Köpa nya fläktar - behöver jag byta kablar?

Permalänk

Köpa nya fläktar - behöver jag byta kablar?

Hej, det är jag igen.

Det är så att jag har köpt en begagnad dator och vill gärna byta två fläktar då de låter för högt.

Men när jag kollade runt i datorn så märkte jag han som jag köpte den ifrån har förgreningskablar och sånt så jag blev lite förvirrad.
Förgreningskabeln[/url]

Just nu har jag dessa två fläktar:
Crosair
Fläkt 1

Artic
Fläkt 2Fläkt 2
Artic fläkten har 3 pins men använder endast två sticken, förklara mer på min paint bild jag gjort. Den fläkten jag vill köpa har 4 pins Fläkten jag vill köpa

Paint bild på hur upplägget ser ut https://imgur.com/a/Y3c2XT9
https://imgur.com/a/SxCKwK6
Som ni ser i fläkt 2 så är det 3 silver pins och kontakten har tre hål men endast 2 hål används med tre 2 pins den tredje pinen och tredje hålet används inte. Kommer jag behöva byta förgreningskabel om jag köper den fläkten jag länka med fyra pins?

Och fläkt två har ju 4 pins med 4 hål så allt borde vara normalt där?

Min fråga
Kommer jag kunna koppla in de två nya fläktarna utan att behöva byta förgreningskabel?

Tack.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du använder en förgreningskabel så splittar den bara upp ström och (ifall det är en 4-pin) PWM-styrning. Den sista pinnen är för varvtalsmätning. Moderkortet kommer bara se varvtal för den fläkt du kopplar in som har alla pinnar i.

Kort sagt, ja, du kan byta en 4-pins-fläkt mot en annan 4-pins-fläkt utan problem. Du får vara medveten om att du bara kommer få RPM-värden från den ena fläkten, men det behöver ju inte vara ett problem.

Specifikt den fläkten (Noctua NF-A12x25 5V PWM) du valt är dock ingen särskilt bra idé, den är 5 volt. En datorfläkt ska normalt vara en 12-volts-fläkt. (Det står även i fetstil i specifikationerna på produktsidan du länkade.)

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Om du använder en förgreningskabel så splittar den bara upp ström och (ifall det är en 4-pin) PWM-styrning. Den sista pinnen är för varvtalsmätning. Moderkortet kommer bara se varvtal för den fläkt du kopplar in som har alla pinnar i.

Kort sagt, ja, du kan byta en 4-pins-fläkt mot en annan 4-pins-fläkt utan problem. Du får vara medveten om att du bara kommer få RPM-värden från den ena fläkten, men det behöver ju inte vara ett problem.

Jo exakt det med varvtal lyckades jag lista ut lite innan .

Förstår inte riktigt resten av ditt svar. Men jag har just nu en 4 pin fläkt och en 3 pin fläkt. Kommer jag kunna connecta denna fläkt direkt med kontakten som har 3 silvriga pins i sig utan att göra nåt? En riktig bild jag tagit. bild 1: är den med 4 pins och fyra hål och Bild 2 är den med 3 pins och 3 hål det är denna jag är orolig för kommer jag kunna sätta in nya fläktens kontakt i de tre silvriga pinen i bild två utan att byta förgreningskabel eller nåt annat?

Såg nyss det du la till. Varför är det ingen bra ide? Annars tänkte jag byta bara crosair fläkten med denna https://www.inet.se/produkt/5320632/noctua-nf-a12x25-pwm?utm_... då det är den som låter mycket.

Ända anledningen jag ville byta till de med 5v är för denna annons, tänkte lika gärna

Ledsen om jag är jobbig.

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt, den fläkten du länkat kan du inte ansluta, ty det är en fläkt för 5 volt. Du ska ha en för 12 volt.

Resten av din fråga är jättesvår att följa, det är en massa länkar och bilder överallt utan att jag förstår helheten.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Som sagt, den fläkten du länkat kan du inte ansluta, ty det är en fläkt för 5 volt. Du ska ha en för 12 volt.

Resten av din fråga är jättesvår att följa, det är en massa länkar och bilder överallt utan att jag förstår helheten.

Jo mitt fel.

Funkar det då att byta ut den här Crosair fläkten mot denna som borde bara 12V?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

Funkar det då att byta ut den här Crosair fläkten mot denna som borde bara 12V?

Ja, det fungerar, men kommer troligtvis inte bli särskilt mycket tystare om du bara byter rakt av eftersom de har liknande varvtalsintervall. Corsair ML120 är rätt bra fläktar, så problemet ligger nog inte i fläkten utan hur du styr hastigheten på dem. Lösningen kan vara så enkel som att gå in i BIOS och ställa in en bättre fläktkurva.

Däremot är det kanske inte så lyckat att ha både en 4-pin och en 3-pin fläkt på samma förgreningskabel, det innebär troligtvis att 3-pin fläkten kommer gå på fullt blås hela tiden. Om du bara har ett uttag för chassifläktar på moderkortet så kan det vara en bra idé att byta ut 3-pin fläkten mot en 4-pin, helst en som har liknande specifikationer som den andra 4-pin fläkten eftersom de kommer få samma styrsignal. Har du flera uttag på moderkortet så är det bättre att slopa förgreningskabeln och koppla alla fläktar direkt till moderkortet så att du kan styra dem individuellt.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, det fungerar, men kommer troligtvis inte bli särskilt mycket tystare om du bara byter rakt av eftersom de har liknande varvtalsintervall. Corsair ML120 är rätt bra fläktar, så problemet ligger nog inte i fläkten utan hur du styr hastigheten på dem. Lösningen kan vara så enkel som att gå in i BIOS och ställa in en bättre fläktkurva.

Däremot är det kanske inte så lyckat att ha både en 4-pin och en 3-pin fläkt på samma förgreningskabel, det innebär troligtvis att 3-pin fläkten kommer gå på fullt blås hela tiden. Om du bara har ett uttag för chassifläktar på moderkortet så kan det vara en bra idé att byta ut 3-pin fläkten mot en 4-pin, helst en som har liknande specifikationer som den andra 4-pin fläkten eftersom de kommer få samma styrsignal. Har du flera uttag på moderkortet så är det bättre att slopa förgreningskabeln och koppla alla fläktar direkt till moderkortet så att du kan styra dem individuellt.

hej,

Om du kollar på denna bilden, speciellt på den blåa cirkeln så har jag en 4 silvrig pin kontakt på förgreningskabeln som inte är kopplad till nåt en riktig bild på den med mobilen, jag satt in crosair fläkten där och den funkade kunde även läsa av rpm i speedfan kunde inte det förut (varför?). Så om jag köper en ny 4 pin fläkt kommer jag kunna kunna koppla in i den nya fläkten i den kontakten som var tom utan några problem?. Jag har tyvärr inga fler uttag på moderkortet så jag måste ha en förgreningskabel.

Skulle nocuta fläkten med 12v funka bra med crosair?, då den har mycket lägre ljudnivå.

Permalänk
Medlem

@Fatomen123456: Du har alltså en förgreningskabel med tre kontakter på? Det borde fungera att sätta en fläkt i varje kontakt i så fall.

Att du kunde läsa av hastigheten på fläkten när du kopplade in den på den tomma kontakten är troligtvis för att det är den kontakten som har varvtalspinnen inkopplad. Förgreningskablar brukar vara kopplade så att bara en av kontakterna kan skicka varvtalsinformation till moderkortet, annars skulle det bli helt fel.

Och ja, Noctua-fläkten kommer troligtvis fungera ganska bra tillsammans med Corsair-fläkten eftersom de har liknande högsta hastighet (2000RPM vs. 2400RPM). Med PWM-styrning så får fläktarna en signal som t.ex. säger åt dem att snurra i 50% hastighet, så om man har fläktar med väldigt olika maxhastighet på samma förgreningskabel så kan det bli att en fläkt snurrar för långsamt samtidigt som en annan snurrar för snabbt.

I det här fallet hade det varit bättre om Noctua-fläkten var den med högre maxhastighet, eftersom den kommer vara lite tystare vid samma varvtal som Corsair-fläkten. Du får dock med vad Noctua kallar för en L.N.A.-adapter till Noctua-fläkten som du kan använda för att sänka maxhastigheten på en fläkt, så du skulle kunna sätta den på Corsair-fläkten för att jämna ut hastigheten på dem. Men du får väl testa dig fram.