Tråden för oss som gillar Whiskey/Whisky

Permalänk
Föredetting

@FallenSegway - jag hade nog spanat på Amrut, ska du ha en riktigt bra Kavalan får du slanta upp för en Solist, och de är lite för dyra i Sverige.

Amrut Fusion hade nog varit mitt val inom budget och kravspec, om jag ska vara specifik. Teerenpeli 10 är jag rätt nyfiken på också, men en halvliter på 43% för 953:- känns lite överdrivet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

@FallenSegway - jag hade nog spanat på Amrut, ska du ha en riktigt bra Kavalan får du slanta upp för en Solist, och de är lite för dyra i Sverige.

Amrut Fusion hade nog varit mitt val inom budget och kravspec, om jag ska vara specifik. Teerenpeli 10 är jag rätt nyfiken på också, men en halvliter på 43% för 953:- känns lite överdrivet.

Kul att du nämner just Amrut Fusion då jag tidigare la en beställning på den!

Jag förväntar mig en lång leveranstid men återkommer med ett omdöme.

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Någon som provat Oban Distillers edition 2019?

Jag gjorde slut på en Oban distillers edition för några veckor sen, men gissar det var 2018 edition. Har tyvärr inte kvar flaskan så jag kan dubbelkolla!

Det var länge sen jag drack vanliga Oban, och jag föredrar normalt rökiga islay, så jag upplevde den ganska snäll
God, relativt lättdrucken, men för lite rök/tjära/hav etc för att vara riktigt min stil.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen ingenting om whisky, brukar ibland köpa billigaste sorten att blanda "whisky-punsch" med (typ 50/50 med punsch). Det är något jag gillar med whiskysmak men tycker det även brukar följa med en hemsk bismak som gör att det blir så beskt och snudd på triggande av kräkreflex, det eländet tar punschen bort. För att ens få i mig whisky i ren form har jag fått lov att svepa för att slippa smaken...

Fick dock en Loch Lomond 15 av min mor när jag fyllde år förra veckan och jag tänkte att jag måste ju i alla fall prova den som den är i sin rena form. Döm av min förvåning att det var ju faktiskt drickbart, och kanske till och med en smula gott. Jag blev helt paff. Kanske har mina smaklökar mognat, eller så smakar denna sort mildare på något vis. Kul var det i alla fall!

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Nu har två sista flaskor kommit idag! House Targaryen och House Tyrell! Skönt känsla man ha alla 8 flaskor när jag fick veta sent att det fanns i Sverige. Så jag kollade överallt i systembolaget men det fanns få antal kvar då.. Beställde en flaskor från Amazon.de.. aldrig mer xD Köpte en del från Island, Tyskland och kryssning. Dock Island var det mer dyrare.

https://i.imgur.com/CEyYJmI.jpg
https://i.imgur.com/vgGmwe2.jpg

För den som vill ha hela serien kan ni köpa den här. https://www.vildmedvin.se/spiritus/whisky/game-of-thrones-whi...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meantek:

@FallenSegway - jag hade nog spanat på Amrut, ska du ha en riktigt bra Kavalan får du slanta upp för en Solist, och de är lite för dyra i Sverige.

Amrut Fusion hade nog varit mitt val inom budget och kravspec, om jag ska vara specifik. Teerenpeli 10 är jag rätt nyfiken på också, men en halvliter på 43% för 953:- känns lite överdrivet.

Än om jag tycker att Kavalan Solist serien är en bra whiskey är den lite för elegant för min smak. Utan rökiga och oljiga inslag blir den högre alkoholhalten något stickig. Nu är det ju trots allt många som föredrar denna typ av whiskey eller steget än elegantare kanske en kvalitativ japansk whiskey, och då är Kavalan definitivt ett intressant val.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Kavalan kanske vore något? (från Taiwan)

Överraskande bra malt som vunnit många priser, finns från dryga 700 kr på bolaget.

