Råd kring köp av nya fläktar
Hej! Behöver byta ut en del fläktar i min stationära burk och tänkte då se över hela systemet och ta tag i den här bullriga elefanten som jag stört mig på i alldeles för många år. Jag är dock inte så bra på luftflöden och har inte koll på vilka fläktar som är bäst för in- och utsug och vilka man skall ha var någonstans i chassit. Hoppas på lite tips här Jag inser att allt hade varit enklare om jag haft namnet på mitt chassi, men det köptes för alldeles för länge sedan för att jag skall komma ihåg det tyvärr.
Anyway, jag behöver byta ut:
- En (eller båda om jag inte kan byta ut bara en) av fläktarna till processorkylaren (Phanteks PH-TC14PE-BL) 140 x 25 mm. Fläktarna har tidigare varit konfigurerade så att de flyttar luft framifrån och bakåt i chassit
- En chassifläkt i bakre delen av chassit. Tänker mig att den skall suga ut luft? 120 x 25 mm.
- En chassifläkt i övre bakre delen av chassit. Jag vet inte om den skall pressa in eller suga ut luft. 140 x 25 mm.
Vidare tänker jag mig att jag skall införskaffa åtminstone en ny fläkt och sätta i främre delen av chassit för att hjälpa till med att få in ny luft i chassit. 120 x 25 mm.
Jag vill inte ha de dyraste fläktarna. Gärna under 200kr / fläkt om det går.
Tacksam för tips!
Cheers!