Går det att göra något åt sonens dator?

Permalänk
Medlem

Går det att göra något åt sonens dator?

Hej!
Jag är helt ny här och vet egentligen inte vad jag ska fråga efter. Min son har en stationär speldator som vi köpte till honom 2016. Den har fungerat bra för honom under dessa år, men nu har den börjat krångla. Han spelar mest Fortnite och blir utkastad ofta och det laggar mycket. Han har rensat datorn på det mesta och det gör att det fungerar lite bättre.
Självklart vill han ha en ny dator men jag vill först undersöka om det finns någon chans att uppdatera det som finns i den. Vad tror ni?

Permalänk
Protectera AB

Om du skriver vad det är för dator så blir det lättare. Cpu, minne, grafikkort ger en bra hint för oss i forumet att hjälpa dig

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Inaktiv

Hej! Det första man vill veta här är vad det sitter för komponenter i datorn just nu, främst grafikkort och processor, men även gärna nätaggregat och ram-minnen kan vara bra att veta.

Permalänk

Vad menar ni med att han laggar och blir utkastad? Det låter mer som nätverksproblem för mig

Permalänk
Medlem

Nu vet jag ingenting om Fortnite men vad menas med att han blir ”utslängd”?

Hamnar han i spelets menyer? Kraschar spelet till windows? Kraschar hela datorn?

Om det är det förstnämnda så skulle jag börja med att kolla på datorn internetuppkoppling, det brukar vara en vanlig källa till att bli utslängd från onlinespel. Kör han med wi-fi? Då hade jag testat att köra trådat ett tag för att på ett enkelt sätt utesluta dåligt wifi.

Att spelet kraschar beror sällan på långsamma komponenter, om det rör sig om långsamma komponenter borde han bara lida av låg fps. Däremot kan det vara drivrutiner som krånglar, främst grafikkortet. Kolla så att ni har den senaste drivrutinen. Har man ett grafikkort från nvidea finns programmet Geforce experience som enkelt kan kolla drivrutinen och uppgradera vid behov.

En mer drastisk metod men som ofta löser de flesta problemen är att formatera datorn och installera om windows. Då försvinner allt skräp som av olika anledningar kan göra datorn seg eller till och med krascha. Det tar dock ett par timmar om man räknar med att ladda ner windows, kopiera de filer man vill spara till en extern hårddisk, installera windows och sen ladda ner de program/spel man vill ha.

Med allt det sagt, vad har han för komponenter i datorn? Om du listar dom så finns det säkert någon som kan säga ifall de är alldeles för dåliga för fortnite eller inte. Det som är mest intressant är processorn, grafikkortet och mängden ram.

Permalänk
Medlem

Hej! Min kommande fråga avslöjar min totala okunskap. Hur tar jag reda på dessa saker? Han kör inte med Wi-fi utan har nätverkskabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenniev:

Hej! Min kommande fråga avslöjar min totala okunskap. Hur tar jag reda på dessa saker? Han kör inte med Wi-fi utan har nätverkskabel.

Jag är inte jätteduktig på windows så någon annan får rätta mig om jag har fel...

Det enklaste är om du har ett kvitto eller dyl sparat någonstans, kanske på mailen så att du kan söka efter den?

Om inte:
Tryck på startmenyn eller vad den kallas (längst ner till vänster) och börja skriva ”enhetshanteraren” för att söka efter sagda program. Efter några bokstäver borde du få upp det du letar efter. Om du inte får det kan du söka efter ”device manager”. Om inte det hjälper får du fråga google hur man öppnar device manager.

Väl inne i enhetshanteraren/device manager så ser du en massa rader med enheter. Det vi är intresserade av är saker som heter något i stil med:
Processor eller CPU
Graphic card eller display eller display adapters (jag har som sagt lite dålig koll). Eller motsvarande ord på svenska.
RAM (ingen aning vad det kan heta om det inte står under ram).

Men som sagt, det är också ganska viktigt att veta vad som menas med att han blir utslängd från spelet. Att bli utslängd till spelets menyer är ett helt annat symtom än att hela datorn kraschar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenniev:

Hej! Min kommande fråga avslöjar min totala okunskap. Hur tar jag reda på dessa saker? Han kör inte med Wi-fi utan har nätverkskabel.

Du kan se vilken processor, hur mycket minne, vilken hårddisk, vilket grafikkort och mer du har i aktivitetshanteraren. Tryck in dessa 3 knappar samtidigt och välj den, "Ctrl+Alt+Del"

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Så här står det:
Intel(R) Core(TM) i7-3770 CPU @ 3.40GHz
Installerat fysiskt minne (RAM) 8.00 GB
Namn på grafikkortet kan kanske vara NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti

Han beskriver det som att spelet helt utan förvarning mitt under en match i Fortnite eller när han bygger hus i Roblox bara stängs ner. Han får starta om spelet igen. Mest frustrerande verkar det vara när han är bland de sista kvar i en match i Fortnite. Det laggar också väldigt mycket när han spelar. Mindre när han bara har en sak igång, men om han vill prata med kompisar på Discord samtidigt som han spelar så är risken större att det laggar eller att han blir utslängd.
I Fortnite fryser spelet och då behöver han lämna och gå till menyerna. I Roblox blir han utkastad och då kommer han till Windows eftersom han stänger ner spelets menyer för att slippa lagg.

