Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019

Ändrade villkor av Telia?

Hallå!

Jag vet att detta är en konstig fråga att förvänta sig en lösning av på Sweclockers. Är mer intresserad av om någon haft liknande upplevelser. Det är så att det dök upp ett blad idag i min brevlåda från min hyresvärd att de skrivit ett nytt avtal med Telia.

Lång historia kort så har jag bott här strax över ett år och vi har bara haft tillgång till bredband från Telia, 100/10. Det har fungerat relativt bra med ett mindre problem i mitten av förra året. I bladet som dök upp i brevlådan idag så står det att det nya avtalet innebär att "Telia tar över all hantering av din TV-box och Wifi-router" för att sedan bara beskriva vad man gör för att fortfarande komma åt sitt TV-abonnemang efter den 24e Mars, samt att jag äntligen kan få högre hastigheter på mitt fiber, vilket jag verkligen är intresserad av.

Varken bladet eller den länk som bladet bidrar med om man har mer frågor talar inte om för mig vad som då händer med min Router. Vilket gjorde mig lite frågsam då jag ersatte Telias skräprouter med en Netgear XR500 för några veckor sedan som jag är otroligt nöjd med, den har fungerat felfritt ihop med vårat abonnemang. Så jag tog nästa logiska steg och vände mig till Telias support, där jag frågar om jag kommer bli påtvingad en ny router eller om jag fortfarande kan använda min nuvarande Router, vilket jag vill eftersom den inte var så billig.

Får då svaret: "Du kan använda din egna Router, men då kan vi på Telia inte garantera att nätet kommer fungera."

Jag antar att de säger så för att undvika problem från mig längre fram om min Router mot all förmodan skulle börja bråka med uppkopplingen. Någon som varit i en liknande sits och har erfarenhet att dela med sig av?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008

Jag har inte varit i en liknande sits. Men, som du säger är detta Telias sätt att slippa ansvar vid ev. strul om du använder en annan router än deras "egna". Jag har haft Telia, ComHem, Ownit, Bahnhof och nu senast Telenor (lol) och samtliga leverantörer har sagt att man ska använda deras router men jag har aldrig gjort det och heller aldrig haft problem med min egen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2013

Ta emot Telias router och använd din egen. Skulle problem uppstå koppla in Telias router och ring supporten.

Telia vägrar dig inte support bara för du använt en egen router innan.

glömde ett "inte" på andra raden :)
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Maj 2009

@Thedroxer: Låter absurt Man betalar för bredbandet inte för routern. Ska man inte få support för man använder en annan router bör man kunna anmäla dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Dassh:

@Thedroxer: Låter absurt Man betalar för bredbandet inte för routern. Ska man inte få support för man använder en annan router bör man kunna anmäla dem.

Nej det är inte absurt kanske något otydligt men vad Telia menar så kan de inte garanterat att TS router kommer funka felfritt Telia garanterar bara bredband till själva uttaget och inget mer ifall man inte använder deras router.

Fractal Desgin Arc Midi, MSI GTX 1060 6GB, i7 2600k, 480GB SSD, 2tb HDD, Corsair H100i, Corsair RM750

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Okt 2010

Telia vill väl kunna felsöka remote och då veta vilken router de har att prata med, dvs, sin egen.
När brorsan hade fel kopplade vi in Telias router, det var ett jäkla strulande, de trodde han hade fel i huset men det var fel i nån åker nånstans. Telia blev ganska missnöjda när jag var inne i själva routerns inställningar - man kom inte åt alla men en hel del genom att logga in på ett lösen från baksidan av routern.

MSI Z77MA-S01 i7 2600K@4.2, HD7750 Silent, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, OSX Mojave, Win 10, Linux Mint

HTPC GA-P55-USB3 Core i7 870, HD6670 silent, TV, Samsung SSD, Seagate SSHD, LiteOn iHBS112, Win 10, Linux Mint

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du har inte väl haft nått avtal med Telia innan utan din hyresvärd har haft nån gruppanslutning och nu får du ett avtal med Telia ?
Hursomhelst så använd vlan för Telias iptv och telefoni och det får du konfa själv om du har egen utrustning.
Vill du ha hjälp med egen utrustning kan du ringa deras premiumsupport men då får du betala för hjälpen.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019
Skrivet av Pirum:

Telia vill väl kunna felsöka remote och då veta vilken router de har att prata med, dvs, sin egen.
När brorsan hade fel kopplade vi in Telias router, det var ett jäkla strulande, de trodde han hade fel i huset men det var fel i nån åker nånstans. Telia blev ganska missnöjda när jag var inne i själva routerns inställningar - man kom inte åt alla men en hel del genom att logga in på ett lösen från baksidan av routern.

Och där har vi mer eller mindre hela mitt resonemang till att använda en egen Router. Jag förstår att det underlättar för leverantören att kunna felsöka med sina egna system. Men jag vill kunna ha full kontroll över mitt eget nätverk och mina egna inställningar. Igårkväll när Telia hade problem med sin DNS så kunde jag lösa problemet själv genom att ändra riktning till Googles DNS, en inställning som jag vet att man inte nödvändigtvis kommer åt i alla Telias routers. För någon mer erfarenhet så känns det som att man kan lösa väldigt mycket på egen hand utan Telias hjälp om man har full tillgång till sin router, något som slutändan underlättar för både mig och Telia.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Dassh:

@Thedroxer: Låter absurt Man betalar för bredbandet inte för routern. Ska man inte få support för man använder en annan router bör man kunna anmäla dem.

Glömde ett "inte" på andra raden. Lite mindre absurt nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Arizato:

Och där har vi mer eller mindre hela mitt resonemang till att använda en egen Router. Jag förstår att det underlättar för leverantören att kunna felsöka med sina egna system. Men jag vill kunna ha full kontroll över mitt eget nätverk och mina egna inställningar. Igårkväll när Telia hade problem med sin DNS så kunde jag lösa problemet själv genom att ändra riktning till Googles DNS, en inställning som jag vet att man inte nödvändigtvis kommer åt i alla Telias routers. För någon mer erfarenhet så känns det som att man kan lösa väldigt mycket på egen hand utan Telias hjälp om man har full tillgång till sin router, något som slutändan underlättar för både mig och Telia.

Det handlar om pengar ifall du använder Telia Router så har de möjlighet tack vare bakdörrar i deras router för remote support ifall du använder egen router så har de inte den möjligheten utan det är upp till dig att fixa alla inställningar så allt funkar okej så ifall du behöver hjälp så är det upp till dig att ringa och betala för en nätverkstekniker.

Remote support gör det mycket enklare för Telia att felsöka vart problemet är ifall det är ditt hem eller deras nät utan att skicka ut dyra tekniker för felsökning.

Ifall du får problem med nätet är det bara att koppla in deras router så kommer Telia hjälpa med felsökning men ifall problemet beror på din router är det upp till själv att fixa problemet inga större konstigheter.

Fractal Desgin Arc Midi, MSI GTX 1060 6GB, i7 2600k, 480GB SSD, 2tb HDD, Corsair H100i, Corsair RM750