Permalänk

Göra skrivbord höj & sänkbart

Hej!

Jag har sedan tidigare bordsskivan IKEA GERTON med ink. ben. Jag har dock på senaste (när man varit hemma mycket och suttit vid datorn) upplevt att det hade varit skönt att även kunna stå vid skrivbordet när man pluggar eller spelar. Har därför kollat runt på elektriska ben gärna med minne som kommer ihåg 2-3 olika lägen.

Efter att ha letat runt så hittade jag dessa (iiglo ergo desk frame).

Jag undrar om någon har erfarenhet av dessa eller har andra förslag. Pris runt 3-4k!
Önskar att ha kvar bordsskivan då den endast är inköpt för några månader sedan och är robust.

Alla förslag och tankar uppskattas!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bambububu:

Hej!

Jag har sedan tidigare bordsskivan IKEA GERTON med ink. ben. Jag har dock på senaste (när man varit hemma mycket och suttit vid datorn) upplevt att det hade varit skönt att även kunna stå vid skrivbordet när man pluggar eller spelar. Har därför kollat runt på elektriska ben gärna med minne som kommer ihåg 2-3 olika lägen.

Efter att ha letat runt så hittade jag dessa (iiglo ergo desk frame).

Jag undrar om någon har erfarenhet av dessa eller har andra förslag. Pris runt 3-4k!
Önskar att ha kvar bordsskivan då den endast är inköpt för några månader sedan och är robust.

Alla förslag och tankar uppskattas!

Klurigt läge för det priset du anger så får du ett stå/sitta IKEA-bord i liknande dimensioner som oxå har 10 års garanti medan den du länkat till bara har 24 månaders garanti.

Jag ser ingenting om vilken garanti som tillkommer när du köper elunderredet separat som här: https://www.ikea.com/se/sv/p/bekant-underrede-sitt-sta-f-bord...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

@AplAy: Problemet jag ser är längd. Bordsskivan GERTON är 155x75 cm medans den du länkade är 120x80 cm. Finns en liknande som är 160cm som då blir för stort. Inte den lättaste bredden att hitta till verkar det som. Hittade många på amazon.de som man kan dra ut i olika längder beroende på bordsskiva, tyvärr ingen som skickar till Sverige...

Underredet verkar inte heller ha minne för att kunna ha förinställda höjder, så åker tyvärr bort.

Permalänk
Medlem

https://www.ikea.com/se/sv/cat/ben-underreden-18965/

Om inte Ikea själva har en som passar sin egen bordsskiva så får du väl kontakta dem. Antagligen passar båda 160-modellerna men fråga dem.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Rekordmedlem

Man har ganska lite nytta av ett höjdminne om bordet rör sig snabbt, det tar inte många sekunder att växla mellan sitt och stå på ett Kinnarpsbord och det är också en säkerhetsaspekt att man inte bör ha ett bord som rör sig automatiskt utan man bör ha nån typ av reglage som måste påverkas under hela rörelsen och då kan man lika gärna skippa minnena helt och hållet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bambububu:

Hej!

Jag har sedan tidigare bordsskivan IKEA GERTON med ink. ben. Jag har dock på senaste (när man varit hemma mycket och suttit vid datorn) upplevt att det hade varit skönt att även kunna stå vid skrivbordet när man pluggar eller spelar. Har därför kollat runt på elektriska ben gärna med minne som kommer ihåg 2-3 olika lägen.

Efter att ha letat runt så hittade jag dessa (iiglo ergo desk frame).

Jag undrar om någon har erfarenhet av dessa eller har andra förslag. Pris runt 3-4k!
Önskar att ha kvar bordsskivan då den endast är inköpt för några månader sedan och är robust.

Alla förslag och tankar uppskattas!

Jag köpte förra månaden ett höj och sänkbart underrede som heter RODULF. Ikea är lite kluriga och gömmer "delar" från en del saker i sökresultatet så man man ska tro att man måste köpa med skiva också. men det går jättebra att bara köpa underrede. Det här en liten billigare variant än bekant, med min skiva som är 140x65 cm så tycker jag att det är stabilt. Den har minne också men i det enklaste slaget. (en upp en ner typ) i ditt fall kommer det sticka ut lite mer på sidorna men kommer nog fungera bra ändå.
Lite mått på själva underredet. 121cm brett, stativens djup vid borstskiva 44cm och vid golv 66cm

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av bambububu:

Hej!

Jag har sedan tidigare bordsskivan IKEA GERTON med ink. ben. Jag har dock på senaste (när man varit hemma mycket och suttit vid datorn) upplevt att det hade varit skönt att även kunna stå vid skrivbordet när man pluggar eller spelar. Har därför kollat runt på elektriska ben gärna med minne som kommer ihåg 2-3 olika lägen.

Efter att ha letat runt så hittade jag dessa (iiglo ergo desk frame).

Jag undrar om någon har erfarenhet av dessa eller har andra förslag. Pris runt 3-4k!
Önskar att ha kvar bordsskivan då den endast är inköpt för några månader sedan och är robust.

Alla förslag och tankar uppskattas!

Jag sitter i samma sits som du, hur blev det att du gjorde tillslut?

Permalänk

@s1lvertunga:

Jag har beställt ett IKEA IDÅSEN som levereras om två veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bambububu:

@s1lvertunga:

Jag har beställt ett IKEA IDÅSEN som levereras om två veckor.

Och den fungerar med gerton 155x75cm?
Jag chattade med någon från kundservice och de sa att det bara var benen som var kompatibla, men de kan ju mycket väl ha fel också... eller tänkte du borra egna hål?

Permalänk
Medlem

@bambububu

Var finns du i landet? Jag har två höj- och sänkbara underreden som för närvarande bara står i garaget. Tror båda är Kinnarps, men av olika modeller.

Permalänk

@s1lvertunga: Chattade också med kundservice som sa samma sak. Jag tänker borra egna. Sett folk på youtube som blandar hej vilt så det borde gå bra.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av bambububu:

Ok, lite långt till Gävle med andra ord

Permalänk
Medlem
Skrivet av bambububu:

@s1lvertunga: Chattade också med kundservice som sa samma sak. Jag tänker borra egna. Sett folk på youtube som blandar hej vilt så det borde gå bra.

Jag menar det, det såg inte allt för svårt ut!

Permalänk

@s1lvertunga: Uppdaterar när installationen är klar. Om ca. 2 veckor kommer leveransen med underredet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bambububu:

@s1lvertunga: Chattade också med kundservice som sa samma sak. Jag tänker borra egna. Sett folk på youtube som blandar hej vilt så det borde gå bra.

Tror den sorten underrede du köpte är den mest stabila av alla på IKEA. Det kommer fungera utan problem. Vanliga träskruvar som inte är för långa. T.om med min "ihåliga" skiva så fäste skruvarna bra. Skivan sitter som berget.

Jag har haft många olika skivor och ben till mitt skrivbord. Köpte t.ex ett stort vitt vardagsrumsbord som jag skruvade fast i Galants underrede.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

@Lagers: Ja, läste någonting om att de samarbetade med bättre material/tillverkare för serien IDÅSEN. Vilket reflekterar priset. Ser det dock som en investering för mig själv. Samt att den bör hålla lång tid med bra garanti osv.

Vet du om underredet kommer med skruvar eller är det någonting jag själv måste införskaffa? Kanske kan använda samma som jag har på mina gerton ben nu?

Permalänk

Kan kika om jag har några motorer liggandes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bambububu:

@Lagers: Ja, läste någonting om att de samarbetade med bättre material/tillverkare för serien IDÅSEN. Vilket reflekterar priset. Ser det dock som en investering för mig själv. Samt att den bör hålla lång tid med bra garanti osv.

Vet du om underredet kommer med skruvar eller är det någonting jag själv måste införskaffa? Kanske kan använda samma som jag har på mina gerton ben nu?

Det ser ut som att din skiva är lika tjock som min, och jag använde skruvar från de benen. Men va noga och mät flera gånger innan så du är säker. Vanligtvis så är det bultar som skivan sätts fast med, med förborrade hål i skivan och gängor av plast.

Beskrivningen visar ibland bara fyra fästpunkter och ibland 8 stycken. Om det bara är fyra fästpunkter kanske du kan se om du kan fästa några extra små vilkeljärn jäms med balken i mitten eller på annat sätt. 4 skruv är nog lite för lite tror jag.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Jag har just den bordsskivan och underredet, jag är jättenöjd med dem.
Så här blev resultatet (ursäkta kablarna): https://imgshare.io/image/N6xjBq

Permalänk

Kolla in denna sida också, kampanjpriser på höj- och sänkbara bord!

https://www.dpj.se/46-hoj-och-sankbart-skrivbord

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk

@Mellomgardet: Härligt, då borde det fungera för mig också!

Hur gjorde du med skruvarna för att fästa? Kommer det med underredet eller du har införskaffat andra? Det som oroar mig lite.

Permalänk
Skrivet av bambububu:

Hur gjorde du med skruvarna för att fästa? Kommer det med underredet eller du har införskaffat andra? Det som oroar mig lite.

Det kommer med skruvar som är till för att passa idåsenskivans förborrade hål, vet inte om de funkar.
Men jag använde egna 25 mm-skruvar och brickor.

Permalänk

Så, blev precis klar med installationen. Så himla nöjd!
Mycket stabilt underrede även i stående position.

Har lite mer att fixa i form av snyggare kabeldragning med mera. Men nu njuter jag bara av att vara klar och ha ett höj och sänkbart skrivbord!

För er som vill göra något liknande köpte jag dessa montageskruvar & dessa brickor. För att montera bordsskivan till underredet.

Permalänk
Medlem

@bambububu: Blev ju riktigt bra. Här är lite inspiration till kabeldragningen.

Visar hur jag satt upp grendosan och lister på ena benet. Jag har rätt mycket kablar som du ser. Upp på benet är det en ström, en högtalarkabel och en nätverkskabel.

Grendosan och listerna har jag satt med min nya favorit. Kardborreband som är självhäftande. De sitter rätt hårt och lätt att ta bort sakerna när man ska ändra. Finns på CO Svart eller vit. Så himla bra och smidigt att sätta fast grendosor, lister och allt möjligt.

Lite dåligt tagna bilder på hur jag gjort. Ska flytta ner datorn sedan under skrivbordet så har inte gjort allt perfekt än.

Dold text
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag har länge funderat på att "investera" i ett bra skrivbord och nu kanske är tillfället?

Jag är ute efter Kvalité och Funktion först och pris i andra hand (inom vad jag anser rimliga gränser) och det enda jag hittat är Ikeas Bekant med dom höj och sänkbara benen.

I denna tråd tipsade @Markus1987 om AJ produkter och en kampanj, jag kollade på detta specifik, Svart stativ i Valnöt dpj Interiör Kampanj

Jag är inget Ikea fan om jag skall vara ärlig, vissa saker är bra men överlag är min erfarenhet inte så bra, argument varför jag väljer ikea framför ovan länk?
Länkat skrivbord om man ser filmen på det verkar en solid konstruktion med 2 motorer som kan ta 100 kg och har tvärgående stag med raka ben som inte skymmer eller tar plats och 5 års garanti mot Ikeas 10 år...

Men jag önskar input på, jag tänkte gå på 160 x 80 (4963 kr rea) för att ha gott om utrymme för framtida dubbelmonitor bygge för PC
troligen med sådana där armar/fästen så jag blir av med benen.

Om jag har plats skall jag gå 180 x 80 ( 5038 kr rea) för att ha gott om utrymme?

Jag tycker nog att 4-5000 kr är ok för ett bord och kommer troligen köpa en Herman Miller stol eller en KAB Seating Director, till det kommer byggas en ny stationär PC med troligen 2 monitorer (som jag aldrig haft) för spel och nöje, jag vill ha en snygg plats som är ren och prydlig samt funktionell och inte ser ut som...

Input med argument vore uppskattat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Jag har länge funderat på att "investera" i ett bra skrivbord och nu kanske är tillfället?

Jag är ute efter Kvalité och Funktion först och pris i andra hand (inom vad jag anser rimliga gränser) och det enda jag hittat är Ikeas Bekant med dom höj och sänkbara benen.

I denna tråd tipsade @Markus1987 om AJ produkter och en kampanj, jag kollade på detta specifik, Svart stativ i Valnöt dpj Interiör Kampanj

Jag är inget Ikea fan om jag skall vara ärlig, vissa saker är bra men överlag är min erfarenhet inte så bra, argument varför jag väljer ikea framför ovan länk?
Länkat skrivbord om man ser filmen på det verkar en solid konstruktion med 2 motorer som kan ta 100 kg och har tvärgående stag med raka ben som inte skymmer eller tar plats och 5 års garanti mot Ikeas 10 år...

Men jag önskar input på, jag tänkte gå på 160 x 80 (4963 kr rea) för att ha gott om utrymme för framtida dubbelmonitor bygge för PC
troligen med sådana där armar/fästen så jag blir av med benen.

Om jag har plats skall jag gå 180 x 80 ( 5038 kr rea) för att ha gott om utrymme?

Jag tycker nog att 4-5000 kr är ok för ett bord och kommer troligen köpa en Herman Miller stol eller en KAB Seating Director, till det kommer byggas en ny stationär PC med troligen 2 monitorer (som jag aldrig haft) för spel och nöje, jag vill ha en snygg plats som är ren och prydlig samt funktionell och inte ser ut som...

Input med argument vore uppskattat

Om man tittar på det skrivbordet som du länkade från AJ så ser benen exakt ut som IKEA Rodulf som jag har. Fötterna är lite annolunda, men det som man kan se av bilderna på AJ så är det samma ben. Mitt är tillverkat av Rol Ergo för IKEA, så säkert samma som Direkt interiör köper ifrån.
Mitt är stadigt och jag är nöjd, men finns stadigare, t.ex IDÅSEN från IKEA. Sedan tror jag att kinnarp är riktigt bra skrivbord, men har inte testat kinnarp skrivbord, bara stolarna.

Edit: Kollade videon på AJ, det är samma tillverkare helt klart. Allt ser ut precis som ikeas Rodulf. in i minsta detalj.

Kollade videon på AJ
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

@Lagers
Intressant!
då vinner Ikea på Garanti tid och lite på pris då enligt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

@Lagers
Intressant!
då vinner Ikea på Garanti tid och lite på pris då enligt dig?

Ikea har bara vita ben och är för 140 bredd på bordet (går nog att öka till 160cm tror jag). Jag tycker att du ska åka och prova några från Kinnarp om du kan, och testa de på IKEA först. Och se vad du vill ha, ha inte bråttom.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Ikea har bara vita ben och är för 140 bredd på bordet (går nog att öka till 160cm tror jag). Jag tycker att du ska åka och prova några från Kinnarp om du kan, och testa de på IKEA först. Och se vad du vill ha, ha inte bråttom.

Det var rea kampanjen jag ville vara på hugget på OM den var aktuell för mig.
Sedan undrar jag om Kinnarp har bord i min prisklass och vad som gör dom bättre.
För övrig har vi haft några av Kinnarps kontors stolar på min arbetsplats alla av samma modell och alla trasiga efter kanske 1 år i armstöden, infästningen som gick sönder var metall skruvar in i plastmaterial = inte bra hållbarhet, så jag är lite tveksam till dom rent allmänt.