Permalänk

Dem sakerna är helt ok för Fortnite, det är inte speciellt krävande, men 4 år är ganska lång tid, har ni eller nägon datorkunning öppnat datorn och rengjort den, personligen kollar jag våra datorer med jämna mellanrum och ibland får man både fysikt rengöra och även formatera (radera) allt.

Jag har grannar som tror att dem måste köpa ny dator för att windows är segt, ibland kan en vårstädning göra underverk.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk

Googla runt lite på nätet så finns det en hel del om Fortnite och problem som spelet verkar ha vilket resulterar i krascher och andra märkliga fel. Behöver alltså inte vara sonens dator som det är fel på. Min grabb hade stora problem med Call Of Duty Warfare och höll på att slå sönder både mus och andra saker för att det "laggade" och kraschade. Vi formaterade hela datorn utan förbättring. Med lite snabb sökning på nätet så framkom det att även det spelet inte fungerade tillförlitlig. Nu efter ett tag så fungerar allt som det ska igen och han har inga problem alls i nuläget.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Är det temperaturrelaterat?

Ladda hem speedfan och kolla temperaturen med det programmet.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

I slutskedet av fortnite byggs det som fan vilket gör att grafikkortet måste hinna med att rendera massor. Ett 1050ti klarar nog inte att rendera detta med flyt om man inte kör alla inställningar på lägsta och max 1080p upplösning. För övriga delar av matchen bör det inte vara några problem.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag har en på mitt jobb som är duktig och får be honom kolla igenom den. Nu säger sonen att när han utkastad står det alltid ”lost network connection”. Han kör som sagt med nätverkskabel och vår uppkoppling är just nu när jag kollar, nedladdning 295,18 och uppladdning 65,41

Permalänk
Medlem

Kollade igen, 314,74 nedladdning och 132,16 uppladdning.

Permalänk
Medlem

Ingen som kanske går på nätverkskabeln och det bryter då? Heller sparkar till den om den hänger ner mellan skrivbord o vägg när det hettar till i matchen?
Har ni följt kabeln hela vägen så den är hel och inga katter/möss/råttor/ut tråkade tonåringar tuggat på den?

När det bryts händer det runt samma tidpunkter på dygnet heller helt random?
Händer det när annat görs över internet som tex netflix/ip tv (som det numera är nästan överallt)/pratas i ip telefon/18 personer som surfar på youtube osv?

När startades routern om senast?
Kan hjälpa o starta om den även om man får bra mäthastighet.

Om det är värme/damm/skit så är det ganska lätt och öppna en sida på en dator och ta en titt.
Och om ni provar en rengöring använd INTE dammsugare då det kan genererar statisk elektricitet.
Utan köp tryckluft på burk/luftspray finns lite överallt för runt 50:- som tex biltema/jula/classe/kjell o company/o troligen alla dator butiker.
Och blås ut skiten se till att fläktar inte snurrar upp då dom kan ta skada då, dvs håll fast dom och låt dom snurra 1-2 varv sakta så man kommer åt överallt.
Blås ut både cpu och grafikkortets kylflänsar.

Ta helst ur grafikkortet men går att komma åt med upp o nedvänd dator med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Oj.
Nu kan jag inget om Fortnite. Men om man inte kan hitta vanliga fel när man googlar just "Fortnite" och "lost network connection" så bör man inleda felsökningen i nätverket.

Man börjar nog först att inspektera kabeln och kontakterna. Ser/känner man inget misstänkt så testar man med en annan kabel.
Sen kan man testa datorn hemma hos någon annan (så utesluter man router och internetanslutning på samma gång)

Får man fortfarande fel så kanske man kan hitta ett billigt nätverkskort att testa med.

Näst på tur är mjukvara.

Ps. Felsökning av datorproblem är roligare än Fortnite.
Jag är nog inte ensam om att ha spenderat säkert tusen timmar under uppväxten bara med målet att få datorspel att fungera. Och det har varit värt det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ps. Felsökning av datorproblem är roligare än Fortnite.

Kan ju säga samma sak om att sitta o titta på färg som torkar, dvs roligare än Fortnite.

Sen prova burken nån annanstans är ju ett alldeles för självklart och användbart tips för en del (som mig) att tänka på
Ett litet tillägg till detta är att kanske prova burken där det är en helt annan isp som används och kanske även ett par mil bort för att utesluta isp/och nåt lokalt fel på nätet i området.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenniev:

Tack för svar! Jag har en på mitt jobb som är duktig och får be honom kolla igenom den. Nu säger sonen att när han utkastad står det alltid ”lost network connection”. Han kör som sagt med nätverkskabel och vår uppkoppling är just nu när jag kollar, nedladdning 295,18 och uppladdning 65,41

Kolla på nätverkskabeln till datorn om den har kvar "piggen" som låser fast den i datorn. Det händer ibland att den går av och man trycker dit den ändå "osäkrat", då kan det hända att det blir glapp om man kommer åt kablar med foten och liknande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Om datorn har wifi och står någorlunda nära routern kan man även testa med wifi och se om problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem

Nätverkskabeln är hel och piggen sitter kvar. Nu har vi kopplat ur allt och datorn ligger nerpackad i väntan på att jag hittar någon som kan åta sig projektet 😊 Stort tack för allas idéer och förslag, helt fantastiskt med så snälla människor!

Permalänk
Medlem

Gör någon enkelt först och testa om det funkar bättre med annan kabel eller annat nätverkskort. Väldigt billigt att byta ut det. Köp inga dyra grejer.

Kanske ni också ska fundera på att uppgradera drivrutiner eller rent utav installera om datorn. De är ju helt gratis. Börja där.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

A och O när det kommer till felsökning av denna typ av problem är att förstå skillnaden på nätverkslagg och lagg orsakat av datorn, skillnaden är ganska lätt att se då de ter sig väldigt olika.

När hela datorn laggar så tappar man framerate (animationerna i spelet blir ryckiga/fryser, eller känns allmänt sega/oresponsiva. Även muspekaren kan fastna/hacka, ljudet kan hacka och det kan vara segt att öppna menyer såsom pausmenyn). Detta händer då alltså när datorn inte orkar med spelet, t.ex. p.g.a att grafiken ställts in för högt, datorn överhettas (och därmed sänker sin egen prestanda för att motverka detta), överbelastas av något annat bakgrundsprogram som konkurrerar om datorns resurser (det kan vara virus, men även Windows Update som ligger i bakgrunden och söker eller installerar systemuppdateringar vid olämpligt tillfälle, eller bara för mycket "bloatware", dvs oönskade program, oftast för att visa reklam, som följer med när man egentligen installerar något annat), eller helt enkelt inte är tillräckligt stark för spelet i fråga (något som inte borde stämma in i ditt fall då samma spel funkat bra tidigare).

Vid enbart nätverkslagg så animeras generellt grafiken som vanligt, och datorn svarar i regel som den brukar, men all information som drivs via nätverket (hur lagspelare/motspelare/fiender rör sig i spelet) stannar av. T.ex. du skjuter ett skott på en fiende i spelet och du hör och ser troligen vapnet avfyras, går bra att röra på musen för att sikta runt och spelet flyter på så sätt, men fienden dör inte, kanske står å springer på en plats utan att komma någon vart osv, när lagget släpper så kanske allt i spelet rör sig extra fort för att komma ikapp den tiden som missats. Detta fel orsakas av problem med nätverket, d.v.s. om nätverkskabeln dras ur mitt under spelet, krångel med routern, bredbandsmodemet (kallas egentligen fiberkonverter eller mediekonverter om det är fiber du har), problem hos internetleverantören eller vid dålig Wi-Fi-signal, eller p.g.a. fel på någon annan nätverksenhet signalen färdas genom, mellan datorn som spelet körs på, och servern den är ansluten mot.

Min beskrivning är inte specifik för Fortnite (då jag inte kan något om det), utan är mer min sammanlagda uppfattning av alla online-spel jag spelat under alla år, så tolka inte varje detalj ordagrannt, men förhoppningsvis hjälper det dig ändå!

Båda typerna av problem kan leda till felen du beskrivit, men när du förstår skillnaden på dom så kommer du in på rätt spår med felsökandet och slipper ödsla en massa tid på fel spår.

Permalänk
Medlem

Att spel krashar till desktop är något som flera användare av windows har börjat skriva om efter dom har släppt ett flertal skuggpatcher, Program/Spel som har funkat i flera år utan problem helt plötsligt börjat krasha datorn eller programmet. Detta kan vara 1 av dom problemen.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

I slutskedet av fortnite byggs det som fan vilket gör att grafikkortet måste hinna med att rendera massor. Ett 1050ti klarar nog inte att rendera detta med flyt om man inte kör alla inställningar på lägsta och max 1080p upplösning. För övriga delar av matchen bör det inte vara några problem.

Kollar på cash-cupen nu, och i slutskedet så gick frameraten ner till runt 100fps ifrån stadig 240 i början med i9 9900k + rtx2080ti med allt på low i grafiksettings

angående nätverksproblem i fortnite så finns det ju en inbyggd monitor för att övervaka hur nätverkkontakten är, och blinkar den rött så brukar man inte kunna röra på sig alls. som att spelet har fryst sig, man kan även se ping där.
hög latency innebär att allt får ett eftersläp när man spelar. ska man bygga en vägg, så kommer den en halv sekund efteråt och allt känns jätte oresponsivt.

det streamas mycket data nu direkt ifrån hårddisken, och är den långsam så hackar det till när den laddar också.

osv.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz