Apple betalar miljarder i skadestånd för långsamma telefoner

Permalänk
Medlem

Apple betalar miljarder i skadestånd för långsamma telefoner

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/apple-ska-betala-miljonska...

Så glad man aldrig kört Apple på något!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Eftersom du aldrig kört Apple på något, då kanske du inte vet om du är glad för detta..
Nästan garanterat att Apple har stöd för uppdateringar längre än andra tillverkare.

Jag har flera polare som fortfarande kör iPhone 4S och är hur nöjda som helst. Där fungerar också alla appar som de ska såsom bank-id osv.

Den är 9 år gammal snart..

Lämnar man in telefonen på ett batteribyte för typ 200-500kr så får man som en ny telefon igen

Edit: Sen släppte dom en uppdatering så du kan avaktivera batterispar-funktionen ganska snabbt efteråt. Lite tramsigt med stämningen faktiskt.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag uttalar mig inte om den underliggande motivationen här, men det verkar instinktivt rimligt att lösningen skulle kunna förlänga batterilivet på telefonen. Om så är fallet så bestraffas de nu för att ha försökt hålla konsumenternas enheter vid liv längre, vilket i dessa "slit och släng"-tider är rätt stört.

Men de borde (onekligen) ha varit öppna med det.

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dizzö:

Ironin här är att det bara är Apple som över huvud taget släpper uppdateringar till så gamla telefoner.
Måste vara skönt att slippa oroa sig för det :>

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ironin här är att det bara är Apple som över huvud taget släpper uppdateringar till så gamla telefoner.
Måste vara skönt att slippa oroa sig för det :>

Byter telefon var 3e år ungefär o får ju uppdateringar 2-3 år på Android så klarar mig galant och de flesta byter ju efter 2 år då det är den vanligaste delbetalningen på telefoner.

iPhone är för dyra för det man får. Och jag har allt använt och provat iPhone.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Eftersom du aldrig kört Apple på något, då kanske du inte vet om du är glad för detta..
Nästan garanterat att Apple har stöd för uppdateringar längre än andra tillverkare.

Jag har flera polare som fortfarande kör iPhone 4S och är hur nöjda som helst. Där fungerar också alla appar som de ska såsom bank-id osv.

Den är 9 år gammal snart..

Lämnar man in telefonen på ett batteribyte för typ 200-500kr så får man som en ny telefon igen

Edit: Sen släppte dom en uppdatering så du kan avaktivera batterispar-funktionen ganska snabbt efteråt. Lite tramsigt med stämningen faktiskt.

Ja har du flera polare som kör iPhone 4S fortfarande så säger det ju mer om dem haha.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dizzö:

Ja har du flera polare som kör iPhone 4S fortfarande så säger det ju mer om dem haha.

De har en betydligt lägre årsvis kostnad för sina telefoner än vad du har i alla fall.. det kan ju diskuteras vem som fått mest för pengarna då.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ja har du flera polare som kör iPhone 4S fortfarande så säger det ju mer om dem haha.

Att de inte bryr sig om att få några mpix extra, eller ha en minidator i fickan? Ja. De är nöjda med formatet på telefonen och använder den som just en telefon + mail.

Därför det är så bra att man kan köpa en telefon och ha den 3-5 år. Händer inte så mycket på marknaden nuförtiden...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Eftersom du aldrig kört Apple på något, då kanske du inte vet om du är glad för detta..
Nästan garanterat att Apple har stöd för uppdateringar längre än andra tillverkare.

Jag har flera polare som fortfarande kör iPhone 4S och är hur nöjda som helst. Där fungerar också alla appar som de ska såsom bank-id osv.

Den är 9 år gammal snart..

Lämnar man in telefonen på ett batteribyte för typ 200-500kr så får man som en ny telefon igen

Edit: Sen släppte dom en uppdatering så du kan avaktivera batterispar-funktionen ganska snabbt efteråt. Lite tramsigt med stämningen faktiskt.

Har själv en iphone 4s fullt fungerande och är fortfarande min favorit telefon.

