Fredagspanelen 191: Mycket bärbart och nytt ansikte på redaktionen

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 191: Mycket bärbart och nytt ansikte på redaktionen

Veckans fredagspanel gästas av SweClockers nya chefredaktör, samtidigt som vi vinkar av vår kära Emil Åkered.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Farväl @Emilakered!

Jag hade sagt att "Jag hoppas vi ses" men du var väldigt tydlig med att du skulle undvika alla former av engagemang där jag kan tänkas närvara. 💔😢

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Trevligt med extra lång panel 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tycker det börjar vara dags för att smekmånaderna tar slut snart för kära AMD produkter less på att se cinebench som testmall. (är det några som använder det förutom de som jobbar med Film/ bild) Kör samma kritiska recensioner både på AMD & Intel visst e kul att de är tillbaka, om de bara hade några vettiga moderkort skulle jag haka på själv.(Arbetsstation) Men redan väldigt less på icke kritik mot amd s produkter. Så tex vad me latens.
I vanliga fall genom åren har ni varit bra på detta att kritiskt granska alla
Tack för en bra panel som vanligt annars & Emil önskar jag lycka till i sin fortsätta karriär.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

@Ase: Vadå latens? lust att förklara mer?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Tycker det börjar vara dags för att smekmånaderna tar slut snart för kära AMD produkter less på att se cinebench som testmall. (är det några som använder det förutom de som jobbar med Film/ bild) Kör samma kritiska recensioner både på AMD & Intel visst e kul att de är tillbaka, om de bara hade några vettiga moderkort skulle jag haka på själv.(Arbetsstation) Men redan väldigt less på icke kritik mot amd s produkter. Så tex vad me latens.
I vanliga fall genom åren har ni varit bra på detta att kritiskt granska alla

Nu har jag inte sett videoklippet.
Men det är ju inte så att de ändrat metod för att testa processorer för att det ska passa AMD. Cinebench var med även på den tiden intel vann där. De gnäller allt på AMD när de förtjänar det, Några exempel, när de krångla till 5600xt släppet med ett nytt bios som inte alla kort kan få eller de "underdimensionerade" kylarlösningarna på 5700xt/Radeon Viii/Vega 64.
Om latensen du nämner på processorn var något som spelade roll för deras huvudmålgrupp, så tror jag det skulle lägga större vikt på att testa det. Som jag förstår av när det nämnts tidigare i Ryzen sammanhang är det vid ljudproduktion det är viktigt?

Jag kan även nämna att jag använder AMD ryzen (ifall det spelar roll för dig) och för mig personligen har det fungerat bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Kollade igenom Emil segmenten, samt lite till, och ska se återstoden senare.

Just under Emils avskedssegment (det första), kände jag hur jag fick mig en redig klump i halsen. Riktigt mellankoliskt, men jag önskar allt gott för hans framtida äventyr, och att vi förhoppningsvis får ha honom kvar i swec-gemenskapen på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

@jOnÄTÄn: Själv har jag kört/kör ryzen för ljudproduktion och jämfört med med nuvarande Intel(lånat ut min ryzen till en kompis men den kommer tillbaka när han köpt ny cpu) så är den bättre, hands down.

jag har problem med latenser(i min DAW) på min 7640X som är klockad så högt det går. mitt största bekymmer med denna är kärnor, jag behöver fler.

Har en 9800X(8C/16t, 44 pci-e lanes) på väg så jag ska det ska bli spännande och se hur den fungerar istället, förväntar mig att den kommer vara bättre än min 2700 @ 4GHz

Men jag har inga bekymmer med latenser, inte ens med Midi sync(som inte funkar alls nu, kan inte få min yamaha att synca upp rätt om jag inte kör med sjuka mängder latency på ljudkortet) på min 2700.

7640X kan hålla sync ett litet tag men det går ur sync och sen fryser min usb/midi controller, testade köra cpun i stock då jag trodde det hade med min OC att göra men det blev bara värre.

Tror dock att det är för att jag maxar denna cpun titt som tätt som det de-syncar/tappar sync.

Edit:

Däremot vet jag att CCX latensen spelar roll vid spel, inte lika mycket i musikproduktion, iaf inte för mig det kan säkert variera!

min 2700 var inte optimal för CS:GO bl.a, andra spel funkade bra, nu spelar jag inte väldigt mycket så det är inte vad som influerar mina inköp.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu har jag inte sett videoklippet.
Men det är ju inte så att de ändrat metod för att testa processorer för att det ska passa AMD. Cinebench var med även på den tiden intel vann där. De gnäller allt på AMD när de förtjänar det, Några exempel, när de krångla till 5600xt släppet med ett nytt bios som inte alla kort kan få eller de "underdimensionerade" kylarlösningarna på 5700xt/Radeon Viii/Vega 64.
Om latensen du nämner på processorn var något som spelade roll för deras huvudmålgrupp, så tror jag det skulle lägga större vikt på att testa det. Som jag förstår av när det nämnts tidigare i Ryzen sammanhang är det vid ljudproduktion det är viktigt?

Jag kan även nämna att jag använder AMD ryzen (ifall det spelar roll för dig) och för mig personligen har det fungerat bra.

Kan inget mer än att hålla med. Sedan amd släppte ryzen processorerna så har det varit svårt för Intel att slå tillbaka. Intel kan inte fortsätta att ha de höga priserna och nvidia kort rtx 2070 super är likvärdig prestanda till rx 5700 xt som ger nvidia en rejäl omgång när det gäller pris och prestanda. Bra jobbat amd som pressar ner priserna till oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu har jag inte sett videoklippet.
Men det är ju inte så att de ändrat metod för att testa processorer för att det ska passa AMD. Cinebench var med även på den tiden intel vann där. De gnäller allt på AMD när de förtjänar det, Några exempel, när de krångla till 5600xt släppet med ett nytt bios som inte alla kort kan få eller de "underdimensionerade" kylarlösningarna på 5700xt/Radeon Viii/Vega 64.
Om latensen du nämner på processorn var något som spelade roll för deras huvudmålgrupp, så tror jag det skulle lägga större vikt på att testa det. Som jag förstår av när det nämnts tidigare i Ryzen sammanhang är det vid ljudproduktion det är viktigt?

Jag kan även nämna att jag använder AMD ryzen (ifall det spelar roll för dig) och för mig personligen har det fungerat bra.

Det är just ljudproduktion jag håller på med, därav frågan sen så finns det inte många alternativ med thunderbolt vilket e ett krav för mitt ljudkort förutom detta så hade jag nog haft en threadripper om detta bara var ok.
Visst man borde köra mac men har ingen lust att grotta ner mig i det träsket som van pc ägare.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Hej jag kör på ett x99 5960 & 64 gigg ram ssd ér som lagring så tycker knappt att det finns någon anledning att byta hårdvara mot nåt som finns i nuläget. Threadripper hade varit ett alternativ men som sagt ingen thunderbolt & alldeles för få nyheter ie bara pci-e4 som e nytt blir nog att vänta till ddr5 pci-e5 thunderbolt? någon ersättare till m.2 (tex U.3) finns tillgängligt
sitter med ett Universal audio Apollo x8 + Apollo twin annars cubase reason & diverse mjukvara UA 4-710d Eden navigator,yamaha modx8 +en hög guitar-förstärkare
MVH Arne
P.S spelar spel gör jag på en annan dator

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@emilakered: end of an era! Lycka till med allt! Jag har svårt att se att du skulle behöva det dock!

Permalänk

Kan inte Anton sitta still, jag blir störd av detta. Pinnstol nästa gång! Jag förstår att man blir nervös, men dom snurrar inte stolar på Svt!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Tomas1966:

Kan inte Anton sitta still, jag blir störd av detta. Pinnstol nästa gång! Jag förstår att man blir nervös, men dom snurrar inte stolar på Svt!

Nu ska du vara lite snäll! Det var första gången han satt framför en kamera vi kan ha tvingat honom till det också

Permalänk
Medlem

@emilakered: Tack för dessa tio år. Så synd att du slutar, men tror du kommer att hitta något annat bra!

Välkommen Anton! Hoppas du kommer in i det snabbt och intressant med en liten retronöjd i gänget. Kommer bli riktigt bra tror jag.

Nya saker i fredagspanelen: Hoppas ni tar med vad som skrevs i gamla tråden när ni frågade sist. Där har ni mycket av vad folk ville se. (Hittar inte tråden, så dålig på att söka) Förutom det tycker jag att när ni kört fredagspanelen på distans har det varit mer avslappnat och mer roligt på något sätt. Och de förslag som Jonas nämnde är bra saker att ha med i FP tycker jag.

Detta avsnitt var sååå långt men kändes inte alls så långt. Riktigt bra avsnitt!

hittade tråden
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

@Kenneth: Det fattar jag!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

@Kenneth: Har fortfarande 2 lådor julmust kvar, 17 lådor över julen var lite att ta i för mycket.

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Kluster av kärnor som är hopbyggda med en styrkrets vilket skapar latens som AMD försöker motverka med mer cashe-minne. Inte sett någon artikel om detta sen lansering av arkitekturen ryzen sen har alltid AMD s processorer alltid varit icke rekommenderade i ljudindustrin är ie nyfiken på om det fortfarande är så därav mitt intresse av latens.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Tomas1966:

Kan inte Anton sitta still, jag blir störd av detta. Pinnstol nästa gång! Jag förstår att man blir nervös, men dom snurrar inte stolar på Svt!

Hehe, det var min första gång framför kameran i något sammanhang.

Så fort jag tittade på inspelningen noterade jag det samma, så nu vet jag till nästa gång. Man lever och lär!

Samt att kanske inte stirra ner Kenneth rakt genom nästa inspelning kan ju också vara en idé.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lagers:

@emilakered: Tack för dessa tio år. Så synd att du slutar, men tror du kommer att hitta något annat bra!

Välkommen Anton! Hoppas du kommer in i det snabbt och intressant med en liten retronöjd i gänget. Kommer bli riktigt bra tror jag.

Nya saker i fredagspanelen: Hoppas ni tar med vad som skrevs i gamla tråden när ni frågade sist. Där har ni mycket av vad folk ville se. (Hittar inte tråden, så dålig på att söka) Förutom det tycker jag att när ni kört fredagspanelen på distans har det varit mer avslappnat och mer roligt på något sätt. Och de förslag som Jonas nämnde är bra saker att ha med i FP tycker jag.

Detta avsnitt var sååå långt men kändes inte alls så långt. Riktigt bra avsnitt!

Stort tack för välkomnandet! <3

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Härlig längd på panelen, lite som förr i tiden^^.
Fungerar bra även som distanspanel.

Tack för din tid @emilakered och lycka till.
Hoppas det kommer flera klipp där du närvarar på extra kanalen, där finkulturen finns.

Och välkommen @UndaC!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med snack om overlay, påverkas också NVIDIa's FPS räknare som Steam's gör?

Använder GeForce Experience egna.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

har ett svagt minne av att jag lärde upp Anton på kassasystemet inför webhallen öppnandet i Göteborg för en halv eon sen.. men minnet kan svika

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Avstängd

Rakade ni huvudet på Anton så att han ska likna Emil?

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Välkommen @UndaC och farväl @emilakered !
Kul med flashbacken med Jonas och Emil i soffan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Tråkigt att du lämnar nu @emilakered. Men lite besviken på avslutet. Hade hoppats på massa bloopers och annat kul som måste finnas i arkiven efter alla dessa år. Men det kanske kommer senare

Visa signatur
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ett stort tack till @emilakered för alla dessa år som kollega och på senare tid även chef! På efterhand har man fått höra att du var en av de som lobbade hårdast för att plocka in mig, så utan dig hade jag kanske aldrig blivit en del av SweClockers. Du var också den första som träffade mig på tumanhand IRL i Linköping där vi åt världshistoriens dyraste ölkorv och från dag ett såg till att jag skulle känna mig som hemma här. Du är redan saknad!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv

Det känns verkligen att Emil har lämnat skeppet. Kvar finns Jonas, men med åen har jag lärt mig uppskatta kobben och Kenneth.. Snart 20 år här på Swec. Får avsluta med en ST citat, All good things must come to an end.

Permalänk
Relik 📜

Tack för fina ord, alla! Kommer garanterat hänga kvar i forumet, även om det kanske inte blir riktigt lika mycket som innan. Måste ju hålla koll på den där @UndaC..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hjälpsam

Hej då @emilakered!
Och välkommen tillbaka i forumet som en gammal relik!
Välkommen @UndaC!

Kommer bli intressant att studera redaktionens gradvisa fysiska och psykiska förfall, under karantänen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |