Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför litar du mer på nedstänga Apple än på Google som i allmänhet är mer öppna?

Skrivet av grizzly666:

Apple's hjärntvätt är effektiv!

Ett företag lever på att sälja hårdvara. Ett företag lever på att sälja annonser.
Vilket av de två företagen har mest att vinna på att aggregera data om dig?

Permalänk
Medlem

Tror många surfar runt på diverse sidor och kollar på saker de är intresserade av utan att det fastnar i långtidsminnet. Sen när de flera veckor senare får upp en slumpad annons baserad på något av sakerna man kollat in senaste veckorna så blir de paranoida och tror att någon spioner kollar på dem i kikare och avlyssnar deras lägenhet med riktad parabolmikrofon.

Det är inte konstigare än att du ger Google information om vad du är intresserad av genom din online-aktivitet och Google skräddarsyr därför annonser efter det. Varesig du kommer ihåg att du surfat in på grönalund eller inte.

Permalänk
Inaktiv

Man får tänkta till lite innan man installerar ”Gratis appar”. Många gånger vill de få tillgång till nästan allt i utbyte. Bra att tänka påt i framtiden alla!

Permalänk
Medlem

Både Apple och Google stödjer protokoll som används för att spåra folk i butiker med hjälp av Bluetooth utöver den spårning som är möjlig med hjälp av gps, wifi/ssid-styrka, platsinformation från telefonoperatörer.

https://www.webfx.com/blog/marketing/geofencing-marketing/amp...
https://developers.google.com/beacons/eddystone
https://en.wikipedia.org/wiki/IBeacon

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

PARANOID kallas det.......

Nej, inte alls. Det finns flera sätt som Google, helt lagligt, kan samla in information kring detta.

1) Platsinformation
2) Godkänd kontroll över mikrofon
3) Godkänd avläsning av text

Det finns ett antal appar där man måste tillåta kontroll av en eller flera av dessa punkter som i sin tur säljer infon till Google. Inget konstigt egentligen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nej, inte alls. Det finns flera sätt som Google, helt lagligt, kan samla in information kring detta.

1) Platsinformation
2) Godkänd kontroll över mikrofon
3) Godkänd avläsning av text

Det finns ett antal appar där man måste tillåta kontroll av en eller flera av dessa punkter som i sin tur säljer infon till Google. Inget konstigt egentligen.

Det svåra är att avgöra vilka appar man faktiskt kan godkänna ha tillgång till dessa. Vem vet, kan man låta swedbank ha tillgång till kameran?

Permalänk

Google övervakar t.ex. mina samtal. Jag gillar inte detta men vad ska man göra? Finns det ens något knep att gå runt all övervakning?

För Två dagar sen sa min kompis "Star Wars" i telefonen. Efter vi lägger på samtalet får jag pushnotis från Imdb.com om en Star Wars serie som dom rekommenderade.

Även mitt kontokort är spårat. Efter jag varit på Systemet köper jag någon för mig helt okänd snaps. Får reklam om den på Facebook direkt efter.

Detta händer väldigt ofta.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av clnr:

Ett företag lever på att sälja hårdvara. Ett företag lever på att sälja annonser.
Vilket av de två företagen har mest att vinna på att aggregera data om dig?

Google säljer också hårdvara.
Betydande del av Apples inkomster är från annat än hårdvara.
Apple spionerar lika mycket.

Skrivet av Ninotramp:

Google övervakar t.ex. mina samtal. Jag gillar inte detta men vad ska man göra? Finns det ens något knep att gå runt all övervakning?

För Två dagar sen sa min kompis "Star Wars" i telefonen. Efter vi lägger på samtalet får jag pushnotis från Imdb.com om en Star Wars serie som dom rekommenderade.

Även mitt kontokort är spårat. Efter jag varit på Systemet köper jag någon för mig helt okänd snaps. Får reklam om den på Facebook direkt efter.

Detta händer väldigt ofta.

Eller så är det för att folk i din åldersgrupp och användningsmönster gärna tittar på Star Wars-serien och köper snapsen
Du kanske har fått reklam om snapsen 17 ggr tidigare, bara det att du inte lagt märke till det förrän efter du köpte den.

Visst samlar dom in data om allt du gör på telefonen, men att spionera på samtal och skicka reklam från detta tror jag inte är särskilt gångbart.

Google har inte tillgång till dina kortköp, såvida du inte använder t ex Chrome att beställa något.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall man kartlägger alla sina köp och alla sina samtalsämnen..

...så får man inte så mycket liv.

Men då kanske man märker hur otroligt sällan det faktiskt stämmer överens. Bara att man så väldigt väl minns de där gångerna det råkade bli ett sammanträffande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ninotramp:

Google övervakar t.ex. mina samtal. Jag gillar inte detta men vad ska man göra? Finns det ens något knep att gå runt all övervakning?

För Två dagar sen sa min kompis "Star Wars" i telefonen. Efter vi lägger på samtalet får jag pushnotis från Imdb.com om en Star Wars serie som dom rekommenderade.

Även mitt kontokort är spårat. Efter jag varit på Systemet köper jag någon för mig helt okänd snaps. Får reklam om den på Facebook direkt efter.

Detta händer väldigt ofta.

Vilka produkter du köper skickas inte ens till banken, bara totalsumma, tid och butik. Så hur skulle Facebook få veta det?

Det kanske är nån grej i din åldersgrupp just nu, att man glor på star wars och hinkar snaps?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Att ordet PARANOID innehåller alla bokstäver för ANDROID är inte en slump!

Har du några andra appar på telefonen?

Jo det klart. Swish, BankID, outlook, blocket för att nämna några.

