Lång testperiod på GOG oroar utvecklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vad är det för struntprat? Är väl bara och se när licensen aktiverades? För senast jag kollade så behövde fortfarande GOG en att aktivera sin nyckel.

När behöver man aktivera nyckeln? Har inget minne av att det behövs. Du går in på websidan köper spelet och laddar ner det från websidan direkt, installerar och börjar spela. Det enda dom borde kunna se är när installations filerna laddades ner.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Förstår inte alls hur dom kan påstå att detta är ett problem. Så dom menar att dessa 30 dagar ska göra skillnaden på ifall folk behåller spelet eller inte?
Ledsen men detta är på en DRM-fri sida, dom som inte vill betala laddar redan bara ned (olagligt) den DRM-fria versionen av spelen. Varför ska du ge dom pengar och sen ta tillbaka det?
Detta är bara positivt för dom seriösa köparna och utvecklarna som klagar vill bara hitta fler sätt att behöva undvika göra bra produkter.
Bara bra jobbat av GOG!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Folk som missbrukar detta (vilket kommer att hända) hoppas jag blir banande från GOG permanent, baserat på personnummer.

Tror GDPR nog skyddar dig ganska bra mot det då gog inte är en myndighet och inte får spara några uppgifter om dig alls om du inte väljer det.
men blir nog tradigt endå för dom som försöker att starta nya konton hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

I handeln så börjar ju fler och fler företag förlänga sitt öppet köp eller ha bättre villkor, för sanningen är att det finns de som fuskar, men det är en väldigt liten %. I handeln pratar man om "gröna isberg", dvs det finns de som fuskar men de är så få. Och den ökade kundvården för alla andra ger mer tillbaka i vinst än kostnaden för de få som utnyttjar systemet. Nu är det ju lättare att göra detta med något digitalt än att behöva åka in med en TV efter 30 dagar. Jag tror dock att den försäljningen som GOG gör och som sedan återlämnas kommer i så fall vara primärt från människor som inte hade betalt för spelet om läget vore annat. Jag tror det samma gäller folk som laddar ner film, jag tvivlar på att många av dessa skulle ha gått och köpt filmen ifall den inte hade funnits att ladda ner.

Permalänk
Medlem

Varför sitter ni som konsumenter och klankar ner på att ni erbjuds rimliga rättigheter och tycker synd om storföretagen? Mycket underligt.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Bra, då vet man vilka utvecklare som lider av greed, så köper man inte deras spel i framtiden.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Varför sitter ni som konsumenter och klankar ner på att ni erbjuds rimliga rättigheter och tycker synd om storföretagen? Mycket underligt.

Väldigt subjektivt på vad som är "rimligt". Sen är långt ifrån alla utvecklare 'storföretag', särskild på just GOG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Såvitt jag kan läsa mig till av GOG:s policy så gäller returer via GOG ifall spelet inte fungerar, och de inte kan få spelet att fungera på din dator. Det täcker inte en situation där ett spel inte är roligt av någon anledning.

Aha! Inte som Steam då, som ger refund "no questions asked", så länge man är inom gränserna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Aha! Inte som Steam då, som ger refund "no questions asked", så länge man är inom gränserna.

Precis! Det blir därför lite konstigt att jämföra med Steam och stirra blint bara på själva tidsperioderna.

Sedan kan det ju vara så att GOG väljer att låta folk refunda spel de helt enkelt inte gillar också, men det är isåfall ett avsteg från deras skriftliga policy.

Därför tycker jag att Steam har en mer generös returpolicy än GOG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Varför sitter ni som konsumenter och klankar ner på att ni erbjuds rimliga rättigheter och tycker synd om storföretagen? Mycket underligt.

Jag tycker också det känns konstigt, även om mycket av spekulerande i tråden handlar om hur man i GOGs fall kan undvika missbruk. En inte orimlig invändning, men som sätter fokus på fel sak. Nog kan GOG införa rimligt avvägda begränsningar som huvudsakligen värnar om goda konsumentvillkor och stävja missbruk utan att regelverket blir drakoniskt eller att man går in och begränsar speltid in i decimaltalen.

Utgivare och utvecklare torde ha en hel del att vinna på att återförsäljarna ger konsumenterna bättre villkor. I det att bättre produkter premieras när praktiken bytt-är-bytt fasas ut. Där utvecklarna med lite tur ges bättre förutsättningar från utgivarna att göra bättre produkter. Många av de stora flopparna senaste tiden har ju kommit från storbolagen som släpper skrattretande ofärdiga produkter, vilket i sin tur förstör deras egna varumärken i jakten på den där kortsiktiga förtjänsten att visa upp för ledningen och aktieägarna. Det är ohållbart i längden.

Skrivet av Gelantious:

Bra, då vet man vilka utvecklare som lider av greed, så köper man inte deras spel i framtiden.

Ha i åtanke att utvecklarna ofta styrs av sina utgivare, så det utvecklarna kommunicerar offentligt är inte sällan utgivarens vilja - inte deras egen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Borde oroa utvecklare med dåliga spel. De andra sover nog lugnt

Exakt. Vill man vara säker på att en hög andel ska tycka att det är värt att betala så får man göra bra grejer, helt enkelt. De som är oroliga nu borde fokusera på kundupplevelsen. Det är ju kunderna som förser dem med deg liksom så håll käften och gör kunderna nöjda bara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Har aldrig använt GOG men om spelen inte har DRM och man gör ett återköp, hur kan de då veta att man inte har möjlighet att spela det därefter? Självklart kommer man inte kunna ladda ner spelen igen, men hur hindras konsumenten från att fortsätta lira under dessa omständigheter?

Det går inte. GOG tar sig friheten att banna konton som de anser "missbrukar" sina refunds, men de spelfiler som kunden laddat ner är helt utom deras kontroll. Det är lite grejen med DRM fritt, jag kan ta med mig mina spelfiler på ett USB minne och installera/spela mina spel även om jag befinner mig på toppen av Everest. Att ha en "kontroll" är DRM och förstör deras koncept

GOG har en viss mån av filtrering på sina kunder. De som inte vill/kan betala för spel kan extremt enkelt pirata dem. Hela deras butik lutar sig lite på "ära systemet", folk betalar för att de vill/"borde". Det är en väldigt liten vinst i bekvämlighet att köpa där över att pirata (säker på att nedladdningen är fri från malware, uppdateringar på samma ställe, klient för enkel installation/uppdatering ifall man vill).

Deras FAQ har en del dedikerat till detta, där deras svar är "Don't be that guy, nobody likes that guy"