Problem med Wi-Fi, blir utkastad ASUS AC750

Permalänk
Medlem

Problem med Wi-Fi, blir utkastad ASUS AC750

Hej! Jag har problem med mitt Wi-Fi, köpte en ny router igår en ASUS AC750 då jag hade problem med min gamla. Börjar tro nu att det inte var fel på den tidigare routern. Den nya fungerade perfekt i några timmar, gjorde en Quick setup och allt fungerade fint. Kom dock inte in på 2,4, men 5G fungerade fint.

Nu disconnectar den hela tiden. Kommer knappt in på nätverket. Både 2,4 och 5 dyker upp i listan. Min router är på en bra position, har inte haft några problem på flera år. Internet fungerar med sladd direkt från fiberuttaget och via sladd från routern. Jag har testat uppdatera firmware på routern och även testat installera en tidigare version. Inget har fungerat. Har kontaktat support, men de vet inte vad som kan vara felet. Har också testat byta kanal, men har inte hjälpt.

Några förslag?

MVH!!!!

Permalänk
Medlem

Du säger själv att du inte tror det var fel på den förra routern. Varför skulle det vara fel på den nya om det är samma "problem"?

Det kanske är enheten du ansluter som har problemet, eller störningar i omgivningen.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Du säger själv att du inte tror det var fel på den förra routern. Varför skulle det vara fel på den nya om det är samma "problem"?

Det kanske är enheten du ansluter som har problemet, eller störningar i omgivningen.

Ja tog med om routern för att det kanske är enklare att svara på frågor om man vet om det. Alla enheter blir disconnectade från nätverket. Har som sagt fungerat bra i flera år. Har testat ändra kanal för att det skulle kunna vara interference från omgivningen, men har inte fungerat.

Förlåt om jag var lite otydlig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du någon enhet som kör 802.11b?

Något jag märkte när jag hade en enhet med det och sedan en accesspunkt som körde 802.11g var att det gurkade ur ordentligt efter en liten stund när jag körde större volymer på enheten med 802.11b - och det var accesspunkten som däckade. En omstart och så var den igång igen.

Var några år sedan nu, men kan vara ett liknande problem.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en ASUS router har du testat att göra en fabriksåterställning efter att fw har blivit uppdaterat?
Många konstiga saker har fixat sig efter en fabriksåterställning.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Eftersom det är en ASUS router har du testat att göra en fabriksåterställning efter att fw har blivit uppdaterat?
Många konstiga saker har fixat sig efter en fabriksåterställning.

Ja gjorde precis en fabriksåterställning. Provat koppla i en gammal router som är exakt samma problem.

Fibern fungerar, direkt från uttaget och via sladd från routern. Blir disconnectad så fort jag ska ansluta, exakt samma på båda routerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har du Telia? Jag har liknande problem Router tappar koppling hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av sangemangguo:

Har du Telia? Jag har liknande problem Router tappar koppling hela tiden

Har A3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sangemangguo:

Har du Telia? Jag har liknande problem Router tappar koppling hela tiden

Har A3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorLU:

Ja gjorde precis en fabriksåterställning. Provat koppla i en gammal router som är exakt samma problem.

Fibern fungerar, direkt från uttaget och via sladd från routern. Blir disconnectad så fort jag ska ansluta, exakt samma på båda routerna.

Skickades från m.sweclockers.com

I o med att du säger att det är samma problem på flera routrar, så tror jag inte att problemet ligger i routern utan något annat

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

I o med att du säger att det är samma problem på flera routrar, så tror jag inte att problemet ligger i routern utan något annat

Ja har samma tanke! Har testat koppla bort alla enheter, testat placera routern på en annan plats. Testat som sagt att byta kanal så det inte ska bli några störningar från andra nätverk.

Jag har verkligen ingen idé om vad det kan vara. Kanske är någon annan inställning?

Permalänk
Medlem

Fungerar internet ihållande över tid om du kör via kabel till routern? Jag tänker om det kan vara någon MAC-filter-historia hos din ISP som spökar, i och med att du kopplat in flera olika enheter direkt i fiberuttaget.

Kör du alla enheter trådlöst, eller är några enheter uppkopplade med kabel? Tänker att det skulle kunna röra sig om en loopning om det är som så att du kör med kabel.

Testa att disconnecta alla enheter förutom din dator, samt koppla ur eventuella kablade enheter, och se om problemet kvarstår.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Fungerar internet ihållande över tid om du kör via kabel till routern? Jag tänker om det kan vara någon MAC-filter-historia hos din ISP som spökar, i och med att du kopplat in flera olika enheter direkt i fiberuttaget.

Kör du alla enheter trådlöst, eller är några enheter uppkopplade med kabel? Tänker att det skulle kunna röra sig om en loopning om det är som så att du kör med kabel.

Testa att disconnecta alla enheter förutom din dator, samt koppla ur eventuella kablade enheter, och se om problemet kvarstår.

Jag internet fungerar ihållande med kabel. Jag har mobilen och min MAC trådlöst och TV:n kopplat via sladd. Jag testade koppla bort alla andra enheter och den har redan hoppat ur två gång, fungerar ungefär som innan.

Berätta gärna mer om MAC-filter och om det finns några andra steg som går att testa.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@ViktorLU: MAC-filter/-låsning är en funktion som begränsar hur många och vilka enheter som ska få kopplas in i ett nätverk. Vissa ISP:er brukar bara tillåta att ett fåtal enheter kopplar upp sig på en viss switchport under X-antal timmar. Men det låter inte som att så är fallet i ditt fall.

Svaret måste ligga i routerns inställningar/funktion, om det är som så att (1) du testat med bara en enhet inkopplad; (2) du testat att koppla upp dig med med flera olika enheter, men bara en åt gången; (3) du kastas ut från WiFi, men inte från kabel; och (4) det sker sporadiskt.

Tappar du anslutning även om du sitter precis bredvid routern med din enhet? Jag tänker att det kanske finns någon stark störningskälla mellan routern och dina enheter som bara aktiveras då och då (typ att grannen under/över dig har en vägg full av mikrovågsugnar som denne kör igång lite nu och då 🙈).

EDIT: Var din förra router också en ASUS?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Gorian: Ja jag sitter precis bredvid och tappar ändå kopplingen, detta i samma veva som jag skriver detta.

Permalänk
Medlem

@ViktorLU: Var din förra router också från ASUS?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Gorian: Nej en NETGEAR R6220

Permalänk
Medlem

@ViktorLU: Hm, okej. Mycket skumt. Har du testat att disconnecta allt och bara koppla upp en annan enhet än din dator? Exempelvis en telefon eller liknande?

Visa signatur

---