Sonos + filer på hårddisk

Permalänk

Sonos + filer på hårddisk

Hej!

Ber om ursäkt om det här inlägget borde vara i en annan del av forumet - jag var lite osäker på var det passar in bäst.

Jag har en gammal Sonos:connect som jag har tänkt ta till sommarstugan, där jag har en gammal förstärkare med skivspelare och högtalare. Jag har inget internet där, men jag tänkte att om jag ställer en router där borde jag kunna spela musik via Sonos på den gamla ljudanläggningen. Tanken är då att jag ska spela musik från mp3:or som jag nu har på en liten extern hårddisk.

Vad tror ni är smartaste lösningen för att få Sonosen att komma åt ljudfilerna: en router med hårddisk direktinkopplad, en NAS eller en mini-pc? Eller någon helt annan lösning?

Jag kommer endast att spela musik där, ingen video.

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förstår inte vad syftet är med en Sonos connect för den är ju en otroligt klumpig mp3 spelare. kan du inte använda en laptop, gammal station eller liknande i stället ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för kommentaren!

Fördelarna med en Sonos tänker jag är att den är ganska liten och smidig och att jag kan styra den enkelt via en app (dessutom är övriga familjen van appen, vilket underlättar). Och så har jag ändå en över. Jag är inte någon ljudexpert, men jag trodde att en Sonos connect ger bättre ljud än en dator utan något särskilt ljudkort.

Permalänk

Någon slags nas skulle jag sikta på.
I och med att vi pratar ett slutet offlinesystem...ish bör du kunna få tag i någon begagnad nas.
Hårddisk är ju samma sak där. Du får plats med mycket mp3’or på 1tb. Prestanda är inget problem här.

Jag har nån gammal dlink-nas som är helt ok till syftet.

Edit: tror den heter dir-320. Får inga uppdateringar längre. Borde gå att hitta såna eller liknande billigt.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag hade kört med en Raspberry pi och anslutit usbdisk om inte minneskortet räcker.
Behöver ju ingen nas för att dela ut lite musik filer.