Permalänk
Medlem

Köpa Blu-ray filmer

Hej Alla

Undrar, var man kan köpa BR filmer för skapligt pris. Hittade på nätet cdon.se, men dom är ganska dyra.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@njanja: Ebay, tradera, blocket, sweclockers marknad.

Permalänk
Medlem

@njanja: Jag vet inte vad du har för intressen för att tex gå på loppisar och besöka marknader ? För jag vet av egen erfarenhet att just på loppisar så kan man verkligen göra fynd när det kommer till Blu-ray filmer. Kan hitta filmer för en struntsumma.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 samt en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
• GreeniX 800 G4 SFF i5 | Intel Core i5-8500 | 16GB | GeForce RTX 3050 6GB | 500 GB NVMe SSD | Windows 11 Home
• ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag tycker CDON håller bra priser när de har sina reor men sen är det väl en uppfattning från var och en vad som är "skapliga" priser men 149-159kr för en helt ny film tycker jag är OK.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem

Hej

Vad nu tycker om https://www.discshop.se/, har någon köpt från dom fungerar det bra?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av njanja:

Hej

Vad nu tycker om https://www.discshop.se/, har någon köpt från dom fungerar det bra?

mvh
Njanja

Discshop använde jag förr och de har alltid funkat bra. Nu var det länge sen jag köpte någon film och är det någon som jag bara måste ha brukar jag landa på CDON. Ska du annars hitta billiga filmer så är det som många säger loppis eller blocket. Brukar gå att hitta samlingar på ett hundratal filmer för en tusenlapp på blocket och på loppisar är det väl 5 för 100 eller så.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag har precis börjat köpa/sammla och jaha, 21:9 skulle man önska på nya filmer iaf men ingen självklarhet med Blue-Ray bara för att det är Blue-Ray.
Och om t.ex Netflix har material så borde man kanske kunna köpa från någonstanns så man kan köra med crop to fill, dem utan ultrawide vill nog inte ha det jag önskar kanske.. tips om detta i-lands problem?
Vill ju inte sammla på mig mer om det senare kanske kommer utgåvor med det jag vill ha nu.. *gnäll*

Permalänk

Ginza, slår jag ett slag för

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

21:9 skulle man önska på nya filmer iaf men ingen självklarhet med Blue-Ray bara för att det är Blue-Ray.

Alla filmer är inte gjorda i 21:9. Då är det ju svårt att släppa den så på blu-ray.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Bildexpert

@Ludde72: Varför skulle någon vilja kapa bilden till ett annat bildförhållande än vad filmen är avsedd att presenteras i? En fotograf, i samarbete med regissör, har ju skapat kompositionen för att visas upp i en viss form. Med beskuren bild försvinner en väsentlig del av verkets integritet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack for Ginza tipset! samma film jag har/tänker på nu är hos dem 2.35:1 HD, men inte den jag köpt hos någon annan (no names)
Kör man i Tablet Mode och Netflix app så funkar det väldigt bra, varför skulle jag inte kunna köpa samma film med samma resultat?
Och, den kapas inte per se, mjukvaran får zooma in för att passa och gör det automatiskt, proportionerna är nära nog för detta och därför så är detta bara intressant för ultrawide och antagligen sorgligt för 16:9

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Ludde72:

Kör man i Tablet Mode och Netflix app så funkar det väldigt bra, varför skulle jag inte kunna köpa samma film med samma resultat?

Exakt vad menar du med detta påstående? Förväntar du dig att distributörer skulle börja släppa filmer i något annat än deras korrekta bildförhållande?

Ledsen men pan & scan var ett vedervärdigt kapitel i filmhistorien. Att då börja med tilt & scan vore inget mindre än en förnedring.

EDIT: Eller menar du att filmer i 2.39:1 borde distribueras på Blu-Ray i typ 1920x804? Det är en annan femma förstås, men en sådan implementering vore helt omöjlig att göra idag. Bättre då att de konsumenter det berör, vilka egentligen är rätt få, helt enkelt får hitta andra lösningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För min del får dem gärna sätta en standard till 21:9 som är närmre bio-formatet än vad 16:9 är och jag har fått svar på en lösning som funkar för mig, jag är inte påläst om detta alls, men är förvånad om nya filmer/serier filmas i 16:9
Sitter nu med ett gäng nya filmer, vissa som jag vill ha det, andra inte och kan som sagt nu köpa om en film från något annat ställe och få ett annat format, inte mitt fel.

Edit: jo, tack och lov så fungerar 16:9, går ju att se utan skalning/zoom och hokus pokus med endast black bars, men jah.. inte jag som är format chefen över standarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

För min del får dem gärna sätta en standard till 21:9 som är närmre bio-formatet än vad 16:9 är och jag har fått svar på en lösning som funkar för mig, jag är inte påläst om detta alls, men är förvånad om nya filmer/serier filmas i 16:9
Sitter nu med ett gäng nya filmer, vissa som jag vill ha det, andra inte och kan som sagt nu köpa om en film från något annat ställe och få ett annat format, inte mitt fel.

Det absolut vanligaste "bio-formatet" är 1.85:1. Dvs bra mycket närmare 16:9 än 21:9

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det absolut vanligaste "bio-formatet" är 1.85:1. Dvs bra mycket närmare 16:9 än 21:9

På Action Hollywood filmer? jahapp, där fick jag så jag teg då.
Mina bio-upplevelser har varit, satans va brett och stort!

Permalänk
Bildexpert

Det vore vanskligt att sätta en given standard för bildförhållande hos långfilmer eftersom det har en stor påverkan i kreatörens frihet. Olika bredder ger olika förutsättningar.

Jag är mycket van vid att jobba med anamorfi och vet mycket väl hur pass mycket rikare Cinemascope är gentemot flat. Samtidigt förstår jag också de regissörer som favoriserar 1.85:1 eller, i numer sällsynta fall, 1.66:1. Framförallt för att gyllene snittet är enklare att få till men också för att scope lätt får en för kraftfullt mise-en-scène om det inte finns alltför mycket intressant att fylla bilden med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så ett exempel då
Om vi tar Justice League hos Discshop (Blue-Ray) så står det där 1080p (anamorfisk) /
Widescreen (anamorfisk) och på den fysiska boxen jag har framförmig står det 1080p 16x9 1.85:1 right? ok.

Hos Ginza som blev tipsat här så står det 2.35:1 HD på samma film.
Och mitt Netflix "exempel" är ju att jag kunnat se den som jag önskar jueh, utan för mycket kapningar, bara stretch/fill/fit (inte perfekt det iheller men proportionerna is close enough) så, runda saker är fortfarande runda saker))

Permalänk
Bildexpert

Jag är inte bekant med filmen i fråga men baserat på vad jag kan få fram talar allt för att någon på Ginza har har skrivit fel i metadatan helt enkelt. Det är samma utgåva som säljs på Discshop och enligt IMDb är OAR 1.85:1.

Fortfarande - Vad du väljer att göra i ditt hem är din sak. Det är nog ingen som lägger sig i det här. Men när du börjar påstå att ändringarna inte har någon större påverkan på slutresultatet och att filmbolagen bör göra detsamma, för att du önskar det, så står jag helt fast vid att du har fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

På Action Hollywood filmer? jahapp, där fick jag så jag teg då.
Mina bio-upplevelser har varit, satans va brett och stort!

Om man bara går på Michael Bay-filmer och liknande ser man nog oftare nåt närmare 21:9. Men det är ju dumt att sätta standarden på bluray etc efter bara dessa filmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gör så att jag köper den så får vi se, isåfall har dem fler filmer som har skrivits fel, jag återkommer hit när jag har bevismaterialet i handen.
Jag påstår endast att jag sett filmer så som jag menar att jag ville ha det, ett annat exempel är ju serien Picard, det är perfekt för att crop to fil.. men om jag nu hade köpt serien på Blue-Ray, så är jag inte säker på att jag kunnat göra samma, that's all.
Mer advancerat än så var det inte och jag är lite klokare nu än för en timme sen, tackar.

Permalänk
Bildexpert

Jag kan garantera dig att filmen kommer att visas upp i 1.85:1. På baksidan som du kan se på Ginza är det exakt samma information som på Discshop.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag kan garantera dig att filmen kommer att visas upp i 1.85:1. På baksidan som du kan se på Ginza är det exakt samma information som på Discshop.

Där sa du något, dem har ju bild på baksidan där.. men ohh.. *gnäll*
Tack iaf, f-n då *beep*..
Lär ju hålla ett öga öppet för baksidor nu men, man vill ju se filmerna man är intresserad av så man lär ju köpa endå, inte lönt att gnälla men *gnäll*

Och man kan inte gå på ålder rakt av för jag ser att t.ex The Rock (1996) är i mitt favo format 2.35:1 och.. Batman v Superman funkar i 21:9 men inte Justice League.

