Sleep fungerar inte längre pga windows update?

Permalänk
Medlem

Sleep fungerar inte längre pga windows update?

På sistone kan jag inte sätta min dator i sleep längre. När man försöker göra det så slocknar skärmen men tänds igen direkt om man rör vid musen eller tangentbordet, datorn är fortfarande igång. Hittade ett kommando för att se vad som väcker Windows och det resulterade i detta:

Reason: Windows will execute 'NT TASK\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator\Backup Scan' scheduled task that requested waking the computer.

Vet inte riktigt vad det är men efter lite googling skulle det gå att antingen stänga av wake timers helt, dock vill jag ha det på för att kunna starta datorn remote, eller genom att stänga av den här tasken:

First go here to download PsTools. Extract it to a folder on your desktop. Open Start and type cmd. Right-click the program and choose to run as administrator.Navigate to the folder where you extracted the tools by typing "cd C:\Users\Username\Desktop\Pstools", replace Username with your username and Pstools with the folder where you extracted the tools.When you have navigated to the correct folder, copy the following command without the quotes: "psexec.exe -i -s %windir%\system32\mmc.exe /s taskschd.msc".Open the command window and right click, choose paste. Press enter.Navigate to Task Scheduler Library -> Microsoft -> Windows -> UpdateOrchestrator.Right click the task called Reboot and click on Disable.The task should now be disabled.

Men öppnar jag task scheduler och försöka stänga av den tasken, så möts jag av att jag inte har tillåtelse. Googlar jag då på det så verkar det som att MS har tagit bort möjligheten att stänga av vissa tasks i nyare windows version: https://www.tenforums.com/general-support/98784-no-permission...

Så frågan är om någon stött på liknande och vad en potentiell lösning är?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

@Baxtex:
Du kan stänga ner den tjänsten genom att skriva detta kommando:

net stop UsoSvc

i en kommand prompt

Det kräver dock att man tar rättighet till denna HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\UsoSvc nyckel i registeret.

Tjänsten kommer dock att startas igen efter omstart av datorn, samt startas upp av sig själva igen efter ett tag.

Det bör dock gå att få den att inte starta igen igen genom att ändra värdet på "Start" i ovan nämnda nyckel från 2 till 4.
Jag har dock inte provat att ändra på det värdet, så vet inte om det skapar några oförutsedda problem eftersom det är en system tjänst (som är relaterad till WindowsUpdate) vilken Windows förväntar sig vara igång, eller kunna starta vid behov.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Inte helt omöjligt att du kan använda samma "lösning" som jag har fått göra för att hålla datorn avstängd.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1589296-min-dator-star...

Jag får ha "aktiva timmar" till när när jag vill att datorn ska hålla sig avstängd.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Jag ledsnade så min dator får stå på i stort sett 24/7.. Har alltid haft det problemet med att dom vaknar ur sin "vila"..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Baxtex:
Du kan stänga ner den tjänsten genom att skriva detta kommando:

net stop UsoSvc

i en kommand prompt

Det kräver dock att man tar rättighet till denna HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\UsoSvc nyckel i registeret.

Tjänsten kommer dock att startas igen efter omstart av datorn, samt startas upp av sig själva igen efter ett tag.

Det bör dock gå att få den att inte starta igen igen genom att ändra värdet på "Start" i ovan nämnda nyckel från 2 till 4.
Jag har dock inte provat att ändra på det värdet, så vet inte om det skapar några oförutsedda problem eftersom det är en system tjänst (som är relaterad till WindowsUpdate) vilken Windows förväntar sig vara igång, eller kunna starta vid behov.

Jag har inget emot Windows update egentligen, men störigt att jag inte får använda sleep.

Skrivet av juniorjesper:

Jag ledsnade så min dator får stå på i stort sett 24/7.. Har alltid haft det problemet med att dom vaknar ur sin "vila"..

Ah, det har dock funkar fint dom senaste 8 åren för mig.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Lyckades tillslut få slut på det. Fick använda ett skript som körs en gång i timmen för att ta bort tasken:

https://stackoverflow.com/questions/2035193/how-to-run-a-powe...

Tack Microsoft!

Visa signatur

Citera för svar