Gaming- och jobbdator för ca 9-12k

Permalänk
Medlem

Gaming- och jobbdator för ca 9-12k

Går i tankarna att bygga ny (eller köpa färdigbyggd) dator med en budget på 9-12 tusen. Är det av någon anledning dumt läge att köpa just nu? Bör man vänta lite? (med mina behov och önskemål i åtanke).

Behov och önskemål nedan. Fullt möjligt att önskemålen är för höga föe budgeten och då får vi kompromissa på önskemålen helt enkelt. Kan alltid uppgradera vidare längre fram osv.

Spela
Vill kunna köra nya AAA-spel, t.ex Jedi: Fallen Order och kommande under 2020-2021 med höga (maxade?) settings i 1080, går något spel att lira i 4k så är det nice men inget som jag vill lägga mängder av pengar på just eftersom jag även spelar på Konsol och kommer köpa Next gen-konsoler i år.

Arbeta
Viss redigering och visning av 4k video.

Kommer användas till mycket arbete i mindre krävande program från adobesviten photoshop, lightroom, illustrator, adobe xd och andra liknande appar.

Praktiskt
- Wifi! Ser gärna att wifi finns inbyggt eller via usb el. Har ett bra och snabbt trådlöst nätverk hemma och ju mindre kablar desto bättre!

- Blutooth - För trådlösa lurar och annat.

- Framtidssäker på så vis att det går att uppgradera effektivt genom att bara byta ut vissa delar, som grafikkort, cpu, minnen vid behov utan att behöva byta ut många delar samtidigt.

- Så tyst som möjligt utan att gå till någon slags extrem. Dvs, jag vill helst ha den så pass tyst att den inte stör när man sitter och jobbar utan hörlurar men är inte intresserad av att lägga åtskilliga tusenlappar på den för att få ett ljudlöst vakum.

- Stilrent och välbyggt chassi - går hand i hand med att den skall vara tyst. Kanske glassida?Inget krav men tycker det kan vara rätt snyggt om innehållet ser bra ut. Gillar t.ex mörkt glas där man kan ana vissa ljuskällor och detaljer inne på insidan utan att det drar alla blickar till sig.

Platssmart
Gärna ett mindre chassi - men det går troligen inte hand i hand med en tyst maskin – så jag tar hellre större chassi om ett litet innebär att den blir högljudd. Till en början tänker jag mig en SSD och troligen en mekanisk sata-disk, åtminstone en period. Kommer köra vissa lagring på NAS så det är fullt möjligt att jag fasar ur mekanisk hårddisk helt i datorn på sikt. Jag ser helt enkelt inte något särskilt behov av ett stort chassi och ser därför att den gärna tar upp så lite plats som möjligt men kan kompromissa om det finns anledning för det. Storleken skall helt enkelt kunna motiveras.

Permalänk
Medlem

125 spänn över. Lägg antingen på Phanteks p400A D-RBG, KC2000, Focus GX 750 eller fler fläktar. Två bör dock räcka.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Tror ni dessa konfigurationer presetera bra i spel? Och hanterar videoredigering hyfsat?

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Sett att du ofta har förslag på byggen. Vad säger förslagen i denna tråd? Hade du rekommenderat något annat?

Permalänk
Medlem

Kanske kan det här vara något?
(mITX & Wi-Fi)

Anledningen till 2700 istället för 3600 är att 2700 är kompatibel med moderkortet direkt.
Jag kunde inte hitta något mITX eller mATX kort (med Wi-Fi) som hade stöd för 3000-serien direkt, utan att behöva gå upp väsentligt i pris.
Lådan är dock en kub vilket inte passar alla, 200mm fläkten är dock mycket tyst för hur bra den kyler, har själv en sådan i storebror core V21. Fractal design nano S, är dock mer mainstream men kostar lite extra.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kek80:

@Eric Hjalmarsson: Sett att du ofta har förslag på byggen. Vad säger förslagen i denna tråd? Hade du rekommenderat något annat?

Priserna har ändrats så mitt förslag är iaf inte aktuellt längre. Kan uppdatera mitt senare ikväll.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Priserna har ändrats så mitt förslag är iaf inte aktuellt längre. Kan uppdatera mitt senare ikväll.

Yes, såg dock att allt var inom budget när det postades 🙂🙏

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av kek80:

Är det av någon anledning dumt läge att köpa just nu? Bör man vänta lite? (med mina behov och önskemål i åtanke).

Spelar man endast så kanske Intel 10th Gen är intressant.
Men detta känns som ett Ryzen 5/7 bygge och då finns det ingen anledning att vänta.
AMD släpper endast nytt grafikkort i högre prisklasser och Nvidia 3000 Serien kommer först efter sommaren någon gång antagligen.

Skrivet av kek80:

Spela
Vill kunna köra nya AAA-spel med höga (maxade?) settings i 1080

Maxade inställningar är till för screenshots och videoinspelning, inget annat.

Dold text

Man bör spela på High/Very High.
Både RTX 2060 Super och RX 5700 (XT) kommer dock klara av Very High 1080p 60FPS utan problem i de allre flesta AAA spel, så det skall inte vara några problem.

Skrivet av kek80:

Viss redigering och visning av 4k video. Kommer användas till mycket arbete i mindre krävande program från adobesviten.

Är det Adobe Premiere Pro du använder?
Videoredigerar du mycket? I sådana fall skulle jag rekommendera ett RTX 2060 Super, då RTX 2060 (non Super) presterar betydligt bättre än ett Radeon VII (>5700XT).

32GB RAM är definitvt att rekomendera till all redigering i 4K oavsett av program.
Hyffsat så snabb PCIe NVMe SSD är att rekomender till videoredigering. Bra pris på Kingston KC2000 500GB just nu (jag fick inte in 1TB i budgeten på grund av 32GB RAM & WiFi, men 1TB SSD är något jag kan rekomendera om du kan lägga lite mer pengar.)
Helst en scrath disk också, men antar att du inte prioriterar videoredigeringen så högt?

Skrivet av kek80:

Wifi & Blutooth
Gärna ett mindre chassi

Låter som att ett hyffsat så kompakt Mini-ITX bygge är något för dig.
Mini-ITX moderkort är ofta dyrare än ATX, men de är helt okej i pris om man skall ha WiFi.

Skrivet av kek80:

Gärna ett mindre chassi - men det går troligen inte hand i hand med en tyst maskin – så jag tar hellre större chassi om ett litet innebär att den blir högljudd.

Många små chassin har bra med plats för ordentliga luftkylarekylare.
Fractal Design Core 500, Fractal Design Define Nano S Window, NZXT H210, Phanteks Enthoo Evolv Mini Tower, Lian Li TU150, Thermaltake Core V1, Corsair Obsidian 250D & Kolink Satellite Mini-ITX.
Andra har bra stöd för vattenkylare.
SilverStone Sugo SG13, Cooler Master Elite 110, Cooler Master Elite 130, Fractal Design Core 500, Fractal Design Define Nano S Window, NZXT H210, Phanteks Enthoo Evolv Mini Tower, Lian Li TU150, Thermaltake Core V1, Corsair Obsidian 250D & Kolink Satellite Mini-ITX.

Skrivet av kek80:

Till en början tänker jag mig en SSD och troligen en mekanisk sata-disk

Har du en hårddisk (HDD) idag som skall i datorn, eller skall det vara med i bygget?
Kanske en hårddisk som du senare kan sätta i NAS:en ifall den skall köpas in ny nu.
Varför inte migrera all lagring till NAS:en idag? Har du mer spel och program än vad som rymms på en SSD?

Mina chassival beror på att det var bra pris på ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG DUAL OC EVO som är 2,5 slots grafikkort.
Om du köper 2 slots grafikkort så finns det fler val.

Bra och prisvärda speldatorer.
Men inte så bra till 4K videoredigering i Adobe Premiere Pro, med endast 16GB RAM & AMD Radeon.

Bra budget variant, i den här prisklassen är det acceptabelt att inte ha 32GB RAM till och med till videoredigering.
Dock hade jag gått upp till CV550. CV450 är i princip bara en VS450 med 80+ Bronze. Men CV550 är betydligt bättre för inte mycket mer.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Tack för all info!

