Forumdelen sponsras av

48 tums OLED skärmar troligen på gång från LG!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2015

Jag är sugen på en sådan här skärm men jag skulle vilja hitta ett bra skrivbordsfäste som jag kan fästa i bakkant på skrivbordet utan att borra och dona, typ detta:

https://www.inet.se/produkt/2214469/arctic-z1-pro-monitor-arm...

Någon som har monterat en större skärm likt LGs 48 tum på ett sådan fäste? Eller tips på annat sätt att montera i bakkanten på skrivbordet (så att jag kan köra med höj och sänkbart bord, d.v.s. inte väggmontering)?

Helst hade jag helst velat ha ett lite gedignare som ett jag såg en gång på Amazon en gång med två stycken skruv-tvingar som fäster det i bordet. Tyvärr var det inget att ha för de hade en enormt robust bas med sina två ben och en tvärslå i metall, men sen hade dem satt själva VESA-fästet på en liten kul-led så att man skulle kunna tilta skärmen upp och ner och åt sidorna men den leden klarade bara 5kg...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av SweDragon:

Jag är sugen på en sådan här skärm men jag skulle vilja hitta ett bra skrivbordsfäste som jag kan fästa i bakkant på skrivbordet utan att borra och dona, typ detta:

Någon som har monterat en större skärm likt LGs 48 tum på ett sådan fäste? Eller tips på annat sätt att montera i bakkanten på skrivbordet (så att jag kan köra med höj och sänkbart bord, d.v.s. inte väggmontering)?

Helst hade jag helst velat ha ett lite gedignare som ett jag såg en gång på Amazon en gång med två stycken skruv-tvingar som fäster det i bordet. Tyvärr var det inget att ha för de hade en enormt robust bas med sina två ben och en tvärslå i metall, men sen hade dem satt själva VESA-fästet på en liten kul-led så att man skulle kunna tilta skärmen upp och ner och åt sidorna men den leden klarade bara 5kg...

Du kan ju testa bara ställa den längst bak på ett relativt djupt höj och sänkbart bord. Den behöver liksom ingen arm för att komma upp i höjd relativt till bordet. Originalstället är väldigt djupt dock, ca 22cm bakom skärmen. (nästan lite udda att ha 22cm extra tjocklek bakom på en panel som är tunnare än en mobiltelefon )
Jag har ett 76cm djupt bord, och vågar påstå att det avståndet med 48"-varianten är ganska perfekt avstånd om man sitter ordentligt rakt upp eller aningen bakåtlutad. (jag har som nämnt 55", och vill ha den liiite längre bak).
Det finns väggmonterade fästen som är höj och sänkbara också. Tror de kallas "vertikal skena" kanske?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av SweDragon:

Med nog stor skärm kan du ju ställa om till en ultrawide upplösning och bara hissa upp bordet framför nederdelen på skärmen och uppleva samma vardag som många med 21:9 eller 32:9 gör ständigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Man kan också köra custom resolution 3840x1600, då blir 55" som en 51" ultrawide vilket också är väldigt trevligt om man vill.
Tyvärr accepterar den inte att man ändrar färgupplösning då, så man är fast med 60Hz dvs semi-useless.

_Gissar_ att 120Hz kommer fungera med framtida HDMI 2.1 dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

Puh! Det var svettigt, men jag har nu dragit hem en LG CX 48" från Elgiganten. Inet fick över en månad delay så jag letade alternativ och såg då att Elgiganten fått in några ex på några butiker, men inte många så jag gissar det är skärmar som skulle användas för demo eller dylikt men blev över.

Min plan är att köra på en M VESA Gas Lift Arm Single Svart HD med adapter, skärmen väger runt 15kg och adaptern 1kg men maxvikt är 21kg. Återkommer med hur det går om det är intressant.