Permalänk

Jag tvivlar på att så många kommer utnyttja att få pengar tillbaka, speciellt på så gamla telefoner som folk har slängt kvitton och annat till.

Sedan folk som en gång i tiden köper en väldigt dyr telefon med motivering att de har höga krav, för att sedan ha den så länge så att laggards häpnads om de låga krav de har. Ja folk är olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag uttalar mig inte om den underliggande motivationen här, men det verkar instinktivt rimligt att lösningen skulle kunna förlänga batterilivet på telefonen. Om så är fallet så bestraffas de nu för att ha försökt hålla konsumenternas enheter vid liv längre, vilket i dessa "slit och släng"-tider är rätt stört.

Men de borde (onekligen) ha varit öppna med det.

Så har även jag tolkat det. Just livslängd anser jag är USP som iPhone har över Android-telefoner. Uppåt 500 miljoner dollar för att denna gång missat en redogörelse kring avsikter i det finstilta. Får "kaffet är varmt"-vibbar.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Att de inte bryr sig om att få några mpix extra, eller ha en minidator i fickan? Ja. De är nöjda med formatet på telefonen och använder den som just en telefon + mail.

Därför det är så bra att man kan köpa en telefon och ha den 3-5 år. Händer inte så mycket på marknaden nuförtiden...

Nej ingen skillnad på 4S o 11 Pro alls

Herregud... 🤦‍♂️

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ja har du flera polare som kör iPhone 4S fortfarande så säger det ju mer om dem haha.

Om du lyckas få i dig lite självinsikt till frukost så kanske du inser att dina kommentarer säger mer om dig själv än någon annat...

Skrivet av Dizzö:

Nej ingen skillnad på 4S o 11 Pro alls

Herregud... 🤦‍♂️

Klart det är skillnad men för väldigt många, kanske till och med de flesta, så är den upplevda skillnaden inte så stor. Ska dock erkänna att jag inte använt 4s på länge, däremot vet jag att femman fungerar galant till medelsvenssonsysslor. Hur många tror du egentligen behöver hårdvaran som finns i senaste modellerna? Den gruppen är nog försvinnande liten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Om du lyckas få i dig lite självinsikt till frukost så kanske du inser att dina kommentarer säger mer om dig själv än någon annat...

Klart det är skillnad men för väldigt många, kanske till och med de flesta, så är den upplevda skillnaden inte så stor. Ska dock erkänna att jag inte använt 4s på länge, däremot vet jag att femman fungerar galant till medelsvenssonsysslor. Hur många tror du egentligen behöver hårdvaran som finns i senaste modellerna? Den gruppen är nog försvinnande liten...

Jag skulle nog säga att i princip alla skulle säga skillnaden är stor mellan 4S och 11 Pro.

Går inte ens att jämföra dem.

Väldigt intresserant att vi är på sweclockers o folk säger detta.

Som att jämföra Playstation 2 med Playstation 4.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

"You want that in cash your honor?"

Permalänk
Medlem

@Dizzö: strawman fallacy

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

@Dizzö: strawman fallacy

Not really

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Byter telefon var 3e år ungefär o får ju uppdateringar 2-3 år på Android så klarar mig galant och de flesta byter ju efter 2 år då det är den vanligaste delbetalningen på telefoner.

iPhone är för dyra för det man får. Och jag har allt använt och provat iPhone.

Ptja. Det beror ju på vad du har för behov. Kanske har du behov av mer prestanda eller mer pixlar var tredje år.

Men att håna andra som inte har detta behov känns lite onödigt. Är väl jättebra om man inte uppgraderar bara för att?! Toppen för miljön om inte annat.

Jag kan absolut tänka mignstt iphone 4s duger för många. Dock börjar den kanske bli lite väl gammal nu, då den är 9 år... Men iphone 5s, 6 och 6s bör bli riktiga långkörare för många tror jag

Apple är väldigt duktiga på att hålla produkterna i liv så att de känns rappa och fräsha efter flera år.

För övrigt är det dumt att låna (”delbetala”) till konsumtion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Eftersom du aldrig kört Apple på något, då kanske du inte vet om du är glad för detta..
Nästan garanterat att Apple har stöd för uppdateringar längre än andra tillverkare.

