Permalänk

Dockningsstation med USB-C

Inser så här i Corona-tider att det är dags att bygga upp ett ordentligt hemmakontor. Tänkte införskaffa dockningsstation, två 24''-skärmar, tangentbord och mus.
Vi har flera olika bärbara datorer i hushållet(hp, lenovo och dell) plus att syrran skall docka sin surface ibland.

Är det bara att skaffa vad som helt med USB-C eller finns det något som funkar bättre med massa olika fabrikat på datorer?

Visa signatur

Tjottahejti

Permalänk

Har nu kikat runt lite. Någon som vet om thunderbolt-stöd behövs eller är bra för framtiden?
Kanske bara behövs USB-C med tanke på att jag planerar för två skärmar med 1920x1080.

Förslag dockor:
Elgato Thunderbolt 3 Dock Pro - https://www.inet.se/produkt/1963326/elgato-thunderbolt-3-pro-...
Dell Dockingstation Thunderbolt Dock WD19 180Watt - https://www.webhallen.com/se/product/312440-Dell-Dockingstati...
Dell Thunderbolt Dock TB16 with 240W AC Adapter - EU - https://www.webhallen.com/se/product/285987-Dell-Thunderbolt-...

Visa signatur

Tjottahejti

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammvippan:

Har nu kikat runt lite. Någon som vet om thunderbolt-stöd behövs eller är bra för framtiden?
Kanske bara behövs USB-C med tanke på att jag planerar för två skärmar med 1920x1080.

Förslag dockor:
Elgato Thunderbolt 3 Dock Pro - https://www.inet.se/produkt/1963326/elgato-thunderbolt-3-pro-...
Dell Dockingstation Thunderbolt Dock WD19 180Watt - https://www.webhallen.com/se/product/312440-Dell-Dockingstati...
Dell Thunderbolt Dock TB16 with 240W AC Adapter - EU - https://www.webhallen.com/se/product/285987-Dell-Thunderbolt-...

Risken med TB dockor är att de ofta inte fungerar som man vill med datorer som ej har TB (bara usb c)

Sen är långt ifrån all USB-c likvärdig. det måste specifikt stå att datorn stödjer display över usb-c, att den klarar att ladda från samma port, att usb delen är minst usb 3.1 osv.

Men om alla era datorer har TB så kör såklart på en TB docka.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Gillar inte Dell WD19 i alla fall, för få USB-A portar och fläkt i den som låter.

Gillar t.ex. HP USB-C Dock G5 bättre, men den klarar nog inte lämna lika mycket effekt som Dell varianten om man har en dator som kräver mer ström.

Permalänk

Har HPs docka på jobbet och gillar den inte. Stor klump och så skall alla kablar in på samma ställe bak.

Har iaf satt ihop ett paket. Inte bestämt mig för vilken skärm än. Är 27'' för stor med 1920x1080?

Visa signatur

Tjottahejti

Permalänk
Medlem

Ska du ändå köpa skärm(ar) så kan det vara värt att fundera på en skärm med inbyggd USB-C docka, sparar ju plats om inte annat och tror det blir billigare totalt. Vet inte hur de är med output till en andra skärm dock.

Visst man blir mer låst och kan inte byta skärm så enkelt men smidigt är det.

Permalänk
Medlem

Tycker definitivt att du ska kika på en super ultra wide skärm med inbyggd USB-C docka istället för att köpa docka och dubbla skärmar. Kanske lite över budget men jag använder mig av en Philips Brilliance P-line 499P9H på jobbet. Fungerar klockrent, man kan även att flera enheter kopplade samtidigt och med en fysisk knapp välja vilken dator som ska få alla USB enheter (kvm switch)

En billigare variant med lite lägre pixeltäthet: https://www.komplett.se/product/1141542/datorutrustning/bilds...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare om att en skärm med inbyggd hub låter hundra gånger smidigare. Framförallt 32:9 om du ändå tänkt ha två skärmar.

Permalänk

Den där phillips-skärmen såg ju grym ut. Visste inte ens att det fanns skärmar med inbyggda dockningsstationer.
Blev ju dessvärre sugen på 49” istället. Nån som vet om det finna risk för att vissa bärbara datorer inte orkar driva 5120*1440 via usb-c?

Visa signatur

Tjottahejti

Permalänk
Medlem

@dammvippan: för vanligt desktop med word, YouTube och så bör det fungera med även lite svagare datorer.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

@tJev: Tycker du 49” känns för stort nån gång? Blir ju väldigt långt kant till kant.

Visa signatur

Tjottahejti

Permalänk
Medlem

Om du har ett skrivbord mindre än 150 skulle jag säga kika efter något mindre, annars är det ju exakt lika stort som att ha dubbla 27" skärmar bredvid varandra och det tycker jag inte är för stort

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Tack för all hjälp. Ska meddela senare vad det blev för inköp.
Hade en budget på 5-6000 men det sket sig som vanligt. Tur att man inte handlar teknik lika ofta nuförtiden...

Visa signatur

Tjottahejti

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammvippan:

Tack för all hjälp. Ska meddela senare vad det blev för inköp.
Hade en budget på 5-6000 men det sket sig som vanligt. Tur att man inte handlar teknik lika ofta nuförtiden...

Vad blev det dammvippan? Den där 49" Philips:en ser mumma ut! Har den ethernet också?

Permalänk

Det blev den lilla modellen 43" Philips 439P9H. Har ethernet ansluten såklart. USB-C har funkat finfint med alla datorer vi haft inkopplade. Riktigt skönt att slippa dockningsstation med kabelhärvan som kommer därtill.

Skärmen känns ibland lite bred när man sitter och jobbar. Är ju van med dubbla skärmar där man har den primära framför sig och det blir ibland lite rörigt med många öppna fönster att hålla koll på. Skärmen har blivit ockuperad av en annan hemmajobbare så jag har inte heller hunnit vänja mig.

Blev därför tvungen att beställa en till Philips P-Line skärm för några dagar sedan till ytterligare en kontorsplats(läs min egen), men tyvärr har den inte anlänt ännu. Nu blev det en 329P1H (32" 16:9 4k) som har samma USB-C med kamera, ethernet mm. Tanken är att ha den med en 24" skärm vertikalt bredvid för dokument.
Kollade på andra fabrikat denna gången och hittade inte något alternativ som verkade lika komplett som Philips P-Line. Ethernet saknas på nästan alla andra och det är ju ett måste.

Visa signatur

Tjottahejti

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammvippan:

Det blev den lilla modellen 43" Philips 439P9H. Har ethernet ansluten såklart. USB-C har funkat finfint med alla datorer vi haft inkopplade. Riktigt skönt att slippa dockningsstation med kabelhärvan som kommer därtill.

Skärmen känns ibland lite bred när man sitter och jobbar. Är ju van med dubbla skärmar där man har den primära framför sig och det blir ibland lite rörigt med många öppna fönster att hålla koll på. Skärmen har blivit ockuperad av en annan hemmajobbare så jag har inte heller hunnit vänja mig.

Det låter ju inte så bra att det blir lite rörigt. Jag är själv lite osäker och jag är glad att du skrev så ärligt, själv sitter jag med bärbar skärm 17" rakt fram på en hylla och två 23" på var sida om. Det är bra men upplösningen är lite låg på 23"-arna och de har dessutom blank yta vilket är ganska kass i min mening då det nästan alltid blir blänk från fönsterljus. Har sett att Dell har en bra lösning med usb-c till en skärm som i sin tur "matar" nästa skärm. Tyvärr verkar inte ethernet finnas...