Citat:

Maxade inställningar är till för screenshots och videoinspelning, inget annat.

Går det köra på high / very high så är jag nog nöjd, gissar att det fortfarande (oftast) är vassare än grafiken man är vad med från PS4.

Citat:

Är det Adobe Premiere Pro du använder?
Videoredigerar du mycket? I sådana fall skulle jag rekommendera ett RTX 2060 Super, då RTX 2060 (non Super) presterar betydligt bättre än ett Radeon VII (>5700XT).

Yes, det är premiere och egentligen mestadels för min sambo. Hon redigerar på en trött laptop nu och jag vill egentligen bara kunna erbjuda henne att jobba lite mer effektivt på stationära datorn än vad hon gör i sin laptop idag. Behöver absolut inte vara top notch. Men det skall inte vara plågsamt att arbeta med

Citat:

32GB RAM är definitvt att rekomendera till all redigering i 4K oavsett av program.
Hyffsat så snabb PCIe NVMe SSD är att rekomender till videoredigering. Bra pris på Kingston KC2000 500GB just nu (jag fick inte in 1TB i budgeten på grund av 32GB RAM & WiFi, men 1TB SSD är något jag kan rekomendera om du kan lägga lite mer pengar.)
Helst en scrath disk också, men antar att du inte prioriterar videoredigeringen så högt?

Jag tror jag kan tänka mig börja med 16gb och uppgradera/byta till 32 gb längre fram om det finns ett riktigt behov. Dvs, om datorn faktiskt används för videoredigering i den utsträckningen att det känns lönt. Själv sitter jag mest med enklare redigering i photoshop, lightroom och mycket Adobe XD som inte är särskilt krävande.

Citat:

Låter som att ett hyffsat så kompakt Mini-ITX bygge är något för dig.
Mini-ITX moderkort är ofta dyrare än ATX, men de är helt okej i pris om man skall ha WiFi.

Jag har varit och klämt och känt lite på chassin i veckan och tror jag kan tänka mig köra på ett mATX istället för mini. Gissar att det kanske blir både mer flexibelt för uppgraderingar och ger mer dator per krona?

Citat:

Har du en hårddisk (HDD) idag som skall i datorn, eller skall det vara med i bygget?
Kanske en hårddisk som du senare kan sätta i NAS:en ifall den skall köpas in ny nu.
Varför inte migrera all lagring till NAS:en idag? Har du mer spel och program än vad som rymms på en SSD?

Jag har HDD redan så det behöver inte vara med i bygget. Jag har rätt mycket foton och videoklipp som jag kommer jobba med. Vill gärna ha dom lokalt i datorn som jag jobbar på. Men lägger vi en 1tb SSD i bygget så rymmer den nog allt eller det mesta. Då kan jag köra in mina gamla HDD i nas:en och uppgradera med ytterligare 1 tb SSD i datorn på sikt.

Med dessa nya faktorer i åtanke:

* Videoredigering är ett sekundärt behov, kommer sannolikt användas mer för gaming och andra mindre krävande applikationer
* Kan börja med 16gb ram och uppgradera vid behov.
* Jag kan tänka mig en mATX istället för mini/micro.
* 1tb ssd vore bra för att rymma diverse existerande jobbgrejer och ett antal spel.

Vad hade du förslagit då? Med två olika maxbudbgtar, en på 10k och en på 12k?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av kek80:

Går det köra på high / very high så är jag nog nöjd, gissar att det fortfarande (oftast) är vassare än grafiken man är vad med från PS4.

PS4 brukar köra 720p Low-High och få 30FPS.
Det går inte överhuvudtaget att köpa ett gaming grafikkort idag som är sämre än PS4.
PS4 PRO är en annan historia. 1080p High typ.
Motsvaras av ett RX 570.
Alltid lite olika beroende på spel.

Skrivet av kek80:

Jag har varit och klämt och känt lite på chassin i veckan och tror jag kan tänka mig köra på ett mATX istället för mini. Gissar att det kanske blir både mer flexibelt för uppgraderingar och ger mer dator per krona?

MATX brukar vara billigast.

Men inte om man skall ha WiFi. mATX med WiFi är sällsynt, finns inga AM4 mATX moderkort med WiFi.
Skall du ha WiFi är Mini-ITX billigast.

Man kan stoppa ett Mini-ITX moderkort i ett mATX chassi...
Vad har du kollat på för chassin? Vad tyckte du om dem?

Skrivet av kek80:

Jag kan tänka mig en mATX istället för mini/micro.

mATX är just Micro-ATX. Haha. Inte lätt med alla storlekar inte.
Men jag fattar vad du menar. Inga extra pengar för Mini-ITX.

Skrivet av kek80:

Jag tror jag kan tänka mig börja med 16gb och uppgradera/byta till 32 gb längre fram om det finns ett riktigt behov. Dvs, om datorn faktiskt används för videoredigering i den utsträckningen att det känns lönt.

Om man faktiskt tror att man kommer köra 32GB i framtiden så är det nästan lika bra att köpa det nu.

  • 32GB RAM har lägre kostnad per GB än ett 16GB RAM kitt, så du kommer att behöva betala extra per GB två gånger om du uppgraderar.

  • 2 RAM stickor är snabbare än 4 RAM stickor.

  • Mini-ITX moderkort rymmer bara 2 stickor med RAM.

Men absolut, valet är ditt.

Skrivet av kek80:

* Videoredigering är ett sekundärt behov, kommer sannolikt användas mer för gaming och andra mindre krävande applikationer

RTX 2060 Super är nästan ikapp RX 5700 XT i spel men kostar också mindre.

Eftersom ni ändå skall hålla på med Adobe så säger jag att ni borde köra på RTX 2060 Super.

Såvida Battelfield V inte är ditt mest spelade spel (stor skillnad i Forza också, men det klarar ju ändå båda problemfritt.)

Dold text

Inga glassidor här tyvärr :/

Under 10K, köp inte denna dock utan kolla på bygget ovanför istället eftersom du vill ha hyffsat så tyst dator.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson:

Tack för all input!

Angående chassi så tycker jag denna ser riktigt trevlig ut https://www.inet.se/produkt/6903611/nzxt-h210i-vit-svart, är mest lite rädd att ljudnivån skall bli mycket högre bara för att det är mindre luftutrymme jämfört med typ mid tower atx. Men det kanske inte blir jättestor skillnad så länge det är välbyggt.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av kek80:

Angående chassi så tycker jag denna ser riktigt trevlig ut https://www.inet.se/produkt/6903611/nzxt-h210i-vit-svart, är mest lite rädd att ljudnivån skall bli mycket högre bara för att det är mindre luftutrymme jämfört med typ mid tower atx. Men det kanske inte blir jättestor skillnad så länge det är välbyggt.

H200 ser trevlig ut.
Det är dock väldigt mycket större än de chassin jag länkat och absolut inte platssmart då den inte rymmer lika stora grafikkort.
Det rymmer endast 2 slots grafikkort (44mm) medan till exempel ASUS GeForce GTX 1660 Super 6GB DUAL EVO är 2,7 slot (53mm).

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

H200 ser trevlig ut.
Det är dock väldigt mycket större än de chassin jag länkat och absolut inte platssmart då den inte rymmer lika stora grafikkort.
Det rymmer endast 2 slots grafikkort (44mm) medan till exempel ASUS GeForce GTX 1660 Super 6GB DUAL EVO är 2,7 slot (53mm).

Got it!

Jag skall besöka en butik och känna lite på Lian Li tu150 som du rekommenderat. Får man ihop en ganska tyst burk med det chassit tror du? Även under spel? Det hänger väl till större del på innehållet i chassit snarare än chassit?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av kek80:

Jag skall besöka en butik och känna lite på Lian Li tu150 som du rekommenderat. Får man ihop en ganska tyst burk med det chassit tror du? Även under spel? Det hänger väl till större del på innehållet i chassit snarare än chassit?

Gör så! Gillar du det inte så kan du ju alltid köra på H200/H210 med ett 2 slots grafikkort.
TU150 kommer att bli ganska så tyst.
Både chassit i sig, innehållet och framförallt fläktkurvorna påverkar ju ljudnivån till viss del.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|