HP Spectre x360 13 tum 2 in 1 + eGPU

Permalänk
Medlem

HP Spectre x360 13 tum 2 in 1 + eGPU

Funderar på att försöka få till en bra kombination av liten och smidig laptop men som samtidigt kan fungera som speldator genom att koppla den via eGPU. Har hittat följande laptop för detta

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=8BH23E...

Men frågan är om den kommer funka bra som speldator med eGPU och vilken lösning för eGPU + vilket grafikkort bör jag välja? Behöver ingen värsting-performance men framförallt så kan jag ingenting on eGPU så jag vill ha minsta möjliga strul för att få det att funka.

Så vad skall jag tänka på och vad skall jag välja?

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet med tunna datorer är kylningen, de klarar oftast bara kortare stötar av hög prestanda innan de klockar ner sig pga värme som de inte hinner göra av med tillräckligt fort.

Vid normalt arbete är det inga problem, men när du spelar vill du i regel ha fullt cpu-utnyttjande under ett par timmar. Du kan kolla på http://egpu.io om någon använder den modell du tänkt med gott resultat och även vilka andra laptops som kan vara lämpliga.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Tack för tipset med länken, hittade ett antal byggen med tidigare generationer av Spectre x360 som verkar funkat bra. Den fanns även med i deras rekommenderade lista över laptops för April månad.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har erfarenhet av externa GPU lösningar. Efter att ha läst en del så verkar det relativt bra men samtidigt en del pill och strul med drivrutiner och möjligtvis problem om man allt för ofta skall koppla in respektive ur från laptopen.

Någon som har tips på relativt problemfria på chassi+gpu kort eller rent av paketlösningar? Verkar ha funnits en gaming box från Auros men den verkar inte vara så aktuell längre.

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att jag har ett presentkort på Amazon(värde 400 euro) som jag hade tänkt jag kunde använda för antingen egpu box, grafikkort eller en paketlösning. Vilken del är bästa att köpa i Sverige respektive Amazon.de? Spelar det alls någon roll?