Dator för adobe programmen + gaming (10-15k)
Hej!
Planerar att köpa en stationar dator för adobe programmen men även för lite spel. Just nu har jag en bärbar alienware från typ 2014 som är alldeles för seg i allt man gör och speciellt videoredigering... går knappt att kolla på vad man gör. Därför är jag nu sugen på att uppgradera men denna gången till en stationär dator och har plockat ihop lite komponenter på komponentkoll.se, passar ens komponentera ihop med varandra?
Min budget är ungefär 10-15k vilket jag just nu precis klarar.
Just nu använder jag nästan bara premiere pro från adobe programmen men vill kunna använda after affect och animate och ha möjlighet till dom flesta adobeprogrammen. Just nu klarar inte direkt datorn av 4k men det är något jag vill att denna datorn ska göra utan större problem. Vill även kunna spela även om det inte är något jag gör speciellt mycket nu men vill kunna ladda ner de flesta spelen och att datorn ska klara av det (inte för krävande spel bara)
Här är iaf listan: https://komponentkoll.se/bygg/OGywS
Och här kommer lite hur jag tänkt (på dom punkterna jag har lite koll vilket ni förstår att jag på de flesta inte har och bara gått på känsla)
CPU
Jag valde I9 endast för jag läst hur bra denna ska vara, är den överdriven med tanke på de andra komponentera?
Grafikkort
Valde detta för det passade ungefär i min prisklass och läste att de skulle vara ganska prisvärt. Är det för dåligt för att klara av spel eller lagom?
Chassi
Tyckte det var cleant... ingen mer tanke än så.
Moderkort
Även här ett lagom pris... har inte så bra koll på vad ett moderkort är mer än att det är dit allt kopplas.
RAM
Läst att man vid videoredigering och 4k bör ha 32GB kanske till och med mer? La bara in något ramminne, vilket bör jag ändra till? ska man ha 4st 8GB eller 2st 16GB eller 1st 32GB om inte mer?
SSD och hårddisk
Tips på annat märke? annara ska dom här vara bra vad jag läst?
Nätaggregat
Valde endast något... ingen koll här eller..
CPU kylare
Även här klickade jag också bara i en populär..
Som ni förstår är jag väldigt vilsen vilket gör att jag skulle uppskatta all hjälp något otroligt! Så hjälp mig gärna att byta ut varenda del om det är så:) och har jag glömt något får ni gärna lägga till det!
Tack på förhand!