egentligen bara svarar med samma mynt som Kina kört med hur länge som helst?

T ex:
Sidor som är blockerad i Kina
De blockerade Avatar för att den tog för mycket uppmärksamhet ifrån inhemska filmer

Protester mot Xi Jinping är det ont om på SweClockers.

Håller med om att företag inte ska vara styrda av sina respektive länder men vi kan väl i alla fall försöka vara lite konsekventa i vårat kritiserande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Bra att Trump räddar oss från Kinesiska regimen. Förstår inte hur vissa här kan sitta o vara arga över det. Vill ni på riktigt vara spionerad av Kina. Sen bevis och bevis, är ni dumma eller. Tror ni på riktigt att de inte spionerar, varför tror ni överhuvudtaget ett statsägt företag vill etablera sig så enormt i andra länder. Sen att staten i fråga är en kommunistisk diktatur (ett av världens mest aukturitära länder är som gräddet på moset....

Av samma anledning som alla andra företag, för att tjäna mer pengar?

Enda anledningen att Trump håller på som han gör är för att skydda de amerikanska företagen som förlorar marknadsandelar till Huawei.

Konsumenterna förlorar säkerligen på det om USA får fortsätta som dom gör, blir färre billiga produkter från Kina/Asien och istället blir det dyrare USA-tillverkade grejer.

Inget som säger att det slutar med Huawei, kan mycket väl bli något annat stort icke-amerikanskt företag dom ger sig på nästa gång.