Sennheiser GSP 670 – för den som tar trådlöst spelljud på allvar

Permalänk
Medlem

Mina Sennheiser gaminglurar är nog 10år vid det här laget.
Funkar klockrent fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Haha. Lever du i 2005, eller? Fungerar hur bra som helst med trådlösa enheter. Till och med möss!

Fast för att agera djävulens advokat håller jag med om att trådlösa hörlurar generellt sett inte är till för gaming på seriös nivå. Jag vill påstå att de inte ens är till för ”casuals” om man kör fps och liknande spel där ljud är viktigt. Ljudfördröjningen är helt enkelt helt horribel på de flesta trådlösa lurar.

Det är först nu på senare tid då aptx low latency och dyl. har börjat komma som man kan använda trådlösa hörlurar utan att vilja banka huvudet i väggen.

De flesta märker inte fördröjningen på en medelmåttig trådlös mus jämfört med en trådad, däremot märker alla den ljudfördröjning som uppstår av hörlurar med ”vanligt” bluetooth (d.v.s. inte aptx ll eller liknande). Om man påstår något annat så ljuger man eller har en reaktionstid som en åttioåring.

Men som sagt, det finns bra trådlösa lurar som med rätt utrustning i datorn kan användas för en nästan ohörbar ljudfördröjning. Det hjälper alltså inte att bara köpa lurar med aptx ll, du måste även ha en sändare som stödjer det.

Permalänk
Medlem

Bluetooth ger aldrig bra ljud i min erfarenhet. Det enda systemet som faktiskt ger en bra ljudbild över BT är, i min mening, LDAC. Har aldrig fått lika bra ljudrymd över någon annan bt anslutning än de som har LDAC i båda enheterna.

Hade verkligen velat se dessa med en 2.4 Ghz eller 5Ghz anslutning trots den betydligt sämre batteritiden.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Tyvärr så kan jag inte rekommendera dessa. Jag har detta headset sedan ett år tillbaka och är ärligt talat missnöjd trots att mikrofon och ljud är mycket bra *för gaming*. De är bra för att vara trådlösa men Sennheiser har inte fixat Firmware-problemet som gör att det blir upp till flera sekunder lång delay på mikrofonen så det går inte riktigt att använda hotkey på discord/voicecom. Varje gång minsta störning registreras så läggs det på delay för att förhindra ljudet "bryts".

Problemet har funnits i något år nu, testa googla på "sennheiser gsp 670 discord delay" som exempel med tonvis med poster på deras officiella forum och reddit där de kommenterar att de försökt lösa det men inte gjort det. Man kan inte göra något för att undvika det utom att använda kabel eller sitta och starta om mjukvaran och det förstör liksom hela poängen...

Synd att inte recencent googlade när ni skrev denna review, detta är ett vanligt och känt fel som drabbar alla som tänker spela vilket är målgruppen för detta headset. Ärligt talat skamligt för ett så dyrt headset.

Lite radbryt -.-
Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Att det blir skillnad är ju självklart, men jag tyckte att du överdrev i dina jämförelser
Att du jämför med G930 är ju faktiskt en klar fördel för min fråga om "när testade du sist?", för dom släpptes 2011. Det har hänt en del på 9 år.

Trådlösa headsets kanske "inte är där än" för just dig, men dina exempel är ju att folks micar brummar när de är på laddning. Det kan ju omöjligt vara så tillverkaren menade att det ska vara, och de ska ju skickas på RMA. Jag har aldrig hört klagomål på ljudet och det känns som att jag sitter i möten hela dagarna och aldrig får något faktiskt arbete gjort nu i karantäntider...

Min poäng var att jag tycker du klagade lite oproportionerligt, eftersom 99% av all användare sitter på typ såna här:
https://i.imgur.com/xkajVVD.png

Och ett modernt trådlöst headset ligger nog i övre kvalitetsskiktet ändå

Överdriver nog lite, känsligt ämne eftersom jag dagligen behöver lyssna på sakerna kompisar köpt.

Detta inkluderar Arctis 2 och g935 från Logitech (som har något år på nacken men är deras senaste och folk köper ju inte direkt nytt sånt här dagligen).

Med tanke på att t.ex Corsair sålde headsets i flera år med problemet om att mikrofonen brummar vid laddning (personligen upplevt det på tio exemplar) så tror jag inte det är planerat men ett fel tillverkare är okay med.

Låter mer som att du använder det inom jobb och inte hobby? Ingen jag pratar med använder ett headset som kostar under 1000kr. Alla med trådlösa har saker som kostar närmare 2k och många har t.ex Blue Yeti, snowball eller liknande.
Eller menar du att det låter som att folk har en sån mikrofon? Sånt ljud får ibland om man nyligt köpt trådlösa lurar för flera tusen

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av BergEr:

Överdriver nog lite, känsligt ämne eftersom jag dagligen behöver lyssna på sakerna kompisar köpt.

Detta inkluderar Arctis 2 och g935 från Logitech (som har något år på nacken men är deras senaste och folk köper ju inte direkt nytt sånt här dagligen).

Med tanke på att t.ex Corsair sålde headsets i flera år med problemet om att mikrofonen brummar vid laddning (personligen upplevt det på tio exemplar) så tror jag inte det är planerat men ett fel tillverkare är okay med.

Låter mer som att du använder det inom jobb och inte hobby? Ingen jag pratar med använder ett headset som kostar under 1000kr. Alla med trådlösa har saker som kostar närmare 2k och många har t.ex Blue Yeti, snowball eller liknande.
Eller menar du att det låter som att folk har en sån mikrofon? Sånt ljud får ibland om man nyligt köpt trådlösa lurar för flera tusen

Ja, jag använder mina Arctis Pro wireless i jobbet också, men dom köptes ju primärt för att sitta och gejma med. Dom kostade väl 3000kr eller nåt sånt. Men mina kollegor kör på ett gammalt deltaco-headset dom snott från kontoret, eller med inbyggda micen i laptopen som alltid kör fullt fläkt och sånt du vet. Så jag tror att ribban allmänt får flyttas upp för mikrofoner och ljudkvalitet innan man börjar klaga på den marginella skillnaden i ljudkvalitet som ett trådlöst överföringsprotokoll innebär. Är du med på hur jag tänker? Alla på den här siten ligger ju i toppskiktet rent allmänt vad det gäller kunskap och pryltönteri, men gemene man sitter på riktiga skitprylar, det är i den änden man får börja

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Det beror på bluetooth begränsade bandbredd, som måste delas när headsetet både skall skicka och ta emot. Går inte att göra något magiskt med lågupplöst ljud. 🙂

I know....bara intressant att Sony inte pratar om det.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ja, jag använder mina Arctis Pro wireless i jobbet också, men dom köptes ju primärt för att sitta och gejma med. Dom kostade väl 3000kr eller nåt sånt. Men mina kollegor kör på ett gammalt deltaco-headset dom snott från kontoret, eller med inbyggda micen i laptopen som alltid kör fullt fläkt och sånt du vet.

Att det finns folk som saknar empati och då inte har någon omtanke om personerna runt sig är ett problem. Man får helt enkelt leta ny arbetsplats om såna personer inte vill göra något åt läget.

Skrivet av Printscreen:

Så jag tror att ribban allmänt får flyttas upp för mikrofoner och ljudkvalitet innan man börjar klaga på den marginella skillnaden i ljudkvalitet som ett trådlöst överföringsprotokoll innebär. Är du med på hur jag tänker? Alla på den här siten ligger ju i toppskiktet rent allmänt vad det gäller kunskap och pryltönteri, men gemene man sitter på riktiga skitprylar, det är i den änden man får börja

Man kan ju göra båda samtidigt. Slutar man acceptera dåliga produkter så lär vi snabbare få bättre saker.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter - GSP 670 vs Astro A50, Steelseries Arctis Pro Wireless, osv.

Köpte GSP 670 för 2200 kr snart ett år sedan, tidigare haft Astro A50, Steelseries Artics Pro Wireless. Tidigare haft Sennheiser PC360 och före detta Sennheiser HD457.