Kommer endå att testa köpa något från Ginza som har fel text info mot baksidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Hej gnällpotta, här har du en länk
https://www.imdb.com/list/ls073624685/?sort=list_order,asc&st...

Permalänk
Bildexpert

Baksidor kan också ge begränsande information om bildförhållande utifrån min erfarenhet. Väsentliga amerikanska bolag gör oftast rätt men svenska labels kan vara hit or miss.

En aspekt jag dock kan säga är lite lurig är filmer som är skjutna på Super 35, vilket ger ett negativ med sfärisk bild med tre eller fyra perforeringar per bildruta men utan maskning för ljudspår. Oftast gjordes kompositionen för att bilden skulle kapas ner till 2.39:1, varpå en omaskad version kunde släppas på video eller för broadcast. Nu har jag bara använt Netflix en gång för ca 7 år sedan men jag minns att Reservoir Dogs - som ju är skjuten på S35 - visades upp i 1.78:1 när den onekligen ska visas upp i 2.39:1. Huruvida det är vanligt förekommande på streamingtjänster eller ej vet jag inte men jag skulle se upp med det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Utan baksidor eller info så hade jag i livesändning under Jeapardy Gissat A: 21:9, att Avatar av alla filmer såklart var i det formatet, men nu är skivan avplastad och nej, inte på Blue-Ray skivan Jag har iaf från Sverige.

https://en.wikipedia.org/wiki/Avatar_(2009_film)#Filming

"Cameron stated that the film's aspect ratio would be 1.78:1 for 3D screenings and that a 2.39:1 image would be extracted for 2D screenings.[160] However, a 3D 2.39:1 extract was approved for use with constant-image-height screens (i.e. screens which increase in width to display 2.39:1 films)"

Sen kollar jag på trailern hos IMDB på Avatar, och där är det 21:9..
Så det är inte så att det kan finnas olika utgåvor i olika format beroende på var på planeten man köper hem skivor, efter som jag just börjat med detta så kan man ju undra asså..

Skulle inte förvåna om man köpte via Amazon digital stream så får jag min 21:9.. jag måste ju inte förstå allt.. men trailern talar ju för att det är så, man kanske skulle testa hyra en..

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

mvh
Njanja

Köper alltid filmer på nätet via Discshop.se pågrund av att min farbror har alltid köpt där sen man var liten så blev lite av att man följt det och jag tycker att dom är riktigt bra. Köper någon gång på cdon om det inte finns i lager på Discshop men händer sällan.
Annars brukar jag gå till hemmakväll.
Animerat/importer brukar jag köpa på Science Fiction-Bokhandeln
Finns en del sidor som säljer film annars är ju begagnat ett alternativ

Permalänk
Bildexpert

@Ludde72: Just James Cameron är lite knepig gällande bildförhållanden. Är inte särskilt bekant med Avatar men minns att det skrevs mycket på diverse forum om bildförhållandet på den filmen vid release, där många blev besvikna på att Blu-Rayutgåvan blev maskad. Cameron är ju som bekant förtjust i att "anpassa" sina filmer för olika visningsförhållanden.

Terminator 2 är skjuten på S35 med fyra perforeringar per bildruta vilket gör att negativet är i 1.33:1 och så visades den också upp på video under många år, inte minst då Cameron insisterade på att det var rätt sätt att se den utanför biograferna. Svårt bara att filmen förlitar sig så mycket på komposition inom scope, vilket gör att den ser väldigt konstig ut i 1.33:1 eller 1.78:1. Scenen vid telefonkiosken är närmast katastrofal, ty man kan se från början att myntinkastet är inslaget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

mvh
Njanja

Jag köper nästan alla mina bluray-filmer från Discshop eller CDON. Discshop har bättre utbud av film, men CDON har ofta rabatter på film som kan göra det billigare. CDON brukar också vara snabba med att erbjuda kommande filmer till rabatterat pris i deras "förboka 2 för XXXkr" kampanjer.

Sökverktygen tycker jag är bättre på Discshop jämfört med CDON. Gillar speciellt att man på informationssidan för en film kan se om den ingår i några kampanjer och att det är enkelt att se om filmen finns i andra utgåvor.

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

@Nissling:
Tack för supporten och tålamodet Nissling.

Edit: Varför trailers och previews kan vara i 21:9 skulle jag vilja veta.. jobbar med det..;)
Rätt mycket som är "21:9" redan och kanske det som fler väljer framåt, tom mobil kamerorna har det nu, blir nog bra med mig.