Permalänk
Medlem

Wifi, tre våningar

Hallå, har lite frågor om hur jag ska bygga ut mitt wifi.
Har för närvarande Telenor och en Technicolor router (den man får med) där wifi fungerar bra på första våningen men begränsat och i vissa rum, inte alls på andra våningen. Vi har nu byggt till en tredje våning och jag tänkte ta tag i att se till så att vi har ett fungerande wifi i samtliga rum. Jag har minst 2 st fiberuttag i varje rum så wifi uttnyttjas ffa av barnens surfplattor och av telefoner.
Funkar det med en accesspoint kopplad på varje våning eller bör jag titta på mesh? Bör jag byta router?

Tacksam för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har ett riktigt nät draget så ska du inte bygga med meshteknik utan använda accesspunkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Accesspunkter utan tvekan! Ta en titt på Ubiquitis AP AC PRO, bra prestanda till bra pris.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@strokarn:

Precis som @mrqaffe säger så är APs bäst speciellt om du redan har nätverksuttag draget, jag kan varmt rekommendera Ubiquiti AP-AC-Pro. Börja med två så kan du alltid utöka efterhand. Det finns även UDM som har inbyggd AP, router och controller om du behöver det:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5222601

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348260

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Accesspunkter utan tvekan! Ta en titt på Ubiquitis AP AC PRO, bra prestanda till bra pris.

Skrivet av joeldeluxe:

@strokarn:

Precis som @mrqaffe säger så är APs bäst speciellt om du redan har nätverksuttag draget, jag kan varmt rekommendera Ubiquiti AP-AC-Pro. Börja med två så kan du alltid utöka efterhand. Det finns även UDM som har inbyggd AP, router och controller om du behöver det:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348260

Det räcker alltså att jag köper två st sådana, placerar en på varje våning via fiber och klart? Vad jag menar är, de funkar att köra med min befintliga router, behöver inte punga ut för det också?
Stort tack för svaren!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strokarn:

Det räcker alltså att jag köper två st sådana, placerar en på varje våning via fiber och klart? Vad jag menar är, de funkar att köra med min befintliga router, behöver inte punga ut för det också?
Stort tack för svaren!

Accesspunkter ska vara anslutna på din routers lansida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@strokarn:

Ja det funkar fint med den befintliga routern, men du behöver ansluta dem via LAN-kabel!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Accesspunkter ska vara anslutna på din routers lansida.

Neiiiiin! Det kommer ju se för jävligt ut. Placerar jag routern på andra våningen kommer ju en sladd gå ner via trappan och en upp via trappan. Då blir jag halshuggen av min bättre hälft. Kan man inte lösa detta på något sätt? Eller är jag bara trög och fattar inte?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strokarn:

Jag har minst 2 st fiberuttag i varje rum så wifi uttnyttjas ffa av barnens surfplattor och av telefoner.

Skrivet av strokarn:

Neiiiiin! Det kommer ju se för jävligt ut. Placerar jag routern på andra våningen kommer ju en sladd gå ner via trappan och en upp via trappan. Då blir jag halshuggen av min bättre hälft. Kan man inte lösa detta på något sätt? Eller är jag bara trög och fattar inte?

Men du skrev ju att du har dragit ett kablat nätverk och monterat dubbeluttag i varje rum, för inte har du väl dragit dubbla fiber till varje rum ?
Har du dragit ett vanligt kopparlan är ju uttagen kopplade på routerns lansida och det är bara att ansluta en ap per våning i nått passande uttag.
Eller menar du nått annat än det du skrivit ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du skrev ju att du har dragit ett kablat nätverk och monterat dubbeluttag i varje rum, för inte har du väl dragit dubbla fiber till varje rum ?
Har du dragit ett vanligt kopparlan är ju uttagen kopplade på routerns lansida och det är bara att ansluta en ap per våning i nått passande uttag.
Eller menar du nått annat än det du skrivit ?

Jag är nog bara trög. Har ett litet skåp med en switch (heter det så?) och från den drar jag en liten sladd i skåpet till korresponderande uttag i varje rum. Routern har jag kopplat till ett av dessa i vardagsrummet på nedre våningen. Inget är i dagsläget kopplat till routern utan direkt till ett uttag (dator, tv etc.) Är det alltså den lilla switchen i skåpet jag måste byta ut mot min router? Och sen köra en liten kabel från i skåpet till uttagen i de rum jag vill ha mina AP:s.
Haha, blev rörigt det här, förstår om ni blir trötta på mig?

Permalänk
Inaktiv

Av ren nyfikenhet, vad är skillnaden på att köra mesh eller flera accesspunkter? Installerade Google WiFi hos mina föräldrar. Huset har nätverksportar på allavåningar i villan. Är det att jag använder dem som accesspunkter givet att de är kopplade med kabel eller är det mesh?

Sorry för OT: Iaf, just deras Google WiFi-lösning fungerar väldigt bra och jag har mer eller mindre upphört agera IT-support en gång i månaden sedan det installerades.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strokarn:

Jag är nog bara trög. Har ett litet skåp med en switch (heter det så?) och från den drar jag en liten sladd i skåpet till korresponderande uttag i varje rum. Routern har jag kopplat till ett av dessa i vardagsrummet på nedre våningen. Inget är i dagsläget kopplat till routern utan direkt till ett uttag (dator, tv etc.) Är det alltså den lilla switchen i skåpet jag måste byta ut mot min router? Och sen köra en liten kabel från i skåpet till uttagen i de rum jag vill ha mina AP:s.
Haha, blev rörigt det här, förstår om ni blir trötta på mig?

Switchen i skåpet är troligen din tjänstefördelare för den ingick väl med installationen ?
Du kan endera montera routern i skåpet och dra ut kablar från den till uttagen i rummen och behöver du ansluta fler uttag i rummen än routyern har uttag sätter du in en switch i skåpet.

Eftersom du har dubbeluttag kan du också ha routern ute i nått rum och koppla tillbaka ett lanuttag via det andra uttaget i väggen och så i skåpet med patchpanelen sätter du in en switch som du sedan förgrenar vidare till övriga vägguttag från.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon193054:

Av ren nyfikenhet, vad är skillnaden på att köra mesh eller flera accesspunkter? Installerade Google WiFi hos mina föräldrar. Huset har nätverksportar på allavåningar i villan. Är det att jag använder dem som accesspunkter givet att de är kopplade med kabel eller är det mesh?

Sorry för OT: Iaf, just deras Google WiFi-lösning fungerar väldigt bra och jag har mer eller mindre upphört agera IT-support en gång i månaden sedan det installerades.

Mesh är en förbättrad version av repeater, tanken är att man ska slippa dra kabel men i stället för att repetera signalen så använder meshenheten 2 olika radiokanaler så att trafiken inte ska störa sig själv som den gör med repeater, trafik som ska mellan 2 klienter som är anslutna till samma meshenhet kan också hanteras internt i meshenheten utan att gå till den egentliga switcchen. Mesh ger alltså inte lika stor prestandaförlust som att använda repeater men kabel är alltid det man ska välja om man vill ha prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu är jag här igen och bråkar.

Har läst på lite mer och tänkte höra om denna lösningen (se bild).

https://imgur.com/XvrdgmE

Tanken är att skrota telenors 250/250 eftersom den är 100 kr/månaden dyrare än alla andra och routern används enbart för wifi, inget annat kopplat till den. Istället signar jag upp på bahnhof 250/250 alt 500/500, skickar tillbaka telenors router och skaffar en edgerouter som installeras enligt bild. Till routern kopplar jag sen två st AP:s via patchpanelen, en på högsta våningen och en på den undre, alltså ingen AP på den mellersta. Kommer detta att funka eller kommer routerns poe inte att fungera för att den går via patchpanelen? Alltså, måste jag ha en switch med poe i de rum där jag sätter mina AP:s?

Är högst medveten om att någon kommer OCD:a på den snea switchen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strokarn:

Nu är jag här igen och bråkar.

Har läst på lite mer och tänkte höra om denna lösningen (se bild).

https://imgur.com/XvrdgmE

Tanken är att skrota telenors 250/250 eftersom den är 100 kr/månaden dyrare än alla andra och routern används enbart för wifi, inget annat kopplat till den. Istället signar jag upp på bahnhof 250/250 alt 500/500, skickar tillbaka telenors router och skaffar en edgerouter som installeras enligt bild. Till routern kopplar jag sen två st AP:s via patchpanelen, en på högsta våningen och en på den undre, alltså ingen AP på den mellersta. Kommer detta att funka eller kommer routerns poe inte att fungera för att den går via patchpanelen? Alltså, måste jag ha en switch med poe i de rum där jag sätter mina AP:s?

Är högst medveten om att någon kommer OCD:a på den snea switchen

Om inget är felkopplat så borde poe funka med en liten reservation att det är större chans att få spänningsfall i kontakterna om de inte är tighta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får jag passa på att ställa en fråga.
1. Med AP på varje våning, blir allting samma nätverk eller blir det olika nätverk på varje våning?
2. Kan man inte köra en mesh-router med tråd emellan, eller vad blir skillnaderna mellan mesh och AP när man kör tråd mellan enheterna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zarlor:

Får jag passa på att ställa en fråga.
1. Med AP på varje våning, blir allting samma nätverk eller blir det olika nätverk på varje våning?
2. Kan man inte köra en mesh-router med tråd emellan, eller vad blir skillnaderna mellan mesh och AP när man kör tråd mellan enheterna?

1 Det väljer du själv.
2 Mesh måste inte köra all trafik via den centrala switchen utan man kan säga att det finns en "wifiswitch" i meshenheten, det kan alltså innebära mindre trafik i det trådade nätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om inget är felkopplat så borde poe funka med en liten reservation att det är större chans att få spänningsfall i kontakterna om de inte är tighta.

Utmärkt!
Nu nästa fråga. Detta är ju ett litet hemmanätverk. Behöver jag en gateway eller dyl? Tanken är ju att TV, dator, steamlink etc fortsätter att gå direkt från fiberkonverteraren ut i huset och edgeroutern är enbart för AP:s och wifi. Det kanske är uppenbart redan men jag är sjukt lam när det kommer till detta och misstänker att jag ändå inte kommer ha tid/ork/tålamod att pilla för mycket. Är nog mer PnP

Permalänk
Medlem
Skrivet av strokarn:

Utmärkt!
Nu nästa fråga. Detta är ju ett litet hemmanätverk. Behöver jag en gateway eller dyl? Tanken är ju att TV, dator, steamlink etc fortsätter att gå direkt från fiberkonverteraren ut i huset och edgeroutern är enbart för AP:s och wifi. Det kanske är uppenbart redan men jag är sjukt lam när det kommer till detta och misstänker att jag ändå inte kommer ha tid/ork/tålamod att pilla för mycket. Är nog mer PnP

Du ska också sätta datorn på samma router/lan, annars kan du inte dela filer lokalt, casta, skriva ut och annat. TV-boxarna kan du ha direktkopplat om du har sådana, menar du vanliga TV-apparater så återigen samma lan/nätverk.

Ska du inte ha en router eller switch med PoE i mediaskåpet kan du köra PoE-injektorerna var du vill, även vid dina APs.

Ja, de flesta mesh-system går att köra med kabel så att underenheterna bara agerar vanlig accesspunkt med handoff. Kanske inte värt att köpa något dyrare där än Asus Lyra Mini däremot.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Ok, tanken är att sätta en POE Edgerouter i skåpet. Så drar en kabel från min fiberkonverterare till edgeroutern och sen alla kablar från den ut via patchpanel till dator, tv apparater etc så hamnar allt på samma nätverk?
Tack för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av strokarn:

Utmärkt!
Nu nästa fråga. Detta är ju ett litet hemmanätverk. Behöver jag en gateway eller dyl? Tanken är ju att TV, dator, steamlink etc fortsätter att gå direkt från fiberkonverteraren ut i huset och edgeroutern är enbart för AP:s och wifi. Det kanske är uppenbart redan men jag är sjukt lam när det kommer till detta och misstänker att jag ändå inte kommer ha tid/ork/tålamod att pilla för mycket. Är nog mer PnP

Du måste såklart ha en fiberkonverterare, samt en router som har hand om trafiken och utdelning av IP adresser.
Behöver du mer portar än vad routern har behöver du en switch, gärna en med PoE till dina APs.
Sedan en AP på varje våning.

Jag gillar Ubiquiti AC Lite, den är mindre än PRO modellen och är lite billigare. Du kan ha samma SSID på alla APs och dina telefoner/pekplattor kommer att skifta sömnlöst när du rör dig i huset.

Det spelar ingen roll om din stationära dator, TV eller Steamlink ansluter till routern eller din switch. Har du IPTV-box kan den dock vilja ansluta direkt till fiberkonverteraren i en specifik port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strokarn:

@Petterk: Ok, tanken är att sätta en POE Edgerouter i skåpet. Så drar en kabel från min fiberkonverterare till edgeroutern och sen alla kablar från den ut via patchpanel till dator, tv apparater etc så hamnar allt på samma nätverk?
Tack för hjälp

Låter som du vill ha en switch också om du ska köra säg 2 APs, 1 dator, 1 Steam Link, 2 TVs etc.

Permalänk
Medlem

Kör på Google Wifi och sätt ut 6 noder. DÅ är du säkrad.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Du måste såklart ha en fiberkonverterare, samt en router som har hand om trafiken och utdelning av IP adresser.
Behöver du mer portar än vad routern har behöver du en switch, gärna en med PoE till dina APs.
Sedan en AP på varje våning.

Jag gillar Ubiquiti AC Lite, den är mindre än PRO modellen och är lite billigare. Du kan ha samma SSID på alla APs och dina telefoner/pekplattor kommer att skifta sömnlöst när du rör dig i huset.

Det spelar ingen roll om din stationära dator, TV eller Steamlink ansluter till routern eller din switch. Har du IPTV-box kan den dock vilja ansluta direkt till fiberkonverteraren i en specifik port.

Skrivet av Petterk:

Låter som du vill ha en switch också om du ska köra säg 2 APs, 1 dator, 1 Steam Link, 2 TVs etc.

Blir en massa lådor i skåpet. Har just nu två st redan https://imgur.com/XvrdgmE.
Kan jag inte köpa typ en sån här http://tiny.cc/5amemz för att undvika ytterligare en switch i skåpet. Jag har redan en switch vid tv:n där jag kör in steamlink etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strokarn:

Blir en massa lådor i skåpet. Har just nu två st redan https://imgur.com/XvrdgmE.
Kan jag inte köpa typ en sån här http://tiny.cc/5amemz för att undvika ytterligare en switch i skåpet. Jag har redan en switch vid tv:n där jag kör in steamlink etc.

Sätt de på höjden? Hur som helst du har högst 4 st portar för ditt lan på en Edgerouter. Du använder fyra kablar idag, så jag ser inte hur du ska göra utan en switch? Ska du bara ha nätverk in i fyra rum går det såklart att ställa eventuella switchar i andra rum/utrymmen.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Har ju bara ett strömuttag ledigt i skåpet med så då måste jag använda poe injectors i respektive rum om jag väljer router och ytterligare switch i skåpet och det hade jag helst unvikit. Jag klarar mig på fyra rum idag med switchar men barnen lär ju vilja ha dator på rummet om några år och då kommer fyra inte räcka längre.
Tack för tålamod och hjälp, fantastik resource det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av strokarn:

@Petterk: Ok, tanken är att sätta en POE Edgerouter i skåpet. Så drar en kabel från min fiberkonverterare till edgeroutern och sen alla kablar från den ut via patchpanel till dator, tv apparater etc så hamnar allt på samma nätverk?
Tack för hjälp

Tanken är rätt vad jag kan se men om du kör TV'n (IP-Tv) via edgeroutern så måste du troligen även sätta upp vlan för att den skall funka, är du bara ute efter nätverk/Internet till TV'n behövs inget vlan.

Kör du IP-TV så koppla TV uttaget direkt från tjänstefördelaren så slipper du konfigurera ett vlan, den kommer iofs inte på samma lan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strokarn:

@Petterk: Vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Har ju bara ett strömuttag ledigt i skåpet med så då måste jag använda poe injectors i respektive rum om jag väljer router och ytterligare switch i skåpet och det hade jag helst unvikit. Jag klarar mig på fyra rum idag med switchar men barnen lär ju vilja ha dator på rummet om några år och då kommer fyra inte räcka längre.
Tack för tålamod och hjälp, fantastik resource det här

Koppla in ett grenuttag i skåpet så du får fler uttag

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Tack! IPTV är inte aktuellt. Kör nog på detta tills vidare då och så får jag bekymra mig om dragningar till fler rum när barnen börjar fråga om dator på rummet. Går väl fortare än jag tänkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av strokarn:

@MacAllan: Tack! IPTV är inte aktuellt. Kör nog på detta tills vidare då och så får jag bekymra mig om dragningar till fler rum när barnen börjar fråga om dator på rummet. Går väl fortare än jag tänkt

Kommer nog bli hur bra som helst, med den utrustning du har och har valt så blir det ganska enkelt att utöka vid behov.