HD457 var mina första hörlurar 17 år sedan för 500 kr som jag köpte inför mitt första LAN som tonåring, riktigt dyrt köpt för mig då, men blev chockad av ljudet och kunde höra så mycket mer än de billiga walkman-hörlurar jag haft tidigare - blev kung i CS och vann lanet

Nästa hörlurar några år senare var Sennheiser PC360 som faktiskt idag är mina favoriter, bekväma på huvudet och en ljudbild jag verkligen gillar. Har faktiskt Massdrop x Sennheiser PC37X som är som klassiska PC360 utan några USB-donglar och "lulul" som alla Sennheiser GAME har.

Men jag vill ha trådlöst, och haft ett par Turtle Beach till min Xbox 360 back in the days vid Mass Effect 2... som jag råkade ta sönder. Köpte därefter Astro A50 som jag även använt till PS4 och testat på PC, men den ljudbilden fungerar bäst med Dolby-output på enheterna vilket jag inte fått igång på PC även med Astros mjukvara så jag letade efter annat.

Köpte då Steelseries Arctis Pro Wireless som hade en separat mixamp där man kunde styra EQ:n och även ha extra batteri som laddades så man kunde göra snabb swap utan att behöva ladda sina hörlurar separat. Men hörlurarnas insida tryckte mot öronen och även hur mycket jag pillade med EQ:n som var begränsad kunde jag inte få en skön ljudbild (vill ha lagom bass och trebble, så basen ska "öppnas" upp och inte kännas för instängd).

Så nu kommer jag till GSP 670:n, ljudbilden är inte på topp här som med mina klassiska Sennheiser för de är "closed" så ljudet blir mer instängt, men med EQ:n har jag lyckats få en rätt bra allmän ljudbild som fungerar både i spel och musik. Runt öronen sitter de bra, man kan som sagt justera vinkeln/hur mycket de ska klämma åt - men remmen är lite tungt pga headsetets vikt.

Sitter man nära USB-dongeln är ljudet bra, men har hänt det ibland kommer någon störning i ljudet under en sekund så det är inte helt felfritt. Går jag upp och rör mig någon meter händer det garanterat ett par ggr.

Till PC har man två kanaler som sagt där man kan sätta upp Discord osv i separata kanalen med egen ljudreglering på hörlurarna, vilket är toppen så man slipper pilla med ljudnivåerna i Windows och kan anpassa on the fly inne i spelandet. Besvikelsen är med Bluetooth, att koppla till telefonen och ta ett samtal tar över hela headsetet! De skulle gjort att den gick in på sekundära ljudet så man fortfarande kunde ha PC-ljud men ens Discord försvann och istället var det telefonen som var på sekundära ljudscrollen...

... TL;DR - Någon som vet bättre trådlösa hörlurar som kanske påminner mig med om mina älskade Sennheiser PC360?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast för att agera djävulens advokat håller jag med om att trådlösa hörlurar generellt sett inte är till för gaming på seriös nivå. Jag vill påstå att de inte ens är till för ”casuals” om man kör fps och liknande spel där ljud är viktigt. Ljudfördröjningen är helt enkelt helt horribel på de flesta trådlösa lurar.

Det är först nu på senare tid då aptx low latency och dyl. har börjat komma som man kan använda trådlösa hörlurar utan att vilja banka huvudet i väggen.

De flesta märker inte fördröjningen på en medelmåttig trådlös mus jämfört med en trådad, däremot märker alla den ljudfördröjning som uppstår av hörlurar med ”vanligt” bluetooth (d.v.s. inte aptx ll eller liknande). Om man påstår något annat så ljuger man eller har en reaktionstid som en åttioåring.

Men som sagt, det finns bra trådlösa lurar som med rätt utrustning i datorn kan användas för en nästan ohörbar ljudfördröjning. Det hjälper alltså inte att bara köpa lurar med aptx ll, du måste även ha en sändare som stödjer det.

Kan lägga till på detta att jag precis gått över från DT880Pro 250 ohm till Arctis Pro Wireless från Steelseries.

När det kommer till fördröjning i spel har jag inte märkt något alls, inte ens i CSGO. Då spelar jag ändå på relativt hög nivå (LEM-SMFC). Nu är de visserligen på 2.4ghz nätet och inte över BT, men jag har inte märkt någon fördröjning alls, varken i spel eller film. Så jag tycker absolut att man kan köra trådlösa hörlurar, så länge man väljer rätt

Ljudkvalitén var jag dock inte beredd på att det skulle vara en sådan enorm skillnad på. Dock flera veckor att acceptera hur mycket lägre ljudkvalitet det var.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av risby:

... TL;DR - Någon som vet bättre trådlösa hörlurar som kanske påminner mig med om mina älskade Sennheiser PC360?

Något från Sennheisers RS serie kanske?

https://sv-se.sennheiser.com/rs-series

Priserna på deras sida är dock ofta minst tusen kr över andra butiker.

Skrivet av Mithras:

Kan lägga till på detta att jag precis gått över från DT880Pro 250 ohm till Arctis Pro Wireless från Steelseries.

När det kommer till fördröjning i spel har jag inte märkt något alls, inte ens i CSGO. Då spelar jag ändå på relativt hög nivå (LEM-SMFC). Nu är de visserligen på 2.4ghz nätet och inte över BT, men jag har inte märkt någon fördröjning alls, varken i spel eller film. Så jag tycker absolut att man kan köra trådlösa hörlurar, så länge man väljer rätt

Ljudkvalitén var jag dock inte beredd på att det skulle vara en sådan enorm skillnad på. Dock flera veckor att acceptera hur mycket lägre ljudkvalitet det var.

Att bli global är ju som att klara tutorial i csgo dock så inte direkt lir på någon hög nivå. Kring röd rank på faceit börjar folk förstå spelet och här är det man börjar behöva bättre ljud och en skärm över 60Hz

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Även jag vill höja ett varningens finger för de där ute som lider av samma tjockskallighet som stackars jag gör. Headsetet har en tendens att "glida uppåt" och börja trakassera dina öronsnibbar på ett högst olämpligt vis. Har du möjlighet, testa passformen. Jag gjorde inte det, och mina snibbar får lida pga det.

Men utöver det är jag ändå nöjd med dem! Satt tidigare på ett par Siberia 800 - och skulle vilja säga att dessa känns likvärdiga.

Köp inte dessa för fullpris, utan vänta ut rea eller köp annat!
(Jag köpte mina på rea för 2100 kr och tycker att de nästan var i överkant för vad man får)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Att bli global är ju som att klara tutorial i csgo dock så inte direkt lir på någon hög nivå. Kring röd rank på faceit börjar folk förstå spelet och här är det man börjar behöva bättre ljud och en skärm över 60Hz

Nu är det egentligen helt offT men;
Därför jag skrev "relativt" folk på faceit är inte alla globals heller (har mött "globals" på faceit som blivit förolämpade av att förlora mot min "låga" rank) har spelat en hel del där också mest för att slippa alla fuskare, med Arctis Pro och känner ingen skillnad där övh, jag är ff lika bra/kass som innan. Så att trådlöst skulle ge någon typ av märkbar eftersläpning ger jag inget för, iaf. inte över 2.4ghz. Har aldrig testat BT så jag kan inte uttala mig där riktigt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Varför konstläder?

Varför envisas de med konstläder för? Tar cirka 10 minuter innan öronen blir blöta - framförallt på sommaren.
Tyglurar som exempelvis SteelSeries Arctis 7 kan sitta på under långa spelsessions utan att vare sig framstå som "tunga", ge svettiga öron eller trycka till huvudet som många konstläder-lurar gör.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Perra2001:

Varför envisas de med konstläder för? Tar cirka 10 minuter innan öronen blir blöta - framförallt på sommaren.
Tyglurar som exempelvis SteelSeries Arctis 7 kan sitta på under långa spelsessions utan att vare sig framstå som "tunga", ge svettiga öron eller trycka till huvudet som många konstläder-lurar gör.

Jag vet inte. Sitter själv med flagnande konstläder på ett par lurar nu. Inte det vackraste precis.

En gissning varför de väljer konstläder är kanske att det ser mer exklusivt ut än motsvarande tyglösningar. Produkten måste främst locka till köp och se tilltalande ut när produkten införskaffas.
Varför de då inte väljer äkta läder istället vågar jag inte svara på däremot hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte. Sitter själv med flagnande konstläder på ett par lurar nu. Inte det vackraste precis.

En gissning varför de väljer konstläder är kanske att det ser mer exklusivt ut än motsvarande tyglösningar. Produkten måste främst locka till köp och se tilltalande ut när produkten införskaffas.
Varför de då inte väljer äkta läder istället vågar jag inte svara på däremot hehe.

Tycker deras lurar med "sammets"-kuddar är fantastiskt sköna. Rekomenderas. (Kanske bara finns på de öppna lurarna iofs. )

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Varför de då inte väljer äkta läder istället vågar jag inte svara på däremot hehe.

Mycket dyrare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon42512:

Mycket dyrare

Jojo. Men när lurarna kostar ett gäng tusenlappar så finns det egentligen utrymme i budgeten för dyrare materialval ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Jojo. Men när lurarna kostar ett gäng tusenlappar så finns det egentligen utrymme i budgeten för dyrare materialval ;).

Absolut. Men tillverkaren vill inte det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

@alexpallex: Det är inte alla som känner delay uppenbarligen, själv kan jag inte spela console för att delayen är outhärdlig

Fel. Du kanske känner en delay, men det har inte med modern trådlös teknik att göra. Det är i sådana fall input lag på display/monitor, i själva konsolen, anslutning via blåtand, kanske spelmotorn eller framför allt, och förmodligen placebo. Men det är inte dagens trådlösa teknik som får dig att känna något input lag då den myten blir krossad i länkad video lite längre ned i denna post.

≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈

Trådlösa möss har i år varit topp notch. Moderna trådlösa tekniker (från framförallt Logitech imo som legat i framkant för trådlösa gaming-möss i några år vid det här laget) är så pass snabba så att de har en stabil latency sub 1000 ms, och USB-gränssnittet klarar inte fler än 1000 uppdateringar per sekund. Om trådlöst hade introducerat något nackdel öht så hade inte många professionella spelare över flertalet FPS-titlar till PC använt dem - plain and simple. Speciellt inte när det handlar om flertalet miljoner i prissummor vid större tävlingar.

Det är så många proffs som kör trådlöst, jag orkar inte lista dem alla, men det räcker väl med att nämna att tex CS:GO-spelaren och en av Sveriges stoltheter Patrik "f0rest" Lindberg i använder Logitech G Pro, tillsammans med kollegor så som "flamie" i Navi (rankade #1 i världen just nu), eller "flusha" i fnatic (Logitech G703 Wireless, rankade #3 i världen just nu) till "JUGi" i Astralis (Logitech G403 Wireless, rankade #4) och "karrigan" i mousesports (Logitech G703, rankade #5). Där har du några exempel och det bör räcka för att inse att det inte påverkar negativt what so ever.

Jag äger själv en Logitech G Pro Wireless och en Logitech 403 Wireless, och har ägt en Logitech G703 Wireless och de är alla superba möss och det går inte att märka någon skillnad mellan dem och trådade möss enligt min förstahands erfarenhet.

Ta en titt här så har du spiken i kistan och det går inte att hävda annat än att bra trådlöst är lika bra eller bättre än trådade diton.

Bilddump av resultatet för den som inte orkar kolla hela videon:

Dold text

Sidan prosettings.net listar här de bästa mössen för gaming också, och den säger väl en del också, då vi hittar Logitechs G Pro Wireless på förstaplats:
https://prosettings.net/best-gaming-mouse/

Hittade ett citat från samma sida som säger:

Skrivet av prosettings.net:

A LITTLE OVER
30%
OF ANALYZED PRO GAMERS USE A WIRELESS MOUSE

Så det finns flertalet av varandra oberoende källor som kommer fram till samma sak här.

