Permalänk

Uppgradering av min burk?

Tjena boys, gammal gamer här. Brukade ha bra koll på proppar, grafikkort, etc förut, men nu har jag helt kommit av mig.
-3 st små barn som nu börjar bli lite äldre så man har nån timma över då och då för gaming.

Hursom helst är jag bra sugen på Baldur's Gate III som är i görningen och jag misstänker att jag måste uppgradera min dator för att spela det på hyfsat högt grafikläge osv.

Just nu är inte kraven för spelet fastställda, men det lär väl bygga på en upphottade version av motorn på deras förra spel, "Original Sin 2" som hade följande rekommenderade burk:

Processor: Intel Core i7 or equivalent
Memory: 8 GB RAM
Graphics: NVIDIA GeForce GTX 770 or AMD R9 280

Så man kan ju anta att BG3 har något liknande fast lite fläskigare. Anledningen att jag funderar på detta här och nu är ju för att jag även skulle vilja förbättre spelupplevelsen på tex. "Friday the 13th" som jag lirar sporadiskt som har dessa rekomendationer:

Processor: Intel Core i3-3240 (2 * 3400), AMD Athlon X4 860K (4 * 3700)
Memory: 6144 MB RAM
Graphics: GeForce GTX 750 Ti (2048 MB), Radeon R9 270X (2048 MB)

Jag KAN spela spelet på min nuvarande dator men det flyter inte riktigt så om jag ändå ska förbereda datorn för BG3...

Det jag sitter med idag är:
Inte Core i5-4670 @ 3.4 ghz (4 core)
12 GB RAM
GeForce GTX 560 Ti 1280MB GDDR5
Jag spelar med en 1080p skärm.

Förhoppningsvis kan jag köpa ett nytt grafikkort (typ en Nividia GTX 1650 eller nåt?) och kanske lite mer RAM, och få den prestanda jag vill ha. Eller är jag ute och cyklar? Kommer min propp vara en flaskhals? Vad tror ni? Har ingen som helst lust att lägga ut mer än 3-4 laxar.

Tackar på förhand

Permalänk
Medlem

Skulle säga att en amd 3600, med ett radeon 5600xt är mest bang för tillfället

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

@Jaegrlicious: Ah, men då blir det ju nytt moderkort, ny propp osv osv osv.

Inte riktigt det jag efterfågade. Men tack för svar

Permalänk
Medlem

Överklocka med en bra kylare samt smeta in ett kort av max 1070/1660 ti prestanda så är du hemma.
Snabbare grafikkort än det och cpun blir en flaskhals.

Lägga sig på ett 1660 super är nog bra.
Du kommer märka en markant skillnad på det.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Ett alternativ du borde titta på är 1650 super för kampanjpriset på 1690 kr om du ska spela 1080p, mer prestanda/krona än många andra (alla nya?) kort. Presterar som ett RX 580/590, tom bättre i vissa spel. Inte jättelångt ifrån ett GTX 1070.

https://m.sweclockers.com/test/28666-gigabyte-gtx-1650-super-...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Alternativt
Begagnad i7 4770K/4790K
+

Begagnat grafikkort.

Valfritt Grafikkort
Skrivet av T4kti:

Ett alternativ du borde titta på är 1650 super för kampanjpriset på 1690 kr om du ska spela 1080p, mer pris/prestanda än många andra (alla nya?) kort. Presterar som ett RX 580/590, tom bättre i vissa spel. Inte jättelångt ifrån ett GTX 1070.

Lägre pris/prestanda blir det väl ändå?
Men ja. Speciellt för det priset är det bäst prestanda/krona.

Skrivet av The_St1g:

Överklocka med en bra kylare

Alltid jobbigt och ger inte särskilt stor prestandaökning. Inte värt pengarna för en kylare.
Annat hade det varit med en K processor.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@carnalito:

Är det ett z87, eller z97 moderkort du har?

Finns xeon 1270 v3 på aliexpress, (prestanda som 4770k) det ihop med 1650 Super borde göra att du klarar dig ett tag till, finns pengar hade jag bytt till ryzen.

Permalänk

Tack för grymma tips! Känns som 1660/1650 super är sjukt prisvärda och frågan är om fetare grafikkort verkligen kommer prestera mer med tanke på vad min burk innehåller i övrigt. Fan komma undan med 2 laxar låter ju hur nice som helst!

Frågan är då i så fall vilket märke jag ska välja, lägger gärna på några hundralappar för att få ett tystare kort.

@Eric Hjalmarsson: Uppgradera med en beggad propp säger du? Vars får jag tag på en sådan då månne?

Permalänk

@Kvarnis: Enligt ett WMI query jag just gjorde säger datorn att det är ett H87-PLUS kort

Permalänk
Medlem

@carnalito:

Denna cpu nedan passar ditt moderkort (som 4770k), men är lång leveranstid, 4770k finns på tradera också, brukar kosta ca 1000 kr.
Skulle dock avråda att lägga pengar på en gammal plattform, Beg Ryzenpaket minst Ryzen 1200 + moderkort, minnen är att föredra.

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Annat hade det varit med en K processor.

Har fan för mig att jag köpte en K processor!? Här är specen iaf;

* Processor Number - Intel® Core™ i5-4670 Processor
* Test TDP - 84W
* Cores/ Threads - 4 / 4
* CPU Base Freq (GHz) - 3.4
* Max Turbo Freq (GHz) - 3.8
* DDR3 (MHz) - 1333/1600
* L3 Cache - 6MB
* Intel® HD Graphics - 4600
* Intel® Wireless Display - Yes
* Graphics Max Dynamic Frequency - up to 1200MHz
* Intel® Hyper-threading Technology - No
* Intel® Advanced Vector Extensions (AVX) - Yes
* Intel® Quick Sync Video - Yes
* Intel® vPro / TXT / VT-d / Intel® SIPP - Yes
* Intel® AES-NI - Yes
* Intel® Virtualization Technology - Yes
* PCI Express 3.0 - Yes
* Package - LGA-1150

Permalänk
Medlem
Skrivet av carnalito:

Har fan för mig att jag köpte en K processor!? Här är specen iaf;

* Processor Number - Intel® Core™ i5-4670 Processor
* Test TDP - 84W
* Cores/ Threads - 4 / 4
* CPU Base Freq (GHz) - 3.4
* Max Turbo Freq (GHz) - 3.8
* DDR3 (MHz) - 1333/1600
* L3 Cache - 6MB
* Intel® HD Graphics - 4600
* Intel® Wireless Display - Yes
* Graphics Max Dynamic Frequency - up to 1200MHz
* Intel® Hyper-threading Technology - No
* Intel® Advanced Vector Extensions (AVX) - Yes
* Intel® Quick Sync Video - Yes
* Intel® vPro / TXT / VT-d / Intel® SIPP - Yes
* Intel® AES-NI - Yes
* Intel® Virtualization Technology - Yes
* PCI Express 3.0 - Yes
* Package - LGA-1150

Vad heter ditt moderkort?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@carnalito: Jag hade kört på Palit Gefore GTX 1650 Super StormX. Drar så lite ström så drar du ner fläktkurvan är det tyst nog.

Processorer finns enklast på Tradera. Annars SweClockers Marknad, Blocket, Facebook Marketplace m.m.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av carnalito:

Har fan för mig att jag köpte en K processor!? Här är specen iaf;

* Processor Number - Intel® Core™ i5-4670 Processor
* Test TDP - 84W
* Cores/ Threads - 4 / 4
* CPU Base Freq (GHz) - 3.4
* Max Turbo Freq (GHz) - 3.8
* DDR3 (MHz) - 1333/1600
* L3 Cache - 6MB
* Intel® HD Graphics - 4600
* Intel® Wireless Display - Yes
* Graphics Max Dynamic Frequency - up to 1200MHz
* Intel® Hyper-threading Technology - No
* Intel® Advanced Vector Extensions (AVX) - Yes
* Intel® Quick Sync Video - Yes
* Intel® vPro / TXT / VT-d / Intel® SIPP - Yes
* Intel® AES-NI - Yes
* Intel® Virtualization Technology - Yes
* PCI Express 3.0 - Yes
* Package - LGA-1150

Ingen aning vart du finner denna info, ser ut som från en hemsida,
Högerklicka på din windowsflagga, välj "system" och där står processor, jag har samma med K och står K där.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Niivpzi:

Ingen aning vart du finner denna info, ser ut som från en hemsida,
Högerklicka på din windowsflagga, välj "system" och där står processor, jag har samma med K och står K där.

Jo, jag vet Det står ej K men jag hade för mig att jag köpte en K propp, men inte ens i "annonsen" stog det ju K så uppenbarligen inte.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Vad heter ditt moderkort?

H87-PLUS, det är ett asus kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

https://komponentkoll.se/bild/xArqh.png

Alternativt
Begagnad i7 4770K/4790K
+

Lägre pris/prestanda blir det väl ändå?
Men ja. Speciellt för det priset är det bäst prestanda/krona.
https://i.redd.it/dexfyrc9c7541.png

Alltid jobbigt och ger inte särskilt stor prestandaökning. Inte värt pengarna för en kylare.
Annat hade det varit med en K processor.

Just det, skrev det i all hast. Tack, justerat!

Permalänk

Jag kanske ska tillägga att power supply är ett Fractal Design PowerSupply (PSU) Newton R3 600W.

Nu har jag kollat runt lite hur mina möjligheter ser ut att inhandla prylar (Jag bor inte i Sverige just nu och landet jag bor i har inte lika fet tech standard)

Detta har jag knåpat ihop på amazon.de

Intel Xeon E3-1270V3 CPU (3.5GHz, 4 Core, 8 Threads, 8MB Cache, LGA1150 Socket, Box)
€99.10

Palit GeForce GTX 1650 StormX OC 4GB GDDR5 Graphics Card - GeForce GTX 1650 - 4 GB GDDR5 - 128 bit - 4096 x 2160 pixels - PCI Express x16 3.0
€169.42

€268.52 totalt.

Känns rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carnalito:

H87-PLUS, det är ett asus kort.

Det är ju inget Z-kort, så jag vet inte om ditt moderkort stödjer överklockning.

Skrivet av carnalito:

Jag kanske ska tillägga att power supply är ett Fractal Design PowerSupply (PSU) Newton R3 600W.

Nu har jag kollat runt lite hur mina möjligheter ser ut att inhandla prylar (Jag bor inte i Sverige just nu och landet jag bor i har inte lika fet tech standard)

Detta har jag knåpat ihop på amazon.de

Intel Xeon E3-1270V3 CPU (3.5GHz, 4 Core, 8 Threads, 8MB Cache, LGA1150 Socket, Box)
€99.10

Palit GeForce GTX 1650 StormX OC 4GB GDDR5 Graphics Card - GeForce GTX 1650 - 4 GB GDDR5 - 128 bit - 4096 x 2160 pixels - PCI Express x16 3.0
€169.42

€268.52 totalt.

Känns rimligt?

https://www.asus.com/us/Motherboards/H87PLUS/HelpDesk_CPU/
Har då stöd för CPU enligt den här dokumentationen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carnalito:

Jag kanske ska tillägga att power supply är ett Fractal Design PowerSupply (PSU) Newton R3 600W.

Nu har jag kollat runt lite hur mina möjligheter ser ut att inhandla prylar (Jag bor inte i Sverige just nu och landet jag bor i har inte lika fet tech standard)

Detta har jag knåpat ihop på amazon.de

Intel Xeon E3-1270V3 CPU (3.5GHz, 4 Core, 8 Threads, 8MB Cache, LGA1150 Socket, Box)
€99.10

Palit GeForce GTX 1650 StormX OC 4GB GDDR5 Graphics Card - GeForce GTX 1650 - 4 GB GDDR5 - 128 bit - 4096 x 2160 pixels - PCI Express x16 3.0
€169.42

€268.52 totalt.

Känns rimligt?

Fel kort! Det ska vara 1650 SUPER som är betydligt bättre än vanliga 1650 (Nvidias product line är lite svårorienterad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av carnalito:

Jo, jag vet Det står ej K men jag hade för mig att jag köpte en K propp, men inte ens i "annonsen" stog det ju K så uppenbarligen inte.

Den enda skillnaden mellan 4670 och 4670K är att 4670K går att överklocka, i övrigt har de samma klockfrekvens och allting. Och eftersom ditt moderkort ändå inte stödjer överklockning så spelar det ingen roll vilken av dem du har.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av T4kti:

Fel kort! Det ska vara 1650 SUPER som är betydligt bättre än vanliga 1650 (Nvidias product line är lite svårorienterad).

Tack! Om Palits GTX kort låter mindre än KFA2 är det värt 10 euro för mig.

men då landar vi i 188 + 99 euro för proppen och kortet = 287 euro

Frågan är om att köra på ett GTX 1660 Super för 242 euro istället för ovan ger mer prestanda för pengarna?

Permalänk
Medlem

@carnalito:

Kommer nog ge mer prestanda i vissa spel o lite mindre i andra där 4 trådar är för lite.
Hade nog köpt 1660 super sen sparat pengar till ryzen när baldurs gate kommer, du kommer kunna spela många spel på high/ultra med din i5 och 1660 super.

Permalänk

@Kvarnis: Musik för mina öron genom mina ogön då. Slipper ja mecka in en propp också

Permalänk

OK, vad är kontentan ? jag köper ett GTX 1660 Super och inget mer då? @Kvarnis är ju uppenbarligen ombord på detta spår, har någon annan någon åsikt förutom denna? @Eric Hjalmarsson: tex.

Om ja, "vi kör på ett 1660 GTX Super och inget annat!!!!!!!!!!!!", vilket är är det tystaste korter jag kan hitta isf? Vorde sjukt najs med ett kort man kan dra upp och ner max frekvenser, lägga upp olika profiler på osv. (detta kanske är självklarheter dessa dagar)

Permalänk
Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@carnalito: GTX 1660 Super låter som en bra plan. Någon gång kommer processorn dock behöva uppgraderas, men det kan ju vänta.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av carnalito:

OK, vad är kontentan ? jag köper ett GTX 1660 Super och inget mer då? @eXtranj3rO är ju uppenbarligen ombord på detta spår, har någon annan någon åsikt förutom denna? @Eric Hjalmarsson: tex.

Om ja, "vi kör på ett 1660 GTX Super och inget annat!!!!!!!!!!!!", vilket är är det tystaste korter jag kan hitta isf? Vorde sjukt najs med ett kort man kan dra upp och ner max frekvenser, lägga upp olika profiler på osv. (detta kanske är självklarheter dessa dagar)

Kör på det!
Går ju alltid att uppdatera processorn senare ifall det skulle behövas.

Permalänk

Så gaming = Super i detta sammanhang? Vad är den egentligen som definierar "Super" korten?