Dator för adobe programmen + gaming (10-15k)

Permalänk

Dator för adobe programmen + gaming (10-15k)

Hej!
Planerar att köpa en stationar dator för adobe programmen men även för lite spel. Just nu har jag en bärbar alienware från typ 2014 som är alldeles för seg i allt man gör och speciellt videoredigering... går knappt att kolla på vad man gör. Därför är jag nu sugen på att uppgradera men denna gången till en stationär dator och har plockat ihop lite komponenter på komponentkoll.se, passar ens komponentera ihop med varandra?

Min budget är ungefär 10-15k vilket jag just nu precis klarar.

Just nu använder jag nästan bara premiere pro från adobe programmen men vill kunna använda after affect och animate och ha möjlighet till dom flesta adobeprogrammen. Just nu klarar inte direkt datorn av 4k men det är något jag vill att denna datorn ska göra utan större problem. Vill även kunna spela även om det inte är något jag gör speciellt mycket nu men vill kunna ladda ner de flesta spelen och att datorn ska klara av det (inte för krävande spel bara)

Här är iaf listan: https://komponentkoll.se/bygg/OGywS
Och här kommer lite hur jag tänkt (på dom punkterna jag har lite koll vilket ni förstår att jag på de flesta inte har och bara gått på känsla)

CPU
Jag valde I9 endast för jag läst hur bra denna ska vara, är den överdriven med tanke på de andra komponentera?

Grafikkort
Valde detta för det passade ungefär i min prisklass och läste att de skulle vara ganska prisvärt. Är det för dåligt för att klara av spel eller lagom?

Chassi
Tyckte det var cleant... ingen mer tanke än så.

Moderkort
Även här ett lagom pris... har inte så bra koll på vad ett moderkort är mer än att det är dit allt kopplas.

RAM
Läst att man vid videoredigering och 4k bör ha 32GB kanske till och med mer? La bara in något ramminne, vilket bör jag ändra till? ska man ha 4st 8GB eller 2st 16GB eller 1st 32GB om inte mer?

SSD och hårddisk
Tips på annat märke? annara ska dom här vara bra vad jag läst?

Nätaggregat
Valde endast något... ingen koll här eller..

CPU kylare
Även här klickade jag också bara i en populär..

Som ni förstår är jag väldigt vilsen vilket gör att jag skulle uppskatta all hjälp något otroligt! Så hjälp mig gärna att byta ut varenda del om det är så:) och har jag glömt något får ni gärna lägga till det!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Här är ett annat exempel snabbt ihop kastat. Bättre grafikkort och en aningen större hårddisk, för ditt 4K material.

https://komponentkoll.se/bygg/LsmZH

Permalänk

Tack för förslaget! Tänkte också lite större hårddisk egentligen med det var ju den minsta kostnaden för uppgradering men 2TB lär jag köpa!.. Klarar jag mig på 16GB verkligen? och hur mycket sämre är ryzen processorn när man framförallt använder Adobe programmen?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Fluffigmjuksötnalle:

Hur mycket sämre är ryzen processorn när man framförallt använder Adobe programmen?

Ryzen 7 3700X≈3800X är väl mest prisvärd.
Viktigaste är att du håller dig till Nvidia.
Puget Systems Adobe Premier Pro Hardware Recomendations

passar ens komponentera ihop med varandra?

Grafikkort
Valde detta för det passade ungefär i min prisklass och läste att de skulle vara ganska prisvärt. Är det för dåligt för att klara av spel eller lagom?

Chassi
Tyckte det var cleant... ingen mer tanke än så.

Grafikkortet rymms inte. 55 mm tjockt.

RAM
Läst att man vid videoredigering och 4k bör ha 32GB kanske till och med mer? La bara in något ramminne, vilket bör jag ändra till? ska man ha 4st 8GB eller 2st 16GB eller 1st 32GB om inte mer?

64GB enligt Puget Systems. Har du mindre projekt klarar du dig på 32GB.
Börja med 2x16GB så kan du uppgradera till 4x16GB om du behöver.

passar ens komponentera ihop med varandra?

Moderkort
Även här ett lagom pris... har inte så bra koll på vad ett moderkort är mer än att det är dit allt kopplas.

RAM

4 stickor rymms inte på moderkortet.
2 stickor är dessutom snabbare än 4 om man kör i dual channel (vilket du kommer att göra).
Köp ett paket på 2x16GB.

SSD och hårddisk
Tips på annat märke? annara ska dom här vara bra vad jag läst?

Köp en NVMe SSD. Kostar knappt mer än SATA. (Egentligen helst 2 st SSD:er, en till OS och en för projekt, läs mer hos Puget Systems.)
Denna är riktigt prisvärd. Hög hastighet 2400 MBps läs och 1750 MBps skriv samt riktigt bra IOPS på 300000.

Eller gå upp till någon av dessa:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13436715

(Kingston KC2000 köper du från Dustin eller inte alls. Länkade till Inet bara för att det är lätt att dela varukorgar därifrån.)

Moderkort

Eftersom du lagt till en i9 9900K som är överklockningsbar så bör du köpa ett Z390 moderkort så att du kan överklocka processorn.

Nätaggregat
Valde endast något... ingen koll här eller..

Inte prisvärt. Köp detta som är riktigt prisvärt och nu dessutom på rea!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|