Permalänk
Medlem

Minnesfel på DDR3 RAM

Jag har en 6 år gammal dator och igår fick en blue sceen helt plötsligt.

Efter att ha kört minneskontroll så hittades fel i RAM minnet. För säkerhetsskull gjorde jag flera test och de visade samma resultat.

I dag gjorde jag samma kontroll utan att hitta några fel. Är detta normalt? Och hur kan jag avgöra om mina minnen är trasiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harmless:

Jag har en 6 år gammal dator och igår fick en blue sceen helt plötsligt.

Efter att ha kört minneskontroll så hittades fel i RAM minnet. För säkerhetsskull gjorde jag flera test och de visade samma resultat.

I dag gjorde jag samma kontroll utan att hitta några fel. Är detta normalt? Och hur kan jag avgöra om mina minnen är trasiga?

Har du överklockat dina minnen? Eller kör du stock eller med någon X.M.P.-profil aktiverad?

Vad har du för övriga komponenter (CPU, moderkort, PSU)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Nä, de är oklockade och systemet är generellt väldigt stabilt. Jag kan inte komma ihåg att jag fått en blue sceen någonsin sen jag började köra windows 10. Den enda skillnaden i användande är att jag senaste månaderna kört ganska mycket VirtualBox, men det kan väl inte påverka ram minnet.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att det är lite dålig kontakt i sockeln? Prova att ta ur och sätta tillbaks dem igen.

Har du eller någon annan byggt ihop datorn själv? Det kan vara en latent ESD-skada, sådana kan visa sig flera år efter skadan inträffade.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag har byggt den själv. Det kan kanske vara en gammal skada, men varför hittar inte memory check något fel idag? Det verkar konstigt att det var fel igår, men funkar idag.