Can't find any device / randig skärm / Kan ej boota Windows

Permalänk

Can't find any device / randig skärm / Kan ej boota Windows

Hallå allesammans.
För cirka året sedan så fick jag min flickväns stationära att totalt ge upp.
Jag minns i dagsläget inte exakt vad som utlöste problemet men jag minns att det handlade om mjukvara. En icke tillförlitlig installation eller något sådant.
Sedan dess har den bara stått i väntan på service. Nu har hon bett mig att kika på den och... Ja ni, jag har ingen aning.

Den vill inte boota Windows och skärmen glitchar helt bananas.
"Can't find any device" står det i bios.
Har provat installera om Windows, men den kommer tillbaka till samma problem.

Jag har svårt att se hur vad jag tror är ett HDD problem hänger ihop med de grafiska glitcharna.

Flickvännens största rädsla är att alla foton på hårddisken ska gå förlorade, så jag vet inte hur mycket jag vågar göra på egen hand med mig ytterst ringa kunskap.

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i5-2500 3.30GHZ
Processorkylare: ?
Moderkort: ASUS p8h61 pro
Minne: 8192MB 1333 MHz
Grafikkort: ?
Hårddisk: WDC WD5000AAKX-001CA0
Nätaggregat: ?
Övrig kylning: ?
Övriga komponenter: ?
Temperaturer: +42C CPU +26MB

Ber om ursäkt för alla frågetecken. Kan inte ta reda på så mycket mer just nu.

Här följer en mängd skärmfoton:

Permalänk
Medlem

Försök ingenting utan ta kontakt med någon som kan läsa ut data från hårddisken i en annan dator och lägga över det på en usb-disk eller liknande.

Ta gärna hjälp av en mer kunnig person som inte direkt låter windows reparera disken och säger 'oj den formaterades visst'

Det finns också live-linux som du kan lägga in på en usb-sticka och undersöka filsystemet på datorn.

Permalänk
Medlem

@Machinepriest:
Det finns troligen flera fel, bilderna du visar upp är från uppstarten av maskinen.
Troligen ett trasigt grafikkort, förutsatt att du valt rätt kontakter för skärmen i bak.
(En del maskiner har både intern och extern grafik, du ska använda den externa i så fall (om det finns).
Intern=på moderkortet, extern=separat grafikkort)
Att Windows inte drar igång kan bero på att möjligen någonting i Windows-systemet gått sönder.
(Kan vara en trasig dll eller trasiga block på disken.)

Jag skulle testa med att byta ut grafikkortet och försöka starta Windows i felsäkert läge.
Går den igång är det läge att kopiera ut det som ska vara kvar, typ bilder och så.

När detta är gjort kan man testa att installera om systemet.

Permalänk

Jag lyckades boota I felsäkert läge till slut. Filerna ser ut att vara intakta så nästa steg är väl att slänga över dem på extern lagring och lämna in den.

Permalänk
Avstängd

Det kostar nog mer att lämna in datorn än vad den är värd så kanske bättre att titta på någon bättre begagnad till tjejen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Machinepriest:
Hur såg skärmen ut i felsäkert läge?

Permalänk
Skrivet av lassesjo:

@Machinepriest:
Hur såg skärmen ut i felsäkert läge?

Den var lika randig.
Jag drog över alla viktiga filer på en extern disk och körde en total formatering.
Samma problem. Kan inte boota Windows normalt och skärmen är full av horisontella ränder.

Permalänk
Medlem

@Machinepriest: ...den var lika randig...
Jag gissar att ditt grafikkort är kaputt, kan du inte testa med ett annat.
Vad har du för kort, kolla i Windows systeminfo?
Kan du låna något annat och testa med eller så?
Det är det som stör så maskinen inte kommer upp som den ska.
Om du kollar på grafik-kortet så har du troligen kondensatorer (små runda torn) på kortet som är aningen uppsvällda (dvs. toppen är inte platt utan buktar uppåt, dessa måste bytas för att det ska fungera).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Machinepriest:

Den var lika randig.
Jag drog över alla viktiga filer på en extern disk och körde en total formatering.
Samma problem. Kan inte boota Windows normalt och skärmen är full av horisontella ränder.

i5-2500 har inbyggd grafik, hur ser det ut om du använder den?