SweClockers drop!

Köpråd: 43-55" Smart TV med budget ~5000

Permalänk
Medlem

Köpråd: 43-55" Smart TV med budget ~5000

Hej,

Jag och sambo letar febrilt efter en Smart TV för en lägre budget då vi båda studerar. Tyvärr är då OLED och QLED båda då ur bilden tyvärr, men eftersom tekniken utvecklas blir även billigare TVs bättre. Jag skulle gärna se en TV som har 4k, vilket kanske inte är möjligt trots att jag sett flera för runt 4-5000 som har både 4K upplösning samt HDR. Ett användbart OS är också ett stort plus med möjlighet att ladda ner fler appar, men inget måste eftersom det kan ersättas med en chromecast.

TVn kommer primärt att användas för att kolla på serier, filmer och möjligtvis lite enklare spel. Därför är punkter som anses viktiga av oss att den har

• Bra och skarp bild(För sitt pris, förväntar mig inte en 8K tv

• Gärna någolunda bra ljud, behöver inte vara något 7:1 Dolby, men relativt bra volym är nog det viktigaste. Går att köpa högtalare i värsta fall.

• 43-55", helst runt 50"

• Runt 5000kr

• Användarvänlig

• Optional: Bra ljus

• Optional: Lägre ms, inget större krav

Då jag har haft dålig koll på skärmar generellt på senare tiden önskar jag därför hjälp. Vad jag har förstått är Samsung, LG och Philips de vassaste på marknaden just nu. Några jag kikat lite på just nu är:

LG UM7600PLB
Samsung RU7020

Den senare hittade jag på Amazon.co.uk relativt billigt men trots att det står att den ska levereras till Sverige verkade det som att jag ej kunde få den hemlevererad(Stockholm). Undrar därför om någon vet någon schysst TV för runt det priset.

Tack på förhand,
Tommie

Permalänk

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/55-60tum/samsung-ue5...

Denna tvn skulle jag rekommendera för eran prisklass.
Jag har den själv och gillar den.
Inte en super mega TV men den gör jobbet med både 4K och HDR och Tizen deras smart tv är antagligen den bästa på marknaden enligt mig.
Samsung har väldigt bra Spel läge med låg input lag också.
Finns ett par andra i eran prisklass både en Philips och en Hitachi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CtrlAltTheSwed:

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/55-60tum/samsung-ue5...

Denna tvn skulle jag rekommendera för eran prisklass.
Jag har den själv och gillar den.
Inte en super mega TV men den gör jobbet med både 4K och HDR och Tizen deras smart tv är antagligen den bästa på marknaden enligt mig.
Samsung har väldigt bra Spel läge med låg input lag också.
Finns ett par andra i eran prisklass både en Philips och en Hitachi.

Tack för tipset! Hade helt glömt bort curved TVs. Är osäker på om det är något vi vill ha då det känns mest som en gimmick. Vad tycker du om den personligen, dvs att den är curved.

Och om det inte är för jobbigt, varför anser du den vara den bästa på marknaden?

Mvh

Permalänk
Bildexpert 📺

@T0MT0M: Samsung RU7-modellerna är samma sorts TV med olika utföranden. RU73 är den som är krökt. Vill du undvika krökning går du på andra RU7-modeller. Går igenom allt sådant i guiden till TV-utbudet: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@T0MT0M: Samsung RU7-modellerna är samma sorts TV med olika utföranden. RU73 är den som är krökt. Vill du undvika krökning går du på andra RU7-modeller. Går igenom allt sådant i guiden till TV-utbudet: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Tack för ditt svar! Läste igenom artikeln lite snabbt, och vad jag förstod var det inte så stor skillnad mellan olika budget TVs. Uppfattade också att de var väldigt sämre bild än medelklassens alternativ. Om man bara kollar på en i budget (runt 5000), är TVn så dålig då? Undrar också om du som verkar ha mer koll har några förslag på smart TVs med en budget ~5000kr?

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺

@T0MT0M: Bildkvaliteten på budgetmodeller kan fortfarande vara tillräcklig för det de krav du ställer. Men du vet inte riktigt innan du sett den, utan det enda du vet med en budgetmodell är att den är sämre än det övriga utbudet. På samma sätt vet du med en mellanklassmodell att den är bättre än budgetmodellen. Det är ett tryggare köp. Och toppmodellerna är ju enkla, för där vet du att det är det bästa tillverkaren kan skapa och det finns många tester att läsa som bekräftar och rankar.

För det är vad det handlar om här: inte vilken som är "bäst av de sämsta", utan att veta vad man köper.

Generellt rekommenderar jag att om du ska köpa en budgetmodell att du går på de etablerade tillverkarnas modeller och väljer bland de få egenskaper du kan välja mellan, likt IPS eller VA (när info finns) och vilket smartsystem du får, dvs de jag listar i artikeln. För det finns svensk support och allting är väl dokumenterat. Funderar du runt en inställning och funktion hos Samsung, LG, Sony, Philips, Panasonic eller TCL kan du själv leta fram svar och information. Menysystem och funktioner är kartlagt ganska väl.

Det finns ett bottenskrapsutbud med OEM-modeller utöver dessa där man inte alls vet vad det är för modeller och vad de klarar av.