TL;DR: Bra trådlös teknik är idag lika bra (eller bättre) som trådat, med många spelare som livnär sig på prispengar och använder trådlösa möss.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Bre recension! Väldigt lättläst, informativ med lite roliga inslag (jag har nu lärt mig ett nytt ord i form av "servettmatematik" som fick mig att skratta till lite hehe.

Utan att ha testat dessa själv måste jag hålla med dig om i princip allt du skriver om design och funktioner. Bland det fulaste jag sett i headsetväg. Jag skulle verkligen vilja se en poll om folk ger designen "glad gubbe, neutral gubbe eller ledsen gubbe" för att se hur många (eller få) som tycker att design som denna är attraherande. Jag skulle bli förvånad om över 5% tycker att de är riktigt snygga, förutsatt att enbart folk över 20 år svarar. Och avsaknad av USB-C - whaaaat?! Även micken känns väl lite väl tråkig i den här prisklassen, precis som för Steelseries Arctis Pro Wireless.

Har du provat att lyssna på Steelseries Arctis Pro Wireless någon gång, alternativt Steelseries Arctis Pro? Steelseries Arctis Pro Wireless känns som den självklare motståndaren för dessa så det skulle vara intressant att höra hur ljudet skiljer sig där. För de har också enligt mig en relativt neutral ljudbild och inte det där "beats bas dunket" som verkar vara populärt som du säger (även om det går att öka på med EQ och bas boost om man önskar). För spelande på competetiv-nivå är det ju främst ljusa toner till mid-nivån som man ha fokus på, och inte mycket bas för att kunna kunna höra, urskilja och positionera tex fotsteg så bra som möjligt. Grov bas gör att det blir svårare att urskilja detta om någon tex "mullrar på" genom att stå och skjuta bredvid en.

Som ägare (och riktigt j*vla nöjd) med Steelseries Arctis Pro Wireless så känns det verkligen som en dealbreaker att inte kunna byta batteri, och därmed teoretiskt kunna spela en månad trådlöst, utan rast eller vara tvungen att spela med sladd ansluten ibland. Detsamma gäller när det inbyggda batteriet börjar tappa prestanda så blir det ett projekt att lösa.

Men återigen, tack för en intressant och bra recension!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av aMp:

Fel. Du kanske känner en delay, men det har inte med modern trådlös teknik att göra. Det är i sådana fall input lag på display/monitor, i själva konsolen, anslutning via blåtand, kanske spelmotorn eller framför allt, och förmodligen placebo. Men det är inte dagens trådlösa teknik som får dig att känna något input lag då den myten blir krossad i länkad video lite längre ned i denna post.

≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈

Trådlösa möss har i år varit topp notch. Trådlösa tekniker (från framförallt Logitech imo som legat i framkant för trådlösa gaming-möss i några år vid det här laget) är så pass snabba så att de är är har en stabil latency sub 1000 ms har man nått USB-gränssnittets snabbaste polling rate, som är just 1000 ms. Om trådlöst hade introducerat något nackdel öht så hade inte många professionella spelare över flertalet FPS-titlar till PC använt dem - plain and simple. Speciellt inte när det handlar om flertalet miljoner i prissummor vid större tävlingar.

Det är så många proffs som kör trådlöst, jag orkar inte lista dem alla, men det räcker väl med att nämna att tex CS:GO-spelaren och en av Sveriges stoltheter Patrik "f0rest" Lindberg i använder Logitech G Pro, tillsammans med kollegor så som "flamie" i Navi (rankade #1 i världen just nu), eller "flusha" i fnatic (Logitech G703 Wireless, rankade #3 i världen just nu) till "JUGi" i Astralis (Logitech G403 Wireless, rankade #4) och "karrigan" i mousesports (Logitech G703, rankade #5). Där har du några exempel och det bör räcka för att inse att det inte påverkar negativt what so ever.

Jag äger själv en Logitech G Pro Wireless och en Logitech 403 Wireless, och har ägt en Logitech G703 Wireless och de är alla superba möss och det går inte att märka någon skillnad mellan dem och trådade möss enligt min förstahands erfarenhet.

Ta en titt här så har du spiken i kistan och det går inte att hävda annat än att bra trådlöst är lika bra eller bättre än trådade diton.

Bilddump av resultatet för den som inte orkar kolla hela videon:

Sidan prosettings.net listar här de bästa mössen för gaming också, och den säger väl en del också, då vi hittar Logitechs G Pro Wireless på förstaplats:
https://prosettings.net/best-gaming-mouse/

Hittade ett citat från samma sida som säger:
Så det finns flertalet av varandra oberoende källor som kommer fram till samma sak här.

TL;DR: Bra trådlös teknik är idag lika bra (eller bättre) som trådat, med många spelare som livnär sig på prispengar och använder trådlösa möss.

Tack kunde inte sagt det bättre själv!
Trådlöst är fan life på möss asså.
Kör G serie på hela kontoret nu.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Lego Master
Skrivet av aMp:

Fel. Du kanske känner en delay, men det har inte med modern trådlös teknik att göra. Det är i sådana fall input lag på display/monitor, i själva konsolen, anslutning via blåtand, kanske spelmotorn eller framför allt, och förmodligen placebo. Men det är inte dagens trådlösa teknik som får dig att känna något input lag då den myten blir krossad i länkad video lite längre ned i denna post.

≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈

Trådlösa möss har i år varit topp notch. Trådlösa tekniker (från framförallt Logitech imo som legat i framkant för trådlösa gaming-möss i några år vid det här laget) är så pass snabba så att de är är har en stabil latency sub 1000 ms har man nått USB-gränssnittets snabbaste polling rate, som är just 1000 ms. Om trådlöst hade introducerat något nackdel öht så hade inte många professionella spelare över flertalet FPS-titlar till PC använt dem - plain and simple. Speciellt inte när det handlar om flertalet miljoner i prissummor vid större tävlingar.

Det är så många proffs som kör trådlöst, jag orkar inte lista dem alla, men det räcker väl med att nämna att tex CS:GO-spelaren och en av Sveriges stoltheter Patrik "f0rest" Lindberg i använder Logitech G Pro, tillsammans med kollegor så som "flamie" i Navi (rankade #1 i världen just nu), eller "flusha" i fnatic (Logitech G703 Wireless, rankade #3 i världen just nu) till "JUGi" i Astralis (Logitech G403 Wireless, rankade #4) och "karrigan" i mousesports (Logitech G703, rankade #5). Där har du några exempel och det bör räcka för att inse att det inte påverkar negativt what so ever.

Jag äger själv en Logitech G Pro Wireless och en Logitech 403 Wireless, och har ägt en Logitech G703 Wireless och de är alla superba möss och det går inte att märka någon skillnad mellan dem och trådade möss enligt min förstahands erfarenhet.

Ta en titt här så har du spiken i kistan och det går inte att hävda annat än att bra trådlöst är lika bra eller bättre än trådade diton.

Bilddump av resultatet för den som inte orkar kolla hela videon:

Sidan prosettings.net listar här de bästa mössen för gaming också, och den säger väl en del också, då vi hittar Logitechs G Pro Wireless på förstaplats:
https://prosettings.net/best-gaming-mouse/

Hittade ett citat från samma sida som säger:
Så det finns flertalet av varandra oberoende källor som kommer fram till samma sak här.

TL;DR: Bra trådlös teknik är idag lika bra (eller bättre) som trådat, med många spelare som livnär sig på prispengar och använder trådlösa möss.

Bra sammanfattning, men jag måste bara påpeka att 1000ms är 1 sekund, jag tror du har fått pollraten felciterad här?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Detta borde få slut på diskussionen https://youtu.be/orhb7Njj3h8?t=498

Vissa saker kan han men andra är han mer lost än en nyreggad 5-åring på SweClockers är. Så att ha han som referens säger inte jättemycket tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Vissa saker kan han men andra är han mer lost än en nyreggad 5-åring på SweClockers är. Så att ha han som referens säger inte jättemycket tycker jag.

Set du något fel i upplägget är du välkommen att precisera dig 🙂

Permalänk
Medlem

Allt ska vara batteribundet idag och folk älskar det tydligen. Jag hatar ladda/byta batterier. ¯\_(ツ)_/¯ Hör många gånger när jag spelar med några från jobbet säga "Vänta jag måste byta batteri" eller "Vänta måste koppla in sladden för laddning". Det är lätt att man glömmer ladda dem.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Bra sammanfattning, men jag måste bara påpeka att 1000ms är 1 sekund, jag tror du har fått pollraten felciterad här?

Helt korrekt, det blev lite fel här:

Skrivet av aMpari:

(...) är så pass snabba så att de har en stabil latency sub 1000 ms har man nått USB-gränssnittets snabbaste polling rate, som är just 1000 ms.

Jag ändrar det till:

Skrivet av aMpari:

(...) är så pass snabba så att de har en stabil latency sub 1000 ms, och USB-gränssnittet klarar inte fler än 1000 uppdateringar per sekund.

Hojta till om det fortfarande är felaktigt och/eller dåligt skrivet så ändrar jag igen. Har en väldig brain fart just nu i värmen, 26,5 grader inomhus, vilket jag och min tankeverksamhet inte är ett större fan av hehe.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Allt ska vara batteribundet idag och folk älskar det tydligen. Jag hatar ladda/byta batterier. ¯\_(ツ)_/¯ Hör många gånger när jag spelar med några från jobbet säga "Vänta jag måste byta batteri" eller "Vänta måste koppla in sladden för laddning". Det är lätt att man glömmer ladda dem.

Detta är saker man slipper med bra trådlösa tillbehör. Då vet du vilka du inte ska köpa om dina kompisar har sådana problem att se till att det finns batteri i de produkterna.

Jag kan tala för tex Logitech G Pro som varnar när det är 15% batteri kvar, vilket motsvarar lätt över 5 timmars användning (det är tilltaget grov i underkant). Det lyser rött när batteriet når den nivån så det är svårt att inte notera tillsammans med notis i Windows. Så det är typ omöjligt att hamna i en "jag-måste-ladda-nu"-kris. Dessutom laddas den väldigt snabbt.

Steelseries Arctis Pro Wireless har en basstation som huserar laddare för batteri, och det medföljer två batterier. Du ser batterinivå på basstationens skärm, och när det är någon kvart kvar piper det till i lurarna som varning. Men ingen fara - du har ett fulladdat batteri redo att byta till, och det tar inte mer än 10 sekunder att ta ur gamla, stoppa i nya och sätta på hörlurarna igen. Och sedan någon sekund att trycka in det tomma batteriet i basstationen för laddning igen. Så det är saker man kan göra mellan spelrundor, pauser osv.

Jag arbetar vid datorn nästan hela dagarna och behöver inte ladda musen någon timme en gång i veckan och byta batteri i hörlurarna två gånger per dygn.

Mitt trådlösa Logitech K400 tangentbord som används vid TVn har jag inte behövt byta batterier på under senaste 12 månaderna, och då har jag det alltid på standby och slår aldrig av.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Synd att dom inte gör som Steelseries Arctis Pro. Där får man med en "DAC" som också laddar det extra batteriet som ingår. När dom piper om låg batterinivå så byter man batteri på 10 sekunder ungefär. Då laddas det tomma batteriet medans man spelar vidare på det nyinstoppade fulladdade batteriet!

Jag kommer för övrigt aldrig mer köra sladd till hörlurar eller mus. Det finns liksom ingen nackdel med trådlöst längre. Tangentbord har jag också trådlöst även om det är lite onödigt. Kanske när man sitter i racing-sim framför TVn, men annars blir det bara att laddsladden sitter i mest hela tiden.

Sedan kanske det viktigaste, mic:en i Arctic Pro Wireless är helt underbar, lyssnade man på samplingarna från detta headset lät det som de satt i en burk och spelade upp det på en VIC20.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Åsa-Nisse:

Vissa saker kan han men andra är han mer lost än en nyreggad 5-åring på SweClockers är. Så att ha han som referens säger inte jättemycket tycker jag.

Du menar att hela deras bolag med massa folk bakom sig inte kan något? du tror la inte att han är ensam front figur och gör allt själv...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240