Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ju fler som behöver vård, ju högre dödlighet. När alla får vård är dödligheten mellan 2-4%, utan vård runt 10-20%, för de i riskgruppen nära 100% dödlighet utan vård.

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex...

Har följt med läget flera gånger dagligen sen januari...min mor är läkare och är tämligen allmänbildad inom geografi, politik och dylikt.

Det är lätt att säga att vi ska fortsätta som vanligt...men det har konsekvenser så man är inte oskyldig för det!

Nu vet jag inte vad du argumenterar för eller emot. Jag förespråkar att man följer Folkhälsomyndighetens råd. Jag vänder mig emot dina självsäkra uttalanden utan att du hänvisar till forskningskonsensus. Hänvisning till deskriptiva data är inte samma sak som inferens med generaliserbarhet och du bemöter inte heller när jag problematiserar att vi inte vet om genomgången smitta ger immunintet osv.

Allmänbildning och moder som är läkare är inte mycket värt i dessa sammanhang. Som jag skrivit tidigare är man varken från myndighetshåll eller inom läkarkåren ens i närheten av lika säkra på läget som du är. Du är bara ytterligare en hobbyepidemiolog på forumet.

Det är inte bra diskussionsunderlag och jag avslutar därför här.

Jag hoppas att ni som läser denna tråd väljer att följa Folkhälsomyndighetens råd istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Sant.

Det kommer hända igen, och igen och igen. Antingen m y c k e t värre, eller lindrigare. Ingen vet hur eller när, men alla vet att det kommer

Forskarna i Kina som tystades vissten när och hur.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Tidigare statsepedemiolog Johan Giesecke: Sverige särskiljer sig eftersom alla andra gör fel.

Gillar hans förtroende på hur vi skött det och hoppas innerligt att han har rätt.

Såg även denna artikeln där italienarna nu har börjat skissa på hur nästa fast i smittan ska se ut fram tills ett vaccin har färdigställts. De vill nu börja lätta på restriktionerna men anser att bl.a. social distancing kommer behövas ett bra tag framöver - dvs. deras plan är att återgå till en situation som vi redan har i Sverige?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så du anser att det är bättre att inte göra nått? Det har ju givetvis konsekvenser så tro inte du kan två händerna vid nästa kris.

Lägg inte ord eller åsikter i min mun är du bussig.

Jag undrar hur mycket det skulle kosta, inget annat.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Forskarna i Kina som tystades vissten när och hur.

Nej

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lhugo:

Nu vet jag inte vad du argumenterar för eller emot. Jag förespråkar att man följer Folkhälsomyndighetens råd. Jag vänder mig emot dina självsäkra uttalanden utan att du hänvisar till forskningskonsensus. Hänvisning till deskriptiva data är inte samma sak som inferens med generaliserbarhet och du bemöter inte heller när jag problematiserar att vi inte vet om genomgången smitta ger immunintet osv.

Allmänbildning och moder som är läkare är inte mycket värt i dessa sammanhang. Som jag skrivit tidigare är man varken från myndighetshåll eller inom läkarkåren ens i närheten av lika säkra på läget som du är. Du är bara ytterligare en hobbyepidemiolog på forumet.

Det är inte bra diskussionsunderlag och jag avslutar därför här.

Jag hoppas att ni som läser denna tråd väljer att följa Folkhälsomyndighetens råd istället.

Jag följer de data som hittils finns för Covid-19, vi har data sen december ifjol från Kina.

Det har dött ca 10 ggr fler i Sverige än i Finland så det är konstigt att följa Sveriges hälsovårdsexperter när de uppenbarligen misslyckats.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Det handlar om ett år, Sverige får ta lån...det är det som statskassan är till för...att rädda folk vid kris!

Hur många dör i självmord när 100 till 500 tusen dör av Covid-19? Lite fler tror jag än om ekonomin går kräftgång i nått år...

Nu vet jag ej vad du menar om att det handlar om ett år? Inte är det total lockdown iallafall då skulle vi få se på massdöd.
Utan allt handlar om en balans och det är det regeringen gör. Allteftersom det blir värre så höjer de rekommendationerna och lagkraven, man kan ha åsikten att det ska gå lite snabbare eller långsammare fram. Men för mycket restriktioner påverkar spridningen inte nämnbart men det påverkar vår ekonomi.

