Korttidspermittering som ej går rätt till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Mitt företag får nog tyvärr inte en krona för all permittering pga aktieutdelningen. Detta borde väl ändå regeringen varit tydligare med?

Stödet betalas ut till företaget för hela perioden i princip omgående efter att det godkänts, risken är i sådana fall att företaget åker på återbetalning av stödet.

Sedan har reglerna för stödet i sig egentligen inte ändrats, utan den lag som beslutades av riksdagen sa något i stil med att företagen kunde få detta stöd om de var i ekonomiskt trångmål pga. coronaviruset. Vad man gjorde sedan var ett förtydligande om hur detta skulle tolkas.

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/tipsen-valler-in-om-fu...

Hoppas inte det bara är folk som vill djävlas med andra

Permalänk
Medlem

På mitt jobb har man permitterat all personal så mycket det är möjligt. Dvs 80% och min arbetstid är 16 h/veckan. Men alla jobbar mer eller mindre heltid eftersom annars skulle företaget inte gå runt, och ingen mer än jag verkar hålla koll på hur många övertidstimmar de gör. När det blev aktuellt med permittering satt chefen och sade, att man får ju naturligtvis jobba mer om man vill, Tillväxtverket kommer inte kolla det ändå, hur ska de göra det liksom?

Jag är den enda som har lite moral och har ifrågasatt. Jag har dessutom insyn i företagets ekonomi och kan dra en och två slutsatser.

Gissa vem som blev uppsagd idag pga "arbetsbrist"?

Permalänk
Medlem

@N0bi: prata med facket och polisen

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Semjonov: jag fick ovanligt rätt, skf varslar 300 personer.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@N0bi: prata med facket och polisen

Facket är underrättade och jag väntar nu på att bli tilldelad en ombudsman. Hoppas på en riktigt bra. Tänker anmäla de sedan, men vill inte göra en anmälan på Tillväxtverket än då man inte kan vara anonym.

Permalänk
Medlem

Det är likadant på företaget jag jobbar på. Alla är korttidspermitterade och cheferna sa rakt ut framför alla, flera gånger, att man skulle jobba som vanligt ändå. Hade man frågor på det så skulle man ta det privat med chefen vilket jag gjorde. I slutändan var jag den enda som ifrågasatte detta och jobbar så lite som jag ska göra. Några av kollegorna har antytt att jag är en svikare och "jobbvägrar". Jag vet inte om de själva är medvetna om att de bryter mot reglerna men jag tänker inte informera om det för sist jag hintade om det så ringde chefen efter 5min och tystade ner mig.. Förövrigt så har företagets verksamhet ökat till följd av viruset..

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0bi:

Facket är underrättade och jag väntar nu på att bli tilldelad en ombudsman. Hoppas på en riktigt bra. Tänker anmäla de sedan, men vill inte göra en anmälan på Tillväxtverket än då man inte kan vara anonym.

Skriv bara inte ditt namn.
https://tillvaxtverket.se/om-tillvaxtverket/misstanke-om-fusk...

Permalänk
Medlem

Det borde krävas att alla företag som söker den här typen av stöd har minst 1 ansvarig person (beroende på företagsstorlek) som vid bevisat missbruk av det statliga stödet döms till fängelse. Inte böter, villkorligt eller annat trams. Kan även vara VD, styrelseordföranden, hela bolagsstyrelsen, vad vet jag. Men att det förekommer stort missbruk är tyvärr självklart. Även VAB och sjukskrivning är snabba lösningar för företag att i speciellt dessa tider skjuta över kostnader på skattebetalarna. Jättebra om anställda VABar på fredag när firman ändå inte har så mycket att göra, eller vad man nu håller på med.

Jag är f.ö permitterad, jobbar från 0-80% i veckorna tycks det som, det verkar funka bra då jag jobbar i en stor industri som den här typen av permitteringar är i första hand avsedd för. Däremot är det ju självklart att företaget "räknar" på hur de ska göra hela tiden, bättre att köra fullt 3 dagar i veckan, än lite halvdant (som man kanske gjorde före krisen) 5 dagar i veckan. Osv. Utan statligt sponsrade permitteringar hade företaget tvärsäkert redan gjort konkurs.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave