Permalänk
Medlem

Blockera Nästan alla hemsidor

Hej!

Det är så att jag skulle behöva blockera all tillgång till internet på en dator med undantaget för Youtube music.
Är det någon som vet om det ens går att göra det? Det ska alltså bara gå att komma åt Youtubes Musik funktion på datorn. Det är en bärbar
Win 10 dator.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Hur avancerad/kunnig användare ska du blockera? Handlar det om yngre barn eller tekniskt okunniga, eller vem som helst?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Det gäller då en person som är grovt autistisk och inte alls är särskilt teknisk kunnig. Han kan dock ta sig ut på youtube och internet utan hjälp. Så lite sånt kan han, men inte alls teknisk kunnig.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan använda Chrome:s kioskläge.

Skapa en genväg med detta mål:

"C:\Program Files (x86)\Google\Chrome\Application\chrome.exe" --kiosk music.youtube.com

Det hindrar dock inte en användare från att lyckas klicka vidare sig någon annan stans genom att följa länkar lite kreativt. Och användaren kan bara stänga ner med Alt+F4 och komma tillbaka till skrivbordet. Så det är inte direkt en högsäkerhetslösning i sig, du får kombinera med att låsa ner Windows på något sätt. Vet inte om det går att göra på vanliga Win 10 (icke pro).

Permalänk
Medlem
Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flp-w:

@cyklonen: Det gäller då en person som är grovt autistisk och inte alls är särskilt teknisk kunnig. Han kan dock ta sig ut på youtube och internet utan hjälp. Så lite sånt kan han, men inte alls teknisk kunnig.

Jag tänker mig nån form av blockering som bara släpper igenom Youtube-adresser.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kan inte Windows parental control göra sånt här?

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Uppskattar det, är bara han som ska använda datorn så kikar lite närmare på det @clnr länjade!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag hade först gjort en netstat under tiden jag spelade/streamade från YT Music för att få fram vilka server-adresser Youtube Music använder, alt. google’a fram det, sedan lagt in dessa i hosts-filen.
Sedan tagit bort DNS -servern på datorns nätverksinställningar och volia - endast åtkomst till YT Music

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •