SweClockers drop!

Råd kring köp av nya fläktar

Permalänk
Medlem

Råd kring köp av nya fläktar

Hej! Behöver byta ut en del fläktar i min stationära burk och tänkte då se över hela systemet och ta tag i den här bullriga elefanten som jag stört mig på i alldeles för många år. Jag är dock inte så bra på luftflöden och har inte koll på vilka fläktar som är bäst för in- och utsug och vilka man skall ha var någonstans i chassit. Hoppas på lite tips här Jag inser att allt hade varit enklare om jag haft namnet på mitt chassi, men det köptes för alldeles för länge sedan för att jag skall komma ihåg det tyvärr.

Anyway, jag behöver byta ut:
- En (eller båda om jag inte kan byta ut bara en) av fläktarna till processorkylaren (Phanteks PH-TC14PE-BL) 140 x 25 mm. Fläktarna har tidigare varit konfigurerade så att de flyttar luft framifrån och bakåt i chassit
- En chassifläkt i bakre delen av chassit. Tänker mig att den skall suga ut luft? 120 x 25 mm.
- En chassifläkt i övre bakre delen av chassit. Jag vet inte om den skall pressa in eller suga ut luft. 140 x 25 mm.

Vidare tänker jag mig att jag skall införskaffa åtminstone en ny fläkt och sätta i främre delen av chassit för att hjälpa till med att få in ny luft i chassit. 120 x 25 mm.

Jag vill inte ha de dyraste fläktarna. Gärna under 200kr / fläkt om det går.

Tacksam för tips!
Cheers!

Permalänk
Medlem

Oj vad din burk måste ha gått varm! En stackars fläkt som har skött all ventilation på toppen.
En tumregel är att ha lika många in som ut fläktar.
Om du börjar med att komplettera med 2st in i fram & 1st ut i bak så kanske CPU fläktarna inte behöver kämpa med att kyla CPU:n så hårt.
Tyvärr så får man vad man betalar för så jag kan bara rekommendera Noctua fläktar.

Visa signatur

1. Asus ROG STRIX TRX40-E Gaming|AMD Ryzen Threadripper 3960X|4x8Gb Kingston ECC|ASUS ROG Strix RTX 3080Ti|SSD1: Samsung 980 Pro NVMe M.2 500GB; SSD2: Intel 660p 2TB NVMe M.2; SSD3: Crucial P3P 4TB NVMe M.2|PSU: Seasonic Prime Titanium 1000W|Fractal Define7 XL
2. Asus TUF Gaming X570|AMD Ryzen 5 5600X|2x8Gb Kingston 3466Mhz|Asus TUF Gaming RTX 3060TI GDDR6X|SSD1: Samsung 970 Pro 500GB; SSD2: Samsung 870EVO 1TB|PSU: Seasonic Prime Titanium 750W

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara ett Antec Three Hundred du har.

Frågan är dock om det egentligen är så mycket fel på fläktarna du redan har, eller om problemet bara är att du inte har någon bra styrning på fläktarna och kör dem på onödigt höga varvtal. Om du har originalfläktarna till chassit så borde det vara Antecs Tricool-fläktar som sitter i chassit, dessa har en trestegskontroll på en liten kabel som man kan använda för att justera hastigheten på dem.

Men minst en fläkt i fronten skulle nog oavsett vara en bra idé, generellt vill man ha ett luftflöde från fronten till baksidan. Helst brukar man vilja ha lite mer insug än utblås också för att få övertryck i chassit och göra det svårare för damm att ta sig in i varje liten springa. Fast det hjälper bara om man har dammfilter framför insugsfläktarna, vilket på ditt chassi sitter på frontpanelen som saknas på dina bilder.

Och vad är orsaken till att du vill byta ut en av fläktarna på kylaren, är den trasig? Annars gäller lite samma där, fläktarna som redan sitter på borde kunna vara hyffsat tysta med en vettig fläktkurva inställd.

Tillägg: Jag antog att du hade en fläkt på baksidan eftersom det borde följt med en till chassit, men nu ser jag att den saknas. Så minst en fläkt bak och en fram är en bra början, den i taket skulle jag säga är den minst viktiga.

Permalänk
Medlem

Fläktar brukar hålla väldigt länge, oavsett om det är Yate Loon eller Noctua, så välj någon du gillar till rätt pris och köp det antal du behöver.

Har filtrerat 120-140mm.

Det du kan hålla lite koll på är ljudnivån om du vill ha tysta fläktar, men det skall stå i specifikationerna.

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s439343387&o=produ...

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det ser ut att vara ett Antec Three Hundred du har.

Frågan är dock om det egentligen är så mycket fel på fläktarna du redan har, eller om problemet bara är att du inte har någon bra styrning på fläktarna och kör dem på onödigt höga varvtal. Om du har originalfläktarna till chassit så borde det vara Antecs Tricool-fläktar som sitter i chassit, dessa har en trestegskontroll på en liten kabel som man kan använda för att justera hastigheten på dem.

Men minst en fläkt i fronten skulle nog oavsett vara en bra idé, generellt vill man ha ett luftflöde från fronten till baksidan. Helst brukar man vilja ha lite mer insug än utblås också för att få övertryck i chassit och göra det svårare för damm att ta sig in i varje liten springa. Fast det hjälper bara om man har dammfilter framför insugsfläktarna, vilket på ditt chassi sitter på frontpanelen som saknas på dina bilder.

Och vad är orsaken till att du vill byta ut en av fläktarna på kylaren, är den trasig? Annars gäller lite samma där, fläktarna som redan sitter på borde kunna vara hyffsat tysta med en vettig fläktkurva inställd.

Tillägg: Jag antog att du hade en fläkt på baksidan eftersom det borde följt med en till chassit, men nu ser jag att den saknas. Så minst en fläkt bak och en fram är en bra början, den i taket skulle jag säga är den minst viktiga.

Bilderna är ganska missvisande insåg jag nu. De var främst för att visa var det finns slots för fläktar.
- Det finns en fläkt på baksidan men den är borttagen på bilden.
- Jag har tagit bort dammfiltret temporärt för att visa att det fanns två slots där framme.

Originalfläktarna i chassit har börjat skorra och tjuta och det är därför jag vill byta ut dem.

En av fläktarna på kylaren har en lite trasig vinge och ger vibrationer i chassit och därför vill jag byta ut den.

Det låter på dig som att jag kanske kan skippa takfläkten och köra på två fram och en bak?

Permalänk
Medlem

Är det inte läge för ett nytt chassi som du kan fixa lite trevligare kabeldragning i? Förmodligen inkluderas 140mm-fläktar också. Modellen på ditt chassi är typ från 2008.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Är det inte läge för ett nytt chassi som du kan fixa lite trevligare kabeldragning i? Förmodligen inkluderas 140mm-fläktar också. Modellen på ditt chassi är typ från 2008.

Vad snackar vi för pris där? Noll koll på chassin idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calon:

Vad snackar vi för pris där? Noll koll på chassin idag...

https://www.dustinhome.se/product/5010995042/define-c?ssel=tr... är en klar favorit, eller Define S som jag själv använder. https://www.komplett.se/product/841409/datorutrustning/datork...

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Satsa på 2 fläktar fram som har ett statiskt högt tryck och 1-2 fläktar bak som har högt luftflöde

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem

Hmm... Det lutar kanske åt att köpa en fulfläkt till fronten och vänta lite med resten för att sen införskaffa nytt chassi om något år istället då. Hade ju gärna velat bli av med lite kablage. Inga tokiga priser heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Fläktar brukar hålla väldigt länge, oavsett om det är Yate Loon eller Noctua, så välj någon du gillar till rätt pris och köp det antal du behöver.

Har filtrerat 120-140mm.

Det du kan hålla lite koll på är ljudnivån om du vill ha tysta fläktar, men det skall stå i specifikationerna.

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s439343387&o=produ...

/Lifooz

Billigare fläktar har dock egenheten att förutom att låter mer när de är nya också snabbare börjar låta mer när de blir äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Billigare fläktar har dock egenheten att förutom att låter mer när de är nya också snabbare börjar låta mer när de blir äldre.

Jo, vissa har riktigt pissiga lager.

Personligen har jag inte märkt någon större skillnad, kyler min router med en 80mm fläkt som gått 24/7 i 3 år nu.

Innan dess satt den i en PSU som Gudar vet hur gammalt det var.
Det är inga exklusiva saker utan kommer från Apevia, men ta i trä att den bara fortsätter.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Skaffade två fläktar fram och en bak och jag upplever nu att jag fått riktigt bra luftgenomströmning.

Jag behöver dock fortfarande skaffa nya fläktar till Cpu-kylaren.
Hittade de här som jag tror är likadana som de som sitter på nu https://www.computersalg.se/i/957016/phanteks-ph-f140ts-dator... . Men med det priset kan jag ju för tusan köpa en helt ny kylare.
Har ni några förslag på andra fläktar jag kan använda istället? Måste kunna sätta fast dem med sådan där metalltråd som man trär i hålen på fläkten och viker över kylflänsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calon:

Skaffade två fläktar fram och en bak och jag upplever nu att jag fått riktigt bra luftgenomströmning.

Jag behöver dock fortfarande skaffa nya fläktar till Cpu-kylaren.
Hittade de här som jag tror är likadana som de som sitter på nu https://www.computersalg.se/i/957016/phanteks-ph-f140ts-dator... . Men med det priset kan jag ju för tusan köpa en helt ny kylare.
Har ni några förslag på andra fläktar jag kan använda istället? Måste kunna sätta fast dem med sådan där metalltråd som man trär i hålen på fläkten och viker över kylflänsen.

Testa att ta bort den trasiga fläkten från kylaren och sätta den fungerande mellan flänsarna. Sannolikt kommer det inte påverka temperaturerna speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Testa att ta bort den trasiga fläkten från kylaren och sätta den fungerande mellan flänsarna. Sannolikt kommer det inte påverka temperaturerna speciellt mycket.

Jag testar det till att börja med, tack

Permalänk
Medlem

@Calon: När du ändå är igång så byt ut fläktarna på ditt grafikkort till två 120mm så det blir tyst o svalt.
Den kylningen du har nu är varken tyst eller bra

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Calon: När du ändå är igång så byt ut fläktarna på ditt grafikkort till två 120mm så det blir tyst o svalt.
Den kylningen du har nu är varken tyst eller bra

Jag har ingen aning om hur jag skulle gå tillväga för att få till det 😅 Tror jag skippar det just nu

Permalänk
Medlem

@Calon:

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.