Och prat om om något år så hämtar sig ekonomin. Finanskrisen 2008 slog ut många företag som nu 12 år efter inte har kommit tillbaka. Visst har nya jobb skapas men inte alltid på dessa orter. Det är just vår ekonomi som gör att livsstandarden ändå är så bra i landet, inte är det vädret/klimatet som gör att så många vill bo här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

De undersökte smittan och vill gå ut med det och varna andra, men det tystades av Kina. Tycker det är onödigt att du kommenterar om du inte har en susning om vad som diskuteras. Det är liv som står på spel...men det bryr du dig inte om? Om annat får du gärna ropa till.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ju fler som behöver vård, ju högre dödlighet. När alla får vård är dödligheten mellan 2-4%, utan vård runt 10-20%, för de i riskgruppen nära 100% dödlighet utan vård.

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex...

Har följt med läget flera gånger dagligen sen januari...min mor är läkare och är tämligen allmänbildad inom geografi, politik och dylikt.

Det är lätt att säga att vi ska fortsätta som vanligt...men det har konsekvenser så man är inte oskyldig för det!

Skall vi leka lite med siffror. Runda av med 3 miljarder om dagen för skyddsutrustning/vårdplatser för Sveriges ca 10.000.000 invånare.

Har du något bättre exempel/siffra är jag idel öra.

Hur skall skatter finansiera det?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jag följer de data som hittils finns för Covid-19, vi har data sen december ifjol från Kina.

Det har dött ca 10 ggr fler i Sverige än i Finland så det är konstigt att följa Sveriges hälsovårdsexperter när de uppenbarligen misslyckats.

Hur mår företagen, framför allt de små egenföretagarna i Finland?

Att säga att "Sverige har misslyckats" visar bara att du inte riktigt vet vad du pratar om. Det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser om vilka länder som har lyckats bäst respektive sämst. Vi kommer inte kunna peka finger och säga vem som gjort rätt och vem som gjort fel förräns tidigast till hösten, men antagligen kommer det dröja ännu längre.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

De undersökte smittan och vill gå ut med det och varna andra, men det tystades av Kina. Tycker det är onödigt att du kommenterar om du inte har en susning om vad som diskuteras. Det är liv som står på spel...men det bryr du dig inte om? Om annat får du gärna ropa till.

Du vet inte vad jag lägger värdering i och inte.

Vi pratade om kommande pandemier, inget annat.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu vet jag ej vad du menar om att det handlar om ett år? Inte är det total lockdown iallafall då skulle vi få se på massdöd.
Utan allt handlar om en balans och det är det regeringen gör. Allteftersom det blir värre så höjer de rekommendationerna och lagkraven, man kan ha åsikten att det ska gå lite snabbare eller långsammare fram. Men för mycket restriktioner påverkar spridningen inte nämnbart men det påverkar vår ekonomi.

Och prat om om något år så hämtar sig ekonomin. Finanskrisen 2008 slog ut många företag som nu 12 år efter inte har kommit tillbaka. Visst har nya jobb skapas men inte alltid på dessa orter. Det är just vår ekonomi som gör att livsstandarden ändå är så bra i landet, inte är det vädret/klimatet som gör att så många vill bo här.

Det har dött 10 ggr mindre i Finland per befolkningsenhet. Så det hjälper bara med 1000%, det är för lite väl? Hallå? Någon hemma?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Du vet inte vad jag lägger värdering i och inte.

Vi pratade om kommande pandemier, inget annat.

För du ger intrycket att du inte värderar annat än pengar. Bara så du vet. Vissa gillar inte sånt då det har något som heter empati.

Folk kommer att dö i kommande pandemier också, därför man borde ta efter Finland och ha tillräckligt med material i lager för såna tillfällen istället för att vara girig och killgissa att vi klarar oss.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Hur mår företagen, framför allt de små egenföretagarna i Finland?

Att säga att "Sverige har misslyckats" visar bara att du inte riktigt vet vad du pratar om. Det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser om vilka länder som har lyckats bäst respektive sämst. Vi kommer inte kunna peka finger och säga vem som gjort rätt och vem som gjort fel förräns tidigast till hösten, men antagligen kommer det dröja ännu längre.

Vi ger dem skattelättnader och stödpaket.

Vi har ren data, och graferna ljuger inte med 1000%...skillnaden i dödsfall per befolkningsenhet mellan de som stängt länderna och Sverige.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Skall vi leka lite med siffror. Runda av med 3 miljarder om dagen för skyddsutrustning/vårdplatser för Sveriges ca 10.000.000 invånare.

Har du något bättre exempel/siffra är jag idel öra.

Hur skall skatter finansiera det?

Som land kan Sverige ta lån. 1000 miljarder kan Sverige lätt låna om det behövs. Hur missade du det som insisterar att vet allt?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Lägg inte ord eller åsikter i min mun är du bussig.

Jag undrar hur mycket det skulle kosta, inget annat.

Jag läser mellan raderna, det lär man sig att göra då man varit med förr.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Vi ger dem skattelättnader och stödpaket.

Det var inte ett svar på min fråga.

Jag frågade inte vad den finska regeringen har satt in för åtgärder.
Jag frågade hur de mår, dvs. hur många har gått i konkurs, hur många har blivt arbetslösa, permitterade, etc.

Skrivet av Esseboy:

Vi har ren data, och graferna ljuger inte med 1000%...skillnaden i dödsfall per befolkningsenhet mellan de som stängt länderna och Sverige.

Graferna ljuger inte, men eftersom pandemin inte är över säger de inte hela sanningen heller.

Länder är i olika faser i smittoutvecklingen, olika länder som infört samma restriktioner får olika resultat, det är alldeles för tidigt för att dra några slutsatser om vad konsekvenserna av olika länders olika åtgärder kommer bli de kommande månaderna (kanske rent av åren) för det är inget som kommer synas på ett tag och som kommer drabba varje land olika, vi kanske får en andra eller t.om. tredje våg av viruset som kommer drabba länder på ett helt annorlunda sett än vad den första vågen gjorde, etc.

Återigen, det är alldeles för tidigt att dra någon slutsats om hur land X har lyckats eller misslyckats med sin hantering av pandemin.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Problemet är att runt 400 miljoner kommer att dö om alla smittas.

Förklara gärna scenariot där 100% av jordens befolkning blir smittade. jag har extremt svårt att se hur detta skulle kunna vara möjligt, även om vi till och med aktivt försökt smitta dom.

USA släppte ju nyligen deras kalkyler på deras worst-case scenario, och dom ser ut att räkna på runt 60% smittade som värst:

"the worst-case figures would be staggering if no actions were taken to slow transmission.

Between 160 million and 214 million people in the United States could be infected over the course of the epidemic, according to a projection that encompasses the range of the four scenarios. That could last months or even over a year, with infections concentrated in shorter periods, staggered across time in different communities, experts said. As many as 200,000 to 1.7 million people could die."

https://www.nytimes.com/2020/03/13/us/coronavirus-deaths-esti...

Permalänk
Medlem

Känns som fler borde läsa: https://www.nyteknik.se/samhalle/hur-dodligt-ar-coronaviruset...

Intressant artikel som tar upp en relevant fråga i det hela som sedan alla andra medier verkar helt skita it typ? Ska man räkna dödlighet är det bäst att vara lite sansad. I mina ögon är det meningslöst att sätta i karantän i dagsläget något som grannländerna kommer upptäcka så fort de lättar på karantänen och spridningen börjar igen. Folk kommer sedan inte vilja sitta i karantän igen troligen och ekonomin kommer ta lång tid att återhämta sig. Ska man verkligen försöka påverka det hela med karantän ska man nog sitta i 3-4 månader typ men hur många skulle gå med på det?

Permalänk
Medlem

Sluta bråka, det är illa nog som läget är i världen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Det finns två alternativ, antingen dör 100 till 500 tusen inom ett år, eller så tar vi tummen ur röven och stoppar spridningen på några månader. Välj noggrant, tänk på att vi behöver betala ut mindre pension om pensionärerna är döda.

Ja så hade nog alla politiker tänkt om det inte vore för att de själva också är gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Det verkar finnas två olika läger här - dels de som vill ha hårdare tag med mer isolering och dels de som tycker vi hittat en ganska lagom nivå. Själv hör jag till den senare kategorin och tror inte det skulle hjälpa särskilt mycket i det långa loppet att införa hårdare restriktioner. Självklart tycker jag att vi måste bromsa smittan i viss mån så att sjukvården hinner med, vi vill inte ha det som i Italien eller Spanien, men att helt stänga ned ett land tror jag är väldigt kortsiktigt.

Men det vore intressant att höra hur ni som vill ha mer restriktioner resonerar. Jag förstår det på kort sikt - isolerar vi oss mer kommer smittspridningen minska och därmed också antalet dödsfall. Men hur går vi vidare därifrån? Vi kan inte gärna sitta isolerade för all framtid. Så fort vi bryter isoleringen lär ju smittspridningen ta fart igen. Eller räknar ni med att det snart kommer ett vaccin som räddar oss?

Återigen tror jag inte att det är någon som längre förespråkar 1-2 år av inlåsning.

Däremot, ett axplock av det jag orkade googla fram:
https://amp.svt.se/nyheter/vetenskap/covid-19-darfor-blir-ave...
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/klart-med-200-...
https://www.svd.se/gront-ljus-for-blodplasma-till-akut-sjuka

Ju längre vi kan pusha toppen bortåt, desto mer smarta saker hinner kommas på av smart folk. Leveranser hinner komma ikapp. Samtidigt som (tyvärr) andra länder får stå för dessa lärdomar.

Folk som inte klarar sig idag kanske kan räddas med det man vet om 1-2 månader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det har dött 10 ggr mindre i Finland per befolkningsenhet. Så det hjälper bara med 1000%, det är för lite väl? Hallå? Någon hemma?

Låt oss återkomma till detta uttalande om två månader. Så kan vi se om dom 1000% fortfarande håller eller om det enbart blev en förskjutning av kurvan.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Vilken summa skall reserveras för detta?

Grattis, du har hittat en fråga som nog ingen kan svara på!!!

Vart ska man börja? Hur får du reda på inköpspriserna på denna shoppinglista? Tror du måste få fram den informationen först. Sedan skulle ju summan samt vad som lagras ganska säkert vara hemlighets stämplad information, så gemene man skulle aldrig få veta.

Vi dock erfarenhet utav beredskapslager i landet fortfarande, finns ett gäng som fortfarande kan/vet, vi kan ju säga att man börjar med att titta på vad vi hade, per capita, sedan ansåg man väldigt länge att 6 månaders beredskapslager var en bra nivå att ligga på, och tar det därifrån. Detta har redan börjat ske, sedan 2017 har man långsamt börja planera, tyvärr är anslagen alldeles för låga, men det lär nog bli ändring på detta efter att pandemin lugnar ner sig.

Hur man ska beräkna inköpspriser, som sagt, är nog steget att börja med, sen är det bara att ta fram miniräknaren om man är nyfiken på kostnaden. Men, den kostnaden är nog inte reell då du roterar samt förbrukar det som lagras istället för att köpa nytt enbart vid behov. Köper du några miljoner av den sak lär du alltid få andra priser än om du köper några tusen.

Man borde kunna ifrån arkiv kanske få fram vad det kostade tills vi gav bort allt, men är tämligen säker på att det fortfarande är stämplad information. Någon som är intresserad av den faktiska kostnaden kan nog säkert ge alla ett hum om vad det landar på, jag är mer intresserad utav att vi faktiskt har ett beredskapslager, trots en viss kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det har dött 10 ggr mindre i Finland per befolkningsenhet. Så det hjälper bara med 1000%, det är för lite väl? Hallå? Någon hemma?

Vi har inte sett hela cykeln ännu - det är olika fördröjningar beroende när man fick in smittan i landet och hur många - har man väldig tur kan man kväsa de flesta i tid men är inget man skall räkna med då det räcker med att missa en enda som söker sig till större halvhemlig sällskap med medlemmar i alla samhällsskikt och med hårda närvaroregler som sekten i Japan som plötsligt får det hela att explodera som en smutsig bomb. Även om man önskade att man finner alla smittbärare i början kommer det inte att hända i verkligheten och är just bara en önsketänkande...

Sedan är också hur folk interagerar mellan varandra och sociala normerna i hur man åker till varandra, hur man hälsar varandra vid möten och hur familjestrukturerna (singelhushåll eller storfamilj med flera generationer) ser ut en stor faktor om spridningen är snabb eller långsam. En fattig landsbygd med till stor del självhushållning har inte all samma snabba spridning som en storstad där varje människa träffar många andra människor under en enda arbetsdag.

Problemet är nog att smittan har nog funits lite längre tid än officiellt och för många 'fåglar flugit ut boet' innan man ens var medveten om problemet - kan också varit en fas med mutationer från flertal värdar parallellt till en mer smittsam version som nådde den kritiska gränsen för exponentiell tillväxt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

67 tusen
7,8 miljarder
50 miljoner

Problemet är att runt 400 miljoner kommer att dö om alla smittas. Mer i U-länder så totalt kan när en miljard dö....det är lika många som dör på 20 år!

Det som är dumt är att inte stänga länder i tid...

Fast då finns det såklart skillnader i demografi och riskgrupper och sånt. Exempelvis så är det genrellt sett lägre medelålder i många s.k.a. u-länder så det är betydligt färre som kommer att få allvarliga komplikationer. Osv. Alla siffror du räknar fram är extremt osäkra med en felmarginal som är extrem.

Skrivet av Esseboy:

Jag följer de data som hittils finns för Covid-19, vi har data sen december ifjol från Kina.

Det har dött ca 10 ggr fler i Sverige än i Finland så det är konstigt att följa Sveriges hälsovårdsexperter när de uppenbarligen misslyckats.

Skrivet av Esseboy:

Det har dött 10 ggr mindre i Finland per befolkningsenhet. Så det hjälper bara med 1000%, det är för lite väl? Hallå? Någon hemma?

Alltså, Finland ligger inte bättre till för att de stängt landet, de ligger bättre till för att de antingen fick spridning i samhället ett tag efter Sverige, och/eller att de hade färre som spred viruset från början. Är det 4 pers som sprider det i Sverige mot 1 i Finland så kommer Finland att ligga ca 10 dagar efter i utvecklingen. Vilket det också ser ut som att dom gör.

Att i nuläget dra några som helst slutsatser i den typen av jämförelse är direkt löjligt. Då kan man lika gärna jämföra med Italien som har totalt nedstängt land, jag tycker det verkar som att Sverige klarar sig bättre än så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jag läser mellan raderna, det lär man sig att göra då man varit med förr.

Hur gammal är du? Och lider du själv av någon diagnos?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

En fråga till ni som bor i Stockholm och rört er utomhus senaste dagarna. Respekterar folk reglerna och rekommendationerna gällande avstånd, köbildning, hosta i armvecket...etc? Eller kör de flesta på som vanligt?

Permalänk
Medlem

Här i Göteborg rör sig folk som vanligt.
Folk hostar lite varstans ute.
Var och firade en släktings 9 åring idag med 6st andra vuxna varav 1 var lite förkyld.

Min uppfattning är att dom flesta bryr sig inte tyvärr.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

En fråga till ni som bor i Stockholm och rört er utomhus senaste dagarna. Respekterar folk reglerna och rekommendationerna gällande avstånd, köbildning, hosta i armvecket...etc? Eller kör de flesta på som vanligt?

Ja, och såklart, nej. Det är avsevärd skillnad centralt i Stockholm och i kollektivtrafiken, det är väldigt mycket mindre folk i cirkulation (dock eventuellt fortfarande för mycket), i princip alla jag känner jobbar även hemma. Sen är det mycket folk utomhus då väldigt många nu är på utflykter istället för att hänga på stan. Jag är ute mycket och det är verkligen skillnad, många naturreservat jag brukar gå själv i är nu väldigt välbesökta, och tycker att man märker att folk försöker hålla avstånd på gångstigar osv.

Var faktiskt inne i en butik idag, och där stoppade dom faktiskt några nya kunder för att ställa sig i kön, att dom fick vänta utanför, för att folk inte skulle stå för tätt inne butiken.

Sen är det självklart en grupp som lever som vanligt och sitter på fulla cafeer och restauranger osv.