Eller Amrut från Indien?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Meantek:

@FallenSegway - jag hade nog spanat på Amrut, ska du ha en riktigt bra Kavalan får du slanta upp för en Solist, och de är lite för dyra i Sverige.

Amrut Fusion hade nog varit mitt val inom budget och kravspec, om jag ska vara specifik. Teerenpeli 10 är jag rätt nyfiken på också, men en halvliter på 43% för 953:- känns lite överdrivet.

För ett par veckor sen trillade flaskan ner i brevlådan.

Trevlig dryck med en fruktig karaktär, extra sting av rökighet på slutet som höjer upplevelsen. Jag får erkänna att jag är imponerad utav kvalitén.

Betyg: Stark 4/5.

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenSegway:

För ett par veckor sen trillade flaskan ner i brevlådan.

Vilken av dem? Amrut Fusion?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Köpte hem lite sampel. Bland annat det här: https://tjederswhisky.se/tva-privatfat-fran-bruichladdich-dis...

Det var bland det bästa jag druckit än så länge. Innan sampel var slut, hade jag lyckats få tag på 1flaska😍. Letade lite till å hitta en till, så nu står 2st dragon killer hemma. Å väntas på att bli knäckta å njuta

Permalänk
Medlem

Har ni något tips på webbshop där man kan beställa whiskey till hyfsade priser? Såg att någon nämnt Master of Malt men de levererar inte till Sverige i rådande tider. Såg riktigt trevliga priser förra veckan på Amazon.de men de verkar inte heller skeppa till Sverige.

Permalänk
Föredetting

Här var det inte livat. Sitter hemma med ont i halsen och kom ihåg att whisky är bra till mycket. Har jobbat mig fram till Octomore 9.1, det var ett tag sedan sist. Känns väl lite skevt att gurgla den som munskölj, men den är stark nog i alla fall.

Var dessutom mycket mer kvar i flaskan än väntat, så jag hällde upp typ 6 cl. Nåja, blir nog bra det här.

Skrivet av Viktorph:

Har ni något tips på webbshop där man kan beställa whiskey till hyfsade priser? Såg att någon nämnt Master of Malt men de levererar inte till Sverige i rådande tider. Såg riktigt trevliga priser förra veckan på Amazon.de men de verkar inte heller skeppa till Sverige.

Jag köper mest krånglig whisky, men om du kollar på exempelvis Whiskybase hittar du länkar till butiker för varje enskild whisky. Finns många mindre lokala centraleuropeiska handlare upplagda, de flesta tillräckligt små för att flyga under radarn vid leveranser till Sverige.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Provade en Loch Lomond Peated Single malt då jag oftast gillar rökigt.. Men ingen favvo för min del!
Den har lite metallisk rökighet, men inget som ger mervärde...Och som helhet skulle den nog lika gärna kunnat vara en semipåkostad blended. Not great, not terrible.
Hyfsat billig dock! Duger nog som hostmedicin

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit särskilt förtjust i whiskey då jag inte gillar den skarpa smaken, rökigheten o.s.v. Men för några veckor sedan prövade jag Bourbon för första gången, och det tyckte jag faktiskt var riktigt gott. De hade dock en helt annan karaktär än de whiskeys från Skottland, Irland o.s.v. jag provat tidigare. Mer vanilj, brunsocker, nötter, knäck o.s.v. än rök och tjära. De märken jag provade var Jim Beam och Maker's Mark, så inga märkvärdiga saker vad jag förstått.

Finns det något speciellt man ska titta efter om man gillar den smaken snarare än mer traditionellt rökig whiskey? Finns det destillerier närmare hemmaplan (Sverige, Skottland o.s.v.) som producerar liknande saker eller är det "Amerikansk smörja" som gäller?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Det heter såklart "Whiskey" [wiski]!