Det är inte så att jag får mardrömmar att någon ev. lyssnar av min telefon utan var mest intresserad av om någon annan upplevt samma sak.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Vilka produkter du köper skickas inte ens till banken, bara totalsumma, tid och butik. Så hur skulle Facebook få veta det?

Det kanske är nån grej i din åldersgrupp just nu, att man glor på star wars och hinkar snaps?

Men lite konstigt är det. Avslutade precis ett samtal med en vän och vi diskuterade om han ska välja och serva bilen på Mekonomen eller annat ställe. Nu fick jag reklam på Facebook om att serva bilen på Mekonomen. 👍😏😏

Nu fick jag även reklam från någon grej i orten Ljungby där han ville serva bilen. Jag är aldrig i Ljungby har aldrig sökt på det. Reklamen var om en barnmorska som får kritik för mamman fick föda på gräsmattan.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Ninotramp:

Finns det ens något knep att gå runt all övervakning?

  • LineageOS

  • GrapheneOS

    Skrivet av Edward:

    If I were configuring a smartphone today, I'd use Daniel Micay's GrapheneOS as the base operating system.

  • Knapptelefon

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Det svåra är att avgöra vilka appar man faktiskt kan godkänna ha tillgång till dessa. Vem vet, kan man låta swedbank ha tillgång till kameran?

Det enkla svaret är: Ingen. Om du inte vill att det ska åka vidare.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Som flera andra skrivit tror jag också det handlar om platsinformation snarare än avläsning av sms eller avlyssning av samtal.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Nix det är inte bara du. Satt med kollegor på jobbet och snackade om att det hade varit kul att köra Go-Kart. Går in på instagram och ser gokart reklam. Slump? har hänt liknande saker flera gånger, både mig och vänner.

Så ja, någon lyssnar väl. Har inte haft något att göra med plats för min del

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TimeCommando:

Nix det är inte bara du. Satt med kollegor på jobbet och snackade om att det hade varit kul att köra Go-Kart. Går in på instagram och ser gokart reklam. Slump? har hänt liknande saker flera gånger, både mig och vänner.

Så ja, någon lyssnar väl. Har inte haft något att göra med plats för min del

Det skulle draina batteriet och datapotten så fort att det skulle märkas tydligt om någon app analyserade allt du sa och skickade det till illuminati. Det är därför det är så osannolikt, ihop med att företaget bakom appen skulle vara totalt körda om det kom ut. De skulle bli åtalade i flertalet länder och stämda i resten. Så nä, inte troligt alls.

Vad som är troligt är att någon av dina kollegor sökte efter gokart på nätet och därför får du se den reklamen eftersom ni är på samma nät, vänner på facebook, på samma fysiska plats eller har någon annan koppling som gör det sannolikt att du kan vara lite mer intresserad av gokart än genomsnittet av befolkningen.

Eller så är det bara #18393217

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ninotramp:

Nu fick jag även reklam från någon grej i orten Ljungby där han ville serva bilen. Jag är aldrig i Ljungby har aldrig sökt på det. Reklamen var om en barnmorska som får kritik för mamman fick föda på gräsmattan.

Och ifall du fått reklaminfo rörande en kritiserad barnmoska i Svärdsjö? Hade du ens kommit ihåg det då? Eller reagerade du på Ljungby för att du nyligen pratade om Ljungby och orten var en del av ditt närminne?

Jag får Facebookreklam från Mekonomen. Har vare sig bil, körkort eller intresse för bilar som gör att jag söker information om bilar på nätet. Men jag tillhör demografin och det är däckbytarsäsong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

en gammal nokia 3310 börjar bli mer och mer lockande igen...

Kombinerat med en iPod för musiken

Permalänk
Avstängd

Det fungerar ju även helt tvärtom ibland.

Jag får konstant reklam om någon "Lace Laboratory" på FB där man ska köpa snygga och lyxiga underkläder till sin flickvän.

Jag är singel.. Vilket FB är väl medveten om så ibland har jag svårt att följa med i svängarna på deras "riktade" reklam.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv

Jag är förvånad över att så många är förvånade ;). Stäng av platsinformation, riktad reklam, använd adblockers (ja även på sweclockers, kolla deras 3e parts cookies, inte att leka med), byt sökmotor - rekommenderar duckduckgo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det skulle draina batteriet och datapotten så fort att det skulle märkas tydligt om någon app analyserade allt du sa och skickade det till illuminati. Det är därför det är så osannolikt, ihop med att företaget bakom appen skulle vara totalt körda om det kom ut. De skulle bli åtalade i flertalet länder och stämda i resten. Så nä, inte troligt alls.

Vad som är troligt är att någon av dina kollegor sökte efter gokart på nätet och därför får du se den reklamen eftersom ni är på samma nät, vänner på facebook, på samma fysiska plats eller har någon annan koppling som gör det sannolikt att du kan vara lite mer intresserad av gokart än genomsnittet av befolkningen.

Eller så är det bara #18393217

Jag har absolut ingen aning om hur det funkar och bryr mig inte heller för den delen, haha. Men nix, det var ingen av oss som googlade på det. Det dök upp som en sponsrad annons på Instagram så fort jag tog upp telefonen och gick in

Permalänk

Är det inte så att algoritmerna är utformade för att förutse ditt beteende? Dvs du behöver inte googla specifikt på en grej för att få fram reklam om det. Räcker att man är i samma context som ngn annan för att få reklam om något som man helst plötsligt "tänkte på".

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk

Då måste ju platsinformation reggat att min syrra sprang runt på VVS firmor. Säljer Apple den till Google?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS