Permalänk
Medlem

Vad är den maximala temperaturen en E6600, ej klockad, kan klara av utan problem? 60 C?

Ligger på över 60 C när jag kör TAT Workload Test men så har jag ett fläktlöst system (mCubed HFX).

Permalänk
Medlem

Har en E6600 i ett Lian Li6070-chassi med ena sidan borttagen.
Jag har en Fatal1ty FS-C77 processorkylare, i idle ligger jag runt 40 och i TAT med 100% kommer jag upp i 62 grader mer eller mindre omgående.

Permalänk
Medlem

Kylpasta är ENDAST till för att tränga bort luftfickor som uppkommer av att ytorna inte är just släta...Det går att våtslipa och få väldigt bra resultat..

Och man ska ENDAST ha en liten liten klick pasta i mitten,och låta kylaren smeta ut det av trycket..

Men det är olika på olika CPU´s...T.ex gamla socket A(amd) hade ju så liten kiselyta på dem senare..så då skulle det vara mycket lite pasta

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Medlem

Jag har en E6600 en Zalman 7700-CU, och min idle temp ligger på runt 25-27 Full load på runt 31-32

Permalänk
Medlem

Hänger på här...mitt system kan ni se nedanför. Allt är ocklockat för tillfället men det skall nog ändras på i framtiden.

Temperaturer med TAT idle/load är runt 42-43/50-51. Har fattat att detta är ganska normalt, eller? Sedan hur mycket kan man förvänta sig att temperaturen går upp om man nu kanske kommer upp i 3,2GHz som jag hoppas på?

Är inte så inne på just det med fläktar men hur vet man i vilket läge sin fläkt går i? För om jag fattat rätt så kan den Zalman jag har köras i olika lägen.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 TG | MSI Z370 Gaming Pro Carbon | Intel Core i7 8700K 3,7GHz | NZXT Kraken X62 280mm | Corsair Vengeance Black RGB LED DDR4 3000MHz 4x8GB | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Acer Predator XB271HU + LG 27UL650 | Seasonic Focus Plus Gold 750W | Samsung 960 EVO Series 500Gb + Crucial P1 M.2 2280 1TB

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag har haft svåra värmeproblem med originalkylaren .. Har nu bytt till en zalman cnps9700, och har nu istället för 47 idle ca 37 grader. Vid full load har jag nu 57 grader mot 70 innan .. Kan bara säga att originalkylaren suger hårt. Har ni problem byt bort den snarast !

Visa signatur

I7 4790K | 16 gb | Gigabyte 980 | 1TB Evo 840 | Node 304 |

Permalänk
Medlem

Sitter med om jag inte minns fel med samma kylare, tror dock det är 9500LED men inte helt säker..får kolla upp det vid ett senare tillfälle. Har ju skrivit det på mitt system längre ner.

Hur snabbt kör du fläkten?

Visa signatur

Fractal Design Define R6 TG | MSI Z370 Gaming Pro Carbon | Intel Core i7 8700K 3,7GHz | NZXT Kraken X62 280mm | Corsair Vengeance Black RGB LED DDR4 3000MHz 4x8GB | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Acer Predator XB271HU + LG 27UL650 | Seasonic Focus Plus Gold 750W | Samsung 960 EVO Series 500Gb + Crucial P1 M.2 2280 1TB

Permalänk
Medlem

Jag brukar sätta plastfolie på pekfingret och smeta ut pastan i ett supertunt lager jämt över kärnan.

Permalänk
Medlem

Kör fläkten på lägsta inställningen.

Visa signatur

I7 4790K | 16 gb | Gigabyte 980 | 1TB Evo 840 | Node 304 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiMcIr
Jag har en E6600 en Zalman 7700-CU, och min idle temp ligger på runt 25-27 Full load på runt 31-32

Dina resultat är dessvärre inte trovärdiga.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Har en E6300

Köpte en ny burk med E6300 prolle och kör den på standardkylning.
Har den just nu uppe i 2800 Mhz, har fungerat stabilt än så länge, har gjort några superpi tester på 16M och den ger ungefär 35-37 C idle temp och under load (vilket varade i 9 min) så gav den ut max 44 C. Jag måste säga att jag är rätt nöjd än så länge

Kör med ett asus p5B deluxe mobbo och provade köra PC Probe II och kolla, den sa en massa galet så jag körde TAT istället. Tex tyckte den att min Vcore var låg, var på 1.17 typ... jag stoppade upp den i 1.3, sen hörde jag att om man stoppar nordbryggans volt på 1.55 skulle detta ge bra stabilitet, så det gjorde jag. Vet inte om det har behövts men systemet är då stabilt till tusen än så länge!

Permalänk

lordmort:
Sänk spänningen på vcore ett snäpp i taget. Kör orthos small fpu test efter varje sänkning och se till att den körs i minst 5 timmar (många säger längre, upp till 24h) utan fel. Lägsta stabila vcore ska du ju självklart då använda.
Nordbryggans spänning bör du nog kunna köra på original med 400mhz buss.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Hallå! Har läst era kommentarer ni pratar om kylpastan och normalt ska vara typ 40 C men har en fråga min cpu ökar upp till 82 C!:( vad kan det vara felet har en i7 process fattar verkligen inte tacksam för svaret är ny på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsKarim:

Hallå! Har läst era kommentarer ni pratar om kylpastan och normalt ska vara typ 40 C men har en fråga min cpu ökar upp till 82 C!:( vad kan det vara felet har en i7 process fattar verkligen inte tacksam för svaret är ny på det!

Så här tidigt på året men redan en kandidat till medalj i SM i trådlyft!

Starta en ny tråd men all info om vilken cpu, kylare, chassie, fläkt-konfiguration och liknande så ska du se att vi kan lösa det där enkelt

Permalänk
Medlem

Cpu temp

Skrivet av Panzerfister:

Så här tidigt på året men redan en kandidat till medalj i SM i trådlyft!

Starta en ny tråd men all info om vilken cpu, kylare, chassie, fläkt-konfiguration och liknande så ska du se att vi kan lösa det där enkelt

:)!
Specifikationer
Asus geforce rtx 2070 8gb dual oc
Intel core i7 6700k
Asus z170-A moderkort
16gb ddr4 ram
240GB SSD
1tb HDD
Windows 10 pro
Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsKarim:

:)!
Specifikationer
Asus geforce rtx 2070 8gb dual oc
Intel core i7 6700k
Asus z170-A moderkort
16gb ddr4 ram
240GB SSD
1tb HDD
Windows 10 pro
Tack för svaret!

Ja nu är detta en gammal tråd och du borde som sagt starta en ny tråd. Med det sagt, har du varit inne i BIOS? Kan vara högre spänning än nödvändigt som standard. Framgår inte heller vad du har för CPU-kylare. Ta med detta till din nya tråd.