13-14" Ultrabook med Thunderbolt
Då var det dags att uppgradera sig från den fem år gamla Asus UX302LG.
Jag sitter nu med en i7-4500U, 8 GB RAM, 256 GB SSD och ett dedikerat Geforce GT 730M. Jag hade i början tänkt att köpa en stationär dator för att kunna ha ett grafikkort, men då jag knappt spelar något annat spel än PES, så kändes det lite onödigt. Jag har kunnat spela PES i medium-graphic (High laggar), men sedan PES 2018 så har jag inte ens kunnat öppna spelet pga. för dåligt grafikkort. Jag brukade även spela GTA V i lägre grafik, men nu när studierna är färdig och man har lite mer fritid att spela, så tänkte jag att det är dags nu.
I början så var jag ute efter denna: Zenbook Pro 14 med GTX 1050. Men sedan fick man höra om GPU via Thunderbolt! Det verkar som en bättre lösning för mig, då jag endast behöver byta grafikkort i framtiden och inte hela datorn. Jag hade tänkt att köpa denna: Razor Core X och sedan ett grafikkort då.
Men till själva datorn då. Jag är just nu en väldigt nöjd Asus användare och har sällan stött på något problem med min UX302LG. Under garantitiden så har man fått väldigt god support via mejl och telefon. Det var efter tre år som jag fick problem med att Nvidia-grafikkortet slutade att fungera, men det var lätt att öppna datorn och damma av fläkten på den, därefter har den alltid fungerat. Det enda problemet som jag har just nu är att SD-kortläsaren inte fungerar längre med Windows 10, 1909.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så jag har gjort en sökning på 13-14 tums laptop med Thunderbolt, 16 GB RAM och minst 512 GB SSD, och de tre datorer som jag hittar (utan någon flip-funktion) är:
Asus Zenbook UX391FA (Gick nyss ner i pris med 2 000 kr )
Dell XPS 13 (Väldigt dyr, 17 000 kr)
Acer Swift 3 (Finns även Swift 5, 2 000 kr dyrare med touch men 500 GB mindre hårddisk)
Sedan har jag även hittat Lenovo Thinkpad x280, med i7 8550U, fast Bluetooth 4.1
och även Lenovo Yoga S740.
Men av dessa datorer så har Lenovo fallit bort bl.a. pga. sämre recensioner och design.
De andra tre i jämförelse så har Acer och Dell en 10e generations i7a i jämförelse med Asus 8e. Jag jämförde dem:
i7-8565U vs i7-10510U vs i7-1065G7 och mellan lågenergi-processorerna, U, så skiljer max turbo med:
4.60 Ghz mot 4.90 Ghz och max minnesbandbredd med: 37 GB/s mot 41 GB/s. Det är väl inte
en så stor skillnad som man kommer att märka av?
Acerns 1065G7 ligger på 1.30Ghz basfrekvens och endast upp till 3.9 Ghz.
Mellan dessa tre, om man läser recensioner så är ju Dell XPS 13 en knapp vinnare mot Asus. Men är den verkligen värd
4-5000 kr extra? Den har en Matt-skärm, men jag har inga problem med blanka skärmar som jag har just nu på min Asus. Den enda erfarenheten jag har av matta skärmar är just en Dell dator som vi fick låna från skolan, men på den skärmen så tyckte jag att min Asus vann med färgåtergivningen. Nu släpper ju även Dell en nyare XPS 13, men med i7a så ligger väl den över 20 000 kr.
Det lutar ju mot Asus pga: lägre pris, har en god erfarenhet, design. Men att det är en 2018-årsmodell, för 2019 så släppte inte Asus någon 13-14 tums dator med Thunderbolt. Ska man kanske avvakta och se om något nytt släpper snart.
Finns det kanske några andra 13-14 tums datorer ute med Thunderbolt som jag inte vet om?
Jag hade i alla fall tänkt att sälja min UX302LG. Lite tråkigt att butiker inte erbjuder någon sådan funktion som med mobiler att man får någon summa rabatt vid inlämning av sin dator vid köp av ny. Men några tusenlappar bör jag kunna få den.
Det är en touchmodell som gick på 13 000 kr i slutet av 2014.