Jag har flera polare som fortfarande kör iPhone 4S och är hur nöjda som helst. Där fungerar också alla appar som de ska såsom bank-id osv.

Den är 9 år gammal snart..

Lämnar man in telefonen på ett batteribyte för typ 200-500kr så får man som en ny telefon igen

Edit: Sen släppte dom en uppdatering så du kan avaktivera batterispar-funktionen ganska snabbt efteråt. Lite tramsigt med stämningen faktiskt.

Hade kanske varit trams om de inte mörkat det i flera år, det var ungefär vid iPhone 3-4 som folk började märka av och misstänka det.

Dvs flera generationer senare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dizzö:

Nej ingen skillnad på 4S o 11 Pro alls

Herregud... 🤦‍♂️

Om du ser det rent funktionellt - vad är det du kan göra med iphone 11 som du inte kan göra med 4S? Är det värt 8500kr att kunna göra de sakerna?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om du ser det rent funktionellt - vad är det du kan göra med iphone 11 som du inte kan göra med 4S? Är det värt 8500kr att kunna göra de sakerna?

Det är för många för att ens skriva ner.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@Dizzö: Det är du välkommen att tycka. Ha en bra dag.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Byte nyligen från Iphone 6s till 11. Större skärm ( för stor) och lite snabbare. Jobbet betalar men hade aldrig lagt ut den summan själv. Hade inte bytt om jag betalade själv. 6s fungerar fortfarande galant och då spelar jag än del på mobilen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Livstips;
Istället för att hata saker som inte berör ditt liv och spendera en massa energi på det, fokusera på positiv energi om saker som påverkar ditt liv.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Livstips;
Istället för att hata saker som inte berör ditt liv och spendera en massa energi på det, fokusera på positiv energi om saker som påverkar ditt liv.

I dag fick jag mycket positiv energi av att se apple betala miljarder, kommer leva gott hela veckan på det här

Permalänk
Medlem

Hur har andra telefontillverkare löst samma problematik? Att CPU:n / GPU:n inte kan köra i högsta fart lika ofta längre för att batteriet är slitet och inte kan leverera tillräckligt med ström i alla situationer.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jag skulle nog säga att i princip alla skulle säga skillnaden är stor mellan 4S och 11 Pro.

Går inte ens att jämföra dem.

Väldigt intresserant att vi är på sweclockers o folk säger detta.

Som att jämföra Playstation 2 med Playstation 4.

Klart man märker skillnad. Men hur viktigt är det att spotify öppnas en halv sekund snabbare varje gång? Hur viktigt är det att man kan spela de allra, allra modernaste spelen?
För dig kanske det är jätteviktigt men de allra flesta bryr sig inte...

Det är stor skillnad på att vara teknikintresserad och att överkonsumera teknik. De två grupperna överlappar visserligen varandra ganska ofta men långt ifrån alltid.

Jämförelsen du gör med spelkonsollerna haltar ganska rejält. Till att börja med är PS2 20 år gammalt... Sen kan du inte göra någonting ”modernt” på en ps2 (online, bluray, nya spel m.m.). På en iPhone 4s kan du fortfarande göra nästan allt som en 11 kan.

Skrivet av Dizzö:

Det är för många för att ens skriva ner.

Vill du skriva ner några saker som medelsvensson faktiskt bryr sig om/behöver? Det behöver inte vara så många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

I dag fick jag mycket positiv energi av att se apple betala miljarder, kommer leva gott hela veckan på det här

Jag tror du blandar ihop positiv med negativ, illvilja och skadeglädje är negativ energi som inte bara förkortar ens livslängd men också minskar livskvaliteten.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Jag tror du blandar ihop positiv med negativ, illvilja och skadeglädje är negativ energi som inte bara förkortar ens livslängd men också minskar livskvaliteten.

Jag är glad att kriminella blir straffade. Tror jag kommer leva många år på det. Förhoppningsvis lär dem sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Jag är glad att kriminella blir straffade. Tror jag kommer leva många år på det. Förhoppningsvis lär dem sig.

Ignorance is bliss?