Edit: Det gick finfint, kan flytta runt skärmen på armen om än försiktigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av improwise:

Det är inte i linje med mina erfarenheter, även om jag hade trott det initialt. Har själv jämfört en Acer X27, en Samsugn Q95T 55" och en LG OLED GX 55" och hade väntat mig att de två LCD:erna lätt skulle vinna kampen om ljusstyrka, men så blev det inte i praktiken. Varken i ett kolsvart rum eller i ett ljust rum med stora fönster i söder. Iaf inte enligt mina ögon och då är jag ändå killen som gärna drar maxar ljusstyrkan på alla skärmar och dessutom gärna puttar på några extra duttar på "Color" för att få WOW-effekten

Jag tror att det förmodligen beror mycket på den bättre svärta och därmed kontrasten att det blir som det blir men vet att även andra kommit fram till samma slutsats.

Vad kör du för settings i HDR då? jag har bara testat med mer eller mindre default dolby vision - hdr i netflix 4k hdr, och för spel hdr i destiny2.
Tycker definitivt upplevelsen är bättre i relativt mörker på oled men min PG27UQ är bländande ljus i HDR highlights.
En liten stund på kvällen, innan jag skaffade marikiser, lös solen genom köket, rakt på en vit vägg bakom mig vilket gav ett ganska starkt diffust ljus - just denna period såg PG27UQ helt perfekt ut i HDR

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av JBE:

Vad kör du för settings i HDR då? jag har bara testat med mer eller mindre default dolby vision - hdr i netflix 4k hdr, och för spel hdr i destiny2.
Tycker definitivt upplevelsen är bättre i relativt mörker på oled men min PG27UQ är bländande ljus i HDR highlights.
En liten stund på kvällen, innan jag skaffade marikiser, lös solen genom köket, rakt på en vit vägg bakom mig vilket gav ett ganska starkt diffust ljus - just denna period såg PG27UQ helt perfekt ut i HDR

Dom matades via samma källa så alla körde samma HDR. Samt att jag testade även inbyggda YT och NetFlix klienterna för att minimera felkällorna. Jag hade väntat mig att Samsungen och Acern skulle slå OLEDen lätt i ren ljusstyrka men det var inte vad mina ögon ansåg (iaf var skillnaden så pass liten och växlade fram och tillbaka). Det ska inte förväxlas med en riktigt test med mätare och annat, men i väntan på att @laxpudding hinner med att testa alla så får man väl dra sitt strå till stacken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2015

Elgiganten har 20% på dessa nu i helgen för "klubbmedlemmar" (vilket man blir genom att uppge sin email typ). Så 13592 för 48-tummaren. Förmodligen blir det billigare på Black Friday, men det är ju länge till dess. Står att den finns i lager i två butiker men kommer in i webblager sista juni som väntat.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153758/lg-48-cx-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2013

Klickade hem en CX 48" nu i helgen när Elgiganten hade 20% och ska tydligen levereras först i mitten av juli. Hur som helst, är det någon som har fått hem en CX 48" (@Xanrag ?) och kan mäta hur djup hylla som krävs för att den ska kunna stå? Har försökt titta på bilder och tycker att det ser ut som att det finns två olika versioner av foten? Hoppas att 30 cm i djup räcker för att den ska få plats på hyllan i vardagsrummet.

vs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

@axelpaxel: Jag satte aldrig min på foten utan körde direkt på gasarm, men mäter jag foten så är bakdelen 19cm och framdelen 10cm men den kanske sitter i vinkel och är inget krav för stabiliteten. Skärmens djup är 5cm men det är delvis inräknat i bakdelen ovan då den går under skärmen. Den som följde med är den undre bilden du hade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Laxpudding:

1 USD ≈ 10,2 kronor. Samt 25% moms i sverige.

Och nu efter lite mer en två månader så har kursen sjunkit 1kr

Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 8 GB @ 2100MHz/11080MHz | Fractal Design Define S | Corsair RMX750x | Cooler Master Hyper 212 EVO