Permalänk
Medlem

KVM Switch?

Någon som kan hjälpa till i djungeln där ute?

Har 1 stationär och en bärbar dator , 1 mus & tangentbord + 1 skärm.
Skärmen visar i 3440x1440.

Har förstått att det är en kvm switch jag behöver om jag vill ha båda datorerna igång och kunna switcha hela tiden på vilken jag arbetar och det som syns på skärmen med fungerande mus + tangentbord.
Men jävlar vad dom är dyra. Svårt att komma under 1000 lappen.

Missar jag något här eller är det bara att böja sig ner och vänta på smärtan?

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Rekordmedlem

Eller så använder du fjärrskrivbord för har du båda datorerna igång och ska arbeta funkar det perfekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter lite osäkert. Fast det kanske det inte är?

Sen måste jag även uppdatera till pro edition av windows på båda datorerna och det skulle göra mer ont

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av manturr:

Låter lite osäkert. Fast det kanske det inte är?

Sen måste jag även uppdatera till pro edition av windows på båda datorerna och det skulle göra mer ont

Det finns andra program som ger funktionen om du inte har det inbyggt i win, tex VNC och Teamviwer.
du kan ocklså bara växla tangentbord och mus i mjukvara och växla ingång på skäörmen om du använder Synergy.
Logitechs möss och tangentbord har en sån multienhetsfunktion från början och kan ánslutas till 3 enheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manturr:

Någon som kan hjälpa till i djungeln där ute?

Har 1 stationär och en bärbar dator , 1 mus & tangentbord + 1 skärm.
Skärmen visar i 3440x1440.

Har förstått att det är en kvm switch jag behöver om jag vill ha båda datorerna igång och kunna switcha hela tiden på vilken jag arbetar och det som syns på skärmen med fungerande mus + tangentbord.
Men jävlar vad dom är dyra. Svårt att komma under 1000 lappen.

Missar jag något här eller är det bara att böja sig ner och vänta på smärtan?

Du missar inget. Moderna KVM-switchar som stöder Displayport eller HDMI för skärmanslutning är rent generellt svindyra.

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm?
Vissa har redan den funktionen inbyggt i sig.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Gammal gubbe som man blivit så föredrar jag en fysisk knapp att trycka på än att bråka med windows 1 gång varje månad när den ändrat/krånglat/glömt/uppdaterat något hehe.

Hittade en hdmi switch här hemma och beställde precis en usb switch. Vilket blev rejält billigare än en allt i allo kvm switch. Får se hur dåligt det funkar

Skärmen är en:
https://www.komplett.se/product/1148696/gaming/spelutrustning...

Visa signatur