Tips på uppgradering av komponenter

Permalänk
Medlem

Tips på uppgradering av komponenter

Hej på er, ännu en tråd om potentiel uppgradering av komponenter.

Ska försöka ta med så mycket som möjligt av min nuvarande spec/setup nu.

CPU : AMD ryzen 7 1800x, 3.85 ghz (stock)
GPU : ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 OC (körs med rekommenderat program för profil av oc)
RAM : Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 3200 MHz (Clockat till 2999mhz)

Har både SSD och HDD diskar, alla komponenterna verkar flyta på som dom ska men märker för varje dag att datorn inte är lika monster som den var när jag uppgraderade sist för kanske 2-3 år sen.

För att tillägga så kör jag 3 skärmar, 2 st 144hz 27" och en 24" 60hz, använder såklart 1 som main och resterande för annat.

Jag kör alltid 1080p gaming men har börjat kört lite med res-scaling för att få linjerna mer smooth.
Kan även tillägga att jag då och då kör VR och har inte varit några problem.

Tanken med upgrade är egentligen att kunna köra alla spel på absolut högsta settings oavsett mods (om så finns) och oavsett vad som görs på andra skärmarna. Då på 1080p med kanske viss res-scaling för att få det lite snyggare dvs. Detta har aldrig varit ett problem när jag uppgraderat tidigare och har då klarat mig i ungefär 2-3 år utan att sänka grafiken, vilket är sjukt trevligt och har då ändå legat på en stadig fps på runt 90-100 ungefär där vill jag ligga igen. Nu börjar jag vara nere på high/medium på spel för att uppnå iaf stadigare fps på runt 45-60 nånstans.

Kom gärna med något tips om du har, RAM har jag under en viss tid tänkt att dubblera men inte riktigt blivit av då jag ändå känt att jag klarat mig på det.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@sunner2k: Din dator är väldig tbra till specsen. Men om du bara vill ha mer spelprestanda tycker jag en Ryzen 3700 kan vara en vettig uppgradering. Om du inte vill byta till intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@sunner2k: Din dator är väldig tbra till specsen. Men om du bara vill ha mer spelprestanda tycker jag en Ryzen 3700 kan vara en vettig uppgradering. Om du inte vill byta till intel.

Tack för svar, ja alltså den är helt okej iallafall, men är inte så inne på banan just nu ifall det finns nån rekommenderad uppgradering att göra, finns såklart alltid bättre delar oavsett vad man har, men som jag skrev innan, märker att den börjar trappa efter lite och var nyfiken vad som kan göras för att få bättre liv i den igen.

Tackar för tipset, ska kika lite på processorn du tipsar om, alltid kört AMD så stannar helst med dom

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@sunner2k: Ryzen 4000 på Zen 3 skall släppas i år. Det kommer bli de sista, snabbaste och bästa processorerna på AM4. Jag hade väntat på den lanseringen och köpt mig en 4700X eller 4900X.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@sunner2k: Ryzen 4000 på Zen 3 skall släppas i år. Det kommer bli de sista, snabbaste och bästa processorerna på AM4. Jag hade väntat på den lanseringen och köpt mig en 4700X eller 4900X.

Kan mycket väl vara så att jag väntar på en sån, känner ni båda / andra som läser att om något är lite efter så är det min processor?
tack igen för tipset