Sleep fungerar inte längre pga windows update?
På sistone kan jag inte sätta min dator i sleep längre. När man försöker göra det så slocknar skärmen men tänds igen direkt om man rör vid musen eller tangentbordet, datorn är fortfarande igång. Hittade ett kommando för att se vad som väcker Windows och det resulterade i detta:
Reason: Windows will execute 'NT TASK\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator\Backup Scan' scheduled task that requested waking the computer.
Vet inte riktigt vad det är men efter lite googling skulle det gå att antingen stänga av wake timers helt, dock vill jag ha det på för att kunna starta datorn remote, eller genom att stänga av den här tasken:
First go here to download PsTools. Extract it to a folder on your desktop. Open Start and type cmd. Right-click the program and choose to run as administrator.Navigate to the folder where you extracted the tools by typing "cd C:\Users\Username\Desktop\Pstools", replace Username with your username and Pstools with the folder where you extracted the tools.When you have navigated to the correct folder, copy the following command without the quotes: "psexec.exe -i -s %windir%\system32\mmc.exe /s taskschd.msc".Open the command window and right click, choose paste. Press enter.Navigate to Task Scheduler Library -> Microsoft -> Windows -> UpdateOrchestrator.Right click the task called Reboot and click on Disable.The task should now be disabled.
Men öppnar jag task scheduler och försöka stänga av den tasken, så möts jag av att jag inte har tillåtelse. Googlar jag då på det så verkar det som att MS har tagit bort möjligheten att stänga av vissa tasks i nyare windows version: https://www.tenforums.com/general-support/98784-no-permission...
Så frågan är om någon stött på liknande och vad en potentiell lösning är?
Citera för svar