Intel Cypress Cove är Willow Cove-arkitekturen på 14 nanometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så det är ett problem för att man kan få CPUn att dra väldigt mycket om man kör den utanför specifikation? Även 3900X drar mer ström om man överklockan den, 10900K/3900X/3950X delar alla egenskapen att det enda man verkar få av att överklocka är minimal ökning i prestanda jämfört med ökning av strömtuggande. D.v.s. alla är rätt poänglösa att överklocka om man inte tar till mer extrema kylmetoder.

10600K är väl den enda aktuella CPU som ser någon större relevant vinst av överklockning, men vid 5,0 GHz all-core drar det ett bit över 200 W så den vinner inga effektivitetspris.

Vad testet du länkar också visar är att två av de absolut billigaste Z490 modellerna fixar inte bara att köra en 10900K utan problem, de fixar även att köra överklockade 10600K och 10900K utan problem! Så hur stort problem är då strömförbrukningen?

Då frågan du ställde var om strömförbrukningen verkligen var ett problem, så tyckte jag att det var intressant att visa på att det fanns moderkort med z490 chipset (som marknadsförs som möjliga att överklocka på) vars VRM inte ens klarade av 10900k i stock. Detta är visserligen ett fall av dåligt designat "billigt" moderkort, men likväl visar det onekligen att det kan vara ett problem! Men som jag skrev så ser jag inte förbrukningen i stock som något problem generellt.
Man bör även betänka att processorer med beteckningen "k" i namnet marknadsförda som "upplåsta" och "överklockningsbara" så får man anta att de flesta som köper en sådan istället för en cpu som saknar "k" i namnet faktiskt ämnar att utnyttja den möjligheten. Därför menar jag att det är olämpligt att gå enbart på effektförbrukningen i stock då man avgör om den är ett problem eller inte, jag försökte alltså nyansera bilden som du gav med artikeln som du länkade till. Om man sedan ser effektförbrukningen som ett problem eller ej är upp till var och en och vad man anser är rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är väl snarare tvärt om, att deras 14 nm klarar högre frekvenser, även om det handlar om saker utvecklade för en annan process men som omkonstruerats för 14 nm?

Jag är tveksam till det, men framtiden får utvisa om det stämmer.

Permalänk
Medlem

Största anledningen till att den kommer på 14 nm är att de har kapacitet brist på 10 nm. Att den kommer dra lite mer ström gör inte så mycket då det är desktop. Det är främst L1 och L2 minnet som drar ner på prestandan även om man kommer upp i högre MHz på CPU vs 10 nm.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Men då jämför du med Skylake, som utvecklades för 14nm.
Jag snackar om Willow Cove, som utvecklats för 10nm och nu (enligt ryktena) kommer portas till 14 nm. Med (i princip) samma arkitektur på de två noderna kommer (sannolikt) 10nm ge både högre frekvens och IPC. Största problemet för Intel är att 10 nm fortfarande har för dålig yield och produktionskapacitet.

Jag betvivlar starkt att 10 nm kommer att komma i närheten av en övermogen 14 nm. Iallafall inte inom de första två-tre generationerna. För hade detta varit fallet så hade Intel antagligen redan lanserat sin 10 nm nod på bred front och dessutom så hade Intel inte haft den historien av krympningar som man har. Det finns absolut noll som pekar på att deras 10 nm kommer att ha högre klockfrekvenser än deras 14 nm nod.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av meanh:

Då frågan du ställde var om strömförbrukningen verkligen var ett problem, så tyckte jag att det var intressant att visa på att det fanns moderkort med z490 chipset (som marknadsförs som möjliga att överklocka på) vars VRM inte ens klarade av 10900k i stock. Detta är visserligen ett fall av dåligt designat "billigt" moderkort, men likväl visar det onekligen att det kan vara ett problem! Men som jag skrev så ser jag inte förbrukningen i stock som något problem generellt.
Man bör även betänka att processorer med beteckningen "k" i namnet marknadsförda som "upplåsta" och "överklockningsbara" så får man anta att de flesta som köper en sådan istället för en cpu som saknar "k" i namnet faktiskt ämnar att utnyttja den möjligheten. Därför menar jag att det är olämpligt att gå enbart på effektförbrukningen i stock då man avgör om den är ett problem eller inte, jag försökte alltså nyansera bilden som du gav med artikeln som du länkade till. Om man sedan ser effektförbrukningen som ett problem eller ej är upp till var och en och vad man anser är rimligt.

Att det finns produkter där tillverkaren misslyckas att ens uppfylla grundspecifikationen är endast ett bevis på att den tillverkaren skapat en usel produkt, inget annat.

Att ASUS och MSI absolut billigaste Z490-moderkort även fixar överklockning är en stark indikation på att det inte behövs löjligt överdesignad strömleverans för plattformen.

Logiken kring processer med "k" beteckning kan ju appliceras på nästan hela Ryzen 3000, de kan överklockas i teorin men i praktiken är det helt poänglöst. Detta är i grunden något bra! AMD/Intel (och även Nvidia på GPU-sidan) har helt enkelt blivit så duktiga att få ut maximalt från deras kretsar redan i "stock" att man ligger betydligt närmare gränsen än man tidigare gjort.

Kan få min 3900X att att dra rätt mycket mer genom att skruva upp BPO till max, det ger 0-10 % (oftare närmare 0 än 10 %) samtidigt som effekten mätt från vägen ökar långt mer än 10 %. D.v.s. överklockning är inte bara meningslöst, det är direkt kontraproduktivt om man det minsta bryr sig om att ha ett hyfsat energieffektivt system. Samma gäller ju 10900K och rätt mycket också 10700K, är bara 10600K där det finns någon rimlig poäng att överklocka (det om man är ute efter maximal spelprestanda).

Skrivet av Olle P:

Eftersom arkitekturen är framtagen för en mindre storlek är det närmast frågan om att frekvenserna måste bli lägre när den tillverkas på större nod.
Den enda förlåtande faktorn är att 14 nm är så mogen att de möjligen klarar att köra arkitekturen på samma frekvenser som en omogen 10 nm.
Dessutom behöver arkitekturen anpassas på andra sätt, så ökningen i IPC blir sannolikt mindre än om man övergått till 10 nm.

Att samma mikroarkitektur finns på flera processnoder är rätt ovanligt på x86, men finns några exempel som t.ex. första Atom där Bonnell och Saltwell är samma sak fast på 45 nm resp. 32 nm. Är det samma mikroarkitektur är prestanda per cykel identiskt!

För ARM är detta vardagsmat, Cortex A53 finns minst från 45 nm ända ned till 14/16 nm. Exakt samma prestanda vid samma frekvens, dock skiljer sig perf/W.

Om Cypress Cove kommer klocka högre eller lägre på 14 nm än vad Willow Cove kommer göra på 10 nm beror helt på vad som är primär flaskhals. Ryktena gör ju gällande att Willow Cove kan komma upp så högt som 4,7 GHz med 28 W TDP men inte sett något om frekvens för Cypress Cove än.

Men givet hur mycket besvär Intel gjord runt lansering av Z490, då primärt kring strömkapacitet till sockel 1200, har jag svårt att se något annat än att man planerar för rätt högre frekvens hos Rocket Lake S.

Cypress Cove verkar dela mikroarkitektur för beräkningsenheterna med Willow Cove, men Cypress Cove verkar ha cache-designen från Sunny Cove. Så rimligen hamnar IPC mellan 18 till 25 % högre jämfört med Skylake då Sunny Cove har ~18 % högre IPC medan Willow Cove bedöms få 25 % högre IPC. Men det har inget med 10 vs 14 nm att göra, utan är en effekt av att vissa delar av Willow Cove verkar ha skalats bort i Cypress Cove.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Dumbullen:

@meantek kan ni inte göra ett diagram för alla dessa arkitekturer och kodnamn? Jag har fullständigt gett upp på vad Intel sysslar med

Haha jag med! På gamla goda Core2Duo tiden o de första två-tre i7 versionerna så kunde man allting! Nu vet jag helt allvarligt ingenting om deras nya versioner för ja bryr mig inte längre....

Deras grafikkort är högintressanta dock 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]