Permalänk
Medlem

Beror väl på i vilket land man bor i hur whisky stavas...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Har aldrig varit särskilt förtjust i whiskey då jag inte gillar den skarpa smaken, rökigheten o.s.v. Men för några veckor sedan prövade jag Bourbon för första gången, och det tyckte jag faktiskt var riktigt gott. De hade dock en helt annan karaktär än de whiskeys från Skottland, Irland o.s.v. jag provat tidigare. Mer vanilj, brunsocker, nötter, knäck o.s.v. än rök och tjära. De märken jag provade var Jim Beam och Maker's Mark, så inga märkvärdiga saker vad jag förstått.

Finns det något speciellt man ska titta efter om man gillar den smaken snarare än mer traditionellt rökig whiskey? Finns det destillerier närmare hemmaplan (Sverige, Skottland o.s.v.) som producerar liknande saker eller är det "Amerikansk smörja" som gäller?

Finns gott om orökiga skotska whiskys. Själv har jag inte lärt mig dricka rökig whisky än. Några jag uppskattar är Glengoyne (18 år, cask strength, legacy m.m.) Balvenie har en som heter carribean cask, den är lagrad en del av tiden på romfat, så man får lite romfeeling av den, kan nog passa det du beskriver.
Billigare så tycker jag att mackmyra är helt okej

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

På tema av namngivningen av dylika trådar, ni ska inte döpa om denna till 'SweFyllon' ?

Nåja, ontopic; jag har tidigare mest fastnat för rom, typ Diplomatico. I helgen drack jag dock en whiskey jag uppskattade, en Nikka (from the barrel). Har ni några tips / råd på andra liknande, som kan passa om man uppskattade den?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av Tickles:

Beror väl på i vilket land man bor i hur whisky stavas...

Tänkte precis skriva det
Lite beroende på land/typ av dryck.

För dom intresserade kan man läsa mer tex här: https://www.scotchwhiskyexperience.co.uk/about-whisky/whisky-...

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem

Missade "ja" svaret. Fick jag rösta om så hade jag vaöt "ja"

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Köper i princip bara Laphroaig, som jag sedan gör whisky sour på

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Har faktiskt två helt skilda whiskey sorter. Den ena är den rökiga Lagavulin, den andra är lena Yamazaki. Lagavulin passar bäst framför en varm brasa medan Yamazaki passar fint utomhus en ljummen kväll.

Farsan äger även en whiskey som jag inte minns namnet på som kommer bli väldigt trevlig att smaka när den väl öppnas. Det är en 21 årig som ligger och skvalpar i en blåglaserad keramikflaska. Tydligen ska den stått minst 20 år hos hans föräldrar innan dem gick bort, börjar närma sig 50 år

EDIT: Mackmyra preludium 5 är fin, men tycker inte deras "ordinarie" är ngt att lägga ut så mycket pengar för.

Gissar på att det är Chivas Royal Salute 21

Permalänk
Medlem

Chivas Regal sviker aldrig.

Permalänk
Medlem

There is Laphroaig, then there is whiskey

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Någon mer som uppskattar Deanston 12yo?
Blivit en favorit dom senaste åren. Inte speciellt dyr på sina 499kr heller!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk

Riktig whisky = skotsk single malt, stavas whisky

Låtsas whiskey = allt annat som påminner om ovanstående men göra nån annanstans, stavas whiskey

🥃 😃

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Nytjärad brygga så Whisky lukta och smaka detsamma.
Min favorit än så länge är inget annat en:
OCTOMORE
10.2

Dyr sådan men värd varenda krona.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Nikka from the barrel är värd pengarna.

Hibiki - påminner mkt om nikka from the barrel om man frågar mig. Sitter på en 17 åring men den kostar väl hutlöst mkt numera. Kör på masters select, den gör sitt den också!

Samt "Whisky"

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Det heter Whiskas om katten får rösta

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Fast egentligen är väl såväl whisky som whiskey rätt. Olika drycker med olika ursprung bara

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har för mig att där finns en regel för när det stavas med e och utan!

I länder som börjar på vokal (usa, irland) ska det vara med e.

I länder som börjar på konsonant ska det vara utan.

Någon som kan bekräfta/dementera? Finns där ens fler länder som stavar med e?